Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 881 záznamů.  začátekpředchozí550 - 559dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Transgenerational transmission theory in La Vie devant soi by Émile Ajar
Stuchlá, Aneta ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
9.1 Shrnutí V této diplomové práci jsme se snažili interpretovat román La Vie devant soi Émila Ajara na základě poznatků psychoanalytické teorie transgeneračního přenosu. Tato teorie předpokládá, že člověk, který prožil nějaké trauma, jež vytěsnil nebo popřel, a tak je odstranil ze svého vědomého dosahu, tudíž o něm vědomě nemluví (neboť mu brání stud nebo celková nevyjádřitelnost traumatu slovy), vyjadřuje se o něm nevědomě v určitých náznacích či symbolech, protože právě vyjádření traumatu, neboli jeho symbolizace, ať už slovní či jiná, je nejúčinnější terapií. Dokud trauma není odstraněno, přenáší se transgeneračně dál. Východiska teorie transgeneračního přenosu byla nastíněna v první kapitole práce na základě knihy L'écorce et le noyau N. Abrahama a M. Török. Čerpali jsme však i z díla B. Cyrulnika, A. Ancelin Schützenberger nebo H. Faimberg, kteří zasvětili svůj výzkum mimo jiné autoterapeutické tvorbě nebo dosud nevysvětlitelné problematice nevědomého transgeneračního přenosu. V další kapitole jsme shrnuli nejvýraznější tendence literární kritiky od pozitivismu po nový historismus a sledovali jsme, jak se v jednotlivých směrech proměňuje vztah díla a jeho autora. Našemu přístupu nejbližší se nakonec ukázaly nový historismus (vzhledem ke zdůrazňování kontextu díla) a psychoanalytická kritika, z níž se...
Psychologické těhotenství náhradních rodičů
Svobodová, Aneta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Diplomová práce se zabývala psychologickým těhotenstvím náhradních rodičů. Cílem diplomové práce bylo zmapovat motivaci, očekávání a prožívání budoucích náhradních rodičů. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, a to oblast teoretická a empirická. Teoretická část práce podává přehled poznatků z oblasti rodičovství, náhradní rodinné péče a z oblasti prožívání fyziologického těhotenství budoucími rodiči a prožívání očekávání příchodu dítěte budoucími náhradními rodiči. Empirická část se zaměřila prostřednictvím kvalitativního výzkumu, metodou polostrukturovaného rozhovoru na motivaci a prožívání žadatelů o pěstounskou péči, zmapovala jejich představy, očekávání a zásadní prožitky v období očekávání příchodu dítěte do rodiny. Práce přináší návrhy pro podporu žadatelů o pěstounskou péči v období očekávání na příchod dítěte do rodiny. Výsledky empirické části by mohli využít odborníci, kteří se zabývají realizací odborných příprav pro žadatele o náhradní rodinnou péči. Klíčová slova těhotenství, rodičovství, dítě, náhradní rodinná péče, pěstounská péče, adopce, psychologické rodičovství, motivace, prožívání, identita, očekávání, odborná příprava
"Constructions inachevées": Smysl literárního fragmentu a nedokončenosti, jejich význam v konstrukci lidského já. Stendhal, Deml, Michaux.
Prokop, Lukáš ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Hrbata, Zdeněk (oponent) ; Rinner, Fridrun (oponent)
Práce si klade za cíl postihnout vztah literárního textu k lidské identitě, k jejímu poznání i jejímu formování pomocí psaného jazyka. Výchozí myšlenka se zakládá na výkladu vztahu člověka a světa s ohledem k vědomí vlastní viditelnosti. Dále vychází z hypotézy, že lidská bytost pociťuje svou viditelnost ve světě jako ohrožení na jedné straně a nepřirozenost na straně druhé. Snahou této bytosti je se formovat podle vlastních představ či se stávat pomocí textu někým jiným, brát na sebe převleky a maskovat se, ale také používat jazyk jako nástroj dobrání se vlastní přirozenosti. Na počátku takového přístupu spočívá Stendhalovo dílo, které je považováno za zakladatele literárního egotismu. Důvodem je výhradní zájem jejího autora o svou osobu, který se projevuje ve dvojím gestu: sebepoznávacím i sebekonstrukčním. Oba tyto přístupy k jazyku mají své pokračovatele v mnoha literaturách, jednou z nich je literatura česká, v níž se objevuje dílo Jakuba Demla. I v něm lze snadno vyznačit gesto sebe- poznání i sebe-konstrukce. Deml se modifikací vlastní identity, především začleňováním druhých lidí do ní, pokouší vytvořit dojem "věčné všudypřítomnosti". Její navození má být základem vlivu na skutečnost. Henri Michaux stejně tak učiní průzkum sebe sama za výhradní zájem svého života. I pro něj je důležité, že se...
Komparační studie čtyř romských životních příběhů
Ryvolová, Karolína ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Acton, Thomas (oponent) ; Soukup, Daniel (oponent)
Resumé Cílem této práce je skrze srovnávací analýzu čtyř romských životních příběhů z různých částí světa identifikovat rysy psaní Romů, které by bylo možné považovat za univerzálně sdílené. Komparace děl V. Vishnevského Memories of a Gypsy, M. Walshe Gypsy Boy a Gypsy Boy on the Run, I. Eliášové Naše osada a A. Gini Paťiv. Ještě víme, co je úcta přináší cenné informace o tom, jak romští autoři konstruují svou identitu a do jaké míry lze jejich práce zařadit do stávajících literárních kategorií. Romistika je multidisciplinární obor, jehož teoretická východiska i úskalí jsou rozebrána v rozsáhlém úvodu. Na příkladu rozkolu mezi tzv. primordialisty a radikálními konstruktivisty v české romistice dokladuji dvě obecnější tendence ve světových romských studiích a naznačuji svou pozici v rámci této debaty. Současně vyhodnocuji dosavadní teoretickou literaturu k tématu romského písemnictví a shledávám ji nedostatečnou. K analýze jednotlivých textů jsou zkušebně použity zavedené teoretické rámce, konkrétně postkoloniální teorie, afroamerická literární teorie, koncept orálních a typografických kultur v pojetí Waltera Onga a pojmy habitus, misrecognition a geneze literárního pole, jak je zavedl Pierre Bourdieu. Považuji je za dílčím způsobem použitelné a inspirativní, ale nikdy ne bez výhrad. Domnívám se, že do...
Proměny profilu profesní identity školního psychologa za posledních deset let
Ušáková, Veronika ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu profesní identity školních psychologů. Cílem práce je zkoumání proměny profilu profesní identity za posledních deset let a sledování dalších proměnných, které profesní identitu školních psychologů ovlivňují a jakým způsobem. Práce je členěna na část teoretickou, empirickou a diskuzi výsledků výzkumu s literaturou. Teoretická část se nejprve zabývá školní psychologií - jejími vymezeními a vztahy k dalším disciplínám, jejím historickým vývojem i současnou situací, náplní práce školního psychologa a jeho postavením v síti vztahů ve škole. Další část se zabývá profesí a profesní identitou, a to nejprve obecně a později přímo profesní identitou školních psychologů. V empirické části jsou nejprve představeny cíle výzkumu a výzkumné otázky, použité metody pro sběr a zpracování dat a je představen výzkumný soubor. Posléze jsou postupně, podle výzkumných otázek, představena a interpretována získaná data. Ke sběru dat byly použity rozhovory a dotazníky, které zkoumaly nejčastější a nejnáročnější situace, které školní psychologové řeší, časté klienty a jejich zakázky, vnímání vlastního sebeobrazu, složení činností, kterým se školní psychologové věnují a složení metod, které při tom používají. Dále metody zkoumaly vstup školních psychologů do školy, vztah s učiteli a vedením...
Ženská identita v československém tisku 1948-1960: Analýza časopisu "Vlasta"
Javorský, Jan ; Rákosník, Jakub (vedoucí práce) ; Bahenská, Marie (oponent)
Práce se zabývá na příkladu týdeníku Vlasta způsoby konstrukce ženské identity v československém tisku v období od r. 1948 až 1960. Analyzuje normotvorné obrazy ženské identity, jejich proměny ve sledovaném období a zkoumá, nakolik uvedené obrazy rozrušují nebo naopak utvrzují tradiční genderové vztahy. Daná problematika je zasazena do historického a společenského kontextu poúnorového Československa, přičemž se zaměřuje zejména na implementaci tzv. sovětského modelu v Československu. V jednotlivostech se zaměří na analýzu řešení ženské otázky v marxisticko-leninistické teorii. Dále formuluje základní podoby normotvorných vzorů ženských identit a analyzuje jejich proměny v průběhu sledovaném období, a jejich vliv na genderové vztahy. Dále se zaměřuje na řešení otázky, nakolik byly jen otrocky přebírány sovětské postupy, resp. zda lze nalézt nějaká specifika v závislosti na jedinečných československých podmínkách. Klíčová slova: dějiny rodu, dějiny žen, gender, žena, Československo, tisk, identita, emancipace.
Writing Australia: The Motif of Journey through the Prism of Cultural Anthropology
Pavlíčková, Barbora ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl odhalit motivy cesty ve vybraných dílech, která se zabývají Austrálií, přičemž společným bodem zájmu těchto děl je vytváření australské identity. Práce poskytuje společensko-historické pozadí období kolonizace a prvního osidlování Austrálie a hlouběji rozpracovává některé klíčové pojmy kulturní antropologie. Dále je charakterizována tradiční aboridžinská kultura, přičemž objektem zájmu jsou především její životní postoje založené na spjatosti s přírodou. Zvláštní pozornost je věnována rozdílnosti literárních přístupů k tomuto tématu, dále aplikaci poznatků kulturní antropologie, střetům rozdílných kultur a možnosti jejich smíření. Díla vybraných autorů jsou blíže specifikována, a to z úhlu pohledu míry autenticity a žánrových určení. Různá pojetí literárního motivu cesty jsou porovnána a kriticky zhodnocena. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mateřství jako zlom v životě mladé romské matky
Obručová, Markéta ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Cílem této diplomové práce je nahlédnout do života mladých matek romské národnosti a více porozumět vlivům, které na ně působí, přijímání a vnímání jejich mateřské role. Toto téma bylo zvoleno na základě předchozích zkušeností s prací s romskými rodinami. Pro výzkum bylo vybráno pět matek ve věku do 25 let, s nimiž byly vedeny nestrukturované rozhovory. V teoretické části práce je pojednáno obecně o mateřství a posléze o jeho specifikách v romské komunitě. Největší důraz je kladen na přijímání mateřské role. V empirické části je nejprve pojednáno o použité metodě - zakotvené teorii. Dále je podrobně popsán způsob zpracování a analýzy dat. Následující kapitoly se zaměřují zprvu na vlivy prostředí a později na to, jak dotazované prožívaly mateřství. Prožitek mateřství je nahlížen z několika úhlů - v časovém horizontu, tedy od početí dítěte do jeho narození a prvních reakcí na něj, ve významu, jaký pro matku má z hlediska závazku a v kontextu plánů a přání. Tato práce dává nahlédnout do života pěti romských matek. Matky mají největší vliv na výchovu nové generace - při práci s příslušníky romské minority je tedy důležité seznámit se s prostředím, z něhož pocházejí, a porozumět tomu, jak matky své mateřství prožívají. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Narativní identita v biografických vyprávěních představitelů extremistické scény ve střední Evropě
Zelenda Kupcová, Adéla ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent) ; Müller, Karel (oponent)
Narativní identita v biografických vyprávěních představitelů extremistické scény ve střední Evropě Adéla Zelenda Kupcová Abstrakt: Disertační práce Narativní identita v biografických vyprávěních představitelů extremistické scény ve střední Evropě se zabývá narativní analýzou biografických vyprávění čelných představitelů extremistické scény ve vybraných zemích střední Evropy (bývalé Východní Německo, Česká republika, Slovensko, Maďarsko). Vychází z teorie sociálního konstruktivismu a jejím cílem je analyzovat, jakým způsobem a na základě jakých zkušeností vůdčí reprezentanti extremistické scény konstruují svoji narativní identitu, jaké životní události ovlivnily jejich postoje a pohled na svět, jak se prezentují a jak rozumí sobě samým a své životní úloze. Pozornost zaměřuji zejména na osobní mýtus narátorů a na hlavní životní témata, která ve svých vyprávěních označují jako zásadní. Klíčová slova: politický extremismus, narativ, identita, osobní mýtus, hodnoty, kulturní pesimismus
Faith and the Search for Identity in the Works of J. D. Salinger
Pospíšilová, Tereza ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Cílem této práce je rozbor čtyř postav v dílech amerického židovského autora J.D. Salingera, jmenovitě v románu Kdo chytá v žitě, a dále v povídkách "Franny", "Zooey", "Vzhůru tesaři, do výše střechu zvedněte!", "Den jako stvořený pro banánové rybičky" a "Teddy." Postavy, kterými se tato práce zabývá, jsou Holden Caulfield, Franny Glass, Seymour Glass a Teddy McArdle. Všechny tyto postavy se ocitly v kritickém bodě svého života, kdy musí čelit otázkám týkajícím se smyslu jejich existence. Jejich společným rysem je hledání opravdovosti, boj proti falešnosti a umělosti a nespokojenost se společenskými hodnotami nastavenými ve Spojených státech v poválečném období. Práce rozebírá příčiny krize těchto postav, jejich snahu o hledání vlastní identity a současně určuje roli náboženství, víry a filozofie v tomto procesu. Sociálně kulturní kontext Salingerovy tvorby otevírá témata týkající se smyslu života a osobní identity. Odráží se zde nejen dopad druhé světové války, ale také tlak způsobený studenou válkou. Salingerovy postavy, kterými se tato práce zabývá jsou intelektuálové, hledající odpovědi na otázky existence v období změn. Odmítají být součástí umělé společnosti, a proto volí cestu odcizení. Dále tato práce zkoumá vybrané Salingerovy postavy ve vztahu k existencialismu. Existencialismus byl jako...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 881 záznamů.   začátekpředchozí550 - 559dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.