Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,393 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Experiential and Interpersonal Meanings in Product-Related Texts: Analysis of Online Shopping Websites Targeting Male and Female Customers
Dombajová, Helena ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Lancová, Klára (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá výběr významů v průvodních textech k produktům zveřejněných na e-shopech vybraných značek. Cílem práce je určit, které významy jsou komunikovány zákazníkům v souvislosti s nabízenými produkty a odhalit potenciální rozdíly v komunikaci se zákazníky mužského a ženského pohlaví. Pro splnění těchto cílů byl sestaven specializovaný korpus, který obsahuje texty devíti značek seskupených kolem tří typů produktů - sportovní obuvi, tělových mlék spolu s krémy a luxusních hodinek. Texty byly analyzovány s využitím Hallidayovy systémové funkční gramatiky (SFG) jako analytického rámce. Analyzovány byly dva typy významů, zkušenostní a vybrané interpersonální významy, přičemž první z nich byl těžištěm analýzy a druhý hrál doplňkovou roli. Zjištění byla usouvztažněna s informacemi o identitě značky, aby bylo možné nabídnout funkční vysvětlení zjištěných vzorců. Výsledky naznačují úzké propojení mezi výběrem zkušenostních a interpersonálních významů a charakteristikami identity značky. Studie dále identifikuje subžánry zkoumaných textů, jakož i komunikační strategie specifické pro jednotlivá pohlaví, které souvisejí s prezentovanou image značky, zobrazováním kladných vlastností produktů a cílením na zákazníky. Tato práce rovněž nastiňuje pozorovanou strategii genderového cílení v souvislosti s...
Genderové stereotypy související s rolí muže jako poskytovatele ošetřovatelské péče očima studentů
Rudolfová, Vendula ; Jirkovský, Daniel (vedoucí práce) ; Dorková, Zlatica (oponent)
Genderové stereotypy nesoucí se s mužem, jako vykonavatelem práce sestry jsou ve společnosti aktuálním tématem. Cílem této práce je zmapovat stereotypní smýšlení studentů o mužích jako studentech, či zaměstnancích na pozici všeobecné sestry. Teoretická část práce definuje stereotyp jako takový, role, do kterých jsou sestry stavěny a muže jako jejich plnitele. Dále je popisováno postavení mužů v zaměstnání i během studia a zdali je stereotypní myšlení v jejich kariéře ovlivňuje. Empirická část práce využívá data získaná formou dotazníkového šetření pomocí strukturovaného dotazníku vlastní konstrukce, který byl distribuován studentům Všeobecného ošetřovatelství a studentům Pediatrického ošetřovatelství 2. LF UK v tištěné podobě. Z celkového množství rozdaných dotazníků jich bylo 97 vyplněno kompletně. Podrobné výsledky jsou znázorněny v tabulárních přehledech a výsečových diagramech. Vyhodnocením dotazníkového šetření bylo dokázáno, že stereotypy panují spíše v laické společnosti, než mezi studenty samotnými. Z toho lze odvodit, že sami studenti nepovažují muže na pozici sestry za nezvyklý úkaz. Většinová část studentů pak vnímá muže spíše jako přínosného v tomto povolání a nesoustředí se na stereotypy s ním související. Klíčová slova Gender, Muž jako sestra, Ošetřovatelství, Stereotyp
Podnikání během pandemie a krize v kontextu genderových nerovností. Policy brief
Švarcová, Markéta ; Pospíšilová, Marie
Zda lze vnímat pandemii jako příležitost pro snížení genderové nerovnosti v podnikání bylo hlavní otázkou participativního workshopu, který jsme uspořádaly v Sociologickém ústavu 13. 3. 2024. Diskuze v rámci participativního workshopu byla zaměřena na bariéry, kterým čelí ženy podnikatelky, na nástroje, které mohou využívat pro jejich překonání, na zavedení ošetřovného pro podnikající a dostupnost a využitelnost dat členěných dle pohlaví. Tento policy brief zaznamenává názory relevantních stakeholderů v oblasti podnikání na téma odstraňování genderových nerovností v podnikatelském prostředí, které v rámci workshopu zazněly.
Analýza vybraných učebnic občanské výchovy z hlediska genderu
Šilpochová, Daniela ; Hyánková, Tereza (vedoucí práce) ; Ondráček, Vojtěch (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou tří vybraných učebnic občanské výchovy pro 6. ročník základní školy z hlediska genderu. Cílem bylo za pomoci kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy zjistit, zda jsou v učebnicích ženy a muži vyobrazeni v genderově stereotypních rolích či nikoli a v jakém počtu jsou zastoupeni. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vysvětlení pojmů pohlaví a gender, genderové socializaci, genderu v prostředí školy a nakonec genderu v jazyce. Praktická část je věnována samotné analýze učebnic. Výsledkem analýzy je zjištění, že jsou ve všech učebnicích ve výrazné početní převaze muži nad ženami. Genderová korektnost učebnic se však s postupem času zvyšuje. KLÍČOVÁ SLOVA gender, genderové role, genderové stereotypy, učebnice, občanská výchova, škola
Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání
Volejníková, Lucie ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Ondráček, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce "Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání" se zabývá problematikou genderu ve školním prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na genderovou identitu, genderové stereotypy, genderovou rovnost a reprodukci genderových rolí ve školách. Zvláštní pozornost je také věnována osobnosti učitelů a učitelek a jejich roli v reprodukci genderu. Význam jejich postojů je analyzován v kapitole subjektivní teorie. Hlavní výzkumné otázky, které jsem si při psaní kladla byly: Jaký je postoj konkrétního učitele občanské výchovy k tématu genderu? Jak se postoj učitele občanské výchovy k genderovým tématům projevuje ve výuce občanské výchovy a jaký to má vliv na žáky a žákyně? Empirická část diplomové práce byla proto zaměřená na případovou studii začínajícího učitele občanské výchovy, kterou jsem zjišťovala prostřednictvím výzkumné sondy. Pro hlubší porozumění výzkumného problému jsem využila kombinaci tří metod, a to konkrétně polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a focus group. Klíčová slova: gender, genderový stereotyp, škola, subjektivní teorie, výchova k občanství
Vývoj nebinární genderové identity z hlediska socio-kognitivní teorie
Krovová, Anna ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent)
Diplomová práce pojednává o vývoji nebinární genderové identity za použití rámce sociálně- kognitivní teorie. Práce si klade tři cíle. Zaprvé porozumět, co pro nebinární osoby znamená gender, genderová identita a binární pojetí genderu. Zadruhé zjistit, které významné aspekty vstupují do vývoje nebinární genderové identity a zatřetí prozkoumat, jakým způsobem nahlížet na nebinární genderovou identitu prostřednictvím sociálně-kognitivní teorie. Teoretická část je zaměřena na téma genderové socializace, genderu a genderové identity a teoretických hledisek, která se vývojem genderové identity zabývají. Následně se zaměřuje na vývoj nebinární genderové identity a dílčí oblasti. Empirická část představuje vlastní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s devíti nebinárními osobami ve věku od 18-25 let tematicky orientované na jejich subjektivní prožitky vývoje genderové identity. Data byla analyzována prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Následně byla stanovena témata "Existovat mimo škatulky", "(Ne)viditelnost" a "Takové zvířátko". Na základě analýzy byly zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární osoby vnímají svou odlišnost již v dětství, ačkoliv až do adolescence nevědí, co tato odlišnost znamená. V adolescenci se prostřednictvím internetu a osob v jejich životě...
Žánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko
Sýkorová, Aneta ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,393 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.