Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Politická dimenze sociální exkluze seniorů jako důsledek digitální propasti
Chmelíková, Tereza ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Potůček, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem digitální propasti a jejím vlivem na kvalitu života seniorů. Digitální propast - produkt moderní informační společnosti - je jedním z významných faktorů ovlivňujících sociální vyloučení seniorů. V teoretické části je představen koncept aktivního stáří jako cesta k úspěšnému řešení problémů spojených s demografickým stárnutím populace a jako prevence vyloučení seniorů ze společnosti i z participace na veřejném dění. Autorka se zaměřuje zejména na to, do jaké míry jsou senioři v České republice ohroženi tímto vyloučením právě v důsledku digitální exkluze. V praktické části proto zkoumá, jaká je současná úroveň digitální gramotnosti českých seniorů. Navazující kvalitativní výzkum - polostrukturované rozhovory s experty - má pak za cíl zjistit, zda digitální propast představuje pro seniory v Česku sociálním problém, který přispívá k jejich společenskému znevýhodnění či dokonce způsobuje jejich vyloučení z podílu na správě věcí veřejných a tím snižuje kvalitu jejich života.
Determinanty šíření mobilních telefonů a Internetu
Kračmerová, Veronika ; Polák, Petr (vedoucí práce) ; Serdarevič, Goran (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá determinanty šíření mobilních telefonů a Internetu a případné rozdíly jejich vlivu mezi rozvojovými a vyspělými státy. Pro tento účel jsou využita panelová data obsahující údaje ze 199 zemí za období 1995-2012. Je vybrána sada proměnných zahrnujících ekonomické, technologické, politické faktory a také faktory lidského kapitálu. Mezi přínosy této práce patří aktuálnost výzkumu a přidání nových proměnných do ekonometrického modelu. Dále se práce detailněji zabývá přijetím informačních a komunikačních technologií v České republice, na kterou doposud analýza publikována nebyla. Jedním ze závěrů této diplomové práce je, že šíření mobilních telefonů a Internetu probíhá rychleji v rozvojových než ve vyspělých zemích. Testování na základě metody fixních efektů v rámci celosvětového testování dále ukázalo, že pro Internet je ekonomické bohatství země důležitým determinantem pouze v rozvojových státech, zatímco pro mobilní telefon je HDP důležité v obou skupinách. Analýza České republiky přinesla pro obě technologie rozdílné výsledky, avšak nezaměstnanost, která byla přidána do základního modelu, se ukázala být důležitým determinantem jak pro Internet, tak pro mobilní telefony. Klíčová slova: Mobilní telefon, Internet, Digitální propast, Difuzní model, Šíření ICT v ČR
Kulturní kapitál v informačním věku
Chrobáková, Alena ; Lupač, Petr (vedoucí práce) ; Šubrt, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na sociálně stratifikační specifika používání internetu, na které nahlíží jako na jednu z volnočasových aktivit, tedy na jako na potenciální součást kulturního kapitálu jedince. Cílem práce je pokusit se na teoretické i empirické rovině propojit bourdieuovskou tradici výzkumu kulturního kapitálu s výzkumnou tradicí sociálně stratifikačních aspektů používání internetu (digital divide) a pokusit se zhodnotit, zda způsob používání internetu může představovat součást dnešního kulturního kapitálu. V teoretické části práce autorka představuje obě výzkumné tradice, snaží se na konceptuální rovině provést jejich syntézu a uzavírá, že používání internetu splňuje podmínky k tomu, aby mohlo být nazýváno kapitálem. V analytické části potom autorka za použití dat ze Světového projektu o internetu ČR provádí explorativní analytický vhled do struktury online aktivit v české společnosti. Analýza ukazuje, že čeští uživatelé internetu se liší ve způsobu používání internetu podle úrovně jejich kulturního kapitálu. Zároveň lze na základě empirické analýzy konstatovat, že ze dvou forem kulturního kapitálu definovaných v teoretické části je v oblasti online činností významnějším činitelem forma tradiční, nikoli forma nová. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Otevřenost českých tradičních medií vůči neuživatelům Internetu
Macek, Oskar ; Lupač, Petr (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent)
Tato práce teoreticko-empirickým způsobem zkoumá problematiku otevřenosti tradičních médií vůči neuživatelům Internetu a její percepci mezi neuživateli. V teoretické části se práce zabývá teoriemi nerovností v informační společnosti a tím, jak k těmto nerovnostem může přispívat specifický obsah sdělení ve vybraných tradičních médiích. Druhá část práce prostřednictvím pilotní obsahové analýzy zkoumá charakter mediálních sdělení v českých tradičních médiích s ohledem na možnosti interakce a participace s médiem a práci s digitálním obsahem. Na tomto základě je formou polostrukturovaných rozhovorů následně zkoumáno vnímání a reflexe takovýchto sdělení na vybranou skupinu jejich příjemců z řad seniorů, kteří jsou zároveň neuživateli Internetu. Závěr této práce je tvořen představením schématu faktorů, které ovlivňují míru pociťovaného znevýhodnění mezi neuživateli Internetu ve vztahu k tradičním masovým médiím.
Internet a sociálně znevýhodnění
Krátká, Tereza ; Lupač, Petr (vedoucí práce) ; Sedláčková, Markéta (oponent)
Předkládaná práce zpracovává problematiku vzájemných vztahů mezi sociálním znevýhodněním (rozpracováno v dimenzi ekonomických, kulturních, sociálních a osobních zdrojů) a digitálním znevýhodněním jedinců v České republice (data z výzkumu Aktér 12 - 2011; 1106 respondentů ve věku 18 až 89). Hlavní hypotézy studie ověřují několik předpokladů: 1) digitálním znevýhodněním budou postiženi častěji jedinci sociálně znevýhodnění než jedinci sociálně začlenění; 2) pravidelné užívání Internetu pomáhá překonávat především osobní a kulturní znevýhodnění; 3) sociální a digitální inkluze pozitivně korelují s některými specifickými typy sociálního a digitálního znevýhodnění. Výsledky potvrzují silný pozitivní vztah mezi znevýhodněním sociálním (v jeho ekonomické dimenzi) a digitálním znevýhodněním. V rovině kulturního znevýhodnění/začlenění jsou skupiny digitálně znevýhodněných a začleněných na velmi podobné úrovni. Pozitivní korelace mezi specifickými typy sociálního/digitálního znevýhodnění a sociální/digitální inkluzí nebyla potvrzena - sociálně začlenění totiž nevykazují žádné významné známky digitálního znevýhodnění a u sociálně znevýhodněných se pak neobjevují signifikantní specifické projevy digitálního začlenění. Klíčová slova: Internet, digital divide, digitální znevýhodnění, sociální znevýhodnění.
Informační politika Evropské unie v době Bangemannových aktivit v porovnání s USA
Mikanová, Helena ; Vlasák, Rudolf (vedoucí práce) ; Očko, Petr (oponent)
(česky) Diplomová práce "Informační politika Evropské unie v době Bangemannových aktivit v porovnání s informační politikou USA" se věnuje problematice informační politiky prováděné Evropskou Unií a Spojenými státy. Nejprve je definována struktura práce, poté následují základní pojmy. Diplomová práce dává zároveň prostor dějinám Evropské unie, které poskytují potřebný kontext, v němž je třeba informační politiku vidět. Tato práce si dává za cíl popsat a zhodnotit informační politiku Evropské unie v Bangemannově době v porovnání s informační politikou USA ve stejném časovém horizontu a možnost vzájemného využití kladů informační politiky obou území. V další části je porovnána informační politika EU a USA začátkem 21. století.
Možnosti aplikace konceptu otevřeného vzdělávání na českých univerzitách
Bušek, Kamil ; Eger, Ludvík (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent)
4 Abstrakt: V bakalářské práci je na úvod pojednáno o teoretických a filozofických východiscích, které se týkají specifik vzdělávání v postmoderní společnosti. Následuje vymezení historického vývoje distančního vzdělávání. Stěžejními body práce jsou charakteristika The Open University a iniciativy Open Educational Resources. V obou případech je použita SWOT analýza, v níž je zahrnuto rovněž obecné zhodnocení výhodnosti užití e-learningu. Konkrétně v případě The Open University je nejprve shrnut historický vývoj v souvislostech společenských změn 60. až 90. let 20. století. Následuje zhodnocení aktuálního stavu z více hledisek. Stěžejním úkolem je seznámení se s aktuální vzdělávací nabídkou a novými trendy, které tato instituce nastoluje. V případě OER je nejprve kladen důraz na definiční vymezení a konkrétní výstupy inciativy jak v oblasti institucionálního zázemí, tak konkrétních realizovaných projektů neziskového i soukromého sektoru. Závěrečná část práce je věnována průzkumu aktuálního stavu českých univerzit, konkrétně nabídce distančního vzdělávání, e-learningových kurzů a míře otevřenosti přístupu ke studijním materiálům. Autor bakalářské práce si všímá konkrétních předností a slabin a navrhuje možná vylepšení stávajícího stavu. V samotném závěru práce, kromě shrnutí zjištěných poznatků, nabízí...
Mobilní technologie jako nástroj k řízení a výuce ve škole
Jeništová, Jana ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Předmětem bakalářské práce Mobilní technologie jako nástroj k řízení a výuce ve škole je popsat současné postavení informačních a komunikačních technologií ve škole a to ze dvou pohledů. Z pohledu řízení školy a z pohledu výuky. Nahlédnout skrze státní politiku ve vzdělávání, Výroční zprávy České školní inspekce, statistické údaje ČSÚ a odbornou literaturu v této oblasti na aktuální stav zavádění technologií do současné školy. Zachytit pohled pedagogických odborníků na nové trendy, které k nám pronikají ze zahraničí. Pomocí nástroje kvantitativního výzkumu zjistit na náhodně vybraném vzorku respondentů možnosti a přínos technologií a znalost nových trendů v našich podmínkách (BYOT). Výzkumem ověřit jak je tato problematika akceptována a vnímána současnými pedagogy a manažery ve školství v regionu Praha a v několika dalších krajích České republiky. Závěr práce se snaží shrnout a ukázat na základě výsledků výzkumu potřeby, možnosti a přínos mobilních technologií pro školu a její klienty. Klíčová slova: ICT, digitální technologie, iPad, notebook, netbook, smartphone, aplikace, výukový software, BYOD, BYOT, digitální propast, digitální rezident, digitální imigrant
Zkoumání sociální podmíněnosti současného způsobu technologického rozvoje: Za hranice (výzkumu) digitální propasti
Lupač, Petr ; Suša, Oleg (vedoucí práce) ; Müller, Karel (oponent) ; Jirák, Jan (oponent)
Autor v textu promýšlí novou pozici, z níž lze nahlížet teorii informační společnosti a výzkum digitální propasti jako činné součásti jedné velké rekonstrukce podmínek sociální existence. Práce začíná rekonstrukcí argumentačního jádra teorií informační společnosti, které pak slouží jako opora výběru posledního a současně nejrespektovanějšího představitele této teoretické tradice. V následující kapitole je představena výstavba teorie informační společnosti Manuela Castellse a dále její těsný vztah s problémem digitální propasti. Tato část vrcholí rozborem klíčové pozice problému digitální propasti v řešení rozporů a sociálních negativ informatizace a je uzavřena poukázáním na absenci tohoto momentu v předchozích kritikách Castellsova díla. Ve čtvrté kapitole je představen vývoj argumentů a empirické evidence výzkumu digitální propasti, v části páté jsou pak identifikovány limity současné akademické diskuse o digitální propasti. V šesté kapitole se autor pokouší překročit tyto limity prostřednictvím navržení nového, dostupné empirické evidenci lépe odpovídajícího modelu digitální propasti. Práce je uzavřena promýšlením důsledků tohoto modelu nejen pro teorii i politiku informační společnosti, ale i pro případné budoucí syntetické zkoumání role teorie informační společnosti v procesu informatizace.
Problematika digitální propasti mezi různými věkovými skupinami a její řešení
Prudký, Pavel ; Vlasák, Rudolf (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
diplomové práce Pavel Prudký Problematika digitální propasti mezi různými věkovými skupinami a její řešení Ve své diplomové práci jsem se zaměřil na problematiku digitální propasti mezi různými věkovými skupinami a její řešení. Na úvodní teoretickou část práce navazuje praktická část, obsahující vlastní šetření, zabývající se problematikou v daném regionu. V teoretické části diplomové práce jsem popsal fenomén informační společnosti, problematiku informační společnosti a společenského vyloučení, České informační společnosti, digitální propasti, šedé digitální propasti a také jsem zkoumal specifika jednotlivých věkových skupin. V praktické části práce jsem se zabýval analýzou digitální propasti mezi příslušníky různých věkových skupin v daném regionu. Po stanovení cíle průzkumu a popisu metody získání a zpracování dat získaných v dotazníkovém šetření došlo následně na analýzu výsledků průzkumu, kde byla zvýšená pozornost věnována analýze získaných dat vztahujících se k stanoveným hypotézám, popisujícím vznik digitální propasti mezi příslušníky různých věkových skupin. V závěru práce byly popsány stávající koncepce řešení dané problematiky v Evropské Unii, v ČR, a dále byly stanoveny návrhy konkrétních postupů sloužících k eliminaci digitální propasti mezi různými věkovými skupinami.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.