Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hranice demokracie jako výzva ve výuce občanské výchovy
JINDRA, Martin Elíša
Diplomová práce je věnována didaktické transformaci politologického tématu hranic demokracie aplikované ve výuce výchovy k občanství (VkO). Obsahuje teoretickou (politologickou) a praktickou (didaktickou) část. V teoretické části práce analyzuje populistický přístup vládnutí některých současných politiků, kteří se ve své konkrétní zemi dostali k moci, a následky jejich vlády na demokratické fungování státních institucí. Pro tento účel byly vybrány tři příklady - Andrej Babiš (ANO 2011), Donald J. Trump (Republican Party) a Recep Tayyip Erdo?an (AK PARTi). Text navazuje syntézou získaných poznatků, čímž vytváří profil nedemokratického populisty, mimo to analyzuje průniky tématu s RVP ZV, učebnicemi internetovými materiály. V praktické části jsou politologická data didakticky transformována do výuky tématu ve výchově k občanství v alternativní škole, finálně je tato výuka upravena na dvouhodinovou lekci hranic demokracie.
Didaktická transformace při použití schémat a obrázků ve výuce funkční biologie člověka na základní škole
ČURDOVÁ, Hana
Prezentovaná diplomová práce se zabývá otázkou, zda jsou studenti učitelství a učitelé z praxe schopni didaktické transformace. Cílem bylo posoudit, do jaké míry jsou schopni ze složitých odborných ilustrací vytvořit zjednodušenou verzi, kterou by prezentovali ve výuce biologie člověka žákům osmého ročníku základní školy. Jako hlavní výzkumný nástroj byla použita kresba a výzkum byl záměrně proveden u zmíněných dvou skupin respondentů, aby bylo možné sledovat rozdíly mezi budoucími učiteli a učiteli, kteří již mají praktické zkušenosti s didaktickou transformací. Práce obsahuje také analýzu nejčastěji používaných učebnic ve výuce biologie člověka na základní škole. Kresby učitelů i studentů byly vyhodnoceny pomocí předem stanovených hodnoticích kritérií. Bylo zjištěno, že všichni respondenti prokázali velmi dobrou schopnost didaktické transformace. Studenti učitelství i učitelé z praxe měli výbornou znalost obsahu, avšak u učitelů z praxe je v porovnání se studenty učitelství více rozvinutá didaktická rovina zprostředkování učiva žákům, což potvrzuje fakt, že si vybírali pouze ty nejzásadnější pojmy a kresby měly spíše schématický charakter. Učitelé z praxe, častěji než studenti učitelství, kreslili schéma krok za krokem, za probíhajícího výkladu a snažili se vysvětlit celkovou problematiku daného tématu na příkladech z reálného života.
Práce s Čapkovou Noetickou trilogií na SŠ
Skorkovská, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Karla Čapka ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou Hordubal, Povětroň, Obyčejný život. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, v reflexích hodnotím jejich průběh a naplnění cílů.
Aktuální vědní poznatky a jejich didaktická transformace na příkladu tématu evoluce hominidů
Dvořáková, Radka ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Zrzavý, Jan (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...
Copak si dnes vyrobíme?
Marešová, Klára ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Bakalářská práce má za cíl představit přístup pedagogů výtvarné výchovy k plánování výuky a jejímu pojetí s ohledem na vztah základních didaktických kategorií k realitě. Ačkoliv je výtvarný pedagog vázán kurikulárními dokumenty, nedisponuje učebnicemi jako podklady pro přípravu vyučovacích hodin. Inspiraci tudíž čerpá z jiných zdrojů. V současné době nabývá na významu především platforma internetu, zejména sociálních sítí. Výzkumná část práce proto představí na základě kvalitativního etnografického výzkumu Facebook a jeho vybrané skupiny, které slouží především k inspiraci prostřednictvím sdílení vizuálního obsahu. Ukáže, jaké nápady na výtvarnou činnost se ve skupinách objevují a s jakou odezvou jsou přijímány. Otevřením problematiky tohoto fenoménu chce práce poukázat na možná rizika nekritického přijímání sdíleného obrazového materiálu, ale také na pozitiva, která v tomto kontextu současná doba přináší. Praktická část práce předkládá několik vybraných úkolů prezentovaných na sociálních sítích v autorském přepracování. KLÍČOVÁ SLOVA výtvarná výchova, učitelovo pojetí a plánování výuky, didaktická transformace, inspirační zdroje
Didaktická transformace učiva praktického vyučování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby
Konečná, Jana
V bakalářské práci je zpracováno téma Didaktická transformace učiva praktic-kého vyučování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby. Cílem teoretické části je analýza a syntéza odborných poznatků o vytváření kvalitních učebních textů. Metodami pro zpracování teoretické části jsou analýza, srovnání a syntéza poznatků z odborné literatury. Cílem praktické části je analýza dostupných učebních materiálů pro žáky a na tomto základě je zpracován nový metodický materiál pro výuku praktického vyu-čování v oboru vzdělání Logistické a finanční služby. Konkrétně je zpracováno téma Dodávání poštovních poukázek. Bude připraven učební text pro žáky, který zprostředkovává vzdělávací obsah definovaný v kurikulárních dokumentech a metodika pro učitele praktického vyučování. Hlavní metodou použitou pro zpracování praktické části je analýza dokumentů.
Výuka informatiky na gymnáziích
Lessner, Daniel ; Holan, Tomáš (vedoucí práce) ; Salanci, Ľubomír (oponent) ; Černochová, Miroslava (oponent)
Název práce: Výuka informatiky na gymnáziích Autor: Daniel Lessner Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., KSVI Abstrakt: Informatika není předepsanou součástí všeobecného vzdělávání v Česku. Nedo- statek publikovaných zkušeností brání hledání shody v základních otázkách, např. jestli je výuka informatiky ve všeobecném vzdělávání vůbec možná, jestli je pro- spěšná, jaké má sledovat vzdělávací cíle a co má být učivem. Cílem této práce je na uvedené otázky nabídnout empiricky ověřené odpovědi na úrovni gymná- zia. S pomocí rozličné literatury byly identifikovány fundamentální ideje školské informatiky. Na těchto idejích byl vystavěn program výuky na gymnáziu. Návrh programu byl v souladu s metodologickým rámcem design-based research opa- kovaně testován, vyhodnocován a upravován. Byla sledována úroveň dovedností, které si žáci osvojili, a s pomocí dotazníků také jejich vlastní pohled na nově poja- tou výuku. Ukázalo se, že s odpovídající úrovní obtížnosti a zacílením je výuka informatiky na gymnáziu proveditelná a pro žáky užitečná. Vytvořený program výuky je k dispozici ve formě učebnice. Výsledky této práce tak pomáhají s pro- bíhajícími přípravami zavedení informatiky do českých škol. Klíčová slova: didaktika informatiky, informatické myšlení,...
Aktuální vědní poznatky a jejich didaktická transformace na příkladu tématu evoluce hominidů
Dvořáková, Radka ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Zrzavý, Jan (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...
Práce s Čapkovou Noetickou trilogií na SŠ
Skorkovská, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Karla Čapka ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou Hordubal, Povětroň, Obyčejný život. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, v reflexích hodnotím jejich průběh a naplnění cílů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.