Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti rozvoje kognitivních schopností seniorů v rezidenčním zařízení
Falátová, Hana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje kognitivních schopností u seniorů v rezidenčním zařízení. Teoretická část práce se zaměřuje na problematiku seniorského věku, který v sobě zahrnuje biologické, duševní a společenské změny. Obsahuje popis rezidenčního zařízení pro seniory a popis konkrétního zařízení, kde byla realizována praktická část této práce. Další kapitolu tvoří charakteristika vybraných kognitivních schopností, která je následována kapitolou popisující kognitivní schopnosti ovlivněné stářím. Cílem praktické části je zjistit, zda zvolené aktivity zaměřené na rozvoj kognitivních schopností mají vliv na dosažení vyššího skóre v ACE-R testu. V práci byl zvolen kvantitativní výzkumný design, konkrétně se jedná o metodu kvaziexperimentu. Výzkum zahrnuje realizaci pretestu a posttestu ACE-R, který byl administrován experimentální a kontrolní skupině. Po pretestu ACE-R se uskutečnil s experimentální skupinou blok šesti intervenčních cvičení, která byla zaměřená na procvičení kognitivních schopností seniorů. Intervenční cvičení se týkala například oblasti krátkodobé a dlouhodobé paměti, pozornosti, logického myšlení, jazykové produkce či zrakového vnímání. Tato cvičení byla rozdělena na tři individuální a tři skupinová cvičení. Po uskutečnění intervenčních cvičení následovala...
Vývoj testu pro rozpoznání prostorových schopností
Malý, Tomáš ; Škutková, Helena (oponent) ; Sekora, Jiří (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou měření v psychologii, konkrétně online diagnostikou prostorových schopností. Poskytuje stručný pohled na psychologický konstrukt inteligence a způsoby jeho měření, zejména pak v kontextu aktuálně nejrozšířenější teorie inteligence C-H-C (Cattell-Horn-Carroll). V rámci ní se zaměřuje na schopnost „Visualization“, která je pojímána jako schopnost zpracovávat vizuální vjemy a manipulovat s nimi ve své představivosti. Práce obsahuje realizaci funkčního softwaru, sloužícího k online počítačovému testování prostorových schopností u dětí předškolního i školního věku.
Evolution of brain complexity and processing and cognitive capacity in selected vertebrates
Kverková, Kristina ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Stuchlík, Aleš (oponent) ; Iwaniuk, Andrew N. (oponent)
Procesní kapacita mozku bývá tradičně odhadována na základě velikosti mozku. Z nedávných studií však vyplývá, že u vzdáleně příbuzných druhů s podobnou velikostí mozku se může podstatně lišit počet neuronů, tedy základních výpočetních jednotek, i jejich distribuce do různých částí mozku. Abychom tedy dokázali odhalit, jakým způsobem se v evoluci kognitiv- ní kapacita mění, potřebujeme pracovat s daty na jemnější škále. Takový kvantitativní pří- stup k evoluci procesní kapacity mozku na buněčné úrovni je relativně nový. Možnost rychle získat spolehlivé odhady počty neuronů v celém mozku nebo jeho větších částech je totiž k dispozici až v posledních zhruba 15 letech díky rozšíření metody izotropní frakcionace. Ta otevírá dveře k řešení celé řady otázek. S její pomocí můžeme zjišťovat vnitrodruhovou varia- bilitu na úrovni jedinců i populací, podívat se na efekt pohlaví a věku, nebo studovat selekci na vnitrodruhové úrovni. Z druhé strany spektra pak můžeme sledovat velké makroevoluční trendy nebo se zaměřit na porovnání blízce příbuzných a ekologicky podobných druhů a po- kusit se tak studovat vliv jednotlivých selekčních tlaků. Ve své disertaci se zabývám variabilitou velikosti mozku a jeho buněčného složení moz- ku napříč obratlovci, a to jak na vnitrodruhové, tak na mezidruhové úrovni. V kapitole...
Vztah mezi pohybovou aktivitou a pamětí u seniorů diabetiků a nediabetiků
Votroubková, Eliška ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Kinkorová, Ivana (oponent)
Název: Vztah mezi pohybovou aktivitou a pamětí u seniorů diabetiků a nediabetiků. Cíle: Hlavním cílem mé diplomové práce bylo určit, jaký má vztah pohybová aktivita na paměť u osob nad 65 let s diabetem mellitem a bez diabetu. Dalším cílem bylo zjistit, jaký vztah má dosažený stupeň vzdělání na výsledky testů paměti. Metody: Tato diplomová práce je koncipována jako průřezová studie, která zpracovává data ze šesté vlny mezinárodního projektu Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE). Pro testování hypotéz u testů se dvěma kategoriemi byl využit Mann-Whitney U test. Pro testování hypotéz s více jak dvěma kategoriemi byl použit Kruskal-Wallisův test s následnou post hoc analýzou pomocí Mann-Whitney U testu s Bonfferoniho korekcí. Testované soubory jsou popsány základními statistickými ukazateli. Pro grafické znázornění výsledků testů byly použity populační histogramy a grafy s chybovými úsečkami. Data byla zpracována ve statistickém programu SPSS od společnosti IBM a v Microsoft Excelu. Výsledky: Ve výsledcích byl prokázán statisticky významný pozitivní vztah, ať už u sportovní aktivity nebo u aktivit vyžadujících zvýšený výdej energie na výsledky v testu okamžité i odložené paměti 10 slov. Všechny testy byly samostatně vyhodnocovány pro kategorie diabetiků a nediabetiků, kde ve...
Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
Šula, Marek ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Větrovský, Tomáš (oponent)
Název: Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku Cíle: Cílem práce bylo odhadnout sílu vztahu mezi pohybovou zdatností a kognitivními schopnostmi u dětí mladšího školního věku Metody: Práce byla realizována jako průřezová studie. Výzkumný soubor byl tvořen žáky ve věku od 8 do 12 let (n=66; věk 9,8 ± 0,8). Úroveň kognitivních funkcí byla zjišťována pomocí standardizovaných online testů na portálu www.proskoly.cz a úroveň pohybové zdatnosti byla zjištěna pomocí testové baterie Unifittest (6-60) Výsledky: Děvčata se od chlapců nelišila v žádném z testů. V celkovém souboru byly vztahy mezi testy kognitivních funkcí a výsledky v jednotlivých testech pohybové zdatnosti velmi slabé a statisticky nevýznamné. Nicméně u dívek byl statisticky významný (p<0,05) inverzní vztah mezi testem obrazové paměti a všemi testy pohybové zdatnosti a mezi testem vnímání a testy - skok z místa, člunkový běh, vytrvalost a celkovým skórem Unifittest. U chlapců nebyl zjištěn žádný statisticky významný vztah, nicméně korelace naznačila, že se jednalo na rozdíl od dívek o vztah přímo úměrný. Klíčová slova: kognitivní schopnosti, tělesná zdatnost, pohybové schopnosti, mladší školní věk, Unifittest (6-60)
Výzkum papoušků Nestor kea pomocí schopností učení a shod chování
Černošková, Jarmila ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Řezníček, Jan (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá výzkumem papouška Nestor kea. Tato práce je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou a experimentální. Teoretické části věnujeme dvě kapitoly. V první kapitole se věnujeme prostředí Nového Zélandu a jeho obyvatelům. V druhé kapitole se věnujeme podrobným informacím o Nestorech. Jsou zde shrnuty dostupné informace o nestorech jak od českých autorů tak od autorů zahraničních. Experimentální část měla za úkol zjistit možnosti testování kognitivních schopností nestorů v podmínkách zoologické zahrady. Zároveň jsme provedly testování kognitivních schopností. Na základě tohoto testování jsme se pokusily definovat faktory, které ovlivňují a nebo mohou ovlivnit výsledky testu. Zároveň jsme navrhli a odzkoušeli nový systém s experimentálním zařízením které se může použít i v námi navrženém budoucím výzkumu. Klíčová slova :nestor kea,výzkum, kognitivní schopnosti,zoologická zahrada
Psychodiagnostika v personální psychologii: kompetenční přístup při výběru zaměstnanců v hotelovém průmyslu
Šafr, Martin ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce) ; Štikar, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá jedním z nejdiskutovanějších témat personální psychologie - výběrem zaměstnanců. Cílem práce je představit podrobný přehled vytváření výběrového postupu se zvláštním důrazem na různé metody výběru zaměstnanců. Pozornost je především věnována snaze zasadit tyto jinak běžné metody výběru zaměstnanců do nového rámce a nejnovějších způsobů jejich aplikace. Zvláštní důraz byl kladen na nové přístupy k metodě rozhovoru, testování kognitivních schopností, měření osobnostní rysů v práci a nové metody při vytváření assessment center. Zajímavou kapitolou je využití emočních faktorů jako kritérií pro výběr zaměstnanců a aplikace teorie attachmentu v pracovním prostředí. Značná část práce je také věnována metodám analýzy práce a vytváření kompetenčních modelů, jejich kritickému srovnání a aplikaci. Na základě předchozích teoretických pojednání je v empirické části proveden pokus o vytvoření konkrétního kompetenčního modelu určeného pro vedoucí pracovníky v hotelovém průmyslu a návrhy jeho praktického uplatnění.
Manipulace fyzickým prostředím a kognice u primátů: Ontogenetický vývoj
Kolářová, Anna ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hradec, Michal (oponent)
Kognitivní schopnosti jsou pro primáty zásadním faktorem, který jim umožňuje správně vnímat prostředí, které je obklopuje, a adekvátně na něj reagovat. Tato bakalářská práce se věnuje kognitivním fenoménům, které jsou často spojovány s porozuměním fyzickému prostředí a manipulací s objekty. Velká pozornost je směřována na kauzální uvažování, stálost objektu a používání nástrojů. Zvláštní důraz je kladen na ontogenezi těchto kognitivních schopností. Jednou z hlavních otázek je jakým způsobem se vývoj liší u lidí a non-humánních primátů. I přesto, že mají non-humánní primáti stejně jako lidé velmi komplexní znalosti o zákonitostech fyzického prostředí, kauzální uvažování a stálost objektu se u těchto příbuzných druhů vyvíjí velmi podobně, ale zdaleka ne stejně. Velká rozdílnost je pozorována hlavně v oblasti tempa vývoje. Používání nástrojů je u lidí i non-humánních primátů silně ovlivněno sociálním učením a tradicemi. Klíčová slova: primáti, fyzické prostředí, kognitivní schopnosti, kauzální uvažování, stálost objektu, manipulace s objekty, používání nástrojů, ontogeneze
Vliv inkubační teploty na kognitivní schopnosti a buněčné složení mozku u gekonů druhu Paroedura picta
Polonyiová, Alexandra ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Sedláček, František (oponent)
Vliv inkubační teploty na různé morfologické, fyziologické, kognitivní a behaviorální vlastnosti u plazů je velmi studované téma, ačkoli přesný mechanismus vzniku rozdílů mezi jedinci inkubovanými v různých teplotách je jen málo objasněný. V předložené práci se věnuji vlivu inkubační teploty na kognitivní schopnosti a počet neuronů a nonneurálních buněk u gekonů druhu Paroedura picta, inkubovaných ve dvou různých inkubačních teplotách, 24řC a 30řC. Gekoni byli testováni ve dvou kognitivních úlohách simulujících útok predátora. Mláďata ve věku 14 dní byla testována v bludišti tvaru Y, půlroční gekoni byli testováni v aréně s barevně odlišenými úkryty. Po otestování byl u některých jedinců v několika částech mozku stanoven počet neuronů a nonneurálních buněk metodou izotropní frakcionace. Ačkoli inkubační teplota nekorelovala s úspěšností v kognitivních úlohách, ovlivnila celkový čas potřebný k nalezení úkrytu. Tento rozdíl byl patrný u mláďat i dospělých gekonů. Počet neuronů, který byl použit jako ukazatel procesní kapacity mozku, s úspěšností v úlohách nekoreloval. S počtem správných odpovědí u dospělců však korelovala absolutní velikost mozku. Inkubační teplota zřejmě ovlivnila především "personalitu" gekonů, což vedlo k odlišnému chování v kognitivních úlohách. Klíčová slova: Inkubační teplota,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.