Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Podpora dětského čtenářství v České republice a německy mluvících zemích
Šilerová, Eva ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Římanová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a srovnává přístup k jeho podpoře v České republice a německy mluvících zemích. Úvodní část práce se věnuje dětskému čtenářství v současné době, faktorům, které jej ovlivňují a čtenářským zájmům dnešních dětí. Stručně hodnotí také současnou českou literaturu pro děti a její nakladatele. Následující dvě kapitoly popisují aktivity k podpoře dětského čtenářství, které vyvíjejí české knihovny i neknihovnické subjekty. Další oddíl představuje projekty k podpoře dětského čtenářství realizované v Rakousku a Německu, krátce seznamuje také s programy dalších německy mluvících zemí. Šestá kapitola stručně nastiňuje tematiku podpory dětského čtenářství v českých i zahraničních médiích. Práci doplňují dva praktické průzkumy. První porovnává aktivity vybraných českých a zahraničních knihoven a jejich příspěvek k podpoře dětského čtenářství. Druhý průzkum realizovaný mezi dětskými čtenáři Ústřední knihovny Městské knihovny v Praze hodnotí spokojenost dětí s nabízenými tematickými besedami pro školní třídy. Závěr práce shrnuje získané poznatky a rekapituluje problematiku podpory dětského čtenářství.
Školní a mimoškolní programy podpory dětské četby v Belgii
Teheux, Sophie ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Lipková, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a analyzuje přístup k jeho podpoře ve francouzsky mluvící části Belgie. Úvodní část práce se věnuje belgickému základnímu školskému systému a představuje hlavní principy politických kompetencí v Belgii. Následuje kapitola, jež se věnuje dětskému čtenářství. V první části posuzuje dětské čtenářství z historického pohledu, dále se zaměřuje na dětskou literaturu a na její obsah a nakonec se soustřeďuje na čtenářské návyky a na faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost dětí. Zmiňuje roli školy a rodiny v podpoře k četbě. Třetí kapitola představuje několik belgických projektů na podporu dětského čtenářství. Většina z nich je celostátního rozměru. Čtvrtá a poslední kapitola se dívá na projekty, které vznikaly v České republice, a nabízí, v čem by se mohly Belgie a Česká republika navzájem inspirovat. Závěr práce shrnuje získané poznatky a navrhuje směr dalšího využití.
Prostředí a projekty podporující dětskou četbu
Stejskalová, Eva ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Diplomová práce se věnuje podpoře dětského čtenářství. Práce je zaměřena na faktory a činitele ovlivňující výchovu ke čtenářství. První část řeší teoretické vymezení a význam čtení. Především jsou vysvětleny dva důležité pojmy, které se k tématu vztahují - čtení a čtenář. Dále se pokračuje důrazem na různé fáze čtenářského vzdělávání před a během školní docházky. Sledovány jsou především tři prostředí ovlivňující čtenářskou gramotnost. To znamená rodiny, školy a veřejné knihovny. Navíc jsou krátce v této práci také prezentovány národní projekty podporující čtení především v knihovnách. Druhá část je zaměřena na Městskou knihovnu v Praze, konkrétně na pobočku Smíchov a její aktivity. V této části jsou zmapovány různé programy pro děti. Zjišťují se opakující se činnosti pro rodiče s dětmi nebo pro samotné děti. Popsány jsou i akce pro kolektivy předškolních a školních dětí. Důležitá součást práce je zaměřena na výzkum spolupráce mezi Smíchovskou pobočkou a místními školami. Výsledky výzkumu spočívají v určení praktických zkušeností učitelů z těchto škol s aktivitami pobočky Smíchov a s jejich spoluprací s touto knihovnou.
Úloha knihy při rozvoji dětské fantazie
Zemanová, Pavlína ; Vášová, Lidmila (vedoucí práce) ; Rösslerová, Klára (oponent)
Diplomová práce pojednává o významu knihy v rozvoji dětské fantazie. V úvodní kapitole je stručně nastíněna problematika dětské fantazie. Druhá část se zabývá ontogenetickým vývojem dítěte od prenatálního období po období mladšího školního věku a rozvojem klíčových kompetencí dítěte. Dále se zaměřuje na vybrané psychologické směry, které měly imaginaci jako předmět zkoumání. Vysvětluje a teoreticky vymezuje základní pojmy a procesy imaginace. Věnuje se specifickým jevům dětské fantazie a vývoji fantazie. Třetí část diplomové práce pojednává o literárních žánrech určených dětem, blíže se zabývá tradiční pohádkou a specifikuje úlohu pohádkových postav a literárních hrdinů. Stručně se zabývá historickým vývojem české knižní ilustrace, významem ilustrací v knihách pro děti a též jedním ze způsobů vyjádření fantazijních představ dětí - dětskou kresbou. Předposlední kapitola se zabývá aplikací všech výše zmíněných poznatků v praxi a uvádí praktickou ukázku práce s dětmi předškolního věku. Věnuje se též vztahům dítěte ke škole a ke knize. Závěrečná část obsahuje stručné shrnutí poznatků. [Autorský abstrakt].
Dětské čtenářství na 2.stupni základní školy
Staňková, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na stav současného pubescentního čtenářství. Zjišťuje základní znaky čtenářství žáků vybrané základní školy. Zabývá se charakteristickými projevy jejich čtenářského chování, čtenářskými zájmy a postoji, popisuje jejich vztah ke čtení. Nahlíží také na různé faktory, které ovlivňují rozvoj dětského čtenářství. Zkoumá, jakou pozici má čtení v konkurenci ostatních volnočasových aktivit současných pubescentů. Zajímá se také o to, zda je pubescentní čtenářství opravdu v "krizi", stejně jako se snižuje úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků, jak se v posledních letech ukazuje ve výsledcích mezinárodních výzkumů. Teoretická část představuje základní charakteristiku pubescentního čtenářství s ohledem na vývojová specifika dané věkové skupiny. Věnuje se také tomu, jakým způsobem pubescentní čtenářství ovlivňuje školní literární výchova. Sleduje i čtenářskou gramotnost a její postavení v základním kurikulárním dokumentu pro základní školy. Uvádí rovněž stručný vhled do historie výzkumů čtenářství v České republice s důrazem na výsledky soudobých výzkumů. Cílem empirické části práce bylo popsat současný stav pubescentního čtenářství žáků na vybrané základní škole, zjistit základní charakteristiky jejich čtenářských zájmů a postojů a popsat jejich vztah ke čtení. Snahou také bylo...
Školní a mimoškolní programy podpory dětské četby v Belgii
Teheux, Sophie ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Lipková, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a analyzuje přístup k jeho podpoře ve francouzsky mluvící části Belgie. Úvodní část práce se věnuje belgickému základnímu školskému systému a představuje hlavní principy politických kompetencí v Belgii. Následuje kapitola, jež se věnuje dětskému čtenářství. V první části posuzuje dětské čtenářství z historického pohledu, dále se zaměřuje na dětskou literaturu a na její obsah a nakonec se soustřeďuje na čtenářské návyky a na faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost dětí. Zmiňuje roli školy a rodiny v podpoře k četbě. Třetí kapitola představuje několik belgických projektů na podporu dětského čtenářství. Většina z nich je celostátního rozměru. Čtvrtá a poslední kapitola se dívá na projekty, které vznikaly v České republice, a nabízí, v čem by se mohly Belgie a Česká republika navzájem inspirovat. Závěr práce shrnuje získané poznatky a navrhuje směr dalšího využití.
Časopis Malý čtenář
Křesťanová, Gabriela ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Časopis Malý čtenář vycházel v letech 1882-1941. V té době se jednalo o jeden z nejvýznamnějších českých časopisů pro děti a mládež. Časopis se během doby své existence proměňoval. Stálými tématy zůstávala poezie, beletrie, populárně naučné články a hry, vtipy a hlavolamy. Časopis založili poděbradští učitelé. Jeho úloha původně spočívala v zábavnějším způsobu podání školní látky. Výraznou roli v prvních letech existence hrály populárně naučné články. Velkou změnu pro existenci časopisu znamenal přechod k nakladatelství J. R. Vilímka v roce 1888. V 90. letech 19. století se časopis profesionalizuje, vysoké kvality tehdy dosahuje především poezie. Mezi autory básní se objevuje i Josef Václav Sládek považovaný za zakladatele české poezie pro děti. V těchto letech také časopis hledá novou cílovou skupinu čtenářů, kterou se stávají chlapci staršího školního věku. Na začátku dvacátého století se poměr mezi poezií a prózou v Malém čtenáři vyrovnává. V poezii zastává ústřední roli František Serafínský Procházka, zásadní postava celého časopisu. Próza přichází s delšími povídkami na pokračování, projevuje se v ní realismus, zároveň se více objevují pohádky. V době první republiky tvoří jádro časopisu dobrodružné povídky na pokračování. Mezi jejich nejčastější autory patřili Josef Jahoda, František Flos,...
Prostředí a projekty podporující dětskou četbu
Stejskalová, Eva ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Diplomová práce se věnuje podpoře dětského čtenářství. Práce je zaměřena na faktory a činitele ovlivňující výchovu ke čtenářství. První část řeší teoretické vymezení a význam čtení. Především jsou vysvětleny dva důležité pojmy, které se k tématu vztahují - čtení a čtenář. Dále se pokračuje důrazem na různé fáze čtenářského vzdělávání před a během školní docházky. Sledovány jsou především tři prostředí ovlivňující čtenářskou gramotnost. To znamená rodiny, školy a veřejné knihovny. Navíc jsou krátce v této práci také prezentovány národní projekty podporující čtení především v knihovnách. Druhá část je zaměřena na Městskou knihovnu v Praze, konkrétně na pobočku Smíchov a její aktivity. V této části jsou zmapovány různé programy pro děti. Zjišťují se opakující se činnosti pro rodiče s dětmi nebo pro samotné děti. Popsány jsou i akce pro kolektivy předškolních a školních dětí. Důležitá součást práce je zaměřena na výzkum spolupráce mezi Smíchovskou pobočkou a místními školami. Výsledky výzkumu spočívají v určení praktických zkušeností učitelů z těchto škol s aktivitami pobočky Smíchov a s jejich spoluprací s touto knihovnou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.