|
Survival hra v procedurálním světě
Macháček, Luboš ; Tóth, Michal (oponent) ; Milet, Tomáš (vedoucí práce)
Projekt je zaměřený na vývoj 3D počítačové hry využívající procedurální generování pro tvorbu herního světa. Součástí je i herní engine, který danou hru pohání. Při vývoji jsou využívané různé experimentální přístupy a techniky, a cílem je odzkoušet jejich použitelnost v praxi.
|
|
Bytový interiér pro nevidomé
Martineková, Daniela
Tato závěrečná práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část se převážně zaobírá rešerší úrovní zrakových postižení a orientací nevidomých v prostoru. V dalších kapitolách teoretické části se dozvíme o různých kompenzačních pomůckách, které ve svém každodenním životě mohou využít a požadavků na interiér a jeho zařizovací prvky. V druhé, praktické části se práce zaměřuje na mé návrhy pro omezení vybraných kolizních míst. Tyto návrhy jsou následně posouzeny nevidomým, panem Josefem Konečným. Následuje vyhodnocení funkčnosti a realizovatelnosti vybraných návrhů se závěrečnou diskusí a přínosem pro praxi.
|
|
Samostatný pohyb a prostorová orientace dětí se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání
JANDEJSKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí předškolního věku se zrakovým postižením, a to s důrazem na jejich prostorovou orientaci a samostatný pohyb. Základním předpokladem k samostatnému životu osoby se zrakovým postižením je její orientace a samostatný pohyb především ve známém, ale i neznámém prostředí s využitím kompenzačních pomůcek nebo doprovázející osoby. K tomu, aby orientace člověka byla co nejúčinnější, je zapotřebí, aby se rozvíjela již v raném věku dítěte. Práce se takto zaměřuje především na rozvoj této dovednosti prostřednictvím jejího nácviku. Cílem celé práce je popsat zrakové postižení u dětí v předškolním vzdělávání, jejich prostorovou orientaci a následné vytvoření návrhů edukačních jednotek zaměřených právě na rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu těchto dětí s postižením předškolního věku. Tyto aktivity byly záměrně vybrány za účelem rozvíjení daných předpokladů u dítěte, které jsou nezbytné k tomu, aby se mohlo samostatně pohybovat.
|
| |
|
Labyrinty - nástroj rozvoje orientace v prostoru a rovině u předškolních dětí
Černá, Lenka ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda procvičování labyrintů pomocí gradovaných sérií ovlivní jejich výsledné řešení, tedy i orientaci v rovině, prověřit míru pochopení labyrintů a zjistit, zda má pohlaví dětí vliv na výsledné řešení. Práce tedy využívá prostředí labyrintů k rozvoji orientace v omezeném strukturovaném prostoru u předškolních dětí ve věku pět až šest (sedm) let. Teoretická část charakterizuje dítě předškolního věku a vysvětluje souvislosti s předmatematickou gramotností a orientací v prostoru/rovině s přenesením na labyrinty. Dále se na labyrinty zaměřuje z pohledu historického, významového i didaktického. Praktická část popisuje výzkumné šetření, které při získávání informací od stanovených vzorků využívá strukturovaného pozorování, a ke konečnému zjištění výsledků srovnávací analýzy. Jsou diskutovány souvislosti: s potřebami dítěte a jejich nasycením; s orientací v prostoru/rovině; s problémovou situací; s interakcí učitelky a dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, předmatematická gramotnost, prostorová orientace, rovinná orientace, labyrinty, užité metody a formy řešení.
|
|
Orientace vážek v prostoru
Hupková, Lenka ; Černý, Martin (vedoucí práce) ; Sacherová, Veronika (oponent)
Cílem mé práce je shrnutí a zhodnocení dosavadních poznatků o orientaci vážek v prostoru, a to zejména na malých a středních prostorových škálách. Ve své práci se zabývám orientací vážek dle horizontálně polarizovaného světla, která patří mezi nejvíce prozkoumané oblasti orientace příslušníků řádu Odonata, a dále vizuální orientací vážek při výběru habitatu a v rámci něj. Pozornost věnuji zejména úloze prostorových landmarks v orientaci vážek v rámci habitatu, která není, tak jako plno jiných oblastí orientace řádu Odonata, výrazně prozkoumána a nabízí mnoho příležitostí k dalšímu výzkumu. Dále popisuji orientaci vážek během migrací. Kromě zrakové orientace se ve své práci zabývám i orientací vážek pomocí jiného smyslu, a to čichu - ačkoliv Odonata byla dlouhou dobu považována za anosmická. Klíčová slova: prostorová orientace, vizuální orientace, vážky, Odonata, landmarks
|
|
Geny časné odpovědi jako nástroj pro studium prostorové orientace a paměti
Bláhová, Veronika ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Telenský, Petr (oponent)
Vlastnosti prostředí, orientační body v prostoru a časové zařazení stavů těla a jeho pohybů jsou stěžejními prvky mapy prostoru vytvářené v mozku ("cognitive map"). Naše znalosti týkající se toho, jak je v mozku reprezentován prostor a poloha zvířete v tomto prostoru, byly revolučním způsobem rozšířeny s objevem čtyř typů neuronů: místových neuronů ("place cells"), neuronů směru hlavy ("head direction cells"), neuronů prostorové mřížky ("grid cells") a hraničních neuronů ("border cells"). Jejich aktivita je závislá na alotetických (zraková a jiná senzorická orientační vodítka) a idiotetických podnětech (informace z propriorecepčního a vestibulárního systému). Mozková centra obsahující výše zmíněné typy neuronů vytváří složitý navigační systém. Geny časné odpovědi ("immediate early genes"; IEGs) a jejich produkty se staly důmyslným nástrojem pro studium neurálního substrátu prostorové orientace včetně orientace magnetické. Pro další výzkum v této oblasti je nezbytné zjistit co nejvíce o dynamice dějů spojených s IEGs, což přispěje k lepšímu porozumění činnosti mozkových center zapojených v navigačním systému hlodavců ("rodent navigation circuit"). Tato práce shrnuje poznatky o prostorové orientaci obratlovců se zaměřením na hlodavce v kontextu detekce exprese IEGs jako aktivitních markerů v neurálním...
|
|
Somatognostické funkce a prostorová paměť u pacientů s FBSS
Křikavová, Alena ; Lepšíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Petrová, Naďěžda (oponent)
Cíl: Cílem této diplomové práce je zhodnotit kvalitu somatognózie a posoudit převahu osobnostních dimenzí u pacientů s FBSS. Metody: 30 pacientů s diagnózou FBSS a 25 probandů kontrolní skupiny bylo vyšetřováno testem prostorové orientace v laboratoři prostorové kognice Blue Velvet Arena, čtyřmi testy na tělesné schéma, a byly zhodnoceny osobnostní dimenze na základě NEO osobnostního dotazníku a testu dle Petrie u skupiny pacientů s FBSS. Byly porovnávány výsledky mezi oběma skupinami a stanoveno procentuelní zastoupení probandů v dílčích kategoriích. Hodnotili jsme rovněž míru závislosti některých proměnných ve skupině pacientů. Výsledky: Prokázali jsme signifikantní rozdíly mezi skupinou pacientů a kontrolní skupinou v testu prostorové orientace, kde větší přesnost odhadu se týkala skupiny pacientů. Signifikantní rozdíl mezi skupinami byl i v jednom ze čtyř testů na tělesné schéma, kde pacienti měli horší výsledky oproti skupině kontrolní. Prokázali jsme silnou závislost tělesného schématu na věku, době trvání bolesti a míře pohybové aktivity. Zhodnotili jsme vysoké zastoupení probandů ze skupiny pacientů v kategorii vysokého skóre svědomitosti a v testu dle Petrie bylo vyšší zastoupení podhodnocujících probandů ve skupině pacientů. Celkově byl zjištěn větší počet pokusů mimo pásmo tolerance v...
|
|
Platforma pro výzkum prostorové orientace ve virtuální realitě
Galajda, Martin ; Bída, Michal (vedoucí práce) ; Gemrot, Jakub (oponent)
Na oddelení neurofyziológie pamäti Akadémie Vied Českej Republiky (UAV), už niekoľko rokov prebieha výskum experimentov sledujúcich dopad rôznych štádií Alzheimerovej choroby na kognitívne schopnosti pacientov. K tomuto účelu sa používa systém SpaNav, vyvinutý pred takmer 9 rokmi v spolupráci UAV s MFF UK. V súčasnosti spomínaný systém naráža na technické možnosti dané dobou v ktorej vznikol. Cieľom tejto práce je priniesť nový systém, ktorý odstráni limity pôvodného systému a umožní pokračovať vo výskume. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |