Název:
Samostatný pohyb a prostorová orientace dětí se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání
Překlad názvu:
Separate movement and spatial orientation of children with visual impairment in preschool education
Autoři:
JANDEJSKOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí předškolního věku se zrakovým postižením, a to s důrazem na jejich prostorovou orientaci a samostatný pohyb. Základním předpokladem k samostatnému životu osoby se zrakovým postižením je její orientace a samostatný pohyb především ve známém, ale i neznámém prostředí s využitím kompenzačních pomůcek nebo doprovázející osoby. K tomu, aby orientace člověka byla co nejúčinnější, je zapotřebí, aby se rozvíjela již v raném věku dítěte. Práce se takto zaměřuje především na rozvoj této dovednosti prostřednictvím jejího nácviku. Cílem celé práce je popsat zrakové postižení u dětí v předškolním vzdělávání, jejich prostorovou orientaci a následné vytvoření návrhů edukačních jednotek zaměřených právě na rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu těchto dětí s postižením předškolního věku. Tyto aktivity byly záměrně vybrány za účelem rozvíjení daných předpokladů u dítěte, které jsou nezbytné k tomu, aby se mohlo samostatně pohybovat.The thesis deals with the problematic of preschool age children with visual impairment and that with emphasis on their spatial orientation and their independent movement. The basic premise to independent life of a person with visual impairment and its orientation and independent movement mostly in known but also unknown environment and that with utilization of compensatory aids or accompanying person. To make the orientation of the person as efficient as possible it is necessary to develop it in early age of a child. Thesis in this way mostly focuses on the development of this skill through its training. The objective of the whole thesis is to describe visual impairment of children in preschool education, their spatial orientation and then creation of proposals of educational units focused exactly on development of spatial orientation and the individual movement of these preschool children with impairment. These activities were intentionally chosen with purpose to develop the preconditions which are necessary for independent movement of a child.
Klíčová slova:
Dítě se zrakovým postižením; edukační jednotka; mobilita; nácvik prostorové orientace a mobility; prostorová orientace; předškolní vzdělávání; zrakové postižení; Child with visual impairment; educational unit; mobility; preschool education; spatial orientation and mobility exercise; visual impairment Citace: JANDEJSKOVÁ, Tereza. Samostatný pohyb a prostorová orientace dětí se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/58291