Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Začínající učitel a výuka v inkluzivní třídě
Bajtlová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se zabývá začínajícími učiteli a jejich výukou v inkluzivní třídě. První kapitola teoretické části je věnována začínajícímu učiteli a jeho pregraduální přípravě na výuku v inkluzivním vzdělávání. Druhá kapitola se zabývá vymezením pojmu inkluzivní vzdělávání, inkluzivními principy, vývojem inkluzivního vzdělávání na území ČR i jeho aktuálním stavem. Třetí kapitola je zaměřena na samotnou výuku v inkluzivní třídě, její aktéry a další vybrané aspekty. Empirická část si klade za cíl popsat zkušenosti začínajících učitelů, absolventů studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy na PedF UK, s výukou v inkluzivní třídě, s důrazem na limity, které při ní pociťují. Vedle toho je cílem práce také přiblížit postoje začínajících učitelů k inkluzi, neboť právě ty se jeví pro úspěšnou inkluzi jako zcela zásadní. K tomuto účelu práce využívá polostrukturovaných rozhovorů, které následně analyzuje a interpretuje v šesti oblastech, které vznikly na základě otevřeného kódování. Výsledky výzkumu ukazují, že začínající učitelé pociťují limity ve znalostech speciální pedagogiky a dovednostech s nimi spjatými, ve spolupráci s asistentem pedagoga a individualizaci výuky. Přičemž zejména v první zmíněné oblasti vnímají nedostatečnou pregraduální přípravu. Z šetření dále vyplývá, že začínající...
Spolupráce začínajících učitelů s rodiči
Iroušková, Kristýna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se zabývá spoluprací s rodiči pohledem začínajících učitelů, absolventů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Zvolené téma vychází z účasti výzkumného úkolu Výzkum absolventů Učitelství 1. stupně ZŠ jako začínajících učitelů v rámci projektu Cooperatio ve vědní oblasti General Education and Pedagogy, oboru Pre-primary a Primary education. Práce se zaměřuje na splnění dvou základních cílů, poznávacího a tvůrčího, také se zaměřuje na potvrzení nebo vyvrácení formulovaných předpokladů. V rámci poznávacího cíle jsou zdůrazněny důležité faktory v oblasti pedagogiky. Osobnost učitele, jeho kompetence, vztah učitele a studenta a nový Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Vzhledem k tématu práce jsou uvedeny teoretické i praktické příklady z prostředí škol, začínajícího učitele na základě zkušeností odborníků. Také jsou zde popsány základní definice související s řešenou problematikou. Druhá kapitola popisuje komunikaci, jako důležitou součást každé interakce. Třetí kapitola je pro tuto diplomovou práci nejdůležitější svým zaměřením na hlavní téma, spolupráci rodiny a školy, význam rodiny, její typologii a práva rodičů. Navazující druhá empirická část práce je oblastí tvůrčí, která je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Cílem...
Podpora nadaných žáků v primární škole - kazuistika školy
Jindrová, Lucie ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vodrážková, Alžběta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možnými způsoby, kterými lze organizovat vzdělávání nadaných žáků. V teoretické části je nejprve vymezen pojem nadání z hlediska platných školských dokumentů, další kapitola je věnována charakteristickým projevům nadaných žáků, na základě kterých je lze identifikovat. Stěžejní částí je kapitola prezentující přehled možných úprav vyučovacího procesu, kterými lze uzpůsobit výuku nadaným žákům. Na tuto část navazuje kapitola navrhující systémová opatření pro podporu nadaných žáků, která fungují v České republice. V praktické části je zpracována případová studie I. stupně soukromé základní školy, která zachycuje proces hledání optimálních způsobů podpory nadaných žáků, jehož výsledkem je akční plán změn ve sledované oblasti. Pro zpracování byly využity metody analýza školních dokumentů, polostrukturované rozhovory s učiteli a vedením školy, evaluace a reflexe. KLÍČOVÁ SLOVA nadaný žák, primární škola, podpůrná opatření, kazuistika, rozhovor, analýza dokumentů, formy, metody a strategie
Problémové chování žáků 1.stupně očima učitelů
Vodolánová, Kateřina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem problémového chování žáků prvního stupně očima učitelů. Tedy tím, jakým způsobem nahlíží učitelé na problémové chování žáků a jejich případné řešení, pokud tedy k problémovému chování již došlo. Teoretická část popisuje problémové a rizikové chování a to, jakým způsobem by učitel toto chování mohl nejen řešit, ale hlavně mu i předejít. To samé je pak popisováno i u chování žáků s poruchou autistického spektra. Praktická část nabízí pohled sedmi učitelek s různou délkou praxe na tři pedagogické situace. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s nimi se ukázalo, že i když se v některých názorech navzájem od sebe odlišovaly, i tak z větší míry uvažovaly nad problémovým chováním a jeho řešením podobně. Spojením nejčastějších výpovědí a úvah respondentů vzešly scénáře k daným situacím. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, kázeň, problematická situace, chování žáka, primární škola, rozhovor
Interaktivní učebnice ve výuce
Maierová, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Předložená práce popisuje, jak využívají interaktivní učebnice vybraní učitelé na 1. stupni základní školy ve své výuce. V teoretické části práce je stručně vymezen vývoj učebnic, který je následován krátkou kapitolou o historii interaktivních učebnic. Další kapitoly jsou věnovány shrnutí funkcionalit interaktivních učebnic u vybraných nakladatelů a souvisejícímu technickému vybavení škol. Závěr teoretické části je pak věnován systému Bring Your Own Device (přines si své zařízení) a konceptu Future Classroom Lab (třída budoucnosti) v souvislosti s používáním interaktivních učebnic. Empirická část práce popisuje užívání interaktivních učebnic v procesu přípravy učitele na výuku, jejich práci s nástroji, funkcemi a obsahem v samotné výuce. Ve výzkumném šetření bylo využito kvalitativního přístupu, kdy byla zvolena metoda rozhovoru. Pro lepší zasazení dat do kontextu byla tato metoda doplněna pozorováním, které probíhalo ve výuce jednotlivých učitelů. Získaná data byla kódována a následně byla podrobena analýze. Stěžejní částí práce je prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování vztahu vybraných učitelů jedné školy k adaptaci interaktivních učebnic, jejich začlenění do procesu přípravy na výuku a hledání odpovědi na otázku, jak tito učitelé interaktivní učebnice ve výuce užívají....
Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání
Smith Slámová, Radka ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Šeďová, Klára (oponent) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání Radka Smith Slámová ABSTRAKT Obavy ze sestupné mobility nutí středostavovské rodiče k hledání nových strategií, které jim umožní prostřednictvím formálního vzdělávání u svých dětí dosáhnout sociální reprodukce. V českém prostředí dosud nebylo zjišťováno, jakým způsobem si středostavovští rodiče vybírají školu při vstupu dítěte do stále diferencovanějšího systému primárního vzdělávání. Cílem disertační práce je přiblížit, proč středostavovští rodiče v rozmanitých kontextech napříč republikou přemýšlejí nad volbou výběrové školy/třídy. S využitím výzkumného designu zakotvené teorie a 28 hloubkových rozhovorů představuji okolnosti, předpoklady a způsoby vnímání, v jejichž souvislosti rodiče vyhledávají výběrovou školu/třídu ve veřejném systému. Výsledky ukazují, že důležitou roli v rozhodování rodičů hraje jejich negativní představa typické české školy, kterou rodiče konstruují ve světle vlastních vzpomínek na školu, "horkých" informací z rodičovských sítí, vlastních výchovných přesvědčení i zkušeností s předškolními zařízeními dítěte. Rodiče očekávají, že kvůli předpokládanému nesouladu jejich rodiny s prostředím veřejných škol bude jejich dítě v typické základní škole znevýhodněno, navzdory skutečnosti, že ve prospěch jeho výchovy...
Dilemata začínajícího a zkušeného učitele v primární škole
Čákorová, Adéla ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká dilemata řeší začínající a zkušený učitel primární školy, jaký je mezi dilematy rozdíl a jak se s nimi vyrovnávají. Výzkum je orientovaný kvalitativně. Bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru se třemi začínajícími učiteli a třemi zkušenými učiteli. Z rozhovorů vyplynuly čtyři oblasti dilemat: Hodnocení ve škole, Individualizace výuky, Spolupráce a Inkluze nebo selekce. Poslední oblast se nazývá "Stres v učitelské praxi", ta poukazuje na problémy začínajícího učitele v praxi. Výsledky výzkumu jsou komentovány a interpretovány s oporou o literaturu a odborné zdroje. V závěru práce nalezneme vyhodnocení výzkumu a zodpovězení dílčích výzkumných otázek. Výsledky ukazují rozdílné pohledy mezi začínajícími a zkušenými učitelkami na inkluzi v celkovém kontextu.
MIMOŘÁDNĚ NADANÉ DÍVKY NA 1. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Sliwková, Markéta ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání mimořádně nadaných dívek na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat problematiku vzdělávání mimořádně nadaných dívek z pohledu učitelů, rodičů a jich samotných. V teoretické části je cílem popsat charakteristiky nadaných dívek a nejčastější problémy na základě rešerše české i zahraniční literatury. Velká pozornost bude především zaměřena na problematiku rodových stereotypů, které mohou ovlivňovat sebepojetí nadaných dívek a proces jejich vzdělávání. V praktické části jsou prezentovány kazuistiky několika mimořádně nadaných dívek prvního stupně základní školy jak z pohledu samotných dívek, tak z pohledu jejich rodičů. Součástí praktické části je také rozhovor s učiteli mapující jejich očekávání a zkušenosti se vzděláváním nadaných dívek. Výsledky výzkumu potvrdily získané poznatky z odborné literatury. Dívky nemají tendenci skrývat své nadání, pokud jsou vzdělávány v podnětném prostředí a jsou respektovány jejich individuální potřeby. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávání, nadání, nadané dívky, primární škola, genderové stereotypy, kazuistika
Šikana ve škole a jak jí čelit
Julinová, Kateřina ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce přinese v teoretické části přehled v současné době doporučovaných přístupů k prevenci a řešení šikany na 1. stupni základních škol učiteli běžných tříd 1. stupně. Seznámí čtenáře s typologií obětí a agresorů, upozorní na mýty, které jsou v souvislosti s šikanováním rozšířené a seznámí s institucemi, které se problému šikanování věnují. Cílem empirické části je porovnat míru výskytu šikanování na škole, která má zaveden program proti šikanování a na škole, která jej zaveden nemá. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila Depistážní dotazník II Dr. Michala Koláře. Klíčová slova: šikana, přímé a nepřímé znaky, osobnost oběti a agresora, prevence, intervence, primární škola
Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Kocianová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.