Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Imaginární orientalismus Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu 19. století
Domincová, Eliška ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Cílem této bakalářské práce je analyzovat orientalistickou tvorbu francouzského malíře Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu v druhé polovině 19. století. Práce se soustředí na srovnání reprezentace Orientu v Moreauově díle na jedné straně a reprezentaci Orientu ve výtvarném umění obecně, zvláště pak v akademickém orientalismu, a zkoumá stylové a tematické rozdíly ve zpracování obdobných námětů mezi tradičním akademickým orientalismem a progresivním přístupem Gustava Moreaua. Práce se dále věnuje Moreauově pozici v rámci symbolistního hnutí a jeho vlivu na symbolismus. Základní metodou výzkumu je studium v této práci zmiňovaných uměleckých děl a jejich analýza z ikonografického, ikonologického a sémiotického hlediska. Autorka rovněž vychází z primárních textových pramenů (především z umělcových úvah o umění) a ze sekundární vědecké literatury věnované životu a dílu Gustava Moreaua, orientalismu a jeho politickému kontextu a pracím pojednávajícím o symbolismu. Práce se sestává ze dvou oddílů. Oddíl 1 se soustředí na Moreauovo orientalistické dílo v rámci francouzského orientalismu druhé poloviny 19. století a poukazuje na rozdíly mezi Moreauovým imaginárním orientalismem a tradičním akademickým orientalismem. Kapitola 1.1 popisuje sociální a kulturní zdroje orientalistického malířství...
Oázy v srdci Evropy. Orientalismus v české architektuře 19. století
Vránová, Veronika ; Šmied, Miroslav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Evropa na počátku 19. století hledá svou novou uměleckou tvář. Začíná se rodit několik různorodých proudů, které se snaží uchytit na umělecké scéně a převzít onu vůdčí štafetu. A právě touha po hledání nových cest prohlubuje v Evropě zájem o Orient. Vzájemné poznávání Východního a Západního světa sahá již do raného středověku a projevuje se v několika etapách až do dnešní doby. Fascinace Orientem v 19. století byla spjata především s Napoleonovým tažením do Egypta, řeckým povstáním proti Turkům, dobytím Severní Afriky Francií, světovou výstavou v Londýně a se samotnými výpravami do exotických zemí tehdejších nadšenců. Vlna orientalismu prosákla do všech vrstev výtvarného umění, nejčastěji ji můžeme spatřit v malířství, grafice či fotografii, nejméně pak v sochařství. Diplomová práce sleduje fenomén orientalismu od konce 18. století až do 1. světové války. Snaží se přiblížit jeho vliv na odvětví výtvarného umění ve střední Evropě a hledat tak východiska pro další bádání. Klíčovým bodem práce je zkoumat exotické tendence v architektuře na území Českého království a uvést je v kontextu orientální architektonické tvorby ostatních zemí tehdejšího habsburského mocnářství. Klíčová slova architektura, orientalismus, inspirace, ornament, 19. století, Blízký východ, Rakouské císařství, Rakousko-Uhersko,...
Vyjednávání "Západu" v každodennosti libanonské rodiny
Obeidová, Dina ; Zandlová, Markéta (vedoucí práce) ; Ezzeddine, Petra (oponent)
Práce Vyjednávání "Západu" v každodennosti libanonské rodiny se zaměřuje na způsoby konstruování obrazu "Západu" u vybrané libanonské rodiny, především u těch jejích členů, kteří nemají se "Západem" žádnou vlastní bezprostřední zkušenost a své představy si tak vytvářejí především na základě informací, získaných od těch, kteří na "Západě" žijí. Díky tomu, že se členové rodiny denně setkávají, vytvářejí a udržují vazby, které znovu ustavují pocit přináležení k jakémusi "my" tj. k sociální skupině, která sdílí společnou historii, která je propojena příbuzenskými a citovými vazbami, která sdílí určité představy a společnou identitu. Výzkum probíhal ve městě Qalamoun v severním Libanonu. Vzhledem k tomu, že šlo především o každodenní soužití se zkoumanou rodinou, hlavní metodou výzkumu bylo zúčastněné pozorování, které umožňuje, aby byl výzkumník v bezprostředním kontaktu se skutečností. Nevýhoda této kvalitativní metody spočívá v tom, že takovou analýzu lze jen stěží zobecňovat na širší společnost. Při výzkumu se jako určující ukázala role rodinných vazeb a náboženství, které představují prvotní identifikaci a zařazení člověka. Klíčová slova: Libanon, orientalismus, reflexivita, "západní" kultura
Obraz Indie v české literatuře
Špicová, Zuzana ; Štipl, Zdeněk (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá obrazem Indie v české literatuře. V první části jsou definovány základní pojmy imagologie, autoimaga a heteroimaga a jsou načrtnuty způsoby, jakými evropská literatura a kultura vytvářela obrazy Indie, a to s rozdělením na způsob britský, francouzský, německý a nakonec český. Následující části představují obrazy vytvářené českou literaturou ve dvou liniích: první jsou obrazy reálné Indie, tj. zejména přírody, primitivnosti, chudoby, ale i bohatství, druhá linie ukazuje představy o posvátné Indii, především o víře, magii, pověrách. Všechny obrazy jsou dokládány množstvím konkrétních textových ukázek z české poezie i prózy. Závěr zhodnocuje vztah těchto obrazů cizího k obrazu vlastního a shrnuje jejich proměny od lucemburského období dodnes.
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti
Středová, Lucie ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti Tato práce se zabývá vývojem a postavením orientálního tance a profesionálních tanečnic v arabské islámské společnosti, do jaké míry se v tomto postavení odrážel vliv Západu a jakým způsobem pak orientální tanec pronikl do západní kultury. Z hlediska časového se práce zaměřuje na 19. a 20. st., z hlediska místního zejména na Egypt, centrum orientálního tance. Tato práce je doplněna dotazníkem, jehož vyhodnocení nastiňuje vývoj postavení orientálního tance a tanečnic v arabské společnosti na počátku 21. st.
Divadelní hry Hélène Cixous pro Théâtre du Soleil
Kuslová, Kristýna ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Tato práce se zabývá čtyřmi dramaty, která francouzská dramatička a teoretička feminismu Hélène Cixous napsala pro pařížské divadlo Théâtre du Soleil pod režisérským vedením Ariane Mnouchkine. Analýza je vedena ze tří různých úhlů pohledu - s využitím écriture féminine, teorie feminismu, kterou v 70. letech 20. století ustavila Cixous, exilových studií, oblasti zaměřené na literaturu tvořenou autory v exilu a na exil jako základní kategorii lidské existence, a z pozic orientalismu rozvinutého v 70. letech 20. století palestinsko-americkým literárním historikem Edwardem Saidem.
Orientalismus nebo ornamentalismus?
Hubáček, Filip ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Diplomová práce "Orientalismus nebo ornamentalismus?" pojednává o dvou různých přístupech vykládajících podstatu britského imperialismu. Práce srovnává koncept orientalismu Edwarda Saida a koncept ornamentalismu Davida Cannadina. Oba koncepty nejsou v práci vnímány jako soupeřící teorie, které musí být nutně v rozporu. Práce prezentuje názor, že obě teorie popisují a zachycují tentýž předmět - realitu britského impéria, pouze jej nazírají z jiných úhlů pohledu. Jako východisko, ze kterého je možné vnímat oba koncepty, je navrženo "kubistické uvažování" o impériu.
The impact of a new scramble for Africa between the EU and China - a comparative case study of foreign direct investment in Senegal and Zambia
Mocák, Filip ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Cílem tohoto výzkumu je objasnit dopad přímých evropských zahraničních investic a rostoucích přímých čínských zahraničních investic v subsaharské Africe prostřednictvím teorie neokolonialismu a orientalismu. K náležitému uchopení tématu byla použita komparativní případová studie. Konkrétně dvě případové studie byly stanoveny - Senegal a Zambie. Zatímco Senegal slouží především jako případová studie dopadu přímých zahraničních investic EU, případová studie Zambie pomáhá pochopit, jak příliv čínských přímých zahraničních investic ovlivňuje subsaharské země. Proto bylo načrtnuto šest hypotéz. Táto práce zkoumá dopad PZI na úroveň demokracie, svobodu podnikání a stabilitou státu. Všechny tři aspekty jsou vyjádřeny třemi indexy. Tyto indexy jsou k dispozici zdarma online. Korelace mezi PZI EU a úrovní demokracie byla potvrzena, zatímco čínské PZI negativně ovlivňují demokratický vývoj v případových studiích. Dále, evropské přímé zahraniční investice pozitivně ovlivňují úroveň ekonomické svobody v Senegalu i v Zambii. Zvýšený příliv čínských přímých zahraničních investic do zemí nicméně však zhoršil jejich ekonomickou svobodu. A nakonec neexistuje jasný vztah mezi čínskými přímými zahraničními investicemi a nestabilitou státu, přestože v případě Senegalu byl zaznamenán menší zhoršující se faktor. Podobně...
Zobrazení japonské kultury v románu The Narrow Road to the Deep North od Richarda Flanagana
Novotná, Markéta ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat a zhodnotit způsob, jakým Richard Flanagan zachytil vybrané aspekty japonské kultury ve svém románu z roku 2013, The Narrow Road to the Deep North. Jelikož je hlavním motivem románu život australského válečného vězně, což je téma významné pro tvorbu australské národní identity, je dílo nejdříve nahlédnuto z hlediska jeho pozice v širším kontextu australské literatury. Richard Flanagan ovšem čtenářům nabídl komplexní dílo, které danou tematiku zpracovává z perspektivy nejen australských vězňů, ale i jejich převážně japonských věznitelů. Zahrnutí pohledu Japonců román zařazuje mezi obdobná současná zpracování dané tématiky poskytující ucelenější vhled do událostí druhé světové války. Z toho důvodu se nabízí otázka zhodnotit, jakým způsobem jsou vybrané a zpracované jednotlivé stránky japonské kultury a zdali je zobrazení této kultury komplexní a věrné, či je možné vysledovat v románu schematizované pojetí a tedy i projevy tzv. "orientalismu," jak jej popsal Edward Said. Diplomová práce si dále klade za cíl prozkoumat, zdali a do jaké míry se Flanaganův román liší od ostatních příkladů australské literatury pojednávající o událostech druhé světové války a o Japonsku. V rámci analýzy je věnována pozornost třem vybraným oblastem: zápisu japonského jazyka, popisu...
Konstrukce islámu v českém zpravodajství
Domanská, Veronika ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Diplomová práce "Konstrukce islámu v českém zpravodajství" prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy zkoumá, jakým způsobem české deníky Mladá fronta DNES a Právo rámcovaly islám a muslimy v období před teroristickými útoky v Paříži (7.-8. ledna 2015) a po nich. Teoretická část práce přináší pohled na islám jak z českého společenského kontextu, tak z kontextu mediálního, který je přiblížen skrze zahraniční i české teoretické práce a výzkumy zaměřené na téma islám v médiích. Pozornost je věnována také konceptu mediálního rámcování. Cílem kvalitativní analýzy je identifikovat sadu rámců specifických pro mediální konstrukci islámu a muslimů. Analyzován je vliv lokace (islám a muslimové na území České republiky, islám a muslimové mimo území České republiky) a událostí v Paříži (vývoj rámcování v čase - před útoky a po nich) na rámcování. Výzkum je současně zaměřen i na způsob, jakým se v článcích projevují stereotypy, orientalismus, nový rasismus (konkrétně islamofobie) či van Dijkův ideologický čtverec.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.