Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ženské sokolské tělo
Špejtková, Petra ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Topolová, Barbara (oponent)
V bakalářské práci se zabývám ženským sokolským tělem. Zaměřuji se na začleňování žen do tělovýchovné jednoty Sokol a na vznik ženských odborů. Popisuji také, do jakého diskurzu ženské sokolské tělo vstupuje, jaké významy se skrze dvojí pojetí těla generují a jak Sokol ženské sociální tělo v průběhu let proměnil. Tuto teoretickou část aplikuji v druhé části práce v rámci analýzy konkrétní performance sokolek a analýzy vývoje ženského sokolského sociálního těla v období od roku 1869 do roku 1938. Klíčová slova Sokol, ženy, tělesnost, sociální tělo, kulturní performance
Maryša a Iokasté v režii Lukáše Brutovského
Tisotová, Nicole ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Polochová, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pojetím titulních hrdinek v inscenacích Maryša a Iokasté v režii Lukáše Brutovského. Soustředí se na dramaturgický rozbor vybraných scén ve srovnání s inscenačním ztvárněním. Autorku práce zajímá, jak jsou ženská témata režisérem interpretována, jakým způsobem reflektuje divákovi genderovou nespravedlnost a násilí. Zabývá se i tím, jak je ženská zkušenost zobrazena na základě individuálních příběhů hlavních hrdinek. Pomocí feministické kritiky odhaluje způsoby, jakými režisér replikuje genderovou nespravedlnost ve stereotypizaci hlavních hrdinek. Hodnotí míru feministických postojů režiséra a zda inscenace dává podnět k další diskuzi o genderové otázce. Klíčová slova analýza inscenace, feminismus, české drama
Divadelní cenzura za nacistické okupace
Menclová, Anika ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá cenzurou činoherní dramaturgie v době nacistické okupace se zaměřením na repertoár činohry Národního divadla v Praze. Soustředí se na kulturně politické postoje a zásahy nacistů do divadelnictví. Dále vysvětluje mechanismus cenzury, vytváření seznamů povolených a zakázaných her a popisuje tématiku dramat, která byla nežádoucí. Činoherní repertoár Národního divadla je popsán podle divadelních sezón a pozornost je věnována uváděným autorům a změnám způsobených cenzurním nařízením. Poslední kapitola vyobrazuje konkrétní příklady inscenací činohry Národního divadla z roku 1939, které byly problematické a podléhaly komplikovanému cenzurnímu zásahu. Klíčová slova cenzura, divadlo, nařízení, zásahy, dramatika, protektorát, Národní divadlo
Divadelně-utopický experiment vévody Jiřího II. Meiningenského
Blatný, Tomáš ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Jiřík, Jan (oponent)
Tato práce se věnuje divadelnímu experimentu vévody Jiřího II. Sasko-Meiningenského, který v letech 1866-1890 společně se svou třetí ženou Ellen Franz a intendantem Ludwigem Chronegkem vybudoval okolo Dvorního divadla v Meiningenu utopické společenství. Vévodův divadelní projekt nenahlíží jako inscenační reformu z estetického hlediska, nýbrž jako realizaci modelu utopické společnosti. Na pozadí politického a kulturního kontextu meiningenského vévodství vystupují prusko-rakouské nálady, které formovaly vévodovy ideologické představy o světě. Na průniku těchto představ, doznívajícího osvícenského absolutismu a myšlenek francouzských socialistických utopistů se rýsuje vévodův vlastní pokus o sociální inženýrství. Po vymezení zmíněných kontextů a stručném nástinu dějin emancipace revoluční dělnické třídy, vůči které se vévoda vymezoval, práce rekonstruuje meiningenskou utopii podle předem teoreticky vymezených rysů utopie: reglementace, časoprostoru, izolace a soběstačnosti, autority a komunity. Čerpá nejen ze sekundární literatury o Meiningenském divadle, ale i z dobových dokumentů a z pamětí meiningenských herců a hereček divadla.
Performativní aspekty Pasionálu abatyše Kunhuty
Bartošková, Michaela ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Weissar, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá performativními aspekty pozdně středověkého rukopisu Pasionál abatyše Kunhuty, jenž byl užívaný v klášteře sv. Jiří jako devocionální předmět. Cílem práce je ukázat interakci s rukopisem jako tělesné jednání, jímž se analogicky jako v divadelním představení skrze tělo performují významy, které vedly jeho uživatele k utvrzení se v jejich sociálních rolích a k soudržnosti klášterního společenství.
Identity through dystopia optics in productions: 1984, A Clockwork Orange and Solaris
Matejová, Regina ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tri fiktívne svety v troch inscenáciách, podľa kánonických diel svetovej literatúry, sú určitým zrkadlením nielen represívnych spoločenských zámerov, ale aj spoločnosti ako celku a života jej jednotlivých článkov. Skrze dystopickú optiku sa máme možnosť dívať na rozvrátený obraz skutočnosti - destabilizovaný svet bez jasných záruk faktov, v ktorom existuje jedine prítomnosť. Dystopické prvky nám bez prehnaného optimizmu poskytujú vskutku široké pole k reflektovaniu rôznych tendencií útlaku, schopných však (v určitých aspektoch) prekračovania rámcu fikcie, či pomerne tienistou konfrontáciu s vlastnou, ľudskou neľudskosťou. Deformovanie individuálnej a kolektívnej pamäte vovádza hrdinov do sveta kontrafaktuálnych naratívov či vynucovaného spoločensky "prijateľného" konania. V dystopickom svete zlyháva rozum, skúsenosti, poznanie či jazyk. Ideová hegemónia a rozličné mocenské nástroje skľučujú identitu človeka za pomoci násilia, psychologickej manipulácie či dehumanizácie a unifikácie v podobe nútených kolektívnych rituálov. To všetko postavy podnecuje k viere, že daný stav, je ten pravdivý a prirodzený. Akým spôsobom je v inscenáciách zobrazený človek pozbavený podstaty, čo môže znamenať vidieť identitu pod náhľadom dystópie? Kľúčové slová: dystópia, identita, prítomnosť, pamäť, vedomie, budúcnosť,...
Festival of Contemporary Dance and Physical Theatre Nu Dance Fest - analysis of financial and creative environment of independent culture
Hlubinová, Ivana ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Vo svojej diplomovej práci nadväzujem na bakalársku prácu s názvom Festivaly súčasného tanca a pohybu a ich rola v slovenskom tanečnom prostredí. V bakalárskej práci som sa venovala trom slovenským festivalom súčasného tanca a pohybu (Nu Dance Fest, Bratislava v Pohybe, Kiosk festival) a jednému českému festivalu (Hybaj ho!). Na základe ich dramaturgického smerovania, histórie, okolností vzniku a ich práce s publikom a priestorom som sa pokúsila vymedziť ich rolu v slovenskom tanečnom prostredí. Cieľom diplomovej práce je rozšíriť nadobudnuté poznatky z bakalárskej práce a hlbšie zmapovať finančné a tvorivé prostredie nezávislej kultúry na základe hĺbkového rozhovoru s organizátorkou jedného z festivalov Nu Dance Fest, Petrou Fornayovou. Kľúčové slová [nezávislá kultúra, kultúrny a kreatívny priemysel, verejné fondy, súčasný tanec, pohybové divadlo, festival, Nu Dance Fest]
Miroslav Melena a akční scénografie
Kozlová, Kristýna ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Diplomová práce se soustředí na proud československé akční scénografie, rozvíjející se plně od sedmdesátých let 20. století. Práce se věnuje předchůdcům a následovníkům tohoto proudu a pozornost je zaměřena na jednoho z hlavních představitelů akční scénografie, kterým byl výtvarník Miroslav Melena (1937-2008). Prostřednictvím vybraných signifikantních Melenových prací pro divadlo, zejména pro Studio Ypsilon se práce snaží přiblížit principy jeho scénografické tvorby. Pozornost je věnována rekonstrukci a následné analýze výtvarné složky vybraných inscenací s akcentem na mnohovýznamový scénografický prvek. Cílem této práce je zmapovat Melenovu architektonickou a scénografickou tvorbu v kontextech akční scénografie.
Ruský divadelní život v meziválečné Praze
Kuncová, Simona ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá divadelními aktivitami ruských umělců, kteří přijíždějí do Prahy mezi dvěma světovými válkami v důsledku politických nepokojů v jejich vlasti. V první části práce je pojednáno o přístupu Československého státu k ruským emigrantům, detailněji je pak nazíráno na to, jaké možnosti Československo poskytovalo ruským divadelním umělcům. Ve druhé části práce je představena tzv. Pražská skupina MCHT, soubor umělců Moskevského uměleckého divadla, který měl v letech 1923 - 1927 stálé sídlo v Praze. Výklad začíná vznikem tzv. kačalovské skupiny, z jejíchž řad vzešla většina členů Pražské skupiny MCHT. Následně je představena samotná Pražská skupina a na příkladu třech jejích inscenací je sledován její umělecký vývoj.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.