Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interaktivní technologie ve vzdělávání
Svobodová, Kristýna ; Lapeš, Jakub (vedoucí práce) ; Tocháček, Daniel (oponent)
Bakalářská práce se věnuje různým druhům interaktivních technologií a jejich začleněním do výchovně vzdělávacího procesu na druhém stupni základních škol. Cílem bakalářské práce je zjištění, jak se učitelé staví k používání interaktivních technologií ve vzdělávání na běžných základních školách. V teoretické části je čtenář nejdříve seznámen s pojmem interaktivní technologie, dále s vybranými druhy interaktivních technologií, které lze efektivně využívat v rámci výuky na základní škole, dále je seznámen s jejich aplikací ve vyučovací hodině. Na závěr této části jsou popsána teoretická východiska získávání a tvorby didaktických materiálů pro interaktivní technologie. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na dostupnost a využití interaktivních technologií ve vzdělávání na druhém stupni základních škol. V závěru práce jsou formulovány závěry výzkumu, který proběhl metodou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli a dotazníkového šetření, jehož respondenti byli učitelé na druhém stupni pražských základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Interaktivní technologie, interaktivní tabule, didaktické materiály, základní škola, vzdělávání
Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování
Koběrská, Klára ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Klára Koběrská: Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování. Bakalářská práce. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 2023. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá chemickými experimenty v domácím prostředí a jejich didaktickým zpracováním. Teoretická část vymezuje pojem experimentální výuka chemie, její funkci a pojetí v závazných pedagogických dokumentech. Neopomíjí ani zapojení chemických experimentů do distanční výuky a bezpečnost praktické výuky chemie mimo prostředí laboratoře. Práce si klade za cíl provést rešerši a posouzení dostupných didaktických materiálů k tématu, proto je zhodnoceno didaktické zpracování, dostupnost, bezpečnost, věk žáků a vztah k RVP i časová náročnost 16 materiálů. Na základě závěrů rešerše je v praktické části prezentováno 5 pracovních listů pro žáky, doplněných metodickými pokyny pro učitele. Vytvořené didaktické materiály byly formou dotazníku posouzeny 10 učiteli a 69 žáky a jejich připomínky byly zohledněny při konečné úpravě souboru pracovních listů. Klíčová slova chemie, experiment, didaktické materiály, domácí vyučování, základní školy, střední školy, soubor experimentů
Materiály pro výuku biochemie na gymnáziích - hladké a kosterní svalstvo
Honomichl, Petr ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Moderní spole nost dává lov ku adu jistot a výhod, avšak jedním z jejích vážných problém je i to že v tšina z nás tráví nep irozen dlouhou dobu sedavým zp sobem u po íta , televizí apod., což má spolu s nadbytkem nevhodné stravy na naše zdravý velmi neblahý vliv a p ispívá mimo jiné k "epidemii" civiliza ních chorob, které obsazují první p í ky v p í inách úmrtí civilizovaného lov ka. Není divu, že ást spole nosti, která si toto uv domuje, si klade za cíl, aby lidi trávili sv j volný as aktivn , tedy pohybem a sportem. Aby se situace zlepšila, je t eba tuto problematiku více zd raz ovat a nezapomínat ji za le ovat i do výuky st edoškolských p edm t , pomoci žák m hledat nové cesty k pochopení významu podstaty pohybu a k tomu je vhodné využít a propojit chemií, biologií a t lesnou výchovu. Problematika kosterní a hladké svaloviny je na st ední škole p edm tem výuky biologie lov ka, zde je však výuka tématu pojatá spíše popisnou formou, p i níž se žáci u í spoust odborných termín (vesm s léka ských pojm ) a samotný výklad mechanismu svalové innosti se omezuje jen na popis kosterní (p í n pruhované) svaloviny. K podpo e výuku této problematiky na st edních školách gymnaziálního typu se snaží p isp t tato bakalá ská práce. Sou ástí práce je rozbor vybraných st edoškolských u ebnic chemie a biologie,...
Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání
Šebestová, Milena ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Diplomová práce "Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání" pojednává o individualizovaném vzdělávání žáků v předškolních zařízeních a na prvním stupni škol základních. Formou případové studie školy pomocí přímého pozorování, rozhovorů a studiem příslušných dokumentů kvalitativně zkoumá individualizaci ve vybrané vzdělávací instituci s cílem získat vlastní vhled do problematiky individualizovaného vzdělávání a na reprezentativním vzorku ozřejmit její význam. Práce má teoreticko-praktickou podobu, je zaměřena na studium možností individualizace ve vzdělávání a analyzuje konkrétní způsob individualizované práce pedagogů s předškolními dětmi a ranými školáky. První kapitola teoretické části vychází ze shromážděných zdrojů obsahujících základní poznatky o organizační formě individualizovaného vzdělávání a ze syntézy poznatků z několika pedagogicko- psychologických disciplín majících přímý vliv na individualizaci ve vzdělávání; kapitola druhá popisuje základní podmínky, principy, typy, systémy a organizaci individualizované pedagogické práce. Část praktickou tvoří první kapitola vychazející z přímého pozorování a zkoumání individualizace v konkrétní vzdělávací instituci s cílem lépe celému procesu individualizované práce porozumět a pochopit její specifika. Získaná data jsou interpretována a...
Nové materiály pro podporu výuky biochemie na SŠ
Stránský, Jaroslav ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Distler, Petr (oponent)
Biochemie je oborem, se kterým se středoškolští žáci setkávají zpravidla až na samotném konci výuky předmětu chemie - tedy ve třetím nebo čtvrtém ročníku. To s sebou přináší několik úskalí: Mimo jiné už často pro biochemii nezbývá tolik času jako na ostatní chemické disciplíny, a tak se náplň učiva omezuje jen na výčet nejdůležitějších informací bez vzájemných souvislostí či vztahů ke každodennímu životu. V posledních ročnících studia už je také mnoho žáků rozhodnutých, zda se chemii chtějí věnovat i v budoucnu, nebo ne, a pro učitele je tak stále těžší hledat témata, která by žáky, a to zejména ty, již po absolvování střední školy chtějí s chemií nadobro skončit, dokázala motivovat k učení a aktivní práci v hodinách. K řešení situace se snaží přispět tato diplomová práce. V její první části jsou rozebrána teoretická východiska utvářející rámec pro části navazující: Analýzu vybraných učebnic, provedenou za účelem zmapování aktuálního stavu výuky biochemie na českých školách, a tvorbu nových didaktických materiálů, které současné učebnice doplní a učivo představí přehledně, srozumitelně a v souvislostech. Poslední část diplomové práce čtenáře seznámí s výsledky použití vytvořených materiálů v praxi při výuce na školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Biochemie, didaktické materiály, analýza učebnic, učební texty,...
Možnosti využití pohybových aktivit ve výuce chemie
Kuncipálová, Hana ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití pohybových aktivit ve výuce chemie. V teoretické části byla provedena analýza RVP ZV a RVP G se zaměřením na pohyb. Dále se tato část zaměřuje na pohybovou aktivitu, druhy a styly učení, zejména na kinestetický učební styl, a motivaci žáků ve výuce. Praktická část je zaměřena na zjištění využívání pohybových aktivit učiteli chemie. Tato data byla získána pomocí rozhovorů s učiteli chemie. Tito učitelé dále hodnotili vytvořené pohybové aktivity do výuky chemie, které jsou představeny v rámci diplomové práce. K těmto pohybovým aktivitám byly sepsány metodické pokyny.
Lipidy - Tvorba animací pro podporu vzdělávání v přírodních vědách
Josífková, Hana ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá tématem lipidy a je zaměřena na jeho zpracování v podobě výukových materiálů (studijního textu a souboru výukových animací) určených pro výuku chemie a biologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou definovány stěžejní pojmy sloužící jako teoretická východiska: mezipředmětové vztahy, vizualizace, animace. Dále je provedena analýza RVP G a zastoupení tématu diplomové práce v tomto kurikulárním dokumentu. Závěr teoretické části je věnován stanovení kritérií pro analýzu výukových materiálů a charakteristice animačního programu Adobe Anime CC. V rámci praktické části je dle předem stanovených kritérií provedena analýza volně dostupných výukových materiálů, konkrétně animací dostupných na internetu. Dále jsou představeny výukové materiály, tj. soubor výukových animací vytvořený v programu Adobe Animate CC a studijní text, který slouží jako doprovodný materiál k výukovému programu. K materiálům je rovněž sepsána metodická příručka pro uživatele. Vytvořené materiály se soustředí na téma lipidy a s nimi spojené biologické membrány, kladou důraz na mezipředmětové vztahy chemie a biologie a propojují poznatky z obou těchto předmětů.
Tvorba materiálů pro podporu přírodovědného vzdělávání u dětí předškolního a mladšího školního věku
Andrlová, Dominika ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Hybelbauerová, Simona (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí předškolního a žáků mladšího školního věku. Cílem této práce je didaktické zpracování materiálů, které učitelům/lektorům/rodičům umožní rozvíjet přírodovědnou gramotnost dětí, aniž by sami museli mít chemické vzdělání pro správné pochopení experimentu, a mohli zároveň předat správné informace dětem tak, aby bylo v co největší míře zabráněno vzniku přírodovědných miskoncepcí. Teoretická část práce je věnována ontogenezi dítěte v předškolním a raném školním věku, která je následně zohledněna při tvorbě materiálů pro rozvoj přírodovědné gramotnosti této cílové věkové kategorie dětí. Součástí teoretické práce je také charakteristika pojmu přírodovědná gramotnost jakožto možného nástroje pro zvýšení zájmu o studium přírodovědných oborů. Uvedena jsou očekávaná pozitiva, ale také možná negativa, především v podobě vzniklých miskoncepcí, která mohou být se zaváděním přírodovědného vzdělávání u menších dětí spojená. V další části byla provedena analýza sylabů přírodovědně zaměřených předmětů na pedagogických fakultách v oborech Učitelství pro 1. stupeň základních škol a Učitelství pro mateřské školy. Nezbytnou součástí je analýza Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (první stupeň základní školy) a její...
Tvorba a ověření didaktických materiálů k tématu podpůrné prostředky ve sportu a jejich působení na lidský organismus
Mezuliáníková, Diana ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Součková, Danuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá výživovými prostředky ve sportu, jak povolenými tak zakázanými, tedy dopingem. Je zaměřena na zařazení problematiky sportovních doplňků do výuky přírodovědně zaměřených předmětů na středních školách. Teoretická část obsahuje analýzu rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a sportovní gymnázia, rešerši literatury na téma podpůrných prostředků ve sportu a teorii k prováděnému didaktickému výzkumu. V praktické části je vyhodnocení dotazníkového šetření, zjišťující znalosti žáků ohledně doplňků výživy zaměřující se na sport a vyhodnocení evaluačního dotazníku, který sloužil jako zpětná reflexe při ověření didaktických materiálů. Dále je v praktické části vytvořený odborný text pro učitele, prezentace s didaktickými poznámkami, pracovní list včetně autorského řešení a didaktická hra ověřující znalosti po realizaci výuky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.