Název:
Lipidy - Tvorba animací pro podporu vzdělávání v přírodních vědách
Překlad názvu:
Lipids - Creating Animations to Support Education in the Natural Sciences
Autoři:
Josífková, Hana ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá tématem lipidy a je zaměřena na jeho zpracování v podobě výukových materiálů (studijního textu a souboru výukových animací) určených pro výuku chemie a biologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou definovány stěžejní pojmy sloužící jako teoretická východiska: mezipředmětové vztahy, vizualizace, animace. Dále je provedena analýza RVP G a zastoupení tématu diplomové práce v tomto kurikulárním dokumentu. Závěr teoretické části je věnován stanovení kritérií pro analýzu výukových materiálů a charakteristice animačního programu Adobe Anime CC. V rámci praktické části je dle předem stanovených kritérií provedena analýza volně dostupných výukových materiálů, konkrétně animací dostupných na internetu. Dále jsou představeny výukové materiály, tj. soubor výukových animací vytvořený v programu Adobe Animate CC a studijní text, který slouží jako doprovodný materiál k výukovému programu. K materiálům je rovněž sepsána metodická příručka pro uživatele. Vytvořené materiály se soustředí na téma lipidy a s nimi spojené biologické membrány, kladou důraz na mezipředmětové vztahy chemie a biologie a propojují poznatky z obou těchto předmětů.The diploma thesis deals with the topic of lipids and it is focused on the processing in the form of educational materials (educational text and educational animations) for chemistry and biology on secondary school. It is devided into two parts. The theoretical part defines the key concepts serving as theoretical background: interdisciplinarity, visualization, animation. There is also performed the analysis of RVP G and the representation of the topic of the diploma thesis in this curricular document. The final chapter of the theoretical part is dedicated to determing the criteria for the analysis of the educational materials and the characteristics of the animation program Adobe Animate CC. The analysis of available educational materials is performed according to predetermined criteria in the practical part, specifically animations available on the Internet. There are also introduced the educational materials so as the complex file of educational animations created in the program Adobe Animate CC and the educational text that serves as a guiding material to educational animation program. The materials include methodological guide for users. The created materials focus on the topic of the lipids and biological membranes, they emphasize interdisciplinarity of chemistry and biology and also connect...
Klíčová slova:
Adobe Animate CC; Animace; Biologické membrány; Lipidy; Mezipředmětové vztahy; Přírodovědné vzdělávání; Vizualizace; Vzdělávací materiály; Adobe Animate CC; Animation; Biological Membranes; Didactic Materials; Interdisciplinarity; Lipids; Science Education; Visualization