Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Klíčové rozhodovací procesy při tvorbě školy a implementaci školního kurikula
Voda, Jan ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Uhlířová, Jana (oponent)
RESUMÉ Klíčové rozhodovací procesy při tvorbě školy a implementaci školního kurikula V centru pozornosti disertační práce stojí učitel v trojjediné roli. Každá z těchto rolí nabízí inspirace k promýšlení tématu vnitřní proměny školy, a to jak v teoretické, tak empirické rovině. V první řadě jde o roli učitele jako pokusníka. Naše zkoumání bilancuje možnosti a meze pokusnického přístupu s ohledem na podmínku vysokého osobního nasazení učitele a společenský kontext. Z druhé perspektivy jsme nahlédli učitele jako nositele kvality školy. Ta je podmíněna přijetím role tvůrčího aktéra transformačního úsilí, v němž mají učitelé prokázat vůli a schopnosti změnit současnou školu s ohledem na nově koncipované paradigma ve vzdělávání. Konečně z třetího úhlu pohledu sledujeme učitele jako tvůrce kurikula a školy. Ten se, v podmínkách českého vzdělávání, musí vyrovnávat se složitostí nové profesní situace, jež vyplývá z inovační, experimentální povahy procesu tvorby ŠVP, v rámci něhož učitelé činí kvalifikovaná rozhodnutí podle toho, jaké hodnoty a cíle ve své pedagogické práci akcentují. Výzkumná část disertační práce těží z jedinečné zkušenosti autora, jenž z pozice ředitele soukromé základní školy, kterou zakládal a od samého počátku s vysokým osobním zaujetím budoval, usiluje dosáhnout v reálných podmínkách českého...
Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky
Dvořáková, Kateřina ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Ries, Lumír (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
1. ÚVOD A CÍLE PRÁ C E Tendence snižování věkové hranice pro zahájení výuky cizího jazyka se projevuje také v České republice. Zatímco ještě před několika lety se první cizí jazyk vyučoval od začátku druhého stupně základní školy, od roku 2007 je povinnou součástí primárního vzdělávání od třetí třídy. Řada škol však využívá možnosti ve svých vzdělávacích programech posílit cizojazyčnou výuku jejím zařazením už od první třídy. Důležitou roli na tomto poli hrají soukromé jazykové školy, které nabízejí kurzy pro děti už od předškolního věku, v případě metody Helen Doron dokonce od poněkud absurdních 3 měsíců. Nacházíme se tedy v období rostoucího zájmu o výuku cizích jazyků pro děti, saturovanou širokou nabídkou speciálních učebnic a výukových materiálů, chybí nám ovšem dlouhodobější praktické zkušenosti. V České republice nemáme v tomto oboru možnost navázat na žádnou tradici a teprve se začínáme učit, jak v cizích jazycích adekvátně přistupovat k dětem mladším deseti let. Ve své dizertační práci jsem se rozhodla zaměřit se na téma rané výuky cizích jazyků v pedagogickém směru, v němž má dlouhou tradici rozvíjenou v celosvětovém měřítku. Waldorfská pedagogika vyvinula metodu, jejímž prostřednictvím do svého učebního plánu od roku 1919 zařazuje dva cizí jazyky od první třídy. Tato rozsáhlá zkušenost waldorfské...
Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese
Suchánková, Květa ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Spilková, Vladimíra (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Disertační práce se zabývala hledáním odpovědí na výzkumné otázky a dosažením stanovených cílů vymezených na začátku práce: Jaká je uplatnitelnost profesního standardu učitele jako prostředku stanovování a prokazování kvality učitele? Profesní standard a jeho uplatnitelnost bylo možné sledovat nejdříve při tvorbě evaluační strategie a následně při aplikaci této strategie v jednotlivých případových studiích. Za nej významnější přinos profesního standardu lze považovat to, že přináší souhrn ukazatelů kvality učitele, který je však dobré vnímat jako vývojeschopný živý mechanismus, který reflektuje změny vzdělávacího kontextu. Možno sledovat in Vašutová (2001b) a Vašutová (2007), kdy v jednotlivých charakteristikách kompetencí dochází vývoji. Jak lze pracovat s profesním standardem při vytváření evaluační strategie? Profesní standard se může stát východiskem pro tvorbu evaluační strategie na základě toho, že je možné ho vnímat jako charakteristiku kvality učitelovy práce, na níž se dohodlo více stran (akademická obec, učitelé, ředitelé škol...). Charakteristika kvality obsažená v profesním standardu skýtá široké využití v oblasti evaluace. Jak lze evaluační strategii uplatnit ve výzkumu kvality učitele? Evaluační strategie představuje životaschopný, profesionalitu podporující metodologický komplex. Pozorování,...
Problematika nadaných žáků v přípravě učitelů primární školy
Krčmářová, Tereza ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Dizertační práce se zabývá problematikou implementace tématu vzdělávání nadaných žáků do přípravy učitelů primárních škol. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány nejvýznamnější poznatky týkající se teorie a koncepcí nadání. Hlavní pozornost je věnována osobnosti nadaného dítěte v předškolním a mladším školním věku, jeho identifikaci, specifickým projevům chování a potenciálním problémům. Dále jsou shrnuty základní organizační formy, strategie a modely vzdělávání nadaných. Vzhledem k současnému trendu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se práce soustřeďuje na problematiku vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě. V další části jsou popisovány specifika vývoje a stav systému péče o nadané žáky v České republice. Závěrečná kapitola je věnována problematice osobnosti učitele a jeho vzdělávání. Cílem výzkumné části práce je v akčním výzkumu, na základě plánování, opakovaného realizování a vyhodnocování vlastní výuky, vytvořit koncepci kurzu zaměřeného na problematiku mimořádně nadaných žáků jako součásti pregraduální přípravy učitelů primárních škol na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Hodnocení a sebehodnocení prostřednictvím žákovského portfolia na 1. stupni ZŠ
Manochová, Eva ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část se zabývá pojetím školního hodnocení, které je vyžadováno současnou koncepcí primárního vzdělávání. Pozornost je věnována inovativním formám hodnocení, zejména sebehodnocení a žákovskému portfoliu. Ve výzkumné části jsou formulovány cíle, výzkumné otázky a metody zkoumání. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumu, který se zabýval žákovským portfoliem, coby prostředkem pro hodnocení a sebehodnocení, v pojetí několika učitelů 1. stupně základních škol. Jsou zde představeny možnosti i úskalí, která s sebou portfoliový způsob hodnocení a sebehodnocení přináší. Výsledným produktem práce je soubor doporučení pro učitele, kteří by chtěli žákovské portfolio začít uplatňovat ve své pedagogické praxi. Klíčová slova inovativní hodnocení sebehodnocení žákovské portfolio autentické hodnocení zpětná vazba primární vzdělávání
Vybrané atributy současné základní školy z hlediska požadavků školské reformy
Voda, Jan ; Spilková, Vladimíra (oponent)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
Projektové vyučování jako možnost integrace vzdělávacích obsahů
Dvořáková, Markéta ; Skalková Jarmila, (vedoucí práce) ; Spilková, Vladimíra (oponent) ; Kolář, Zdeněk (oponent)
Obecným cílem práce je zjistit, jaké jsou možnosti integrace vzdělávacích obsahů v projektovém vyučování z hlediska teoretického i z hlediska soudobé školní praxe. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Zpracovává historické prameny i soudobou literaturu, analyzuje současnou pedagogickou praxi na druhém stupni základní školy. Práce je rozdělena do tří základních částí: historie projektového vyučování, současnost projektového vyučování a doporučení pro didaktickou transformaci učiva. Významný pohled na projektové vyučování poskytuje teorie i praxe reformní pedagogiky v Československé republice ve 20. a 30. letech 20. století. Různá pojetí projektového vyučování jsou vyjádřena v typologii projektů. Projektové vyučování v současné teorii je chápáno jako jeden z prostředků naplnění cílů současné školy. Projektové vyučování je vhodným didaktickým prostředkem pro smysluplnou integraci vzdělávacích obsahů. Primárním nositelem integrace vzdělávacích obsahů je řešený problém komplexní povahy, který vychází ze životní situace a vyžaduje přirozené využití poznatků z různých oborů. Prakticky je pro integraci vzdělávacích obsahů funkční především tvorba produktu a potřeba jeho kvalitní prezentace. Zároveň je důležité projektové vyučování dlouhodobě plánovat v rámci celé školy a vytvořit fungující systém...
Problémy současných začínajících učitelů na 1. stupni základní školy
Vinčálková, Alena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
V životě každého člověka se vyskytne mnoho cest, kterými se může dát. Každý z nás si vybírá svou cestu, pro sebe nejschůdnější, podle svého naturelu a v kontextu nastávajících životních situací, a také podle toho, jací lidé nás obklopují. Všichni máme rodiče, příbuzné, přátele, kamarády, známé, spolužáky, spolupracovníky, idoly, vzory, učitele... Tito lidé nás zároveň nějakým způsobem ovlivňují. Setkávání snimi nás mění, ale určitě mění i ty druhé. Ovlivňujeme se tedy navzájem. Každý člověk je naprosto neopakovatelná osobnost, ke které nikde na světě neexistuje identický duplikát. Na svých cestách tedy můžeme potkat mnoho lidí a máme tu jedinečnou možnost se od sebe navzájem mnohému naučit. Jak už jsem se zmínila, setkání s lidmi nás mění. Někteří nás promění nepatrně, v podstatě velmi málo. Existují ale lidé, jež nás mění poměrně ve velké míře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Možnosti využití kooperativní výuky v prvních třech ročnících 1. stupně základní školy
Cozlová, Vladimíra ; Kargerová, Jana (oponent) ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce je reflexe tříletého období zavádění a průběhu kooperativní výuky v prvních třech ročnících základní školy. Jsou zde zhodnoceny důvody k realizaci kooperativní výuky, popsána organizace výuky, jsou zde posouzeny činnosti a charakter úkolů vedoucí ke splnění výchovně vzdělávacích cílů. V závěru této práce se zamýšlím nad výsledky a dalšími možnostmi využití kooperativní výuky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
K možnostem predikce připravenosti předškolních dětí na výuku ve čtení a psaní
Havlisová, Helena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) ; Kocurová, Marie (oponent)
Disertační práce je zaměřena na problematiku časné diagnostiky předpokladů ke čtení a psaní u dětí v předškolním věku. Zvolené téma je zpracováno zejména v kontextu prevence raných učebních obtíží . Teoretická část práce reflektuje některé základní aspekty a činitele ovlivňujíc! čteni a psáni , rozebírá významné okolnosti brzdicí nebo naopak facilitujíci jejich rozvoj , diskutuje především otázky předpokladů ke čtení a psaní a možnosti jejich poznávání . V empirické části práce jsou kvantitativně i kvalitativně analyzovány výsledky výzkumu zaměřeného na ověřováni vlastnosti standardizované screeningové zkoušky Testu rizika Poruch čteni a psaní pro rané školáky v populaci předškolních dětí ve věku 5,5 - 6,0 let a tím i ověřování možnosti jeho Využitelnosti pro diagnostiku připravenosti ke čteni a psáni u Předškolních dětí . Závěry výzkumu vyznívají ve prospěch využitelnosti tohoto nástroje po navržených úpravách , je konstatován jeho přínos i v pedagogické praxi . Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Spilková, Veronika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.