Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz nebeského shromáždění ve Starém zákoně a literární paralely starověkého Předního východu
Mikulicová, Mlada ; Oliverius, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ryšková, Mireia (oponent) ; Hruška, Blahoslav (oponent)
Obraz nebeského shromáždění je ve starozákonních perikopách literárním tématem, převzatým z kulturní tradice starověkého Předního východu jako podkladový eikón, podtrhující slovo Božího výroku. Podrobněji popsané výjevy trůnícího svrchovaného boha uprostřed družiny "svých" jsou doloženy v mytologických zlomcích ugaritských básní o Baalovi, mezopotamských eposech Enúma eliš, Etana, Nergal a Ereškigal, a především v kombinovaných obrazně-textových rituálech egyptských nekropolí. Z jejich explicitně soudního charakteru lze chápat starozákonní eikón jako implicitní zvěst o suprahistorickém Božím zasedání, zobrazeném na principu metafory a analogie, v němž k historickému aktéru zaznívá Boží hodnocení jemu svěřené role z hlediska definitivního Božího záměru. Boží Postava je zobrazena jako svrchovaný vládce a soudce, "nebeský dvůr" mlčky dosvědčuje Boží úradek. Před Božím soudem stojí podle archaického rozvržení pozemský král, odpovědný Pánu vesmíru za výkon vlády. V prorocké teologii dějin je souzen Boží lid Izrael (Izajáš) a v mudroslovném dialogu vzdorující člověk - filosof, jejž reprezentuje postava Joba. Satan jako žalobce u soudu obviňuje Joba z pokrytectví, přičemž formuluje materialistickou tezi náboženství podle zásady do ut des. Víra bez hmotného zdůvodnění je nepochopitelná. Job se svou krizí prošlou...
Literární prostředky v židovsko-křesťanské polemice
Kabůrková, Markéta ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent) ; Vogel, Jiří (oponent)
Literární prostředky v židovsko-křesťanské polemice Markéta Kabůrková Tato dizertační práce se zabývá židovskou protikřesťanskou polemikou, jak se nám dochovala v písemných pramenech v časovém rozmezí od dvanáctého do sedmnáctého století. Úvodní kapitoly obsahují obecné uvedení do problematiky židovsko-křesťanské kontroverze a polemické literatury, avšak mým primárním mým záměrem byl především stylový a formální rozbor vybraných textů tohoto žánru. Polemická literatura má tendenci být stereotypní. Křesťanští teologové interpretují starozákonní tradici kristologicky a legitimizují tak existenci nového náboženství na základě starší tradice. Literatura typu Adversus Judaeos vytváří umělý konstrukt polemiky mezi křesťanem a "Židem", tato pomyslná konfrontace pak napomáhá interní definici nového náboženství. Primární metodou je exegeze hebrejské Bible. Konvertité během vrcholného středověku prostředkují také rabínskou tradici - Talmud a midraše jsou na jedné straně kritizovány, cenzurovány či dokonce páleny, na straně druhé je křesťanští polemikové využívají pro dokazování křesťanského učení. Hebrejská protikřesťanská polemika víceméně v odpovědi sleduje tyto vzorce. Lze říci, že většina hebrejských polemických textů je psána formou exegetického traktátu či kompendia, v nichž jsou argumenty řazeny podle...
Vykladačská činnost Mikuláše z Lyry v Postille litteralis a její význam v křesťanské exegetické tradici
Lisý, Štěpán ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Vykladačská činnost Mikuláše z Lyry v Postille litteralis a její význam v křesťanské exegetické tradici Exegetical Appoaches of Nicholas de Lyra in Postilla litteralis and Ins Role in Christian Tradition Štěpán Lisý Práce se zabývá vykladačskými principy v Postille litteralis Mikuláše z Lyry (1270- 1349), ve které se odráží misijní snahy křesťanů mezi židy i muslimy. Kompozice celého Lyrova komentáře je silně ovlivněna židovskými komentáři rabiho Šloma ben Jicchaka (Rašiho). Méně významný, ale patrný je vliv Avrahama ibn Ezry, Davida Kimchiho (Radaka) a Raymunda Martiniho. V závěru práce se potom autor věnuje vlivu Postilly litteralis na pozdější křesťanské učence s ohledem na dochované rukopisy na našem území.
Způsoby rozšiřování arabské slovní zásoby s důrazem na publicistický styl
Bielický, Viktor ; Zemánek, Petr (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí. První teoretická část poskytuje stručnou převážně lexikální charakteristiku jazyka arabského publicistického stylu (kap. 2.) a také podává přehled slovotvorných metod, které se používají v moderní spisovné arabštině zejména pro tvorbu odborné teminologie (kap. 2.), tj. derivace (ištiqq), přejímání cizích slov (tacrb), kompozice (nah t), posun významu (maz) a překlad (tarama). Druhá část (kap. 4.), založená na práci s elektronickým korpusem publicistických textů (libanonský deník al-H ajt), analyzuje slovotvorné, strukturní, sémantické a syntaktické aspekty vybraných jednoslovných výrazů, kompozit a víceslovných spojení (kolokací) v moderní spisovné arabštině. Studie je opatřena arabsko-českým slovníčkem v textu uvedených výrazů (příloha).
Tel Aviv v poezii Meira Wieseltiera
Hametová, Zuzana ; Šedinová, Jiřina (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá obrazem izraelského města Tel Avivu tak, jak jej ve svém díle zpracovává současný izraelský a především telavivský básník Meir Wieseltier. Stěžejní část práce je věnována rozboru Wieseltierových telavivsky relevantních textů s důrazem na rozmanitost, s jakou básník město zobrazuje. Práce je uvedena stručným shrnutím vývoje moderní hebrejské poezie, následně nastiňuje vývoj zobrazování Tel Avivu v dílech moderních izraelských básníků.
Dějiny arabské hudby v době Umajjovců a Abbásovců. Od doby předislámské do poloviny 9. století
Louženský, Petr ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
O hudba v období džáhilíje toho mnoho nevíme, literární hudební památky se nezachovaly. Jisté ale je, že v tomto období, před nástupem islámu, byla poezie na velmi vysoké a propracované úrovni. A právě poezie je v těsném vztahu k tomu, co nazýváme magickým charakterem hudby, kvůli recitaci jednotlivých slov a rytmizaci veršů. Hudební dění v té době soustředilo hlavně kolem vysoce oceňovaných ženských zpěvaček (qajna). S postupným rozšiřováním arabsko-islámské říše jak na východ směrem k Persii, tak na západ po březích severní Afriky si hudba v těchto oblastech velmi zřetelně budovala své místo a zabydlovala se. Literatura zabývající se hudbou, popisem nástrojů a hudební teorií v této době přímo kvetla, jména jako 'Azza al- Majl', Ibn Surajdž a Ibn Misdžah jsou známá i v dnešní době. Hudba se stávala součástí každodenního života, ale i výjimečných událostí, a podobně jako poezii i jí často byla přisuzována tajemná moc a magický účinek.
Ženská obřízka v současném Egyptě a Súdánu: literární reflexe
Chlpíková, Eva ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice ženské obřízky v oblasti severovýchodní Afriky se zaměřením na Egypt, Súdán a Somálsko. Jádrem práce je odraz této praktiky v literatuře zmíněných zemí a analýza literárních děl s danou tématikou. Důraz je kladen na rozbor díla Nawal el Saadawi a Nuruddina Faraha. Práce poskytuje přehled literární tvorby afrických autorů, kteří se věnují tématu ženské obřízky a jejich vzájemné srovnání. V této práci je také k dispozici aktuální přehled místní a mezinárodní legislativy, týkající se ženské obřízky, a organizací, které se ženskou obřízkou zabývají. Práce se věnuje aktuálnímu stavu problematiky v Egyptě a Súdánu a stručně mapuje vztah blízkovýchodních monoteistických náboženství k ženské obřízce.
Satira v klasické arabské poezii
Pletichová, Anna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Resumé Satirická poezie zastává v klasické arabské literatuře velice významné místo. Poezie byla v předislámské a raně islámské společnosti velice ceněna a brána de facto jako jediný projev krásné literatury. Na rozdíl od prózy, která se omezovala spíše na folklorní a naučnou oblast, jí tak Arabové považovali za pravý umělecký výraz a jejímu autorovi, básníku, přikládali tradičně významnou společenskou funkci. Satira se v arabském prostředí vyvinula nejpravděpodobněji z kleteb a nadávek tradičních šamanů, kāhinů, a protože víra v sílu slova byla ve zdejší společnosti hluboce zakořeněná, těšila se tradičně hluboké vážnosti. Spolu s vývojem společnosti po vzniku islámu se změnila i úloha satirické poezie. Ze své původní funkce zastrašování a hrozeb nepříteli se z ní stal prostředek obživy básníků, politické propagandy a zábavy společnosti. Satirická poezie se stala svébytným uměleckým žánrem. Tato diplomová práce pojednává o vzniku a vývoji satirické poezie od doby předislámské až do jejího vrcholu za vlády umajjovské dynastie a zaměřuje se na její literární i společenskou funkci. Zvýšená pozornost je zde věnována nejvýznamnějším umajjovským satirickým básníkům - al- Achtalovi, al-Farazdaqovi a Džarīrovi. Výklad o jejich životě a tvorbě ilustrují překlady básnických ukázek, které vždy doprovází interpretace a...
Cesty současné tuniské poezie
Lišková, Iva ; Oliverius, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Petr (oponent) ; Petrová, Jana (oponent)
Tato disertacní práce si klade za cíl postihnout hlavní smerování soucasné tuniské poezie, predstavit ji v její rozmanitosti a barvitosti, a ukázat ji jako rovnocennou literaturám vetších arabských státu. Hlavní cást této práce se soustreduje na interpretaci vybraných sbírek nekolika autoru z období 90. let 20. století až do dnešních dnu, a to s využitím ruzných literárne teoretických pohledu, které nabízí moderní svetová literární veda. Interpretovaná poezie je rozdelena do peti "cest", peti inspiracních zdroju, které se však vzájemne prostupují a prekrývají. První kapitola analytické cásti je venována sbírkám, které nejakým zpusobem reagují na politickou situaci, at již v samotném Tunisku, ci v jiných arabských zemích. Další cást nabízí interpretaci sbírek, které využívají odkazu klasické súfijské (mystické) poezie a propojují jej s moderním básnictvím. Tretí kapitola se zabývá surrealismem. Další "cesta" v soucasné tuniské poezii se navrací k pohádkám, legendám a povestem jak arabským, tak i svetovým. Poslední kapitola je venována milostné lyrice.
Reklama v arabských médiích
Al Hamatiová, Arwa ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou reklam v arabských médiích, zvlášte na arabských televizních stanicích MBC1, MBC2 a Dubai One. Vychází z clenení reklam z hlediska jejich obsahu a cíle sdelení, tj. z delení reklamy na produktovou reklamu, reklamu zamerenou na image (imageovou reklamu) a sociální reklamu. Sleduje projevy reklamního stylu nejen v oblasti lexikologie, morfologie a syntaxe, ale zabývá se i reklamními strategiemi a metodami presvedcování. Arabské televizní stanice vysílají reklamy, které jsou urcené globální propagaci, i reklamy, jež jsou zamerené zejména na arabský svet a publikum. V techto reklamách se projevuje rada specifik daných kulturou a náboženstvím. Práce se rovnež zabývá otázkou manipulace a klamavosti v reklame, která bývá užívána jako jedna z metod presvedcování. Diplomová práce cerpá z uvedené literatury, reklam (zejména televizních), internetových stránek, ale i rozhovoru s lidmi, kterí pracují s reklamou. Práce zahrnuje rovnež DVD s televizními reklamami, které umožnuje ctenári blíže se seznámit s analyzovanými reklamami.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.