Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Resilience a protektivní faktory u dětí v uprchlických táborech
Miková, Michaela ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Červinková, Monika (oponent)
Tato práce usiluje o lepší porozumění resilienci a protektivních faktorů u dětí v uprchlických táborech. První dvě kapitoly literárně přehledové části představují základní geopolitické souvislosti migrace a prostředí uprchlického tábora, včetně psychosociálních výzev, které toto prostředí pro dítě představuje a včetně diskuse nad mentálním zdravím uprchlických dětí. Třetí kapitola vymezuje obecný koncept resilience a protektivních faktorů, čímž vytváří výchozí rámec pro čtvrtou kapitolu, která popisuje tyto fenomény specificky u dětí v uprchlických táborech. Pro celistvější popis tématu používá práce bioekologický model, který rozděluje resilienci a z ní plynoucí faktory do čtyř rovin: individuální, rodinné, komunitní a institucionálně-politické. Z uvedeného modelu vychází i výzkumný projekt práce, který je realizován kvalitativně skrze rozhovory s psychology, kteří měli s dětmi v uprchlickém táboře profesionální nebo dobrovolnickou zkušenost. Projekt nabízí komplexnější popis resilience a protektivních faktorů u dětí v uprchlickém táboře a poskytuje vodítka, jak je možné tyto poznatky podpořit v psychologické intervenci. Výzkumná data byla analyzována metodou zakotvené teorie. Kromě kontroly výskytu protektivních faktorů z literárně přehledové části byly identifikovány nové faktory, u některých faktorů...
Nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem
Šporclová, Veronika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Souhrn Tématem diplomové práce je nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem. V teoretické části diplomové práce se zabýváme teoretickými přístupy k vývoji dítěte a vývojovou úrovní dítěte v předškolním a mladším školním věku. Další část je zaměřena na školní zralost a připravenost dítěte. V kapitole, která je věnována vstupu dítěte do školy, uvažujeme o různých faktorech, jež mohou ovlivňovat školní úspěšnost prvňáčka i to, jak se ve škole cítí. Tématem empirické části jsou domácí úkoly a součinnost rodičů a školáků při domácí přípravě. Výzkum je součástí mezinárodního projektu, který je v textu krátce představen, jehož cílem je lépe porozumět problematice domácí přípravy do školy a roli jednotlivých klíčových aktérů. Kvalitativní studie sleduje průběh domácí přípravy, postoje dětí k domácím úkolům a také to, jak vnímají děti pomoc rodičů s domácími úkoly. V kvantitativní části sledujeme nakolik se shodují výpovědi rodičů a dětí v otázkách týkajících se průběhu domácí přípravy, pomoci rodičů s domácími úkoly a postojů k domácí přípravě. Klíčová slova: domácí úkoly, domácí příprava na školu, rodiče, žák, spolupráce, pomoc rodičů, předškolní věk, mladší školní věk
Kresba a její význam v předškolním věku
Orlická, Jana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dětskou kresbou a jejím významem v předškolním věku. Je rozdělená do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V části teoretické se zaměřuji na dětskou kresbu v propojení se specifickými aspekty vývoje předškolního věku, dále na pozitivní rozvoj dítěte pomocí kresby a ontogenezi grafického projevu. V závěru teoretické části zmiňuji také diagnostickou hodnotu dětské kresby a využití kresby v arteterapii. Na část teoretickou navazuje návrh výzkumu, jehož cílem je využití konkrétní projektivní kresebné metody - Kresba postavy u předškolních dětí jako doplňkové diagnostické metody. Klíčová slova: dětská kresba, předškolní věk, diagnostika, arteterapie.
Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku
Marková, Kateřina ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent)
Práce se zaměřuje na ověření čtenářských dovedností u dětí mladšího školního věku při čtení textu tištěného a čtení textu digitálního z obrazovky počítače. Se čtením digitálního textu se setkávají stále mladší čtenáři na samém začátku vývoje své čtenářské zkušenosti, proto si práce klade za cíl zmapovat vliv čtení z obrazovky počítače a rozdíly v jeho zpracování a porozumění v porovnání se čtením textu tištěného. Teoretické základy práce popisují na základě českých i zahraničních zdrojů psychologické aspekty čtení, dále shrnují poznatky o čtení digitálního textu z obrazovky, zejména faktory, které takové čtení ovlivňují, jeho výhody a nevýhody a procesy, které při takovém čtení probíhají. Samostatná kapitola je věnována čtení z obrazovky dětmi školního věku, které byly následně i probandy části výzkumné. Výzkumná část se věnuje ověření několika hypotéz, které sledují rozdíly při čtení tištěného a digitálního textu z obrazovky notebooku stejné obtížnosti. Účastníky výzkumu jsou žáci základních škol ve věku 8-10 let (n=94, dívek n= 48, chlapců n= 46). Jako metoda pro ověření čtenářských dovedností byla zvolena Zkouška čtení Z. Matějčka, která umožňuje zhodnotit dynamiku čtenářských kompetencí, jako jsou výkony v chybovosti, rychlosti a porozumění textu. Ověření čtenářských dovedností je doplněno...
Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta
Potužníková, Kristýna ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mudrák, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá adolescenty, kteří vyrůstali v dysfunkčním rodinném prostředí. Obsah literárně-přehledové části diplomové práce bude věnován dysfunkčním rodinným systémům, ve kterých nedochází k naplňování základních potřeb dítěte. Dále se bude zabývat stěžejním oblastem vývoje pro pochopení prožívání dítěte v rámci jednotlivých věků vývoje až do období adolescence. Pozornost bude věnována také copingovým strategiím a zdrojům podpory dítěte v průběhu vývoje. Výzkumné šetření bude počítat s kvalitativním designem, který bude probíhat prostřednictvím rozhovoru pomocí návodu s adolescenty. Cílovou skupinou budou adolescenti, kteří vyrůstali v dysfunkčním rodinném prostředí. Cílem tohoto výzkumného šetření bude popis prožívání adolescentů v rámci dysfunkčních rodinných systémů. Zpracování této diplomové práce může především díky výzkumné části být nástrojem k pochopení pocitů a prožívání dětí, kteří v tomto prostředí vyrůstali. Může tak být aplikovatelná v práci s adolescenty, ale také s rodiči těchto dětí. Zároveň může být i zdrojem pro prevenci psychické dekompenzace i případného rozvoje závažnějších psychických obtíží. Klíčová slova rodina; dysfunkce; vývoj; adolescenti; coping
Sebepoškozování u dospívajících s traumatickým zážitkem
Fantová, Lucie ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mudrák, Jiří (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat charakteristiky sebepoškozování včetně jeho významu a vývoje v čase u dospívajících s traumatickým zážitkem v anamnéze. V literárně přehledové části je nejdříve přiblíženo vývojové období dospívání a jeho rizika pro rozvoj sebepoškozování. Dále je popsána problematika traumatizace, jejího diagnostického zakotvení a jejích neurobiologických dopadů. Následuje kapitola o samotném sebepoškozování, jeho formách, frekvenci, funkcích, etiologii a jeho souvislosti se suicidem. V závěru této části je nastíněna role resilience dospívajícího ve zvládání dopadů traumatu a sebepoškozování. Na to navazuje výzkumný projekt kvalitativního charakteru vedený pod záštitou Dětského krizového centra a zahrnující soubor kazuistik, u kterých byly holisticky zhodnoceny všechny aspekty sebepoškozování a jejich vývoj v čase. Klíčová slova Dospívání; trauma; syndrom CAN; sebepoškozování; suicidum; resilience.
Interaction between children with autism spectrum disorder and their neurotypical sibling in preschool age
Lukšicová, Terézia ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Urban, Kamila (oponent)
Diplomová práca sa zameriava na interakciu medzi súrodencami v predškolskom veku, kde starší súrodenec má poruchu autistického spektra a mladšiemu nebola táto diagnóza stanovená. Práca v literárne prehľadovej časti predkladá analýzu súčasných odborných poznatkov k danej téme. Poskytuje základné teoretické východiská, informácie o súrodeneckom vzťahu, ako aj o poruche autistického spektra. V samostatnej kapitole sa zameriava na zdravého súrodenca a jeho vývin. Posledná časť literárne prehľadovej časti je zameraná na samotnú interakciu medzi týmito súrodencami. Pozornosť je venovaná špecifikám, ktoré do súrodeneckého vzťahu vstupujú a ovplyvňujú ho, a tiež možným metódam zlepšenia kvality interakcie súrodencov. Empirická časť sa skladá z dvoch výskumov - kvantitatívneho a doplňujúceho kvalitatívneho. Cieľom kvantitatívnej časti bolo zistiť, ako závažnosť problémového správania u dieťaťa s poruchou autistického spektra ovplyvňuje určité interakčné špecifiká. Výsledky preukázali veľkú pozitívnu koreláciu medzi závažnosťou problémového správania a množstvom konfliktov, ktoré medzi súrodencami vznikajú. Preukázal sa taktiež aj významný vzťah medzi závažnosťou problémového správania a tým, ktorý zo súrodencov iniciuje interakciu. Posledným zistením bol vzťah medzi závažnosťou problémového správania a tým,...
Rozvoj znakování pomocí aplikované behaviorální analýzy u jedinců s poruchou autistického spektra
Borovská, Šárka ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje znakování u dětí s poruchou autistického spektra pomocí principů aplikované behaviorální analýzy. V první části práce jsou uvedena teoretická východiska z oblasti vývoje komunikace a řeči u běžné populace a z oblasti rozvoje znakového jazyka. Druhá část se zaměřuje na problematiku poruch autistického spektra, na související specifika v oblasti komunikace a řeči a na současné možnosti stanovení této diagnózy v raném věku. Třetí část práce se věnuje využití znakování u dětí s PAS a pokrývá různé aspekty týkající se tohoto způsobu komunikace. Ve čtvrté části je představen obor aplikované behaviorální analýzy a jeho možné využití v rozvoji znakování u dětí s PAS. Závěrečnou částí je návrh longitudinální studie, která by zkoumala dlouhodobé účinky rozvoje znakování u nemluvících dětí s PAS. Klíčová slova Poruchy autistického spektra; rozvoj komunikace; manuální znaky; znakování u PAS; aplikovaná behaviorální analýza
Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Jandáčková, Kateřina ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Draberová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem podpory rodičů dětí s poruchami autistického spektra v rámci rozvoje sebeobslužných dovedností dle principů aplikované behaviorální analýzy. V literárně přehledové části jsou postupně přiblížena teoretická východiska tématu a současné výzkumné poznatky vycházející z odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, jehož cílem je sledovat změnu v chování rodičů a jejich dětí s PAS při nácviku mytí rukou po použití dvou rozdílných způsobů tréninku rodičů - behaviorálního tréninku dovedností a videomanuálu. Metodou sběru dat bylo pozorování videonahrávek poskytnutých od rodin, které byly posuzovány dvěma pozorovateli pomocí hodnotícího formuláře. Dále byla data doplněna o informace z dotazníku, který sloužil k získání zpětné vazby od účastníků. Výsledky mapují pokrok každého zúčastněného rodiče a dítěte v nácviku mytí rukou dle principů aplikované behaviorální analýzy. Závěry mohou být podkladem pro budoucí výzkumy k vytvoření vhodného modelu tréninku rodičů dětí s PAS v nácviku sebeobsluhy. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza; poruchy autistického spektra; rodiče; sebeobsluha; trénink behaviorálních dovedností; videomanuál
Psychosociální aspekty akutní fáze léčby dětského onkologického onemocnění.
Janda, Tadeáš ; Blatný, Marek (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit psychosociální aspekty akutní fáze léčby dětských onkologických onemocnění. Literárně přehledová část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola shrnuje základní lékařské poznatky o dětských onkologických onemocněních a jejich léčebných modalitách. Druhá kapitola zachycuje klíčové poznatky vývojové psychologie k ontogenezi v dětství a dospívání v kontextu onkologického onemocnění. Třetí kapitola se zaměřuje na psychosociální aspekty onkologické léčby a psychologické intervence uplatňované v jejím průběhu. Čtvrtá kapitola pojednává o paliativní péči v dětské onkologii a psychologických souvislostech smrti dítěte a truchlení rodinných pozůstalých. Kvalitativní výzkum tvoří soubor čtyř deskriptivních kazuistik pacientů a jejich rodičů, kteří se nachází v akutní fázi léčby onkologického onemocnění nebo jsou krátce po jejím ukončení. Kazuistiky prezentují zkušenost těchto pacientů a rodičů. Klíčová slova Dětská onkologie, dětská hematoonkologie, dětská onkopsychologie, dětský pacient, dospívající pacient.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.