Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9,943 záznamů.  začátekpředchozí9924 - 9933další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.27 vteřin. 

Spor o Šumavu: síly a slabosti ekologického principu shody
Chomátová, Eliška ; Stöckelová, Tereza (vedoucí práce) ; Čermák, Daniel (oponent)
Práce vychází z kvalitativního výzkumu provedeného v létě 2008 v několika obcích na Šumavě, který formou diskuzních skupin zkoumal vztah různých zájmových skupin k Národnímu parku Šumava a obecněji k přírodě a myšlenkám a aktérům environmentalismu. V úvodu je představen design výzkumu a získaná data. Poté se věnuji popisu teorie všeobecných principů shody, jež je hlavním teoretickým rámcem pro zkoumání agumentace účastníků diskuzních skupin. Na jednotlivých argumentech ukazuji, že proti ochraně přírody tak, jak ji prosazuje Správa NPŠ, jsou kritiky národního parku mobilizovány v českém prostředí legitimní a důležité hodnoty. Další část práce je věnována ekologickému principu shody jako novému všeobecnému principu shody: diskutuji podmínky existence takového principu shody, jeho podobu ve sporu o správu území Šumavy a důsledky, jež může tato podoba mít pro širší sdílení tohoto principu, nebo naopak vymezování se proti němu. Důležitým bodem je přitom vztah odbornosti a participace, jež jsou spolu s pojetím přírody hlavními prvky ekologického principu shody.

Možnosti zefektivnění programů primární prevence
Hermanová, Lenka ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Roth, Martin (oponent)
Poznatky z výzkumů uvádí nutnost začít preventivně působit již od nejnižšího věku jedince. Tuto funkci má mít v dětství nejdříve rodina a nejbližší okolí, poté ji přejímají nejprve předškolní zařízení a následně škola. Tato práce se týká možností zefektivnění primárně preventivního působení na děti a mládež. Zaměřuje se hlavně na nejvíce využívané primárně preventivní programy ve školách. Kromě tohoto působení jsou velice důležité i další možnosti působení. Je to právě vliv nejbližšího prostředí, tedy hlavně rodiny a vrstevníků, ale také podmínky ve společnosti. Právě v tomto prostředí se vyskytuje celá řada ochranných a rizikových činitelů, které mohou riziko zvyšovat nebo zmenšovat. Existuje celá řada postupů a kritérií, které by měly primární programy splňovat, aby je bylo možné považovat za co nejvíce efektivní. I v tomto případě platí, že obsah i formy programů se musí lišit podle věku jedince. Obsahem práce jsou tedy specifika primární prevence podle věkových skupin, nejčastěji používané typy programů a metody, jakými je možné preventivně působit, jak v rodině, tak ve škole. Dále jsou uvedeny i konkrétní možnosti a prvky, ze kterých by se měl skládat komplexní a efektivní školní primárně preventivní program. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Srovnávací analýza obsahů českých a německých institucionálních jazykových zkoušek v ČR a v SRN se zaměřením na němeký jazyk
Budilová, Klára ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Podhajská, Eva (oponent)
V souladu s definovanými cíli práce jsem provedla analýzu aktuálního stavu v oblasti českých a německých institucionálních jazykových zkoušek zaměřených na německý jazyk a konfrontovala jsem jednotlivé zkoušky i celé systémy. Výsledná práce může sloužit jako průvodce inventářem jazykových zkoušek testujících německý jazyk pro odborníky (učitele) i laiky (studenty). V průběhu práce jsem se detailně seznámila s českou i německou koncepcí jazykových zkoušek, s jejich zaměřením, obsahem a požadavky. Zabývala jsem se standardy jednotlivých zkoušek, hodnotícími kritérii i procesem kontroly zkušebních materiálů. Pozorovala a srovnávala jsem také testovací metody a typologii úloh v závislosti na referenční úrovni či zaměření zkoušky, neboť i tyto aspekty významně ovlivňují výslednou podobu zkoušek. Na základě těchto postupů jsem dospěla k následujícím závěrům.

Deník 1955
Schejbalová, Tereza ; Šrámek, Petr (vedoucí práce) ; Špirit, Michael (oponent)
Uvažování o deníku jako literární (nebo obecněji umělecké) formě1 s sebou nese vždy řadu problémů, a to na mnoha úrovních. Deníky můžeme pojímat čistě literárně-teoreticky - z hlediska literárního žánru; na základě naratologických kategorií, jako je čas, adresát, fabule versus syžet; z pohledu literárně-historického, textologického, můžeme je interpretovat nebo hodnotit. Stejně tak se ale na konkrétní deníkové texty i na deník jako fenomén můžeme dívat z pozic psychologie (i psychiatrie), filozofie, sociologie, historie nebo třeba didaktiky či kriminalistiky. Každý pohled může mít svůj smysl, často však jedině v kontextu jednoho konkrétního deníku, a někdy dokonce jen v rámci jednoho jediného deníkového záznamu. Deník jako předmět zkoumání se totiž zároveň neustále vzpírá každému zobecnění a jasnému vymezení. Dosud se tak vedou různě zaměřené diskuse o jeho postavení v systému literárních útvarů (Je deník žánr? Jaká jsou pak jeho žánrová omezení?) i vztahu mezi uměním a skutečností vůbec (deník jako literární artefakt a deník jako dokument). Většinu z těchto potíží můžeme hledat v okolnostech a důvodech vzniku deníku, tedy v oblasti mimoliterární a literárním měřítkům nepodléhající. Deník málokdy vzniká jako záměrné literární dílo, a přece se jím po svém vydání stane. Známe však převážně jen ty deníky,...

Rozvoj celkové hudebnosti dospělého amatérského sborového zpěváka prostřednictvím intonačního výcviku.
Grobár, Martin ; Váňová, Hana (oponent) ; Tichá, Alena (vedoucí práce)
Obsahem práce "Rozvoj celkové hudebnosti dospělého amatérského sborového zpěváka prostřednictvím intonačního výcviku" je výzkum rozvoje hudebnosti u dospělých amatérů s důrazem na rozvoj intonačních a pěveckých dovedností. Výzkumné šetření se uskutečnilo v experimentálním vyučování, které se odehrálo v roce 2005 a trvalo tři školní semestry. Zúčastnilo se ho 11 dospělých hudebních amatérů, kteří se přihlásili na obor sborový zpěv v CH ZUŠ Harmonie, o.p.s. Nevyrovnaná úroveň rozvoje hudebnosti, jež se prokázala při vstupní diagnostice u amatérských dospělých zpěváků, vedla autora práce k vytvoření vlastních didaktických materiálů, pomocí nichž se pokusil dokázat, že i dospělý člověk, který se hudbě nikdy vážně nevěnoval, se může dále hudebně vzdělávat, rozvíjet své hudební schopnosti, hudbu prožívat a aktivně provozovat. Cílem bylo zapojit dospělého amatéra do sborového provedení vokální skladby. Didaktické statě se zaměřují na metodiku výcviku intonace, rytmu a pěveckých dovedností. Vytvořená metodická řada integruje účelně vybrané prvky mnohých českých intonačních systémů určených pro elementární pedagogiku i vzdělávání a přípravu hudebních profesionálů (v teoretické části je předložen jejich rozbor s důrazem na uplatnění ve sboru složeném z dospělých amatérů). Výsledná metoda tak představuje soubor...

Nietzsche a jeho výklad u filosofů postmoderny
Chaloupková, Marie ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce)
Když se Nietzsche v Ecce Homo zamýšlí nad čtenářem svého díla, považuje ho za dobrodruha a objevitele, který nebude mít strach vydat se do boje s neuchopitelným a nevyzpytatelným mořem - textem, jehož smysl mu někdy zdánlivě vyvstává před očima jako stříbrná hladina ozářená sluncem. Ve skutečnosti se však nenachází na povrchu, ale je k němu třeba podniknout odvážnou cestu do hlubin mysli samotných čtenářů.

Stresová inkontinence a možnosti cílené rehabilitace
VYHLÍDALOVÁ, Denisa
Tématem této bakalářské práce je stresová inkontinence a možnosti cílené rehabilitace. V první části jsou zpracovány teoretické podklady, týkající se dané problematiky. Obsahem teoretické části je souhrn poznatků z anatomie a fyziologie močového ústrojí a pánevního dna (PD) a teorie inkontinence. Je zde popsáno rozdělení inkontinence a její příčiny. Dále jsou zmíněny možnosti diagnostiky a léčby, se zaměřením na inkontinenci stresovou (SI). Inkontinence, tedy nedobrovolný únik moči, patří mezi nejrozšířenější ženské obtíže poslední doby. Přináší s sebou celou řadu problémů a to nejen fyzických, ale i psychických a díky tomu negativně ovlivňuje kvalitu života. Tento nechtěný únik moči není nemocí v pravém slova smyslu, ale příznakem, který může mít různé příčiny. Nejčastěji ji způsobuje oslabení svalů PD, které jsou součástí hlubokého stabilizačního systému (HSS) a významně se podílí na stabilitě celého trupu. Právě svaly a fascie PD zajišťují správnou fixaci močového měchýře, hrdla močového měchýře a močové trubice ve správné poloze a tím zajišťují kontinenci zejména při zvýšení nitrobřišního tlaku. Svaly PD se také v koaktivaci s bránicí podílejí na dýchání. Frekvence výskytu inkontinence moči stoupá v závislosti na věku. Jedním typem je inkontinence stresová (SI). Únik moči je vždy spojený s fyzickou námahou. K úniku moči dochází při zvýšení intraabdominálního tlaku a to bez současné kontrakce detruzoru. Na rozdíl od jiných onemocnění se dá proti inkontinenci úspěšně bojovat také jiným způsobem než užíváním léků a operativním zákrokem. Léčba inkontinence je v dnešní době poměrně úspěšná a pomocí vhodného a pravidelného cvičení se jí dá i předcházet. Podle doporučení by měla být fyzioterapie při léčbě SI léčbou první volby. Cílem fyzioterapie je snaha, aby pacientka byla schopna aktivovat svaly PD v situacích, během kterých se předpokládá únik moči. Pro praktickou část bakalářské práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu formou kazuistik 2 pacientek trpících SI. Práce obsahuje vstupní a závěrečný kineziologický rozbor, doplněný o dotazník CONTILIFE, návrh vhodného cvičení a opatření a závěrečné vyhodnocení úspěšnosti léčby. Cílem práce je poukázat na významnou úlohu fyzioterapie v léčbě SI, nastínit dostupné rehabilitační metody a navrhnout soubor vhodných cviků a opatření u pacientů, trpících SI. Pro každou pacientku byla vytvořena brožurka se seznamem cviků, dle kterých na základě předchozí instrukce cvičily po dobu 8 týdnů, během kterých byly pravidelně kontrolovány. Na pacientky bylo nahlíženo komplexně, a proto byla provedena u každé z nich také individuální terapie, navržena dle konkrétních problémů, vycházejících z vstupního kineziologického rozboru. Závěrečné výsledky práce ukázaly, že takto zvolená terapie byla úspěšná a pacientky uvádějí nejen subjektivní pocit zlepšení svých potíží spojených s inkontinencí během dne, ale díky komplexnímu přístupu a individuální terapii také zlepšení fyzické kondice a úlevu od bolesti krční a bederní páteře.

Vývoj a udržování závislostního chování z psychoanalytického hlediska
Tomášková, Eva ; Hajný, Martin (oponent) ; Kalina, Kamil (vedoucí práce)
Psychoanalytické směry jsou v souvislosti se závislostním chováním velmi často kritizovány nebo úplně opomíjeny. Přesto by mohly mít důležitý podíl při úspěšných léčebných metodách závislostí, zejména v jejich závěrečných fázích. Jejich hlavní devizou je hledání kořenů a příčin vzniku závislosti. V terapii mohou pomoci objevit nevědomé vnitřní konflikty a traumata, přispět k jejich pochopení a přijetí, což poté může ulehčit psychoterapeutickou léčbu. Cílem této práce je ilustrovat přínos psychoanalytických směrů v léčbě závislostí. Práce se také snaží poukázat na to, že při doplnění psychoterapie o psychoanalytický rozbor nabude léčba, za dodržení určitých kritérií, hlubšího významu a zvýší se tak pravděpodobnost její účinnosti. Práce se dělí na teoretickou a empirickou část. Teoretická část uvádí přehled psychoanalytických teorií vzniku závislosti, popisuje některé charakteristiky závislých osob z psychoanalytických hledisek, a je doplněna o nezbytné kritické hodnocení. Empirická část zahrnuje kazuistiku klientky, která trpí závislostí na alkoholu. Na jejím příběhu se pokouším ilustrovat psychoanalytické poznatky o vzniku a vývoji závislostního chování. Informace jsou získány pomocí rozhovorů, které jsou se souhlasem klientky nahrávány na diktafon a převedeny do písemné formy. V diskusi je kazuistika...

Smysl života ženy v současné společnosti, se zaměřením na problém mateřství a interrupce
HRUŠKOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá smyslem života současných žen, se zaměřením na oblast mateřství. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část pojednává o možném chápání a utváření smyslu života ženy, kterým se může stát mateřství. To však v soudobé společnosti může narazit na řadu překážek. Nejčastěji se jedná o dlouholeté studium, touhu budovat kariéru, pocity příliš mladého věku, nebo obavy o partnerský vztah. Důležitou roli také plní antikoncepční opatření, která umožňují plánovat rodinu, nebo se jí vyhnout. V důsledku společenských změn byla pozornost zaměřena i možnost umělého přerušení těhotenství. Praktická část se snaží zmapovat názory žen na postavení dítěte v jejich životě. Na základě výše uvedených překážek mateřství, byly stanoveny tři okruhy zkoumání a to smysl života v sepjetí s hodnotami, vztah k dětem, vztah mezi mateřstvím a pracovní kariérou a dále vztah k mechanismům, pomocí kterých ženy odmítají mít děti.

Volnočasové instituce pro dětí a mládež v Hradci Králové
Škubníková, Hana ; Nováková, Daniela (oponent) ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
Volný čas. Jeho využívání se generaci od generace liší. Naše babičky a dědové se po škole či práci věnovali jiným věcem, než naši rodičové, ale i my využíváme volný čas jinak než oni a stejně tak se budou jinak bavit naše děti. Proto je třeba sledovat tyto změny a včas na ně reagovat, mimo jiné i vznikem nějaké organizací, která naplní očekávání ve využití volného času. Především děti a mládež každý den hledá způsob, jak svůj volný čas využijí, zkouší spoustu aktivit, o kterých se dozví od svých vrstevníků, rodičů, popřípadě z televize či internetu. A právě ve volnočasových zařízeních se s vybranou aktivitou mohou seznámit bezpečně a pod dohledem odborníků či profesionálů. Cílem mé bakalářské práce je zmapovat nabídku volnočasových aktivit pro děti a mládež v Hradci Králové. Souhrnný přehled zde stále chybí a já doufám, že moje práce přinese užitek dětem i rodičům, kteří budou chtít plně svůj volný čas využít a díky této práci se budou moci zorientovat v celkové nabídce. Je nutné však mít na paměti, že každá organizace se mění, vyvíjí a některé dokonce zanikají. Mnou zpracovaný přehled je aktuální pro školní rok 2009/2010.