|
Měření elektrické aktivity mozku v průběhu stimulace spouštěcích zón z konceptu Vojtova principu
Martínek, Milan ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Pavlů, Dagmar (oponent)
Název: Měření elektrické aktivity mozku během stimulace spoušťových zón z konceptu Vojtova principu. Cíle: Cílem této práce je objasnit, zda dochází během stimulace spoušťových zón z principu Vojtova konceptu ke změně elektrické aktivity mozku hodnocené pomocí sLORETA programu. Zdrojová aktivita během stimulace spoušťových zón byla snímána ze skalpové EEG a porovnána programem sLORETA se zdrojovou aktivitou naměřenou v klidu před a po stimulaci spoušťových zón. Metody: Výzkum proběhl na 11 zdravých, dospělých osobách. Celá skupina výzkumného souboru se skládala z žen ve věkovém rozmezí 19 - 32 let. Data byla získaná ze skalpové EEG před, během a po stimulaci spoušťových zón z principu Vojtova konceptu. U každého probanda proběhlo nejprve měření klidového EEG s otevřenýma i zavřenýma očima (2 x 10 minut), následně proběhlo měření během stimulace spoušťových zón z konceptu Vojtova principu také s otevřenýma i zavřenýma očima (2 x 15 minut). Na závěr bylo naměřeno klidové EEG, kdy se po pěti minutách střídaly otevřené a zavřené oči (4 x 5 minut). Mezi jednotlivými stimulacemi spoušťových zón byla pauza minimálně 15 minut. Pořadí otevřených a zavřených očí při klidovém EEG a během stimulace spoušťových zón bylo randomizováno. Data získaná z experimentu byla zpracována v sLORETA programu a zobrazena v...
|
|
Edukace rodičů extrémně nezralých dětí při využívání stimulačních technik pro podporu psychomotorického vývoje
Mirovská, Dagmar ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na edukaci rodičů dětí s perinatálními riziky. Práce se zaměřuje na zdůvodnění potřebnosti role speciálního pedagoga v rámci multidisciplinárního týmu terapeutů při práci s dětmi s perinatální zátěží. Na základě výsledků dotazníků ukazuje úroveň informovanosti rodičů o možnostech terapií, volnočasových aktivit a získávání informací. Práce ukazuje na potřebu koordinace nabídky různých zařízení a nutnost dlouhodobé a soustavné edukační práce. Obsahem teoretické části práce je vyšetření dítěte důležité pro včasný záchyt dětí s ohrožením a názorně zpracován komplexní psychomotorický vývoj dítěte. Dále charakteristika dítěte s perinatálními riziky, kde jsou vymezeny základní diagnózy těchto dětí a důsledky postižení jednotlivých systémů pro jejich další vývoj. Práce ukazuje možnosti intervencí podle nejmodernějších trendů práce s rizikovými dětmi a důležitost jejich včasného zahájení a potřebu kombinace terapií.
|
|
Vliv Vojtovy metody na vývoj dítěte s tělesným handicapem
Průšová, Anna ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se bude zabývat vlivem fyzioterapie na vývoj dítěte s tělesným handicapem. Zaměřena bude na Vojtovu metodu, na její vznik a charakteristiku, popis cviků a na předpoklady, jež vedou k úspěšnému průběhu terapie. K tomu bude připojena kapitola, týkající se motorického vývoje dítěte do jednoho roku. Vedle toho bude přiblížena i samotná osoba Prof. MUDr. Václava Vojty. Jeho studijní a pracovní cesta. Cílem práce je zjistit, jaký vliv má u dítěte fyzioterapie nejen na vývoj fyzický, ale i psychický. Jaký je vztah rodiny k rehabilitačnímu cvičení. To vše bude zodpovězeno pomocí kvalitativního výzkumu. Metodou dotazníku a rozhovoru. Práce je tedy zaměřena na dva pohledy, z nichž jeden bude pohled rodin, které mají dítě, jež prochází Vojtovou metodou, a ten druhý bude pohled rehabilitační sestry, která je dennodenně v přímé konfrontaci s náročnými cviky a těžkostmi, jež jsou součástí Vojtovy metody. KLÍČOVÁ SLOVA fyzioterapie, Václav Vojta, Vojtova metoda, rodina, vztah rodič-dítě
|
|
Vojtova metoda a její účinnost při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga
Štěpánová, Anna ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Volemanová, Marja Annemiek (oponent)
Bakalářská práce pojednává o Vojtově metodě, tzv. o metodě reflexní lokomoce, a její účinnosti při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga. Konkrétně se nespecifikuje na určité zdravotní postižení, nýbrž pozoruje aplikaci metody reflexní lokomoce u všemožných disabilit. Teoretická část popisuje úvod do problematiky Vojtovy metody - její historii, definici, indikaci, průběh terapie, terapeutický systém, vývojovou ontogenezi. Praktická část se výhradně zaměřuje na účinnost a úspěšnost léčení metodou reflexní lokomoce u již avizované věkové kategorie dětí. Hlavním cílem kvalitativního výzkumu, který je proveden metodou dotazování, je zjistit, zda v konečném výsledku byla aplikace Vojtovy metody účinná a úspěšná či nikoliv. Celkový počet respondentů je 16 a jsou jimi jak ti, kteří si metodou sami prošli, tak i lidé, kteří s jedinci cvičili. KLÍČOVÁ SLOVA Vojtova metoda, metoda reflexní lokomoce, reflexní terapie, vývoj dítěte, zdravotní postižení
|
|
Možnosti sledování a hodnocení doprovodných nelokomočních projevů v rámci reflexní lokomoce dle Vojty
Procházková, Marie ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Stupková, Michaela (oponent)
Název práce Možnosti sledování a hodnocení doprovodných nelokomočních pohybů rámci reflexní lokomoce dle Vojty Cíle: Cílem této diplomové práce je vhodné podmínky pro měření a hodnocení nelokomočních projevů. Dále zjistit, zda dochází ke změnám v rámci doprovodných nelokomočních projevů během stimulace spoušťových zón z Doprovodnými nelokomočními projevy jsou myšleny především projevy autonomního nervového systému. hodnocení těchto parametrů zvoleno měření dechové frekvence tepové frekvence a frekvence polykání Celý výzkum proběhl na 7 osobách pro měření dechové a tepové frekvence a 12 osobách pro měření frekvence polykání. Jednalo se o zdravé ženy ve věku 18 získána z kompaktního EKG snímače CamNtech Actiheard a z videozáznamu. U každého a proběhlo nejprve měření klidového EKG a následně proběhlo měření při stimulaci z hrudní zóny z konceptu dle Vojty, a to dvakrát po sobě po patnácti minutách. Jedno měření proběhlo s otevřenýma očima, druhé se zavřenýma a pořadí bylo randomizováno. Získaná data byla zpracována do videozáznamu a vyhodnocena pro každého probanda zvlášť. Dále byla rekvence polykání byla vyhodnocena pouze statisticky. byly zpracovány celkové průměrné frekvence dechu a tepu pomocí znaménkového testu a polykání pomocí t Výsledky: Získaná data vykazují tendenci (nicméně ne statisticky...
|
|
Hodnocení krátkodobého vlivu fyzioterapeutických technik na spasticitu u pacientů s míšní lézí
Špačková, Anežka ; Hlinková, Zuzana (vedoucí práce) ; Kříž, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá spasticitou u jedinců s míšní lézí. Cílem je zhodnotit a porovnat krátkodobý vliv vybraných fyzioterapeutických technik na spasticitu dolních končetin u spinálních pacientů. Pro porovnání byly zvoleny dvě metody, a to pasivní protahování a Vojtova reflexní terapie. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části je popsána problematika míšních lézí, syndromu centrálního motoneuronu a spasticity, včetně její patofyziologie, vyšetřovacích i terapeutických přístupů. V praktické části je snaha o ověření a následné porovnání bezprostředního antispastického efektu zvolených metod, který je důležitým předpokladem pro navazující aktivní cvičení, jakožto neoddělitelnou součást fyzioterapeutické cvičební jednotky. K hodnocení spasticity je využito klinických hodnotících škál, a to Modifikované Ashworthovy škály (MAS) a Škály svalové dráždivosti (MES). Zpracované výsledky jsou následně porovnány s dalšími studiemi a odbornou literaturou. Klíčová slova míšní léze, kvadruplegie, paraplegie, syndrom centrálního motoneuronu, spasticita, Modifikovaná Ashworthova škála, Škála svalové dráždivosti, Vojtova metoda, protahování
|
|
Měření elektrické aktivity mozku v průběhu stimulace spouštěcích zón z konceptu Vojtova principu
Martínek, Milan ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Pavlů, Dagmar (oponent)
Název: Měření elektrické aktivity mozku během stimulace spoušťových zón z konceptu Vojtova principu. Cíle: Cílem této práce je objasnit, zda dochází během stimulace spoušťových zón z principu Vojtova konceptu ke změně elektrické aktivity mozku hodnocené pomocí sLORETA programu. Zdrojová aktivita během stimulace spoušťových zón byla snímána ze skalpové EEG a porovnána programem sLORETA se zdrojovou aktivitou naměřenou v klidu před a po stimulaci spoušťových zón. Metody: Výzkum proběhl na 11 zdravých, dospělých osobách. Celá skupina výzkumného souboru se skládala z žen ve věkovém rozmezí 19 - 32 let. Data byla získaná ze skalpové EEG před, během a po stimulaci spoušťových zón z principu Vojtova konceptu. U každého probanda proběhlo nejprve měření klidového EEG s otevřenýma i zavřenýma očima (2 x 10 minut), následně proběhlo měření během stimulace spoušťových zón z konceptu Vojtova principu také s otevřenýma i zavřenýma očima (2 x 15 minut). Na závěr bylo naměřeno klidové EEG, kdy se po pěti minutách střídaly otevřené a zavřené oči (4 x 5 minut). Mezi jednotlivými stimulacemi spoušťových zón byla pauza minimálně 15 minut. Pořadí otevřených a zavřených očí při klidovém EEG a během stimulace spoušťových zón bylo randomizováno. Data získaná z experimentu byla zpracována v sLORETA programu a zobrazena v...
|
|
Stimulace jedince s tělesným a kombinovaným postižením s využitím Vojtova terapeutického konceptu
Kotrbatá, Eliška ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Práce "Stimulace jedince s tělesným a kombinovaným postižením s využitím Vojtova terapeutického konceptu", pojednává o aplikaci Vojtovy metody reflexní lokomoce u novorozených dětí a kojenců. Teoretická část práce se zabývá vývojem metody, popisem základních principů a následného uplatnění. Prostor je ponechán i samotné diagnostice dle profesora Vojty. V další části práce je popis dědičného onemocnění, svalové dystrofie. V textu je uvedeno základní rozřazení onemocnění, popis diagnostických postupů a možností léčby při onemocnění. Jedna z kapitol je zaměřena na konkrétní typ - pletencovou svalovou dystrofii. Popsány jsou základní projevy a obtíže, které s sebou onemocnění přináší. Empirická část využívá sběru dat za pomoci dotazníků k získání komplexního pohledu na aplikaci Vojtovy metody od rodičů novorozených dětí a kojenců s tělesným a kombinovaným postižením.
|
|
Možnosti fyzioterapie u pacientů s vertebrogenním algickým syndromem lumbální páteře s využitím ICF Core Setu
Chmelařová, Anna ; Sládková, Petra (vedoucí práce) ; Heřmanová, Ivona (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení autora: Anna Chmelařová Vedoucí práce: MUDr. Petra Sládková, Ph.D. Oponent práce: Název bakalářské práce: Možnosti fyzioterapie u pacientů s vertebrogenním algickým syndromem lumbální páteře s využitím ICF Core Setu Abstrakt: Bakalářská práce pojednává o možnostech fyzioterapie u pacientů s vertebrogenním algickým syndromem lumbální páteře. Dále se zabývá klinickou aplikací Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, angl. ICF) prostřednictvím zkrácené verze ICF Core Setu pro bolesti lumbální páteře. Tato práce se skládá z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou zahrnuty různé příčiny vzniku vertebrogenního algického syndromu, základní informace o epidemiologii, etiologii a časovém trvání. Jsou zde uvedeny možnosti fyzioterapie, které byly použity u pacientů vybraných pro tuto práci. Dále se zabývá charakteristikou MKF a popisuje zkrácenou verzi ICF Core Setu pro bolesti lumbální páteře, včetně hodnocení validity ICF Core Setu dvěma vybranými studiemi. Praktická část podává přehled o metodologii práce, tedy o metodách sběru dat, výběru pacientů, cílech a předpokladech práce. Dále obsahuje kazuistiky tří vybraných pacientů včetně zkrácené verze ICF Core Set pro bolesti lumbální páteře. Následuje konečné zhodnocení cílů této...
|
|
Vliv Vojtova principu reflexní lokomoce na vývoj dítěte z pohledu fyzioterapeuta
Kordíková, Ivana ; Marečková, Soňa (vedoucí práce) ; Radošovská, Soňa (oponent)
Jméno: Kordíková Ivana Vedoucí práce: Mgr. Soňa Marečková Oponent práce: Název bakalářské práce: Vliv Vojtova principu reflexní lokomoce na vývoj dítěte z pohledu fyzioterapeuta. ABSTRAKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Bakalářská práce se zabývá problematikou Vojtovy metody. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části je zaměřena na motorický vývoj dítěte. Druhá kapitola pojednává o metodě reflexní lokomoce - o její charakteristice, cílech, principu a průběhu. Třetí kapitola teoretické části popisuje diagnostiku, terapii a také důležitost správné komunikace mezi rodičem a dítětem. V praktické části byly zpracovány kazuistiky dvou dětských pacientů. Byl zjišťován vliv nejen na dětské pacienty, ale i na jejich rodiče, kteří metodu na svých dětech praktikovali. Klíčová slova: Prof. Dr. Václav Vojta, Vojtova metoda, psychomotorický vývoj dítěte, Vojtův princip, reflexní lokomoce, reflexní plazení, reflexní otáčení.
|