Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 98 záznamů.  začátekpředchozí66 - 75dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Intimita a láska v rituálech sekt a menšinových církví
Neubauerová, Eva ; Kotík, Michal (vedoucí práce) ; Martinová, Marta (oponent)
Následující práce je pokusem o rozšíření sociologické diskuze o nový pohled na zkoumání sekt a menšinových církví. V rámci teoretických východisek práce je kladen důraz na vymezení problematiky sekt, menšinových církví, rituálu, intimity i lásky, a to v jejich konceptuálním a klasifikačním rámci bez subjektivní interpretace autora. Práce vychází ze základních sociologických konceptů jednotlivých pojmů. Základním předpokladem práce je hypotéza, že sekty a menšinové církve lze nějakým způsobem klasifikovat a typologizovat podle toho, jak ve svých rituálech pracují s oblastí intimity a citových vztahů svých členů. Cílem práce je tuto typologii vytvořit jednak na základě komparace života rodiny ve většinové společnosti a života rodiny ve zkoumaných skupinách, a jednak na základě analýzy samotných rituálů. Práce se zaměřuje pouze na skupiny odvozené z křesťanství. V závěru práce jsou shrnuty nejen výsledky komparace i analýzy rituálů, ale také limity výzkumu.
Proměny autoportrétu ve fotografii českých intermediálních umělců 90. let 20. století
Klička, Tomáš ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Práce na příkladu tvorby čtyř intermediálních umělců (Milena Dopitová, Míla Preslová, Jiří Surůvka, Václav Stratil) ukazuje, jakým způsobem byl fotografický autoportrét užit k tematizaci identity, intimity a sociální problematiky v českém umění devadesátých let dvacátého století. Na příkladu těchto autorů se text rovněž dotýká prolínání fotografie s dalšími médii, jako je performance nebo instalace.
Myšlenkový svět mladé inteligence: intimita, rovnost a odlišnost ve střední Evropě 1956-1968
Nebřenský, Zdeněk ; Havelka, Miloš (vedoucí práce) ; Vykoukal, Jiří (oponent) ; Pažout, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá myšlením, mentalitou, představami a názory vysokoškolských studentů. Zkoumá polemiky a kontroverze, které v oficiálním diskurzu doprovázely požadavky studující mládeže na větší prostor pro autonomní činnost. V centru stojí přitom otázka, do jaké míry tyto diskuse a názorové spory souvisely s proměnou panství ve středoevropské diktatuře ve druhé polovině dvacátého století. Jako příklad skupiny mladé inteligence byli vybráni aktivisté svazáckých a studentských organizací na vysokých školách ve Varšavě, Praze a Bratislavě. Práce je rozdělena do tří částí. První část zkoumá studentské představy o intimitě, věnuje se především diskusím kolem problémů spojených se sexualitou mládeže, studentským manželstvím a bydlením mladých rodin. Druhá část zkoumá studentské představy o rovnosti, zejména v souvislosti s rozmisťovacím řízením a plánovanou zaměstnaností absolventů. Mocenské elity v socialistické společnosti prosazovaly s obnovou takzvané "socialistické zákonnosti" po roce 1956 všeobecně závazná a rovná práva, která však paradoxně produkovala na místní úrovni silné nerovnosti a omezovala pracovní, sociální i transnacionální mobilitu. Třetí část zkoumá potom představy o odlišnosti. Straničtí, odboroví, svazáčtí nebo univerzitní funkcionáři usilovali o zachování generační jednoty a společenské...
Intimita jako jeden ze základních znaků těsných vztahů
Haubertová, Daniela ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Těsné vztahy naplňují touhu jedince navazovat a udržovat blízké vztahy s druhými, což patří k jedné ze základních potřeb člověka. Mezi těsné vztahy tradičně řadíme partnerské, rodinné a přátelské vztahy, v rámci nichž můžeme najít mnohé společné prvky, ale shledáváme zde i jejich specifické rozdíly. Za jednu z hlavních komponent těsných vztahů je označována intimita, které je věnována tato práce. Uvedeny jsou poznatky, které lze na toto téma najít v literatuře, a to s důrazem na zahraniční zdroje. Práce nabízí výsledky prototypické studie pojmu intimita, které odkrývají laickou strukturu tohoto pojmu a nabízí tak vedle tradičních definic poněkud odlišný pohled na tuto problematiku, a to s důrazem na rozlišení těch specifik, která jsou typická pro těsné vztahy v rámci partnerského vztahu, těsných vztahů v rodině i vztahů mezi přáteli. Klíčová slova: Blízké vztahy, těsné vztahy, intimita, prototypická metoda, prototypická škála
Mikve: fenomén židovské obřadnosti (rituální lázně v Čechách)
Žahourová, Ivana ; Krupková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Korecká, Zuzana (oponent)
Klíčová slova: voda, rituál, čistota, ženy, intimita Klíčová slova anglicky: water, ritual, purity, women, intimacy Anotace Tato diplomová práce se zabývá rituální čistotou židů v mikve. Mikve je židovská rituální lázeň, která musí splňovat určitá náboženská nařízení, aby mohla být vnímána jako rituálně způsobilá. Veškerá nařízení a zákony týkající se provozu, konstrukce a vody, která smí být použita v lázni, jsou popsány v Mišně v traktátu Mikva'ot. Základem pro rituální způsobilost mikve je voda, která musí mít odtok i přítok. Mikve slouží k obnově rituální čistoty osobě, která se stala rituálně nečistou. Tento rituál pochází z dob darování Desatera přikázání na Sinaji. Pravděpodobně první, kteří tento rituál praktikovali, byli kněží. Ti se znečistili při kontaktu s mrtvým tělem, mršinou zvířete či hada, po výronu semene nebo poluci. V období prvního Chrámu se z různých "nečistot "očišťoval celý židovský národ včetně dětí. Poté, co byl Chrám zničen, se zákony o čistotě a nečistotě změnily. Dnes mikve navštěvují ženy poprvé před svatbou, poté po každé menstruaci a po porodu. Muži nejsou od zničení Chrámu povinni očistný rituál praktikovat, ale přesto se i dnes ortodoxní Židé a chasidé očišťují před tzv. Vysokými židovskými svátky (Roš ha-šana a Jom Kipur) a někteří i po pohlavním styku. Výjimku tvoří...
Tlumočnice emocí: Mezigenerační genderové strategie matek a dcer v prostředí vietnamských rodin v České republice
Vrbková, Tereza ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Uhde, Zuzana (oponent)
Současné antropologické výzkumy poukazují na vnitřní nejednotnou skladbu vietnamské menšiny v ČR a všímají si odlišných způsobů integrace různých generací této komunity (Martínková, 2008). Na rozdíl od 1. generace Vietnamců jsou děti intenzivněji konfrontovány s českou kulturou a společností, což vede k odlišným strategiím jednání. Tento jev přispívá ke kulturnímu dualismu především u dětí, které si vytvářejí nové identity, jež je odlišují od rodičů (Kušniráková, Tran Vu, Plačková, 2013; Vasiljev, 1999). Dle některých autorů tak mezi vietnamskými dětmi a rodiči vzniká akulturační trhlina, která může vést k mezigeneračnímu konfliktu (Janská, Průšvicová, Čermák, 2011). Klíčovým aspektem změn jsou i genderové vztahy a role v rámci rodiny v cílové zemi (George, 2005; Erel, 2009). Předkládaný etnografický výzkum zkoumá skrze perspektivu a analytickou kategorii genderu způsoby, kterými vietnamské matky a jejich dcery vyjednávají vzájemné mezigenerační vztahy. Zaměřuje se na narativní zvýznamňování mateřských praktik výchovy, kterými vietnamské matky usměrňují jednání svých dcer, kontrolují jejich genderové role, sexualitu, počestnost a zároveň se snaží budovat vzájemný pocit sounáležitosti. Ukazuje se, že velkou roli ve vyjednávání vzájemných vztahů hraje akulturační trhlina (Ho, Birman, 2010). Dcery si...
Vitalita v architektonickém prostředí
Eyer, David ; Horáček, Martin (oponent) ; Hudec, Mojmír (oponent) ; Kyselka, Mojmír (oponent) ; Žabičková, Ivana (vedoucí práce)
Stále častěji se objevují výzkumy týkající se kvality architektonického prostředí z hlediska komplexního mentálního, sociálního a fyzického zdraví. Je to téma, které v minulosti bylo ve své komplexnosti často opomíjeno. Díky vzniku speciálních oborů stavební biologie, biofilní architektury, dílům Christophera Alexandera a Nikose Salingarose je možné na tuto problematiku nahlížet z různých stran. Cílem této práce je analyzovat téma vitality architektonického prostředí s využitím výzkumu schopností a vnímání jeho uživatelů. Není tedy cílem vytvořit novou teorii „vitalitu podporujícího architektonické prostředí“, ale spíše popsat, jak fenomén vnímají samotní uživatelé. Uživatel sám může dát zpětnou vazbu, jaké jsou pro něj nejdůležitější znaky vitalitu podporujícího architektonického prostředí. Tyto znaky jsou hierarchicky seřazeny dle důležitosti, podrobeny analýze a podrobně rozepsány tak, aby mohly být relativně jednoduše aplikovatelné v praxi. Disertační práce také umožní srovnání s dosavadními pracemi k danému tématu.
Studenti sobě - Studentské centrum Poříčí
Veselá, Marie ; Látalová, Lucie (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
STUDENTI SOBĚ - STUDENTSKÉ CENTRUM POŘÍČÍ Nábřeží s výhledem na centrum města, reprezentativní hotel v sousedství a oproti tomu dopravou zatížená ulice Vídeňská. Dva protiklady, které se denně střetávají na společném nároží. Chvíli jsem naslouchala jejich dialogu a rozhodla se pokusit vyhovět oběma „stranám“. Navržený objekt se tedy směrem k řece „dívá“ a podél ulice Vídeňské „ubíhá“. Horizontálně zakřivené pásy jednotlivých podlaží kopírují plynutí okolního života - v čele objektu navozují prosklené plochy pocit zpomalení, až zastavení, kochání se, otevřenosti, z čela se pak pásy rozbíhají a výška zasklení se zmenšuje na standardní, čímž se pohyb zrychluje a prolámaná fasáda se stává kolemjdoucímu více nepřístupnou. Obytné buňky získávají díky tvarování více soukromí a širší výsek pohledů na okolí. Prolámání udává tepovou frekvenci nejen venkovního, nýbrž i vnitřního prostoru, kde představuje dominantní prvek centrální chodby a poskytuje průhledy do ostatních podlaží, hru světla a účinně zpomaluje a zrychluje pohyb v objektu. Sjednocujícím prvkem je centrální schodiště probíhající kaskádovitě všemi podlažími.
MĚSTSKÝ DŮM NA NÁBŘEŽÍ V PŘEROVĚ
Kouřil, Vojtěch ; Němec, Josef (oponent) ; Ruller, Ivan (vedoucí práce)
Dům vytváří místo pro zastavení. Místo nárožního symbolu veřejný prostor. Membrána do soukromého a polosoukromého.
Lívance
Kleinerová, Klára ; Polášková, Marie (oponent) ; Ruller, Tomáš (vedoucí práce)
Tato práce je o mé rodině a nevědomém tvoření. Obsahuje soubor rodinných i uměleckých fotografií, televizy s video-performancí nazvanou Lívance a namluvenou verzi teoretické diplomové práce s názvem Umění běžného bytí. Práci jsem se snažila co nejvhodněji naistalovat ve vytvořeném prostoru.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 98 záznamů.   začátekpředchozí66 - 75dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.