Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6,254 záznamů.  začátekpředchozí6235 - 6244další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.20 vteřin. 


Obraz jako fenomén
Universalová, Jana ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent)
V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova

Pojetí výuky předpřítomného a minulého času v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ
ČAPKOVÁ, Klára
Diplomová práce se zabývá porovnáním pojetí výuky minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol. Teoretická část se věnuje porovnání chápání obou časů ve vybraných vědeckých gramatikách a také porovnání výkladu těchto časů v gramatikách pedagogických. Dále se zabývá důležitostí gramatiky při výuce angličtiny. Praktická část se zaměřuje na samotnou prezentaci minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol. Zkoumá především typy kontextů, ve kterých jsou oba časy prezentovány, a typy cvičení určené k procvičování daných časů. Cílem porovnávání učebnic v této části je také zjištění, zda prezentace obou časů v těchto učebnicích odpovídá popisu získanému v odborných gramatikách.

Měření školní kázně z pohledu žáků a učitelů 2. stupně základních škol s použitím metody ukotvujících vinět
Vaňkátová, Eva ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výzkum kázně/nekázně za použití metody ukotvujících vinět. Pro konstrukci vinět zde byly poprvé použity analyzované výstupy z focus group a podklady z hloubkových rozhovorů. Teoretická část seznamuje čtenáře s multidimenzionálním pojetím kázně/nekázně, dále s domácími i zahraničními výzkumy zabývajícími se kázní a přehledem možných výzkumných metod, které mohou být pro výzkumy kázně použity. Praktická část je věnována prezentaci výsledků vlastního výzkumu, které vedly k sestrojení nového dotazníku. Tento dotazník se věnuje měření školní kázně během výuky a pro toto měření využívá ukotvující viněty. Ty byly sestaveny na základě výstupů z focus group a hloubkových rozhovorů, tedy z výstupů výzkumu mezi samotnými žáky 8. a 9. ročníků základních škol a jejich učiteli. Tento dotazník bude v rámci disertační práce autorky a jejího doktorského studia nadále standardizován a upravován do finální podoby. Nicméně i tak se ukazuje, že metoda ukotvujících vinět získává své pevné místo v pedagogických výzkumech, které jsou zaměřeny na sebehodnocení a vlastní vnímání jedince různých projevů chování. KLÍČOVÁ SLOVA kázeň/nekázeň, metoda ukotvujících vinět, focus group, hloubkové rozhovory, sebehodnocení

Autorita učitele
Šolcová, Karin ; Mazáčová, Nataša (oponent) ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce je nejen nastínit problém autority ve školství a zobrazit postoje studentů střední školy k autoritě učitele, ale především odhalit klíčové sociální kompetence, které autoritu učitele z pohledu žáků podporují. Rozvíjením těchto kompetencí může pak učitel posilovat svoji autoritu.

Potřeby dětí v mateřské škole a jejich evaluace
Hancová, Barbora ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Koťátková, Soňa (oponent)
Téma, které bylo zvoleno pro bakalářskou práci, bylo vybráno na základě několika absolvovaných odborných pedagogických praxí autorky při studiu na vysoké škole. Během posledního ročníku studia se autorka rozhodla sledovat, zda je dětem, navštěvujícím mateřskou školu, v dostatečné míře dána možnost uspokojovat základních potřeby, s důrazem na potřebu spontánní pohybové aktivity. V této práci se autorka snaží zjistit, jaké mají učitelky teoretické znalosti, do jaké míry naplňují potřebu pohybu, zda mají děti volný prostor ke spontánnímu pohybu, ke hře a jak učitelky tuto potřebu evaluují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Školní vzdělávací programy v mateřské škole
Pavlíčková, Jaromíra ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou přístupů k tvorbě školních vzdělávacích programů v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Práce je koncipována teoreticko - empiricky. V teoretické části jsou popsány historické mezníky ovlivňující výchovně vzdělávací procesy v českých zemích. V textu jsou představeny charakteristiky osnov a programů pro předškolní vzdělávání chronologicky vznikající od roku 1945 do roku 1990. V obsahu jsou shrnuty současné vzdělávací trendy, zásadní koncepční změny a požadavky na soudobé koncepční dokumenty. Poukázáno na nové koncepční strategie a postupy v souvislosti se společenskými změnami a pedagogickými poznatky, definovány nové pedagogické pojmy a vyzdvižen význam koncepčních dokumentů. Empirická část obsahuje realizovaný výzkumný projekt na regionální úrovni, zabývající se analýzou přístupů k zpracování školních vzdělávacích programů z hlediska koncepčního i formálního. Zjištěním podílu spoluúčasti ředitelek, učitelek a rodičů na jeho tvorbě a vytyčením problematických oblasti na cestě k vlastnímu školnímu vzdělávacímu programu. Cílem výzkumu je zjištění, zda jednotlivé kurikulámí dokumenty jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a k jejich tvorbě je přistupováno s přihlédnutím k potřebám konkrétní mateřské...

Hra jako aktivizační metoda v primární škole
Jandová, Petra ; Kalbáčová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Diplomová práce se týká hry jako aktivizační metody v primární škole. Jejím cílem je zjistit výukový potenciál her. Též je sledováno, zda hra jako aktivizační metoda může přispět k vytvoření pozitivního klimatu třídy. V teoretické části jsou shromážděny poznatky z pedagogické literatury týkající se vlivu hry jako metody na vzdělávací proces, aktivizaci žáků a klima třídy. V praktické části je formou akčního výzkumu ověřen výukový potenciál her a jejich kladný vliv na vývoj klimatu třídy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Osobnost učitele v proměnách času
Ročková, Klára ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Záměrem diplomové práce je nastínit vývoj učitelské profese na vybraných pedagogických osobnostech od druhé poloviny 18. století do první poloviny 20. století. Práce je členěna na dvě části - teoretickou a empirickou. Základem teoretické části jsou portréty čtyř pedagogických osobností. Portréty mapují život a působení Jakuba Jana Ryby, Jana Vlastimíra Svobody, Věnceslava Metelky a Františka Bakule. Nedílnou součástí teoretické části jsou také podněty k výletům do míst v České republice, která jsou spjata s těmito učiteli. Základem empirické části je projekt "Osobnost učitele v proměnách času". Tento projekt se opírá o medailonky tří pedagogických osobností (J. J. Ryby, V. Metelky a F. Bakule), které jsou určeny žákům 5. ročníku základní školy. Projekt má přiblížit žákům historické období prostřednictvím života a působení učitelů. Snahou projektu je integrace předmětů a mezipředmětových vztahů na základě rámcového vzdělávacího programu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)