Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 629 záznamů.  začátekpředchozí620 - 629  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.18 vteřin. 

Vybraná témata ze zdravotní propedeutiky - tetování, piercing, intimní hygiena u chlapců a dívek ve věku 12 až 15 let
HÁKOVÁ, Alena
Práce uvádí výsledky teoreticko - empirické studie. Cílem mé Bakalářské práce je primární monitoring znalostí chlapců a dívek v pubescentím věku z vybraných kapitol zdravotní propedeutiky. Jedná se o oblast tetování, piercingu a intimní hygieny. Klíčová slova: tetování, piercing, intimní hygiena, chlapec, dívka, zdravotní propedeutika, zdobení těla, infekce. Práce se skládá z několika částí. V teoretické části popisuji funkce tetování, nežádoucí účinky aplikace, druhy piercingu, intimní hygienu muže a ženy, vývojové období dětí ve věku 12 až 15 let, povinnou školní docházku. Praktická část analyzuje stupeň informovanosti, zjišťuje postoje studentů k dané problematice. Analýza vychází z dotazníků vlastní tvorby, které vyplnili studenti vybraných škol. Zpracování je znázorněné v grafické úpravě. V závěru práce potvrzuji, že studenti z gymnázií jsou lépe informováni než žáci základních škol. Výzkumná otázka, že dívky jsou lépe informovány než chlapci, se potvrdila.

Sociokulturní adaptace lokálních společenství
Hubáček, Ondřej ; Matějů, Martin (vedoucí práce) ; Patočka, Jiří (oponent) ; Opletalová, Lenka (oponent)
PhDr. Ondřej Hubáček: Sociokulturní adaptace lokálních společenství. Disertační práce 2012. Abstrakt Tématem práce je sociokulturní adaptace lokálních společenství na vnější (exogenní) změny vnitřními (endogenními) změnami prvků lokálního sociokulturního systému. Práce navazuje na výzkumy lokální kultury prováděné dlouhodobě katedrou teorie kultury (kulturologie) Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Soustřeďuje se na problematiku sociokulturní potenciálu měst, který sleduje ze dvou hledisek. Z hlediska specifik daných měst, především rozdílů mezi jednotlivými složkami a formami sociokulturního potenciálu, a z hlediska jeho reprodukce, tedy průběhu změn jednotlivých složek a forem. Metodologicky je práce založená na sekundární analýze dat z uvedených výzkumů a reinterpretaci poznatků a závěrů v minulosti provedených analýz. Práce má tři cíle. Za prvé, doplnit spektrum pohledů na problematiku změn odehrávajících se v důsledku makrospolečenských transformačních procesů na úrovni lokálních společenství a lokálních kultur o pohled kulturologický. Za druhé, přispět k teoretické konceptualizaci a operacionalizaci sociokulturních jevů souvisejících s problematikou kulturní adaptace lokálních společností v rámci jejich zkoumání v aplikované kulturologii. Za třetí, pod tímto zorným úhlem reanalyzovat a...

Informovanost populace o riziku infekce v tetovacích a piercingových salonech
RICHTROVÁ, Daniela
Tetování a piercing jsou součástí lidstva už od počátku věků. Nejde tedy o žádnou novou módní záležitost. Ještě v nedávné době patřilo tetování a piercing k okrajové skupině populace. V dnešní době je toto zdobení těla ovlivňováno módním průmyslem i hudbou. Během aplikace tetováže a piercingu může ovšem dojít k přenosu infekce nebo nemocí přenášených krví. Jde totiž o činnost, při které je porušována integrita lidské kůže. Proto se ve své bakalářské práci zajímám o problematiku informovanosti o rizicích infekce v tetovacích a piercingových salonech. Hlavním cílem bylo zjistit míru informovanosti studentů ZSF JU o existenci a možném riziku přenosu infekce v tetovacích a piercingových salonech. Dílčím cílem bylo porovnat míru znalostí lidí s tetováním nebo piercingem a lidí bez nich. V této bakalářské práci byli vyjádřeny zkušenosti studentů ZSF JU s tetovacími a piercingovými salony i znalost nemocí přenášených krví. Bakalářská práce byla zpracována kvantitativním výzkumem, formou anonymního dotazníku. Osloveni byli studenti Zdravotně sociální fakulty Jihočeské Univerzity. V bakalářské práci byly stanoveny tři hypotézy a z výsledů výzkumu jsou zřejmé tyto závěry: H1: Populace není dostatečně informována o riziku infekce v tetovacích a piercingových salonech. Tato hypotéza byla vyvrácena. H2: Informovanost o riziku infekce v tetovacích a piercingových salonech je vyšší u lidí s tetováním nebo piercingem než u lidí bez nich. Bylo zjištěno, že informovanost o riziku infekce se u obou skupin statisticky neliší. H3: Lidé při výběru tetovacího nebo piercingového salonu přihlíží spíše k ceně úkonu než k jeho kvalitě. Tato hypotéza potvrzena nebyla. Získané poznatky mohou sloužit jako informační materiál k prevenci před vznikem infekce v tetovacích a piercingových salonech.

Ženské umělecké osobnosti v české výtvarné kultuře 50. a 60. let 20. století
Štroblová, Kateřina ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Doba let 1948 - 1968 byla v Československu plná historických zvratů a událostí. I společensko - kulturní scéna procházela v tomto období důležitými proměnami. Od represí let padesátých přes "zlatá šedesátá" k normalizačním letům sedmdesátým; to vše ve stínu komunistické totality. Vedle oficiálního umění pod diktátem socialistického realismu se zde projevovaly i tendence protikladné, zprvu navazující na předválečnou modernu a avantgardu. Po prosazení zrušení zákazu uměleckých skupin se umělci začali sdružovat do nejrůznějších uskupení, ať na základě přátelských vztahů či společných uměleckých názorů. Mnozí z příslušníků těchto skupin (Václav Boštík, Stanislav Kolíbal, Adriena Šimotová, Eva Kmentová, Karel Malich, Karel Nepraš) jsou dnes považováni za jedny z nejvýraznějších uměleckých osobností českého umění druhé poloviny dvacátého století. Specifickým fenoménem v umění padesátých a šedesátých let byl ve světě i v našich zemích nástup výrazných ženských uměleckých osobností. U nás byly tyto umělkyně povětšinou sdruženy v uměleckých skupinách, ale vyskytlo se i pár autorek tvořících na těchto skupinách nezávisle. Hlavní částí práce jsou portréty těchto umělkyň a pokus o nalezení některých společných témat a aktivit v jejich tvorbě. Ženské umělkyně zůstaly sice za hlavními mužskými osobnostmi poněkud ve...

Revitalizace khmerské kultury
Paříková, Lucie ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Půtová, Barbora (oponent)
Lucie Paříková: Revitalizace khmerské kultury Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra teorie kultury (kulturologie), diplomová práce, 106 stran, 2012 Práce se věnuje problematice khmerské kultury po zhroucení vlády Rudých Khmerů v Kambodži. Předmětem této práce je teoretická analýza revitalizace khmerské kultury po roce 1979 v procesu sociokulturních změn, které v Kambodži nastaly vlivem komunistické revoluce a následné vlády Rudých Khmerů. Průběh revitalizace khmerské kultury je studován především na úrovni sociokulturních regulativů a idejí. Cílem práce je přispět z kulturologické perspektivy k objasnění lokálních procesů sociokulturní změny, kterými Kambodža za vlády Rudých Khmerů prošla. Klíčová slova: Khmerská kultura, revitalizace, sociokulturní změna, Rudí Khmerové

Sváteční Kristus
Záruba - Pfeffermann, Josef ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent) ; Klípa, Jan (oponent)
Obraz Svátečního Krista je ikonografickým typem, který se již stal pevnou součástí ikonografických lexikonů jako velmi vzácná a neobvyklá forma pozdně-středověkého Mahnbildu1. Je tvořen centrálně umístěnou figurou Krista nebo alegorické postavy a okolo bývají rozloženy různé pracovní nástroje nebo pracující postavy. Kristus je v některých případech pracovními nástroji zraňován. V ikonografických lexikonech byl tento typ definován jako zvláštní typ obrazu, který byl užíván jako osvětný prostředek prosazující svěcení svátků a dodržování svátečního klidu. Toto jasné přiřazení k určitému významu je v krátkém pojednání slovníkového hesla nezbytné. Aniž bych tuto funkci zpochybňoval, snažím se doložit větší významovou šíři. Sváteční Krista spojuji také s eschatologickými představami, které ostatně s ideologií sedmého dne velmi těsně souvisí. Spojení Krista a řemeslných nástrojů se snažím vysvětlit jako sociálně velmi důležitý symbol laicisace křesťanské víry. V práci nejprve rozvíjím rostoucí význam vizuální zbožnosti a tělesného následování Krista pro kulturu třináctého století. Tímto přehledem ukazuji na stručnou rekapitulaci vývoje eucharistické úcty a františkánského konceptu Imitatio Christi. Nejdynamičtější rozvoj této kultury se vázal především na klášterní prostředí a na kulturu privátní kontemplace. Pro...

Technika: sečné zbraně v období kolem přelomu 19. a 20. století - umění a válka
Krajíc, Petr ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Filip, Michal (oponent)
NÁZEV: Technika: sečné zbraně v období kolem přelomu 19. a 20. století - umění a válka AUTOR: Petr Krajíc KATEDRA (ÚSTAV) Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Helena Kafková ABSTRAKT Záměrem této bakalářské práce je představit chladné zbraně nejen jako nutné prostředky k lovu, předměty každodenní potřeby, ale jako jeden z atributů válečného řemesla, a uvést důvody a změny, které měly za následek pozvolný ústup chladných zbraní z centrální pozice v rámci válečného řemesla, do pozice zcela marginální. K těmto cílům slouží vymezení relevantních pojmů a nastínění různých dimenzí, kterých zbraň nabývá v rozdílných společenských a dobových kontextech. Věcná část práce je věnována chladným zbraním z období vlády habsburské monarchie, kde postupně v šesti kapitolách prezentuji základní vzory jednotlivých druhů chladných zbraní, popisovaných chronologicky v řadě tak, jak byly zaváděny do výzbroje jednotlivých armád. V dalších částech práce se věnuji chladným zbraním po vzniku naší republiky. Přínosem bakalářské práce je získání základních znalostí z oblasti historie, technického vývoje, příčin úprav, ale i zdobení chladných zbraní a současně jejich prezentace jako nezaměnitelných, řemeslně dokonalých zbraní, které v současnosti představují hodnotná díla, zasluhující obdiv. Cílem práce...

Zbraň (nejen) jako umělecké dílo
Sedláček, Petr ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Sýkora, Ondřej (oponent)
Záměrem této bakalářské práce je představit ruční zbraně nejen jako předměty k různým druhům praktického využití, ale také poukázat na jejich hodnoty z hlediska jejich vnímání jako uměleckého artefaktu v návaznosti na jejich vývoj v různých kulturách. Zaměřuje se i na oblast Japonska a samurajské meče s poukázáním na jejich sociokulturní hodnotu. V části věnované ručním zbraním představuje historii jejich vzniku a způsoby jejich rozdělení. V poslední části prezentuje zbraň jako prostředek užívaný ve filmovém průmyslu a v počítačových hrách v návaznosti na prezentaci zbraně jako prvku násilí v současné společnosti. Jedním z cílů této bakalářské práce o zbraních je rozbor sociálně patologického jevu střelby na školách tzv. "school shooting", který se stává velmi rozšířeným fenoménem dnešní doby. Práce poukazuje na možnosti a důvody vzniku tohoto jevu s odhalením profilu možného agresora a dále zde představím návrhy prevence střelby na školách v návaznosti na možnost včasného odhalení potencionálního agresora. Přínosem bakalářské práce je získání základních znalostí z oblasti historie a vývoje ručních zbraní, ale také jejich prezentace jako uměleckého předmětu. Dalším přínosem je shrnutí informací o násilí na školách tzv. "school shooting" a představení osobnosti možného agresora v návaznosti na...

Vzkazy psané na kůži
CENTKOVÁ, Petra
Teoretická práce je rozdělena do několika částí. Nejširším okruhem je celkový vývoj tetování. V první části je popsán charakter tetování, jakým způsobem vznikalo a vzniká. V další části se pak práce zaměřuje na nejstarší dochované památky tetování u kultur z celého světa, spojení tetování s jejich životem, způsob aplikace a nejčastější motivy a jejich významy v různých koutech světa. Moderní pojetí tetování řeší funkce tetování, jak je chápáno dnes. Další kapitola pak pojednává o prolínání tetování nejen s umění, ale i psychologií. Bodyart je další zásadní kapitolou. Práci završuje spojení umění a tetování v podobě praktické práce- ženského torza s ornamenty napodobující tuto techniku zkrášlování.

Piercingové skrýše - konvolut užitných dóz (zásobnic)
FLAMOVÁ, Barbora
Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Praktická část obsahuje popis realizace souboru keramických dóz, určených pro uchovávání převážně piercingových šperků. Cílem této práce bylo vytvoření tří praktických šperkovnic, takových, které se zároveň mohou svým netypickým vzhledem stát samy "šperkem". Teoretická část se zabývá zdobením těla piercingem, jeho technikami, piercingovými šperky apod. Součástí diplomové práce je obrazová příloha, která zobrazuje základní piercingové šperky. Též dokumentuje postup tvorby a finální podobu šperkovnic.