Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 45 záznamů.  předchozí6 - 15dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Structuralism for the 21st Century
Nohejl, Jakub ; Jakšík, Petr (oponent) ; Rozwalka, Szymon (vedoucí práce)
The thesis analyses the ideas of Dutch structuralism in the 1960s and 1970s, and the reasons for its early end. Through an analysis of its historical development, it discovers the background of its origin in the humanities and its later application in the architectural environment. By evaluating the current social situation and showing projects that build on the original ideas of structuralism, the thesis finds arguments supporting the possibilities of its further use. The final proposal reflects the desire to create an open architectural system that can react to the constantly changing needs of users, while supporting the dialogue of individuals in creating one undefined whole. The image of the final architectural work allows more freedom for users and their influence on the final form of the environment. Unlike conventional architecture, there are no attempts at unification or iconicity, but rather the promotion of diversity, including contradictions and conflicts that create a multitude of unique and not pre-defined situations.
Système de la Mode R. Bartha: Problém aplikovatelnosti a kritika modelu
Lorencová, Petra ; Šafaříková, Radana (vedoucí práce) ; Fišerová, Michaela (oponent)
V diplomové práci se pokusíme objasnit hlavní koncepty sémiologické metody R. Bartha představené v jeho díle Système de la Mode. Důležité body autorovy teorie podrobíme kritice autorů, jako jsou J. Culler, T. Todorov či D. N. Rodowick. Hlavním cílem Barthova textu bylo vytvořit přesnou a spolehlivou metodu zkoumání ženského oblečení představeného v módních magazínech. Jedná se tedy o strukturální analýzu psaného oděvu. Autor se domnívá, že prvky oděvu popsaného v módních časopisech společně utváří systém signifikace. Barthes se v díle pokouší tento systém signifikace zmapovat a vytvořit klasifikaci psaného oděvu za pomoci postupů lingvistiky. Po představení a zhodnocení připomínek ze strany výše jmenovaných Barthových kritiků se pokusíme autorovy myšlenky aplikovat na vybrané ukázky ze současných módních magazínů. Tyto příklady nám mají posloužit k lepšímu pochopení Barthovy teorie a mají také upozornit na úskalí aplikace tohoto přístupu na časopisy ve věku nových médií.
Jazyk a totalitarismus
Váňa, Tomáš ; Mlejnek, Josef (vedoucí práce) ; Kučera, Rudolf (oponent)
Diplomová práce Jazyk a totalitarismus se zabývá vztahem mezi těmito dvěma fenomény. Na základě myšlení autorů zabývajících se totalitarismem formuluje svou vlastní definici totalitarismu. Představuje teorii komunikace Karla Wolfganga Deutsche a na jejím základě poukazuje na úzký vztah mezi komunikací a politickými systémy, konkrétně mezi jazykem a totalitarismem. Jazyk je nahlížen především na pozadí myšlení Ferdinanda de Saussure a Ludwiga Wittgensteina. Totalitní jazyk je vysvětlen zejména užitím Orwellova jazyka newspeak z 1984. Praktická analýza vybraného vzorku Rudého práva z období komunistického režimu v Československu v letech 1948-1989 ukazuje jeho projevy v reálné aplikaci. V závěru práce je jako příklad totalitních tendencí v liberálních demokraciích představen fenomén politické korektnosti.
Intertextuální užití mýtu ve filmu Lany Del Rey Tropico
Cabrnochová, Kristýna ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Sluková, Tereza (oponent)
Diplomová práce Intertextuální užití mýtu ve filmu Lany Del Rey Tropico věnuje pozornost radikálnímu vrstvení mýtů tímto filmem. Sleduje vztah intertextuality a mýtus postmoderní situace v návaznosti na strukturalistické analýzy mýtu Clauda Lévi-Strausse a Rolanda Barthese. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Čas ve filmu. Komparace koncepce Jana Mukařovského a Gillese Deleuze
Kadlecová, Vladimíra ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Michalovič, Peter (oponent)
1. Abstrakt Tématem mé diplomové práce je komparace koncepce uvažování o filmu z dvojí perspektivy. Půjde o porovnání jednak přístupu Jana Mukařovského, českého strukturalisty, který se, jako jeden z prvních v českém kontextu, začal časem ve filmu zabývat a dále přístupu Gillese Deleuze, který se zasloužil o nové pojímání obrazu-času ve filmu, nicméně se značným odstupem od Jana Mukařovského. Cílem bude objasnit, jakým způsobem zapadají pojetí Mukařovského a Deleuze do ostatních koncepcí pojímání času ve filmu, jaké byly vlivy dobových koncepcí času, z jakých zdrojů oba teoretici vycházeli, a také jaké filmy se staly základními východisky pro zkoumání času ve filmu. Metoda komparace bude rozdělena do třech aspektů, jakožto třech rovin porovnávání.
Vliv Ferdinanda de Saussura na francouzský strukturalismus
Benešová, Aneta ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Vliv Ferdinanda de Saussura na francouzský strukturalismus Za klíčovou postavu práce je považován zakladatel strukturální lingvistiky Ferdinand de Saussure (1857-1913), který svými myšlenkami dalece přesáhl hranice jazykovědy a stal se tak podstatným představitelem strukturalismu, od kterého se tento směr začal dále rozvíjet. Práce se bude zabývat právě myšlenkami Ferdinanda de Saussura, jeho základními, nově založenými pojmy a především vlivem na Clauda Léviho-Strausse, který Saussurovu metodu uplatnil v kulturní antropologii, aplikoval ji na totemismus, příbuzenské vztahy či mytologii a položil tak základy široce diferencovanému proudu, francouzskému strukturalismu.
Strukturalismus a pojem diskursu u Paula Ricoeura
Skoumal, Petr ; Borecký, Felix (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na strukturalismus a pojem diskursu v díle francouzského filosofa Paula Ricoeura. Cílem práce je ukázat Ricoeurovu snahu o propojení strukturalismu a hermeneutiky a následně vyložit, jakým způsobem toto propojení funguje jako obecné paradigma humanitních věd. Výchozím bodem je Ricoeurova revize Saussurova strukturálního přístupu, rozlišujícího jazykový systém (langue) a mluvu (parole), a následné zakotvení pojmu diskursu. Dále výklad postupuje k úzce související problematice textu. Ricoeur totiž nepoužívá termín diskurs pouze pro mluvený jazyk, ale také pro psané jazykové útvary (texty), čímž implementuje pojem diskursu do hermeneutického přístupu. Jeho propojení se strukturalismem je pak možné provést prostřednictvím kruhové dialektiky vysvětlování a rozumění, v níž se strukturalismus ukáže jako nezbytný prostředek hermeneutického poznání. Ricoeurovo hermeneutické myšlení je dále charakterizováno tzv. pohybem od textu k jednání, mezi nimiž, respektive mezi způsoby jejich interpretace Ricoeur nachází jisté paralely. Tím se dostává od hermeneutiky textu k hermeneutice jednání. Své závěry potom předkládá jako obecné paradigma humanitních věd. Přisuzuje jim tak hermeneutickou povahu. Hluboké hermeneutické porozumění je však podle Ricoeura nedosažitelné bez...
Úvod do myšlení Vratislava Effenbergera(Dialektika vzniku pojmu ideových modelů)
Svěrák, Šimon ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Novák, Aleš (oponent) ; Borecký, Felix (oponent)
disertační práce Úvod do myšlení Vratislava Effenbergera (Dialektika vzniku pojmu ideových modelů) Mgr. Šimon Svěrák Předkládaná práce seznamuje čtenáře se základními aspekty teoretického systému Vratislava Effenbergera, hlavního teoretika poválečného českého surrealismu. Činí tak prostřednictvím konstrukce vývojové dialektiky hlavních pojmů Effenbergerova díla 60. let, která vrcholí v koncepci tzv. ideových modelů. V tomto období Effenberger řeší především otázku povahy existenčních forem pojmu celkového smyslu v poválečné společenské a psychologické situaci. Své úvahy formuluje jako kritické přehodnocování teoretického odkazu Karla Teigeho a otázku možnosti další kontinuity surrealistického světonázoru. Práce dokládá, že Effenberger nejdříve pojem konečného smyslu, jehož prostřednictvím může být psychosociální skutečnost uchopena jako smysluplný celek, odmítne a nahradí jej pojmem konfliktu. Vnitřní logika jeho úvah jej však postupně přivede k závěru, že lidské vědomí se bez představy ultimátního smyslu neobejde a že takový smysl pro něj existuje v podobě ideového modelu. Ten je vždy názorově podmíněn a na jeho povaze se podílejí imaginativní složky psychismu významnějším způsobem, než který připouštěla předcházející filosofická tradice. V tomto ohledu jeho dílo představuje specifické...
Nedogmatický marxismus 50. a 60. let v Československu (Karel Kosík a Milan Machovec)
Dvořák, Jaromír ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
a zkoumá vliv tohoto myšlení na jejich stěžejní díla následující dekádě. V let, ve kterém se formovaly osobnosti a myšlenky obou autorů. tehdejším Č Kosíkovo a Machovcovo myšlení. V závěrečné části práce jsou nastíněny také filozof podněty přicház které autoři postupně včlenili do

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 45 záznamů.   předchozí6 - 15dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.