Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Faults and errors in teatching French as a foreign language in Czech grammar schools
Eiblová, Marie ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zamyšlením nad samotným pojmem chyba, a vymezuje ho v rámci jazykové normy a jazykového úzu. Věnuje se podrobněji chybám, které dělají čeští studenti gymnázií. Kromě toho, že se snaží odhalit alespoň některé příčiny toho proč a jak chyba vzniká, zaměřuje se na vliv jazykové interference. Zkoumá, zda jevy, které se v češtině nevyskytují, jsou pro studenty skutečně mnohem obtížnější na pochopení a následně na užití v praktickém jazyce. V teoretické části se pak práce dále zabývá otázkou hodnocení chyb, odpovídá na zásadní otázky z této oblasti a shrnuje některá doporučení k motivačnímu a konstruktivnímu hodnocení, které vede k porozumění daného problému, a tím i eliminaci chyby. V praktické části pak práce představuje text, který slouží jako podklad k výzkumu. Kromě překladu samotného studenti též odpovídali na otázky týkající se stylu výuky, učení, hodnocení a motivace pro studium francouzštiny. Překlady i rozhovory byly hodnotným materiálem k závěrům uvedeným na konci práce. Klíčová slova: chyba, norma, gramatika, význam slova, mluvčí, interference, hodnocení, studijní styly, motivace, překlad, písemná produkce
Spiritual care for the sick and its organization in three hospitals
Drobná, Lenka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Anotácia Organizácia duchovnej starostlivosti o chorých v troch nemocniciach Cieľom diplomovej práce je opísať a porovnať organizáciu duchovnej starostlivosti v Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského, Fakultnej nemocnici v Motole a Psychiatrickej nemocnici Bohnice. V prvej časti práca prezentuje teoretické poznatky v oblasti duchovných potrieb pacientov a v oblasti poskytovania duchovnej starostlivosti. V praktickej časti rozoberá poskytovanie duchovnej starostlivosti vo vybraných nemocniciach. Praktická časť sa zakladá na informáciách, ktoré sprostredkovali nemocniční duchovní vybraných nemocničných zariadení formou rozhovorov. Ich výpovede sú rozdelené na tematické okruhy, ktoré umožňujú vzájomnú komparáciu. Práca opisuje vývin duchovnej starostlivosti v inštitúcií, organizáciu tímu poskytovateľov duchovnej starostlivosti, vzdelanie a typ úväzkov duchovných. Skúma charakter a dostupnosť duchovnej starostlivosti, spoluprácu so zdravotníckymi oddeleniami. Účelom tejto práce je poukázať na stav poskytovania duchovnej starostlivosti v pražských nemocniciach a podnietiť diskusiu o danej tematike. Kľúčové slová spiritualita, starostlivosť o chorého, utrpenie, zmysel, sprevádzanie
Systémové a překladové ekvivalenty německých privativ na -frei a -los
Bernasová, Mariana ; Kloudová, Věra (vedoucí práce) ; Vavroušová, Petra (oponent)
Tato diplomová práce za pomoci korpusu analyzuje české překlady jazykově asymetrického jevu německých privativ na -frei a -los, a to z hlediska typologie (mikrostylistika a makrostylistika), z hlediska Popovičovy výrazové/stylové adekvátnosti (zeslabení, zesílení, shoda) a z hlediska případného inherentního hodnocení vztahu nepřítomnosti, tedy privace, které může být v německém privativu obsažené. Privativa jsou adjektiva, která vyjadřují nepřítomnost toho, co je vyjádřené jejich první částí; pro kontext této práce to jsou privativa zakončená na sufixoidy -frei, -los, -arm a -leer. V Úvodu je načrtnut a objasněn současný stav zkoumané tematiky, který je ukotven časově i místně. Je zdůrazněno, že korpus je zde využit nejen pro překlad jako takový, ale také pro teorii překladu. Hypotéza vychází z toho, že německá privativa jako gramatický jev nemají v češtině v této podobě obdobu, a tudíž často chybí přímý ekvivalent. Je pravděpodobné, že překladatel bude muset volit také víceslovná překladová řešení a někdy i větná; to znamená, že tento posledně jmenovaný případ opustí rámec mikrostylistiky a dostane se na rovinu makrostylistiky. Kromě tohoto zásahu do větné skladby skrývá jazyková asymetrie pro překladatele další možnosti i rizika, tentokrát stylistická: už i u jednoslovného, a tím spíše u...
Jak výtvarní umělci chápou a prožívají svoji tvorbu
Horčicová, Jana ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Vanek, Marián (oponent)
Předložená bakalářská práce zkoumá jedinečný život výtvarných umělců. Cílem práce je porozumět tomu, jak výtvarní umělci chápou a prožívají svoji tvorbu. Práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se věnujeme problematice umění a umělecké tvorby v kontextu psychologie, důraz je kladen především na přístupy vybraných psychologických směrů k dané problematice. Empirická část zkoumá problematiku chápání a prožívání tvorby na základě realizace a zpracování hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se třemi výtvarnými umělci ve věku 51, 35 a 41 let. Pro porozumění jedinečné žité zkušenosti zkoumaných výtvarných umělců byl zvolen psychologický kvalitativní přístup - interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Výsledkem analýzy a interpretace rozhovorů jsou 3 tzv. portréty, které vyobrazují perspektivu zkoumaných výtvarných umělců, jejich jedinečnou žitou zkušenost a subjektivně významné pilíře jejich života a tvorby. Druhým výsledkem jsou 4 tzv. hlavní témata, která zachycují souvislosti mezi zkušenostmi jednotlivých respondentů, mapují nejdůležitější témata a odhalují esenci zkoumaného fenoménu. Z dostupného materiálu nám vykrystalizovala následující hlavním témata: "Tvorba jako…", "Víc nežli profese", "Umělec jako stvořitel", "(Pro)žít umění po svém". Jednotlivá témata...
Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol
Wildová, Zuzana
Disertační práce Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol se věnuje rekonstrukci jazykového obrazu smrti těchto skupin žáků, jeho vzájemné komparaci a jeho srovnání s rozvinutým psychologickým konceptem smrti. Dále charakterizuje, jak se v jazykovém obrazu smrti u žáků projevuje tabuizace tohoto tématu a jaké modifikace jazykového obrazu světa obraz smrti u žáků vykazuje. V první části se práce zabývá pojetím smrti v jazyce a kultuře, a tedy také jazykovou a socio-kulturní tabuizací tohoto fenoménu. Věnujeme se zde vývoji nazírání na smrt v historii a také vývoji konceptu smrti u dětí a mládeže. Teoretickým východiskem pro tuto práci jsou metody kognitivní lingvistiky a jejího přístupu ke zkoumání jazyka. Charakteristikou tohoto lingvistického přístupu, jeho metod, jakož i hlavních směrů a představitelů se zabýváme v další části práce. Z metod kognitivní lingvistky vycházíme nejen při zpracování, ale také při sběru jazykových dat. Ve třetí části práce analyzujeme jazyková data systémová, textová a empirická. Textová data čerpáme z textů intencionální literatury pro děti a mládež, z textů učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základních škol a z textů publikovaných na sociálních sítích. Empirická data, získaná prostřednictvím dotazníkového šetření...
Význam oběti za hřích
Ciprová, Marie ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Záměrem této práce je se pokusit znovu poodhalit význam oběti za hřích. K tomuto novému pohledu se dostává pomocí synchronních metod a podrobné analýzy vybraných textů Leviticu (z první, čtvrté a šesté kapitoly) i analýzy jednotlivých slov v širším kontextu. Nejdříve se tedy snaží dospět k hlubokému porozumění tomu, co je hřích, poté tomu, že se obětované zvíře zřejmě stává hříchem a tento hřích pak je zabit. Také vstupuje do dění kněz, který provádí obřady s krví a tukem. Oba obřady mají patrně velmi hluboký smysl. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Psychologické aspekty tetování
Kdolská, Helena ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Tato kvalitativní výzkumná práce se zabývá tématem psychologických aspektů tetování. Sleduje zejména oblast vztahu jedince a jeho tetování. Soustředí se proto na motivy, které člověka k pořízení tetování vedou a zkoumá i to, jaký význam mu respondenti připisují. V závěru se práce zaměřuje na specifikace vztahu tatéra a jeho klienta. Výzkum byl prováděn formou etnografické studie, hlavní použitou metodou byl nestrukturovaný rozhovor. Ta je pro tento druh výzkumu vhodná proto, že klade nárok na získání důvěry mezi výzkumníkem a participantem. Cílem práce bylo odhalit, jaké psychologické faktory se u tetování objevují. Výzkum ukázal, že motivaci lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnitřní motivace ukazuje na přínos tetování pro jeho majitele. Vnější motivace ukazuje na to, jak skrze tetování může jedinec dávat zprávu vnějšímu okolí. Co se týče vztahu, ukázalo se, že část respondentů vnímá tetování jako součást jejich vlastní identity, zatímco pro jiné respondenty bylo tetování pouhým záznamem na těle. V otázce významu tetování se ukázalo, že není postaven jen na hluboké myšlence. Může být postaven na vztahu, který k němu dotyčný má či si k němu vytváří. Ve vztahu tatéra a klienta se jako významná témata ukázala důvěra, vzájemné sympatie a otázka hranic, která slouží k udržení vztahu na profesionální...
Selected differences in Czech and English syntactic ambiguity
Rajchartová, Sofie ; Lancová, Klára (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Tato práce se zabývá vybranými typy anglické a české syntaktické ambiguity (dvojznačnosti). Hlavním cílem práce je porovnat příklady dvojznačných konstrukcí v obou jazycích a ověřit výskyt těchto typů dvojzačnosti, ať už v jednom nebo v obou zmíněných jazycích. Tyto příklady byly poskytnuty dvěma romány pro mládež, jejich filmovými zpracováními a českými překlady. V práci jsou kladeny otázky týkající se celkového výskytu dvojznačných výrazů, vlivu žánrů na jejich výskyt, shod překladu a primárně zkoumá hypotézu zabývající se skutečností, že vybrané typy dvojznačnosti se objevují častěji v angličtině než v češtině. Teoretická část práce definuje pojem významu, kontextu, ambiguity a již zmíněných typů syntaktické ambiguity. Praktická část popisuje výzkum a poskytuje analýzu rozdílů s cílem ověřit hypotézy této práce. KLÍČOVÁ SLOVA Ambiguita, dvojznačnost, význam, syntax, komparace, analytický jazyk, syntetický jazyk
Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol
Wildová, Zuzana
Disertační práce Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol se věnuje rekonstrukci jazykového obrazu smrti těchto skupin žáků, jeho vzájemné komparaci a jeho srovnání s rozvinutým psychologickým konceptem smrti. Dále charakterizuje, jak se v jazykovém obrazu smrti u žáků projevuje tabuizace tohoto tématu a jaké modifikace jazykového obrazu světa obraz smrti u žáků vykazuje. V první části se práce zabývá pojetím smrti v jazyce a kultuře, a tedy také jazykovou a socio-kulturní tabuizací tohoto fenoménu. Věnujeme se zde vývoji nazírání na smrt v historii a také vývoji konceptu smrti u dětí a mládeže. Teoretickým východiskem pro tuto práci jsou metody kognitivní lingvistiky a jejího přístupu ke zkoumání jazyka. Charakteristikou tohoto lingvistického přístupu, jeho metod, jakož i hlavních směrů a představitelů se zabýváme v další části práce. Z metod kognitivní lingvistky vycházíme nejen při zpracování, ale také při sběru jazykových dat. Ve třetí části práce analyzujeme jazyková data systémová, textová a empirická. Textová data čerpáme z textů intencionální literatury pro děti a mládež, z textů učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základních škol a z textů publikovaných na sociálních sítích. Empirická data, získaná prostřednictvím dotazníkového šetření...
Význam hry ve filosofické reflexi
Keplová, Michaela ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem hry ve filosofické reflexi. Hra je promýšlena v nejrůznějších kontextech, tak jak se o historickém, ale i současném filosofickém myšlení. Je promýšlena ve vztahu k celku světa, přírody a kosmických sil, ve vztahu k životu, společnosti, kultuře, jako projev kreativity v umění, jako protiváha vážné práce i jako intimní rovina prožitku štěstí. Práce ukazuje hru v celku jejich nejednoznačných určení a působnosti na jednotlivce i celé společenství. Jednotlivé kapitoly, v nichž se inspiruji velkými mysliteli od a současnost postihují právě tyto odlišné kontexty, v nichž je hra ve i promýšlena. Dnešní ludologie přesahuje z původně filosofických základů do nejrůznějších oblastí humanitně vědního zkoumání, což se objevuje i v práci sledováním tzv."svodu hry" a promýšlením pedagogického významu hry ve výchově a vyučování. LÍČOVÁ SLOVA hra, symbol, význam, pojetí, reflexe

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.