Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 106 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Neovulkanity SZ části mostecké pánve v prostoru uhelných lomů elektrárny Tušimice
Sobotka, Martin ; Kachlík, Václav (vedoucí práce) ; Novotný, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá geologickým, petrologickým a geochemickým studiem neovulkanitů severozápadní části mostecké pánve v prostoru uhelných lomů elektrárny Tušimice. Jedná se o dva lávové proudy, které byly zastiženy těžbou v severní části lomu. Petrologicko-geochemické studium a K-Ar datování relativně čerstvých hornin v převážně zcela zvětralých vulkanitech ukázalo, že horniny z lomu je možno klasifikovat jako Ti-bohaté bazaltické horniny bez olivínu (tefrity), které patří k hlavní vulkanická fáze ve vývoji oherského riftu, která spadá do oligocénu. Geologicky i datováním se prokázalo, že studované vulkanity jsou od nadložního slojového souvrství odděleny delším hiátem, spjatým erozí jak vulkanitů, tak i podložních hornin krystalinika. Chemismus hlavních a stopových prvků ukázal, že komagmatické vulkanity pocházejí ze dvou poněkud odlišných zdrojů svrchního pláště. Chemismus dvou vzorků ukazuje na vznik nízkým stupněm parciálního tavení silněji metasomatizovaného astenosférického pláště. Chemismus vulkanitů ukazuje, že plášťový zdroj byl svým chemismem podobný recentním OIB bazaltům. Poslední vzorek vznikl z méně metasomatizovaného a hloubkově odlišného plášťového zdroje, který prodělal vyšší stupeň parciálního tavení. Obě horniny byly ovlivněny asimilací nebo kontaminací korovými taveninami...
Mezioborové vztahy chemie a geologie v přírodovědném vzdělávání
Kálalová, Anna ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
SHRNUTÍ Ve své bakalářské práci jsem se zabývala mezioborovými vztahy chemie a geologie v přírodovědném vzdělávání na gymnaziální úrovni. Vyhledala jsem výskyt tohoto tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a provedla rešerši středoškolských učebnic chemie a geologie. Vybrala jsem několik běžných minerálů a hornin vhodného chemického složení a vypsala o nich informace z chemického i geologického hlediska. Vyhledala jsem také pokusy s těmito látkami, upravila je a vyzkoušela v praxi.
SOČ jako motivace nadaných žáků pro studium věd o Zemi
Koďousková, Lucie ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá Středoškolskou odbornou činností a jejím vlivem na žáky, kteří se jí zúčastnili. Cílem bylo zjistit, jak může účast v soutěži v kategorii vědy o Zemi (geologické disciplíny) ovlivnit žáky při volbě následného studijního oboru nebo povolání. Práce je rozdělena na dva velké celky. Rešeršní teoretická část pojednává o výuce geologie na středních školách a projektech v Česku a na Slovensku, které mohou žákům umožnit vzdělání a rozvoj v geologických disciplínách. Zvláštní kapitola je věnována soutěži SOČ. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s účastníky soutěže, jejich následném rozboru (kódování, kategorizace) a interpretaci výpovědí za pomoci techniky vyložení karet. Výsledky ve formě zodpovězených výzkumných otázek ukazují, že soutěž SOČ má na účastníky významný pozitivní vliv. V závěru jsou shrnuty benefity, které soutěž přináší, doporučení, jak ji lze vylepšit a navržená opatření, jak geologii přiblížit většímu počtu žáků středních škol. Klíčová slova: geologie, kvalitativní analýza, rozhovory, Středoškolská odborná činnost (SOČ), vědy o Zemi
Vědecké tábory jako možný prostředek pro zvýšení znalostí, dovedností a zájmu žáků o geologická témata
Pražáková, Martina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Fančovičová, Jana (oponent)
Disertační práce je zaměřena na oblast neformálního vzdělávání. Zabývá se vědeckými tábory s geologickou tematikou, neformálními akcemi, kterých se mohou dobrovolně účastnit děti a mládež v období svého počátečního vzdělávání. Cílem této práce je popsat koncepty vědeckých (geologických) táborů a zjistit, jakými oborovými znalostmi, dovednostmi a zájmy disponují jejich účastníci. Práce je představena ve čtyřech samostatných studiích, které popisují realizovaný smíšený výzkum a řešení stanovených výzkumných cílů. Do výzkumu disertační práce se zapojilo pět neformálních vzdělávacích institucí z České republiky, byly zkoumány jimi organizované táborové turnusy. Analýza táborových konceptů se uskutečnila s lektory (N=21) v průběhu programu deseti táborových turnusů a vyplynuly z ní dvě alternativy obsahu táborů, jimiž jsou terénně laboratorní koncept a koncept s rovnoměrně zastoupeným zaměřením činností účastníků. Tato část výzkumu proběhla pomocí dotazníků s otevřenými otázkami, kterými byly zjišťovány výpovědi lektorů týkající se vědeckých a vzdělávacích činností účastníků. Sběr dat pro analýzu zjišťující oborové znalosti, dovednosti a zájmy účastníků se uskutečnil vždy na začátku a na konci programu u devíti, resp. deseti táborových turnusů, byl proveden prostřednictvím dotazníku (N=143 znalosti,...
Geologická a dendrologická charakteristika Javornického lomu
Hemr, Ondřej
Cílem předkládané bakalářské práce je geologický, pedologický a dendrologický průzkum Javornického lomu, v němž v roce 1998 definitivně utichla těžba kamene. Lokalita se nachází několik kilometrů východně od Rychnova nad Kněžnou, v podhůří Orlických hor. Po osmnácti letech sukcese lokalita výrazně zarůstá a z tohoto hlediska je zde příhodný okamžik ke komplexnímu zhodnocení. V rešeršní části práce je obsažena mnohostranná literární charakteristika lokality: lokalizace, historie těžby a průzkumů, zařazení z hlediska klimatu, fytogeografie, vertikálně-horizontální členění, charakteristika podloží, půdní zařazení, geomorfologie a ekologické vztahy. Výzkumná část práce se věnuje chemickému rozboru iniciálních půd vznikajících na odhalených horninových substrátech po těžbě se zvláštním zřetelem na toxické prvky jako jsou arsen, zinek, olovo, rtuť aj. Dále se výzkumná část věnuje navazujícímu výzkumu druhového složení dřevin obsazujících lokalitu a analyzování jejich výskytu na jednotlivých vylišených stanovištích.
Návrh zvýšení rekreačního potenciálu národní přírodní památky Panská skála a jejího okolí
Marek, Jakub
Předmětem diplomové práce je zpracování návrhu na zvýšení rekreačního potenciálu národní přírodní památky Panská skála. Celou práci lze rozdělit na dvě dílčí části. V první části je formou literární rešerše popsána problematika rekreologie a naučných stezek. Druhá část je zaměřena konkrétně na řešenou lokalitu. Zde byl formou terénního průzkumu zmapován stávající stav území a následně byl vytvořen návrh nového řešení této lokality.
Vliv geologických a půdních podmínek na kvalitativní parametry vín
Kupsa, Jan
Cílem této dizertační práce bylo zodpovědět otázku, do jaké míry ovlivňují geologické a půdní podmínky kvalitativní parametry vín. Ve viniční trati Velká Vendule ve Velkých Žernosekách byly vybrány čtyři stanoviště s odrůdou Ryzlink rýnský s rozdílnými půdními a geologickými podmínkami. Stanoviště byla detailně popsána z pedologického hlediska. Z vín vyrobených jednotným vinifikačním postupem byly vyrobeny vzorky pro stanovení celkem 51 parametrů v letech 2012 až 2014. Získané hodnoty byly následně statisticky vyhodnoceny pomocí lineární diskriminační analýzy. Bylo zjištěno, že obsah prvků v půdě nelze jednoznačně dát do souvislosti s jejich obsahem ve vínech, zejména vlivem rozdílných klimatických podmínek v jednotlivých letech. I přes to bylo možné pomocí vybraných parametrů, konkrétně (D/H)II, 13C, B, Ca, K, Mg, P, katechin a trans-piceid, jasné rozdělení vzorků ze všech ročníků podle stanoviště. Tyto parametry lze označit za vhodné markery pro sledování původu vín ve vztahu ke geologickým a půdním podmínkám.
Způsoby pojetí výuky geologie na vybraných ZŠ v Ústeckém kraji
Lupińská, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Předkládaná magisterská diplomová práce analyzuje přístup žáků 9. tříd základních škol a jejich učitelů k oboru geologie, který je vyučován na ZŠ nejčastěji v rámci předmětu přírodopis. Práce zkoumá souvislosti mezi učitelovým zájmem o předmět a organizačními formami výuky, obtížností předmětu a zájmem žáka o tento předmět. Teoretická část práce se zabývá terminologickým vymezením pedagogických pojmů, způsoby učitelova pojetí výuky, osobností učitele a geologií jako vědní disciplínou. Výzkumná část je věnována popisu výzkumu, tvorbě dotazníku a jeho vyhodnocení, dále jsou zde shrnuty výsledky dotazníkového šetření mezi 202 žáky a 21 učiteli z 10 základních škol Ústeckého kraje. Z dotazníkového šetření vyplývá, že geologie je učiteli i žáky považována za důležitý předmět z hlediska všeobecného vzdělání a možného využití v praktickém životě. Dále bylo zjištěno, že žáci učivo geologie nevnímají jako zajímavé, nicméně díky přístupu a použitým metodám vyučujícího je pro ně výuka geologie schůdná. Osobnost učitele, jeho postoj k učivu geologie a způsoby pojetí výuky jsou důležitým faktorem při výuce geologie na zapojených základních školách. Jako největší problém ve výuce geologie pak učitelé označují nedostatečné materiální vybavení a zázemí pro výuku.
Černokostelecko jako didaktický prostor
Drazdík, Filip ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Černokostelecko jako didaktický prostor Filip Drazdík Katedra biologie a environmentálních studií Ing. Jan Andreska, Ph.D. Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak využít geografickou oblast Černokostelecko k didaktickým účelům a především jaké jsou zde nejzajímavější biologické lokality, v jakém ročním období je nejlepší je navštívit a co na nich můžeme žákům demonstrovat. Mezi hlavní výhody celé oblasti patří to, že leží v těsné blízkosti hlavního města naší republiky a nejen díky tomu je tedy i velmi dobře dostupná. Jako další výhodu bych uvedl tu, že se v celé lokalitě nenachází žádné hory ani údolí nějakých divokých řek, a také se jedná o oblast docela hustě osídlenou, tudíž zde není žádná nebezpečná divočina, tudíž se pedagogové nemusí obávat žádného extrémního nebezpečí. Všechny exkurze uvedené v této práci jsem absolvoval se žáky prvního stupně základní školy a v pohodě to všechno skvěle zvládli. Opravdu se pedagogové nemají čeho obávat. I přes to, že se jedná o oblast docela hustě osídlenou, tak se také jedná o oblast se spoustou přírodovědně zajímavých míst, která rozhodně stojí za návštěvu. Spousta zdejších přírodních (zoologických, botanických i geologických) zajímavostí nemá u nás nikde jinde obdoby. Toto téma je zpracováno formou čtyř exkurzí během celého školního roku a u každé z...
Měření vertikálního tíhového gradientu na lokalitě TS-73 "Polom", Trutnov - Babí.
Pešek, Michal ; Weigel, Josef (oponent) ; Pospíšil, Lubomil (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá určením vertikálního tíhového gradientu v šachtě pod pěchotním srubem TS - 73 "Polom" v katastru obce Babí. Po provedení polohového, výškového a tíhového zaměření podrobných bodů, tvořících dva vertikální profily, byly vypočteny průběhy tíhového zrychlení, vertikálního tíhového gradientu, blokových hustot a tíhových anomálií v závislosti na hloubce. Dalšími výstupy práce jsou topografická mapa a mapa úplných Bouguerových anomálií pro širší okolí dané lokality a interpretační geologický profil.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 106 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.