|
PERLA Ústí nad Orlicí
Pelikánová, Zuzana ; Kyselka,, Mojmír (oponent) ; Nový, Alois (vedoucí práce)
Předmětem diplomového projektu je zpracování návrhu základní strategie konverze a revitalizace území areálu bývalé textilní továrny PERLA 01 v Ústí nad Orlicí. Samostatná architektonická studie, se zabývá využitím části areálu s nejcennějším a charakteristickým rysem. Studie navazuje na urbanisticko-architektonické řešení areálu. Areál je obehnán novými, či zachovanými objekty lemující hlavní komunikace. Uvnitř areálu jsou vytvořena veřejná prostranství se zklidněnou pěší zónou. Vybrané území se skládá z více objektů, které tvoří samostatně odlišné celky a vyznačují se vlastním charakterem. Hlavní myšlenkou je zachovat industriální vzhled budov, který odkazuje na významné historické období pro město, a také harmonické propojení s novými konstrukcemi, či budovami. První část areálu tvoří historické objekty v blízkosti dominantního komína, s převážně administrativní náplní, které jsou zachovány a rekonstruovány. Společně z rekonstrukcí bývalé kotelny a strojovny, které byly přetvořeny na společenský sál, bylo vytvořeno náměstí kolem komína s dominantními schodišťovými stupni, které tvoří reprezentativní vstup. Další část tvoří částečná rekonstrukce s demolicí a přestavbou starých hal, které jsou využité jako řemeslnické dílny a galerie s ponechánými šedovými střechami. V neposlední řadě, je vytvořena novostavba s komerční náplní, respektující okolní zástavbu a doplňující uliční čáru s krytým podloubím. Nové konstrukce se vyznačují industriálním vzhledem a to především použitím finálních povrchových úprav v pohledovém betonu či doplnění o kovovou fasádu z hliníkového perforovaného plechu, jakožto kontrast ke stávajícím rekonstruovaným objektům.
|
|
PERLA Ústí nad Orlicí
Lajtkepová, Lenka ; Navrátil,, Aleš (oponent) ; Nový, Alois (vedoucí práce)
Tato diplomová práce navazuje na předdiplomový projekt, jehož cílem bylo vytvořit strategii konverze areálu bývalé textilní továrny Perla v Ústí nad Orlicí. V rámci předdiplomového projektu byla navržena funkční náplň celého areálu, v diplomové práci pak část z tohoto území byla vybrána a zpracována podrobně. Konkrétně byla vybrána jihozápadní část areálu situovaná kolem továrního komínu. Z části dochází k novému využití stávajících objektů a z části jsou zde navrženy nové objekty. Zachované objekty budou nově využívány jako muzeum, galerie, IQ centrum, společenský sál, obchody a kanceláře. Veškeré novostavby v řešeném území slouží ke komerčním účelům, konkrétně pro obchody, kanceláře, služby a kavárnu. Významným městotvornými prvky v návrhu jsou dvě náměstí: jedno menší kolem komínu, které je komornější, a druhé náměstí, které je větší, aby zde byl dostatek prostoru pro konání různých společenských akcí.
|
|
Galerie letecké techniky a tradic letectví na letišti Medlánky v Brně
Bělehradová, Věra ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Areál sportovního letiště Brno-Medlánky je zasazen v mírně zvlněném kopcovitém terénu v polích těsně za obydleným územím městské části Brno-Medlánky. Historie letiště sahá až do roku 1924, kdy byl postaven první dřevěný hangár pro účely výcviku kluzákových letů. Současný stav letiště je urbanisticky neuspořádaný. Cílem práce je areál zpřehlednit a dát mu řád, umožňující snadnou a účelnou orientaci v daném prostoru. Hlavním zásahem bylo vytvoření nové centrální budovy – Muzea letectví. Koncept návrhu vychází z rozdělení celého prostoru do dvou ramen – komunikačních os, vycházející z hmoty zachovalých historických dřevěných hangárů. Mezi tato dvě komunikační ramena je vložena osa centrální, na níž leží srdce areálu – Muzeum letectví. Jedná se o budovu organického tvaru, inspirující se osově symetrickým rozpětím křídel (pták, letadlo, brouk). Právě tato symetrie budovy vytváří osu směřující výhled z budovy na přistávací a vzletovou dráhu. Hmota stavby využívá svažitého terénu a je částečně zapuštěná pod zem. Objem budovy zvenčí kopíruje stoupající svah a splývá tak s okolním terénem. Vnitřní dispozice se skládá ze tří podlaží, z nichž jedno je zcela zapuštěno pod terénem a druhé zpoloviny. Hlavní vstup do galerie je v místě nejvýše položeného podlaží, směr expozice je tedy veden shora dolů do suterénu. Expozice je členěna na 6 částí: expozici RC modelů, expozici větroňů, expozici motorových letadel, promítací sál, expozici pro děti a letecké trenažery. Ostatní prostory tvoří technické zázemí budovy. V suterénu je umístěna servisní dílna s nákladovým výtahem pro letadla, s možností umístění nevystavených letadel. Nosný systém budovy sestává ze dvou částí: železobetonové vany a obloukové ocelové konstrukce s rozponem 50m.
|
|
PERLA Ústí nad Orlicí
Annová, Denisa ; Glosová,, Dagmar (oponent) ; Nový, Alois (vedoucí práce)
Řešením diplomové práce je konverze a revitalizace části nefunkčního areálu textilní továrny PERLA 01 v Ústí nad Orlicí. Stavební program se stává z rekonstrukce stávajících objektů pro společenský sál, galerii, turistické informační centrum, chráněné dílny, pronajímatelné prostory, kanceláře. Novostavbou je řešena budova Start up centra. Projekt řeší i charakter veřejného prostoru a nové náměstí.
|
|
MORAVSKÉ VINAŘSKÉ CENTRUM BRNO
Vojtěšek, Jiří ; Žák, Libor (oponent) ; Dýr, Petr (vedoucí práce)
Město Brno bylo od nepaměti centrem moravského vinařství. Nový návrh vinařského centra reaguje na tuhle skutečnost a reprezentuje majestátnost vinařství ve své plné kráse. Respekt k přírodě, láska k tradici a řádu-milovnost jsou hlavní aspekty designu. Návrh se ve své podstatě otevírá pro veřejnost, nicméně potřebná skromnost je zachována. Naopak uzavřenost výrobní části uchovává tajemství hluboké tradice pěstování a výroby vína. Navržené stavby slouží k výrobě, skladování vína, administrativě spojené s výrobou, degustaci a prodeji vína, konferencím, ubytování a v neposlední řadě wellness a jiným aktivitám. Velikost objektu je výsledek optimální koncepce, která nenarušuje historickou zástavbu okolí. Je kladen důraz na minimalizaci nákladů ať už při výstavbě, tak při provozu. Půdorysný tvar připomínající písmeno L je orientován nádvořím směrem na západ. Vzniká zde unikátní prostor vinařského dvoru s širokým schodištěm. Tento amfiteátr může sloužit k sezónním výstavám, poutím či místní hodové zábavě. Dvůr je propojen s ulicí Hlinky podchodem, který parafrázuje historické vstupní portály do sklepů. Severní část objektu se zakusuje do terénu a spojuje původní sklepy s novými prostory. Malé úzké okna odráží požadovanou uzavřenost, stejně tak jak tomu bylo se sklepními objekty na Jižní Moravě po dlouhá staletí.
|
|
Obnova objektu bývalého Okresního soudu ve Zlíně
Gášek, Daniel ; Keith, Petr (oponent) ; Vojtová, Lea (vedoucí práce) ; Kalousek, Lubor (vedoucí práce)
Náplní bakalářské práce bylo zhotovení Dokumentace pro stavební povolení a části Dokumentace pro provádění stavby na základě architektonické studie, která byla vypracována v předmětu AG34 – Ateliér architektonické tvorby IV. Předmětem této studie byla obnova a návrh nového využití objektu bývalého Okresního soudu ve Zlíně, jenž se nachází v blízkosti zlínského zámku i náměstí Míru, na okraji sadu Svobody. Základní ideou návrhu bylo využít pokud možno co největší část původního objektu, vyhnout se navyšování zastavěné plochy a nechat tak vzniknout nearogantní a k okolí přívětivé stavbě, která přinese nový život do této části města. Zásadní byla též snaha o vyzdvihnutí nejpůsobivějších částí stavby, jimiž jsou barokní klenby bývalého pivovarského skladu v 1NP a průčelí z roku 1922 ve stylu české moderny. Znepokojující přístavba z 90. let tedy dostala modernistní výraz, byla odlehčena, měřítko zlidštěno režnými cihlami a nechala vzniknout terase s výhledem k zámku. Parter komunikuje s okolím a láká kolemjdoucí k návštěvě nového minipivovaru. Kulturní vyžití nabízí také literární kavárna s malou galerií a to fyzické nám poskytne cyklopůjčovna. Horní podlaží skýtají ubytování v podobě pensionu a hostelu.
|
|
Galerie umění a akviziční politika v době normalizace
Sloupová, Andrea ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Šetlík, Jiří (oponent) ; Neumann, Ivan (oponent)
Disertační práce Galerie umění a akviziční politika v době normalizace se zabývá problematikou tuzemského institucionálního provozu 70. a 80. let 20. století, konkrétně činností galerií zařazených do tehdejší celostátní, hierarchicky uspořádané sítě. Průzkumem jejich akviziční činnosti zjišťuje, jaká byla skladba získaných uměleckých předmětů, v jakých aspektech se instituce lišily a čím byly tyto odlišnosti zapříčiněny. Kromě samotného akvizičního procesu v tehdejší dobové praxi zároveň na základě pramenného materiálu i orální historie nastiňuje okolnosti vzniku galerijní sítě a shrnuje její činnost v liberálnějších 60. letech. Samotnou akviziční politiku galerií sleduje od začátku r. 1970, kdy se pozvolna začínala naplňovat usnesení přelomového zasedání ÚV KSČ z dubna předešlého roku, až do konce r. 1989, teritoriálně je vymezena českým územím. Zjištěné výsledky poukazují na zásadní rozdíly mezi jednotlivými institucemi i kraji, v jejichž rámci působily. Přinášejí odpovědi na otázky, jaký podíl mají mezi akvizicemi určité žánrové a námětové oblasti, jak souvisejí s kvalitou děl, do jaké míry jsou mezi jejich autory zastoupeni příslušníci jednotlivých generačních vrstev a názorových proudů a konečně zda jejich složení odpovídá oficiálně prezentované výtvarné produkci. Odhalují také proměny jak...
|
|
Pracovní listy pro galerijní animaci
Líbal, Ondřej ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy Název bakalářské práce: Pracovní listy pro galerijní animaci Autor práce: Ondřej Líbal Vedoucí práce: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. Abstrakt: Bakalářská práce se zabývá vytvořením grafického pracovního listu (autorské knihy), v podobě ilustrace spojené s textem, který bude sloužit jako edukační pomůcka v instituci typu výtvarné galerie či muzea s podobnou funkčností jako galerijní animace. Knihy (listy) jsou koncipovány na produkci určenou dětem s pomocí rodičů, mladistvým, nebo také náhodným návštěvníkům. Vytvořil jsem variantu pracovního listu, témata koncipoval dle věku daných uživatelů. Autorská kniha (list) se vztahuje na určitou galerii a výstavu v ní probíhající. Pracovní balíčky jsou obsahově vytvořeny ve dvou variantách - Balíček pro rodinu s dětmi, nebo mladší skupinu žáků, v barevném grafickém provedení a rozšířeného obsahu věcí pro tvorbu. A zjednodušený balíček pro starší návštěvníky galerie, pouze s tužkou, který je i méně ekonomicky náročný. Prošel jsem potřebné informace a data z institucí, vytvořil knihy (listy) a následně se celou akci aplikoval na žácích a náhodných návštěvníků galerie. Obsah listů (knihy) se vztahuje buď na konkrétní situaci, objekt, umělecké dílo, nebo na celou instituci. Každá kniha obsahuje...
|
|
Marketingová komunikace kulturních organizací na Českobudějovicku
Pouzarová, Jana ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Orban, Karol (oponent)
(abstrakt) Bakalářská práce se zabývá tématem marketingové komunikace kulturních organizací na Českobudějovicku. Věnuje se čtyřem největším kulturním institucím v okrese, které jsou zároveň největšími v kraji ve svých oborech působnosti, a to Jihočeskému divadlu, Jihočeskému muzeu, Alšově jihočeské galerii a Jihočeské komorní filharmonii. Vzhledem k mnoha změnám, k nimž v daných subjektech v posledních letech došlo, je období analýzy stanoveno na roky 2014 a 2015. Práce je rozdělena na čtyři části. První část vymezuje marketingové pojmy, popisuje marketingový mix, jeho jednotlivé nástroje a specifika marketingu v kultuře. Další část práce definuje zkoumané organizace z hlediska jejich historie, struktury a změn v posledních letech. Třetí část práce se zabývá podrobnou analýzou komunikačních aktivit těchto organizací, vymezuje použité nástroje marketingové komunikace. SWOT analýzou odhaluje silné a slabé stránky komunikace institucí, jejich příležitosti a hrozby. Poslední část se věnuje komparaci komunikace těchto čtyř subjektů a zároveň shrnuje zjištěné poznatky v oboru marketingové komunikace kultury na úrovni kraje.
|
|
Fenomén padělatelství uměleckých děl
Chvojková, Veronika ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Půtová, Barbora (oponent)
Předmětem bakalářské práce je teoretická analýza kulturního fenoménu padělatelství uměleckých děl. V práci je popsán vývoj padělatelství v malbě a sochařství v západní společnosti. Analýza vychází především z poznatků filosofie umění, dějin umění, psychologie a historie. Uplatňuje se zde kulturologický přístup, a to především interdisciplinárním zmapováním historického a psychologického vývoje padělání. Práce analyzuje současné přístupy k identitě uměleckého díla a falza, rovněž popisuje dílčí problémy uměleckého falza z hlediska filozofie umění. Důležitou publikací pro tuto práci je kniha Umění a Falzum (2004) od Tomáše Kulky. Podle Kulky se dá falzum posuzovat buď z hlediska jeho estetické nebo umělecké hodnoty. Ke zkoumání fenoménu jsou využity a popsány případy slavných padělatelů, jako byli Alceo Dossena, Han van Meegeren, Eric Hebborn a Wolfgang Beltracchi. Práce se zabývá i metodami určení pravosti uměleckého díla. Popsána je také situace v České republice a stručně také právní postižitelnost padělatelů. Cílem práce je uchopit problematiku padělatelství uměleckých děl ve své celistvosti a tím poskytnout její přehledný obraz.
|