Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36,775 záznamů.  začátekpředchozí36766 - 36775  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.19 vteřin. 

Portugalská vlastní jména v češtině
Robovská, Lenka ; Hricsina, Jan (oponent) ; Jindrová, Jaroslava (vedoucí práce)
Tématem této teoreticko-empirické diplomové práce jsou portugalská vlastní jména, konkrétně jména osob, v češtině. Práce si klade za cíl zmapovat zacházení s touto okrajovou částí slovní zásoby v češtině, stanovit, jaké obtíže tato jména působí, a konečně doporučit ucelený přístup, jak s nimi zacházet. Zároveň zasazuje portugalská jména do širšího rámce tvořeného cizími antroponymy obecně. Práce pojednává o třech dílčích tématech: zaprvé se jedná o počeštěnou výslovnost, zadruhé o zařazování jednotlivých jmen do skloňovacích paradigmat a skloňování celých jmen, zatřetí o pravopisné změny, ke kterým v češtině dochází. Východiskem práce je literatura zabývající se cizími vlastními jmény v češtině. Tato literatura obsahuje kodifikační příručky a další seriózní práce o českém jazyce, několik publikací zabývajících se jmény z jednotlivých jazyků a dále různé slovníky, encyklopedie, učebnice dějepisu a další publikace, které se tématu dotýkají pouze okrajově. Takto získaná východiska jsou konfrontována s rozsáhlým výzkumem. První část výzkumu tvoří excerpce z odborných textů napsaných a přeložených třinácti odborníky na historii lusofonních zemí a portugalské a brazilské literatury. Druhá část výzkumu analyzuje skloňování portugalských jmen u pěti známých portugalských a brazilských osobností z historie a...

Francouzská koncentráčnická literatura: svědectví o (ne)prožitém
Machovská, Veronika ; Jamek, Václav (oponent) ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce)
Druhá světová válka byla obrovským zlomem v moderních dějinách a výrazně ovlivnila mnohé oblasti lidského konání. Inspirovala nejen literární díla s válečnou tematikou, ale svou specifičností danou systémem koncentračních táborů a nacistickým programem židovské genocidy zapříčinila i vznik nového žánru - koncentráčnické literatury, často zvané též literatura holocaustu. Jednotná definice tohoto žánru dosud neexistuje. Nejobecněji jej lze chápat jako veškeré literární texty pojednávající o koncentračních táborech a genocidě Židů za druhé světové války. My jsme však v této práci zvolili přesnější definici, která k dílům koncentráčnické literatury řadí jedině texty, které nejsou "pouhými" svědectvími o koncentračních táborech a holocaustu, ale mají i určitou uměleckou hodnotu. Jejich autory jsou pak nejen přímí svědci, ale i ti, kteří koncentračními tábory neprošli a jejichž díla jsou zcela fiktivní. Koncentráčnická literatura je spojena s mnohými otázkami, na něž neexistuje jednoznačná odpověď. Patří k nim např. samotná možnost psát o něčem, co přesahuje veškerou lidskou představivost, či využití fikce jako prostředku sloužícího k jasnějšímu popisu prožitého. Neméně zajímavá je i problematika recepce tohoto žánru. Ačkoli první koncentráčnická díla byla publikována již pouhých několik měsíců po skončení války,...

Myths of the Contemporary Man: An Application of the "Mythic Reading" Method to the Selected Works of the World of the World Literature of the 20th and 21st Centuries.
Bargár, Pavol ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent) ; Trojan, Jakub (oponent)
Uvedená práca sa pokúša poskytnúť prístup k mýtu, ktorý by vystihoval jeho aktuálnosť pre dnešného človeka. Práca začína pokusom uchopiť význam(y) gréckeho termínu μυθος, jeho vzťahu k termínu λογος v priebehu dejín a kritickým vyrovnaním sa s definíciami a interpretačnými metódami vybraných bádateľov v oblasti štúdia mýtov. Následne je navrhnutá vlastná definícia mýtu, v náväznosti na P. Ricoeura, L. Coupeho, D. Cupitta a ďalších. Mýtus je vnímaný ako dialektické spojenie naratívu a mýtických motívov, ktoré nie sú nemenné, ale práve v kontexte vytvorenom príbehom dostávajú vždy nový význam. Tak mýty tvoria reťaze vzájomne spojených verzií, otvorené pre ďalšie interpretácie v procese "radikálnej typológie." Mýty nie sú obmedzené na oblasť náboženstva, "radikálna typológia" zohľadňuje profánny kontext. Jednotlivé články reťazí mýtov môžu byť teda aj literárne diela. Vybrané diela svetovej literatúry 20. a 21. storočia (M. Bulgakov: Majster a Margaréta, G. Orwell: 1984, H. Murakami: Kafka na pobreží, P. Auster: Sklené mesto) sú v práci interpretované ako mýty za pomoci metódy "mýtického čítania," ktorá využíva imagináciu v rovnakej miere ako zásady logiky. Je navrhované vnímať mýty ako dialektické spojenie "dokonalosti" a "otvorenosti," ktoré poskytuje priestor pre vstup "iného." To je významné i z...

Africké pohádky ve francouzské literatuře
Holubová, Kateřina ; Jamek, Václav (oponent) ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rolí afrických pohádek ve francouzské literatuře. Předmětem zkoumání jsou podmínky přenosu tradiční ústní literatury na francouzský knižní trh a význam afrických pohádek pro francouzské čtenáře. V prvních dvou částech práce je načrtnut přehled teorií zabývajících se původem pohádek. Poté je zkoumáno, jaký význam má ústní tradice pro africkou společnost a jaká je role vypravěčů-griotů. Následuje kapi - tola o morfologii, která se věnuje nejen vlastní struktuře pohádek a opakujícím se motivům, ale i klasifikaci jejich obsahu. Podrobněji je popsána skupina pohádek, ve kterých malé děti vystupují jako hlavní hrdinové. V další části práce je vylíčena si tuace na francouzském knižním trhu a je charakterizován typ produkce, na který se nakladatelé orientují. Poté je zmíněna role pohádky ve vztahu ke kulturní diverzitě. Je zjišťováno, co tato literatura přináší francouzskému publiku s francouzskými kořeny a co publ iku pocházejícímu z imigrantského prost ředí. Vzhledem k ústnímu charakteru pohádek se jedna z kapitol věnuje i charakteristice vypravěčů působících na francouzské kul turní scéně. St ručně je nastíněna historie vypravěčské profese a její proměny.

Controlling
Tůmová, Jana ; Mikovcová, Hana (vedoucí práce) ; Sieber, Martina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na úlohy operativního controllingu a na nástroje pro jejich řešení. V návaznosti na tyto úlohy vymezuje pracovní náplň činnosti controllera, jeho pravomoci a zodpovědnost. Teoretická část práce uvádí pojetí operativního controllingu podle odborné literatury. V praktické části jsou popsány hlavní funkce, činnosti a systém spolupráce controllingového útvaru s ostatními odděleními ve vybrané společnosti. Cílem práce je porovnání obou základních vývojových směrů controllingu - německé školy v podobě teoretické části a anglofonní školy v podobě praxe. Informace použité v diplomové práci byly získány z uvedené literatury a dále analýzou vnitropodnikových dat.

Návrh inventarizace a katalogizace uložených vzorků Chlupáčova muzea historie Země (CHMHZ)
Drahný, Stanislav ; Mazuch, Martin (vedoucí práce) ; Ekrt, Boris (oponent)
Pro Chlupáčovo muzeum historie Země je připraveno v nejbližší budoucnosti mnoho změn. Nejvíce by jich mělo být spojeno s depozitní částí. Tato práce byla psána jako příručka, na kterou by mohl být brán ohled při těchto obměnách. Měla by sloužit jako plně funkční návod k novému označování sbírkových předmětů, novému systému uložení těchto předmětů a k jejich snadné dohledatelnosti v úložných prostorech. Došlo i k porovnání institucí zabývajících se podobnou problematikou a popsání jejich organizační práce v depozitních odděleních. Zjištěné informace, ať už od kurátorů, z literatury nebo ze zkušenosti autora byly sepsány, abych plnohodnotně navrhl novou katalogizaci a inventarizaci pro CHMHZ. Klíčová slova: muzeum, inventarizace, katalogizace, depozitář, sbírkové předměty. Abstract For Chlupáčovo muzeum historie Země (Chlupač's museum of Earth History) is prepared many changes in the near future. Most of them should be combined with parts of the deosit.This work was written as a guide, which could be taken into account for these variations. It should sere as a fully functional guide to the new tagged artefacts, a new systém of storage of these items and their ease of traceability of storage space. There are also compared to similar institutions dealing with these issues and describe their...

Možnosti a meze využití hry ve výuce francouzského jazyka
Janatová, Kateřina ; Machleidtová, Silva (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Ve své diplomové práci Možnosti a meze využití hry ve výuce francouzského jazyka se zabývám tématem hry z různých pohledů. Svou práci jsem rozdělila na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se nejprve zaměřila na různé definice her, kterých existuje velké množství, poté jsem čerpala poznatky z odborné literatury a z internetu. Neodpustila jsem si ani malé ohlednutí do historie vývoje hry, kde jsem nemohla opomenout Jana Amose Komenského coby velkého pedagogického myslitele a průkopníka hry ve vyučování. Za "francouzskou stranu" jsem si zvolila Célestina Freineta a v neposlední řadě jsem se zmínila o Jeanu Piagetovi a jeho ženevských výzkumech stádia myšlení a myšlenkových operací v souvislosti se hrou. Autorů, kteří se věnovali a věnují této problematice jerjekonečně mnoho. Vzhledem k tomu, že jsem nechtěla, aby se má práce soustředila pouze na teorii, zvolila jsem opravdu jen pouze velmi letmé zastavení v historii. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Dějiny školství v obci Dřísy
Skala, Libor ; Prokop, Jiří (oponent) ; Rýdl, Karel (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce "Dějiny školství v obci Dřísy" nebyl pouze popis historie jedné školy. Spíše jsem se snažil začlenit vývoj této instituce do celkového kontextu doby a poukazovat na to, jak se doba promítala do dějin tohoto ústavu. Prostý výčet událostí, k nimž během staletí v dřísecké škole došlo, by totiž nebyl dle mého názoru nikterak přínosný. Má práce se skládá ze dvou základních částí. První z nich se zabývá celkovým vývojem českého obecného školství od jeho prvopočátků za vlády Marie Terezie až po současnost. Snažil jsem se zejména co nejpřesněji vystihnout, jak se zlomové okamžiky historie našeho národa promítly právě do dějin elementárního školství a jak se naše vzdělávací soustava s vlivy těchto událostí dokázala vypořádat. V této části jsem vycházel pouze z odborné literatury a výjimečně i z internetu. Druhá část mé práce se týká konkrétně dějin školy v obci Dřísy. Při jejím psaní jsem pracoval téměř výhradně s kronikami, které mapují období mezi roky 1876 - 2003. V samotném závěru se pak budu zabývat současností a také blízkou budoucností dřísecké školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Postava a charakteristika v socialistickorealistickém románu padesátých let
Sladký, Pavel ; Šrámek, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práce Postava a charakteristika v socialistickorealistickém románu 50. let analyzuje s využitím poznatků současné literární vědy socialistickorealistickou prózu z období nejtužší české totality. Soustřeďuji se na budovatelský román ze současnosti a nedávné minulosti, např. romány z konce 2. světové války. Druhý oddíl práce zkoumá významu kategorie postavy v dobové literatuře a literární kritice. Výchozím prvkem umělecké koncepce padesátých let je spolehnutí se na prózu jako nástroj poznávání světa a didaktické zatížení románů. Soudobé programové úvahy srovnávám například s novějším kognitivním pojetím literatury (především s prací Marka Turnera Literární mysl). Postava je klíčovou kategorií pro překonání čtenářovy distance k dílu a pro autentifikaci světatvorného modelu fikce. Schematičnost figur v budovatelských románech je důsledkem především dvou faktorů: jde o nepoměr mezi pojetím a realizací vztahu kategorizace a personalizace v charakterizačních postupech (v terminologii Ralfa Schneidera) a oddělenost tvůrčí práce na abstraktním alterocharakterizačním modelu vztahů mezi postavami a "zreálňující" povaho kresbou postav. Konkrétní typy postava symptomatické situace, v nichž se nacházejí, jsou rozebírány v kapitolách třetího dílu práce. Umístění figur v konstruovaném ideologickém spektru je...

Podnikova kultura
Svačinová, Tereza ; Pilař, Ladislav (vedoucí práce) ; Tučková, Karolína (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o podnikové kultuře, která je nedílnou součástí prosperujícího podniku. První část je soustředěna na teoretická východiska daného tématu, která byla postavena na studiu odborné literatury. Jsou zde popsány základní pojmy, dále je zde charakterizována samotná podniková kultura, její historie, vytváření, struktura, prvky, typologie, obsah a síla, zkoumání, vliv na jedince a změna. V praktické části byla provedena identifikace pomocí dotazníku jako nástroje dotazování a pozorování ve společnosti S&T CZ s.r.o., výsledky byly interpretovány a bylo navrženo zlepšení či řešení stávající situace.