Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35,819 záznamů.  začátekpředchozí35810 - 35819  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.94 vteřin. 

Mýtus a jeho kulturologická interpretace (egyptský mýtus o Usirovi a skandinávský mýtus o Baldrovi)
Herrmannová, Nela ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Tato kulturně historická práce se zabývá analýzou mýtu, jako základu duchovní kultury a jeho kulturologickou interpretací. Na základě jednoho z nejstarších mýtů, egyptského královského mýtu a jeho komparace se skandinávským mýtem o Baldrovi se snaží osvětlit, co znamenala mytologie pro člověka v době, kdy byla živá a žitá a co znamená pro člověka v dnešním odkouzleném, přetechnizovaném světě. Zároveň práce polemizuje s odbornými prameny a přináší jiný výklad detailů jednotlivých mýtů. Srovnání dvou lokálně i časově vzdálených mýtů vede k obhajobě názoru Josepha Campbella o jednotě lidského ducha a o tom, že se lidská fantazie a imaginace rozvíjela v různých vzdálených kulturách podobnými směry. Hlavním cílem práce je ukázat na konkrétních příkladech význam mytologie v lidském myšlení a potvrdit jeho adaptační funkci a to díky analýze dvou příbuzných mýtů, z nichž vyplývají další závěry ohledně jednoty základů lidského myšlení. Kromě toho se autorka dostává i k teoretickému zamyšlení nad mýtem jako námětem dramatického díla, čímž přináší nový pohled na egyptský mýtus o Usirovi a rozebírá mýtus jako inspirační prvek nejen uměleckých děl v časově i prostorově vzdálených kulturách.

Úvod do problematiky sociologie divadla
Hlavicová, Lenka ; Hubáček, Ondřej (oponent) ; Duffková, Jana (vedoucí práce)
Sociologie divadla je sociologickou disciplínou, která se začíná samostatně vyvíjet od poloviny 50. let především ve Francii, kdy Georges Gurvitch a Jean Duvignaud píší první sociologické práce o divadle, zejména z oblasti typologie výzkumu v divadle. V dnešní době se systematicky sociologickým výzkumem divadla a v divadle zabývá několik institucí v celé Evropě. Za všechny uveďme mezinárodní organizaci FIRT/IFTR (Fédération Internationale pour la Recherche Théatral/International Federation for Theatre Research) nebo mezinárodní asociaci SIBMAS (Société Internacionale des Bibliotheques et Musees des Arts du Spectacle, International Association of Librairies and Museums of the Performing Arts). Obě instituce sdružují výzkumníky mnoha oborů, jejichž průsečíkem zkoumání je divadlo se všemi svými aspekty. Divadlo je nazíráno z mnoha úhlů pohledu, teatrologického, psychologického, filozofického, antropologického, ale také sociologického. V rámci obou institucí se konají přednášky a workshopy, ve kterých má sociologie divadla své legitimní místo. V českém vědeckém diskursu je však od počátku sociologie divadla opomíjena a marginalizována, ačkoli lze nalézt články a statě českých teatrologů a filozofů, ojediněle i vědců sociálních věd, které se sociologie divadla dotýkají. Takové studie publikuje zejména...

Umělé neuronové sítě a jejich použití v oblasti pojistných rizik
Macek, Karel ; Jiroutek, Pavel (oponent) ; Mrázová, Iveta (vedoucí práce)
Předložená práce zkoumá použitelnost neuronových sítí v oblasti pojistných rizik. Popisuje strukturu a funkci vícevrstvých perceptronových sítí, Kohonenových map a sítí typu Fuzzy ART a Fuzzy ARTMAP. Definuje pojem pojistného rizika a uvádí do problematiky tarifování pomocí zobecněných lineárních modelů. Shrnuje metody neuronových sítí pro redukci dimenze vstupního prostoru, extrakci znalostí a vizualizaci. Seznamuje s daty popisujícími dopravní nehody a prezentuje výsledky několika analýz, které na nich byly provedeny. Práci se podařilo teoreticky i experimentálně prokázat, že vícevrstvé perceptronové sítě mají větší výpočetní sílu, než zobecněné lineární modely. Modifikace vícevrstvé perceptronové sítě úspěšně odhadla distribuční funkci celkové výše škody. Pomocí analýzy provedené Kohonenovou mapou a následné vizualizace byly odhaleny v datech dva výrazné shluky. Analýza pomocí sítě typu Fuzzy ART byla prezentována jako součást nového algoritmu pro redukci vysoké dimenze vstupního prostoru. Nový algoritmus vycházející ze sítě typu ARTMAP odhalil skupinu nehod, kde je škoda nadprůměrná. Tato skupina je vymezená interpretovatelnými pravidly. Přílohu práce tvoří CD se skripty pro Matlab a MySQL, které byly pro analýzy použity.

Emil Filla, primitivismus a mimoevropské umění
Winter, Tomáš ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce)
Uplynulo právě sto let, kdy - jak praví legenda - malíř Maurice de Vlaminck "slídil po uměleckých kuriozitách, obcházel vesnice na březích Seiny a kupoval u vetešníků sošky, masky a fetiše, které vyřezali ze dřeva negerští umělci Francouzské Afriky H. Krátce nato je údajně ukázal André Derainovi, přes nějž se s těmito předměty seznámili Henri Matisse a Pablo Picasso. 1 Ať již prvenství objevu negerské plastiky pro moderní umění po roce 1905 náleží Vlaminckovi a odehrálo se tak, jak ho líčí Guillaume Apollinaire, nebo šlo ve skutečnosti o jiný příběh,2 faktem zůstává, že se etnické obj ekty staly významným zdroj em moderního umění od fauvismu, expresionismu a kubismu, přes dadaismus a surrealismus, až k postavantgardní tvorbě 2. poloviny 20. století. Především díky práci Roberta Goldwatera Primitivism in Modern Pažnting se pro tento j ev vžil v uměleckohistorické literatuře poj em primitivismus. Goldwater tuto tendenci vůbec poprvé rozdělil do několika kategorií, přičemž si uvědomoval, že problém neleží pouze ve formálních asociacích, ale v hlubším chápání primitivnosti jako jednoho z programových směrů moderního umění.

Kavárna jako téma českého umění první poloviny 20. století
Hnilicová, Eva ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
"Stýkali se lidé na fóru, stýkali se v klášteřích, stýkali se v salónech. Dnes není ani fóra, ani klášterů s tímto významem, ani salónů s tímto ovzduším. Dnes jsou kavárny. "1 píše Milena Jesenská v roce 1920. Kavárna se stala otevřeným místem setkání městskému člověku, který bez pozvání, do ní mohl vstoupit kdykoliv, kdy potřeboval. Vznikly i takové kavárny, které se staly známé po celém městě, shromaždiště duchovního, bohémského a uměleckého jako světa. Společnosti těchto kaváren ve svých diskusích a následně svých dílech literárních, hudebních a výtvarných zhodnocují obdobnou problematiku, myšlenku, námět. Vytvářejí celistvý skupinový (mnohdy i generační) projev, který ovlivňuje dobu následující. Vzniklo by moderní umění, francouzské nebo české, bez kaváren? Bez prostředí, kde umělec bez zakázek nacházel v společných rozhovorech, ale i v uvolněné zábavě spojence proti oficiálnímu proudu nebo veřejnému mínění na cestě za vyjádřením nového, společensky či umělecky aktuálního? Ve Francii se v 70. letech 19. století schází početná společnost "malířů moderního života" v Café Guerbois a pak v Café da la Nouvelle Athénes na Montmartru. V prvním desetiletí dvacátého století žijí "kubisté" v Lapin Agile, ve dvacátých letech je centrem Montparnasse a kavárny 1a Rotonde, Le Dome, Closerie des Lila s. Literární...

Žena a housle - problematika hudební pedagogiky
Trávníčková, Šárka ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Může být zajímavé sledovat roli muže a ženy ve společnosti, srovnávat postavení muže a ženy z hlediska historického vývoje a z hlediska společenských zvyků nebo norem, ať už daného období či určité vrstvy lidí. Tato otázka, myslím tím otázku neustálého podvědomého soutěžení žen s muži a naopak, se spolu s proměnami a vývojem společnosti měnila také. Podívejme se na doby, kdy bylo nemyslitelné, aby se žena jakkoliv angažovala např. v politice nebo veřejném životě vůbec, a naopak časové úseky v historii, kdy se osoba ženy stávala čímsi svátým a uctívaným, kultem zrození nového života. Jak již naznačuje název mé diplomové práce, chtěla bych zmapovat přínos žen v určité profesní oblasti, dokonce ve velice specifické oblasti, a tou je houslové umění. Pojem houslové umění je ovšem poněkud široký, je možné s ním spojovat výrobu houslí, tedy houslařství, činnost pedagogickou a činnost ryze praktickou, hru na housle. Právě činnosti pedagogické a praktické, tedy samotné hře na housle, se chci ve své práci věnovat a přiblížit tak úsilí žen houslistek v celé historii houslového umění. Mým záměrem však v žádném případě není vytvořit práci s neustálým poukazováním na jakési rozdíly v možnostech seberealizace mužů a žen, nebo dokonce s podtextem nerovnoprávnosti mezi muži a ženami, i když jisté zažité společenské normy a...

Emil Filla, primitivismus a mimoevropské umění
Winter, Tomáš ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
Uplynulo právě sto let, kdy - jak praví legenda - malíř Maurice de Vlaminck "slídil po uměleckých kuriozitách, obcházel vesnice na březích Seiny a kupoval u vetešníků sošky, masky a fetiše, které vyřezali ze dřeva negerští umělci Francouzské Afriky H. Krátce nato je údajně ukázal André Derainovi, přes nějž se s těmito předměty seznámili Henri Matisse a Pablo Picasso. 1 Ať již prvenství objevu negerské plastiky pro moderní umění po roce 1905 náleží Vlaminckovi a odehrálo se tak, jak ho líčí Guillaume Apollinaire, nebo šlo ve skutečnosti o jiný příběh,2 faktem zůstává, že se etnické obj ekty staly významným zdroj em moderního umění od fauvismu, expresionismu a kubismu, přes dadaismus a surrealismus, až k postavantgardní tvorbě 2. poloviny 20. století. Především díky práci Roberta Goldwatera Primitivism in Modern Pažnting se pro tento j ev vžil v uměleckohistorické literatuře poj em primitivismus. Goldwater tuto tendenci vůbec poprvé rozdělil do několika kategorií, přičemž si uvědomoval, že problém neleží pouze ve formálních asociacích, ale v hlubším chápání primitivnosti jako jednoho z programových směrů moderního umění.

Přechod české účetní jednotky z IFRS do prostředí českých účetních předpisů
Hajduk, Lukáš ; Vašek, Libor (vedoucí práce) ; Procházka, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá přechodem účetnictví z IFRS do prostředí českých účetních předpisů. V současnosti neexistuje účetní úprava, která by poskytovala koncepční podklad pro účetní jednotky, které se musejí s přechodem na české účetní předpisy vypořádat. V práci bylo proto záměrem na praktických příkladech demonstrovat, jak lze převod na české účetní předpisy uskutečnit a to i z pohledu ocenění. Práce je rozčleněná do třech kapitol, kde se první kapitola zabývá otázkou harmonizace účetních systémů, hlavními důvody přechodu a obdobím, kdy se bude přechod uskutečňovat. Druhá kapitola bude primárně zaměřená na všeobecné přezkoumání IFRS 1, který má posloužit jako inspirace pro nastavení pravidel pro přechod z IFRS na české účetní předpisy. Pohled je zaměřen na komparaci a převedení obsahové stánky účetní závěrky, na účetní zásady a předpisy a dále na oceňovací přístupy obou účetních systémů. Praktická aplikace demonstruje na modelových situacích možné varianty řešení, jak lze přechod z IFRS na české účetní předpisy uskutečnit. V práci bylo primárním záměrem přezkoumat oblast dlouhodobého hmotného majetku upraveného v IFRS s uvážením standardů IAS 16, IAS 40 a IFRS 5 a dalších souvisejících.

Wage discrimination in the labor market in the Czech Republic from 2005 - 2014
Veľasová, Lenka ; Pikhart, Zdeněk (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
V bakalářské práci je pomocí regresní analýzy zkoumán vývoj mezd před a po dopadu antidiskriminačního zákona na situaci mezd žen a mužů na trhu práce. V teoretické části jsou vyčleněny stavební pojmy práce jako jsou rovnost, diskriminace a její typy a formy. Společně s objasněním obsahu antidiskriminačního zákona schváleného v roce 2009. Praktická část obsahuje analýzu makroekonomické situace za sledované období 2005 - 2014 a analýzu faktorů přímo ovlivňujících výši mzdy. Pozornost je věnována období po roce 2009, kdy mělo teoreticky dojít ke zlepšení mzdové situace žen a odstranění diskriminace. Jelikož sledujeme velmi silnou závislost mezi zkoumanými faktory a výší mzdy, jsou mzdové rozdíly objektivně odůvodněné a tím pádem nemůžeme hovořit o diskriminaci. Což i číselně demonstruje neúčinnost antidiskriminačního zákona.

Stanovení genetických parametrů u vybraných ukazatelů plodnosti ovcí a přepracování stávajících způsobů hodnocení zvířat (předpověď plemenné hodnoty).
Schmidová, Jitka ; Vostrý, Luboš (vedoucí práce) ; Jan, Jan (oponent)
Cílem práce bylo vybrání vhodného modelu pro odhad genetických parametrů, odhad genetických parametrů a předpověď plemenných hodnot pro četnost vrhu u nejvíce rozšířených plemen ovcí chovaných v České republice. Analyzováno bylo celkem 143896 údajů o bahnění z let 1990 až 2012. Metodou BLUP animal model byly odhadnuty komponenty rozptylu a genetické parametry, a to pro každé plemeno samostatně. Základní modelová rovnice zahrnovala efekt věku bahnice (fixní efekt) a dále náhodné efekty stádo-rok-období bahnění, trvalé prostředí a aditivní genetický efekt zvířete (bahnice). Dále byly zkoumány modifikace základního modelu, kdy byly zahrnovány různé kombinace efektů spojených s pářením (efekt harému, trvalé prostředí a aditivní genetický efekt berana). Odhady fenotypové variance se zvyšovaly s rostoucím průměrem četnosti vrhu (od 0,236 u šumavské ovce do 0,779 u romanovské ovce). Podíl trvalého prostředí bahnice byl velmi nízký u všech plemen (od 0,0001 do 0,0262). Vliv sdruženého efektu stádo-rok-období (CG) na celkovou variabilitu četnosti vrhu (0,0223 - 0,1309) byl u většiny plemen větší než aditivní genetická variance (0,0146 - 0,0587). Nejnižší koeficienty dědivosti a opakovatelnosti byly odhadnuty u ovce šumavské (h2 = 0,0619; w2 = 0,0823) a plemene romney (h2 = 0,0626; w2 = 0,0811); zatímco nejvyšší byly odhadnuty u plemene merinolandschaf (h2 = 0,1091; w2= 0,1129). Podíl efektu plemenného berana se pohyboval v rozmezí od 0,01 do 0,02 fenotypové variance u šumavské ovce, od 0,04 do 0,05 u plemene suffolk a od 0,05 do 0,1 u romanovské ovce. Zahrnutí efektů souvisejících s pářením (efekt plemenného berana, harém a/nebo trvalé prostředí berana) do modelové rovnice snížilo informační kritérium odchylek (DIC), což poukazuje na to, že tyto modely jsou vhodnější než model základní. Z výsledků práce vyplývá, že i podíl aditivního genetického efektu bahnice na variabilitě četnosti vrhu je u jednotlivých plemen rozdílný, což je vhodné vzít do úvahy při genetickém hodnocení zvířat. Výsledky dále ukazují, že berani, jakožto otcové výsledných vrhů, mají sice malý, ale prokazatelný vliv na počet narozených jehňat. Odhady genetických parametrů ukazují, že selekce podle "paternálních" plemenných hodnot by mohla být dalším selekčním kritériem, jak zlepšit četnost vrhu u ovcí.