Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34,863 záznamů.  začátekpředchozí34844 - 34853další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.87 vteřin. 

Sign, symbol and allegory in Hawthorne's stories and The Scarlet Letter
Strouhalová, Slávka ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Témou tejto diplomovej práce je Znak, symbol a alegória v diele amerického spisovateľa prvej polovice devätnásteho storočia Nathaniela Hawthorna. Ako typické ukážky jeho tvorby, ktorá je zvláštnou zmesou puritánskeho dedičstva a amerického romantizmu som si vybrala dve poviedky, Pastorov závoj (The Minister's Black Veil), Umelec krásna (The Artist of the Beautiful) a jeho slávnu romancu Šarlátové písmeno (The Scarlet Letter). Práca pozostáva z úvodu, štyroch kapitol, z ktorých tri sú pomenované podľa jednotlivých diel, ktorými sa zaoberám, a záveru. V prvej kapitole pod názvom Znak, symbol a alegória definujem a vymedzujem tieto pojmy. Pre svoj rozbor som si zvolila Saussurovu koncepciu znaku, ktorá definuje znak ako základnú systémovú jednotku jazyka, ktorá sa skladá z materiálnej, vizuálnej, alebo akustickej zložky, tzv. označujúceho, a mentálneho konceptu, ktorý označujúce vyvolá, tzv. označovaného. Zmyslotvorný vzťah medzi týmito dvoma zložkami sa nazýva znak a svojou podstatou je úplne náhodný. Saussure znak obmedzil len na svet jazyka ako taký a ignoroval skutočnosť, že znaky odkazujú na mimojazykovú realitu. Každý znak je súčasťou nejakého kódu, t. j. systému znakov, ktorý je kultúrne podmienený, keďže znaky sú arbitrárne len apriórne a postupne získavajú svoju konkrétnu "minulosť a konkrétne...

Distribuce, vazba a mobilita Ni v půdách na bývalém ložisku Ni rudy v oblasti Křemže
Pipková, Zuzana ; Ettler, Vojtěch (vedoucí práce) ; Vaněk, Aleš (oponent)
Půdy v oblasti Křemže v jižních Čechách jsou vyvinuté na zvětralých ultrabazických horninách. Výskyt Ni-hydrosilikátových a Fe rud byl na této lokalitě objeven již v minulosti, dokonce zde probíhala povrchová těžba Ni, částečně v 19. stol. a poté za druhé světové války. Tato práce byla zaměřena na studium distribuce a dostupnosti Ni, Cr, Co a doprovodných prvků v půdách na lokalitách bývalé těžby a prospekčních prací (2 půdní profily, 32 vzorků půd na dolovém poli). U všech odebraných vzorků byly změřeny fyzikálně-chemické parametry (pH, TOC a TS) a celkové koncentrace Al, Ca, Co, Cr, Cu, Fe, Mg, Mn, Ni, Pb, Zn. Zároveň byly provedeny extrakce pomocí vodných výluhů, DTPA a EDTA za účelem zjištění (bio)dostupnosti a mobility těchto prvků. Bylo zjištěno, že celkové obsahy stopových prvků se zde vyskytují ve zvýšených koncentracích. Průměrné hodnoty ve svrchním horizontu dolového pole byly pro celkové koncentrace Ni: 1175 mg/kg (rozmezí hodnot je 545-2849 mg/kg), Cr: 416 mg/kg (240-849 mg/kg), Co: 127 mg/kg (65-238 mg/kg), Fe: 49155 mg/kg (30460-113800 mg/kg), Mg: 12648 mg/kg (8795-18770 mg/kg) a Mn: 1480 mg/kg (1028-2319 mg/kg). U půdních profilů bylo zjištěno, že biodostupnost Ni klesá s hloubkou. Ve svrchním horizontu O na lesní půdě hodnoty dosahují 19,5 % pomocí DTPA a 23,8 % pomocí EDTA...

Þórova výprava ke Geirrøðovi (aneb paradigma cesty þórovského hrdiny do Jiného světa)
Kozák, Jan ; Antalík, Dalibor (oponent) ; Starý, Jiří (vedoucí práce)
Práce rozebírá osm verzí narativu o thórově výpravě do sídla thursa (obra) Geirroda. Tyto variantní verze náleží do různých žánrů a jsou datovány do různých dob - nejstarší je skaldská báseň z doby před christianizací Skandinávie (10. stol.), zatímco další verze byly zapsány křesťanským Islanďanem Snorrim Sturlusonem a dánským kronikářem Saxonem Grammatikem (oba 13. stol.). Nejmladší verze je pohádkový příběh z 15. stol. Variace mezi žánry a různými dobami je v práci využita ke sledování a analýze změn, které postihly původně náboženský narativ po konverzi ke křesťanství, tj. poté, co zaniklo původní pohanské symbolické univerzum a bylo nahrazeno středověkým. Ačkoliv zůstala základní struktura příběhu a jména protagonistů uchována celkem věrně (s ohledem na časový rozptyl a nepřímý přenos), smysl a žánrové zařazení příběhu se signifikantně proměnilo: v případě Saxona Grammatika do euhemerizované pseudohistorie a v případě příběhu z 15. stol. do pohádkového vyprávění jen volně svázaného s postavou historického krále Ólafa Tryggvasona. Toto pozorování ilustruje a potvrzuje proces demytizace pohanských mýtů a ukazuje dva žánry, v nichž budou mýty "uloženy" pro středověké obecenstvo: v pohádkách a v pseudohistorických národních počátcích sepsaných ranými kronikáři.

Středověká nástěnná malba v hradních kaplích v Čechách
Čechová, Lucie ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Malírsky vyzdobených stredovekých hradních kaplí v Cechách se dochovalo pouze nekolik. Práce se snaží postihnout, a to v pozitivním a prípadne i v negativním smyslu, existenci predevším tematické spojnice jejich výzdoby, vysledovat, zda-li existuje nejaká zobecnitelná typologie jejich malírské výzdoby. Jako specifickou skupinu se jí snaží postihnout i priložený katalog. Hradními kaplemi pak v práci rozumím pouze kaple integrované do organismu stredovekého hradu, nikoliv kaple prilehlé, s hradem pouze sousedící.1 Problematiku nástenné malírské výzdoby hradních kaplí nelze chápat izolovane bez vazby kaple k vlastnímu organismu hradu. Prestože vlastní typologie architektur kaplí není predmetem predkládané práce, je pro hlubší pochopení problematiky malírské výzdoby více než podstatná.2 Architektura je pak v neposlední rade také nositelkou probíraných maleb. Vedle toho nám pevné spojení maleb s konkrétní stavbou a místem nabízí pomerne dobré vodítko k urcení jejich možného objednavatele. Tím snad byl témer vždy práve majitel hradu. V rámci práce si pak bylo treba stanovit horní casovou mez pro probíranou skupinu památek. Pozdne gotické malby lze totiž casto z hlediska slohového klasifikovat i jako malby renesancní, nebot slohový prechod byl prirozene pozvolný a nejednoznacný. Stejne tak nelze stanovit - a...

Ochrana osobnosti v reklamě
Ondřejová, Eva ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Salač, Josef (oponent)
Závěr Cílem této práce bylo podat ucelený výklad k problematice ochrany osobnosti v reklamě, resp. komerčního využití osobnostních atributů. V prvé části jsem položila teoretické základy ochrany osobnosti poskytované občanským zákoníkem, s důrazem na koncepci všeobecného osobnostního práva jako práva jednotného a na jeho povahu jako práva osobnostního. Zabývala jsem se jednotlivými dílčími osobnostními právy ve vztahu k danému tématu, tedy hlavní důraz byl kladen na ty osobnostní atributy, které jsou v nejvyšší míře užívány, popř. zneužívány k reklamním účelům. Dále byly rozebrány právní prostředky ochrany s odkazem na praktické využití těchto sankcí na konkrétních příkladech. Ve stejném schématu jsem popsala ochranu proti nekalé soutěži poskytovanou obchodním zákoníkem. Teoretická kapitola, zabývající se generální klauzulí nekalé soutěže a zvláštními skutkovými podstatami byla následně blíže rozebrána v kapitole, týkající se možného střetu nekalé soutěže a ochrany osobnosti. Prostředky nápravy u obou těchto koncepcí byly porovnány a uvedeny výhody a nevýhody jednotlivých úprav. Konečně jsem ve stručnosti podala výklad k možnosti ochrany osobnosti prostřednictvím samoregulačního orgánu, neboť plní významnou roli vedle soukromoprávní a veřejnoprávní regulaci, kterou plnohodnotně doplňuje. Ve stručnosti se...

Proměny role Odyssea v literatuře a filosofii
Růžková, Alexandra ; Hauser, Michael (oponent) ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá proměnou role Odyssea, jak už samotný název napovídá. Epochy se po staletí mění a s nimi i myšlení, filosofie doby a tedy i názory na díla minulosti. Co znamenal Odysseus v Antice, neznamená v Novověku. A samozřejmě období mezi těmito dobami se ktomu váží. Každá doba reaguje na předchozí a je jí ovlivněná. Odysseus je tak chápán jako statečný panovník Ithaky, chytrý a spravedlivý hrdina antických bájí, stejně tak však jako podvodník a proutník. Ale tento skok nebyl tak rapidní. Každá doba přinesla něco vlastního, co charakterizovalo postavu. Antika Odvsseovi nechala kouzlo mytologického hrdiny, Středověk mu jej odepřel, protože nezapadá do představ Středověku, Renesance jej opět obnovila, Baroko naopak vyvrátilo. Klasicismus se nevyjadřuje a ponechává pravidla Antiky jako "zákon" a Novověk poskytuje spousty verzí, jak na Odyssea hledět. V diplomové práci jsou uvedeny většiny pohledů a poznamenány změny od epochy k epoše. Protože jsou zde změny epoch vysvětleny, každý sám by mohl být schopen utvořit si vlastní názor a tak pochopit posun Odyssea od Antiky po Novověk, sám jej také interpretovat po svém.

Středověká nástěnná malba v hradních kaplích v Čechách
Čechová, Lucie ; Royt, Jan (oponent) ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce)
Malírsky vyzdobených stredovekých hradních kaplí v Cechách se dochovalo pouze nekolik. Práce se snaží postihnout, a to v pozitivním a prípadne i v negativním smyslu, existenci predevším tematické spojnice jejich výzdoby, vysledovat, zda-li existuje nejaká zobecnitelná typologie jejich malírské výzdoby. Jako specifickou skupinu se jí snaží postihnout i priložený katalog. Hradními kaplemi pak v práci rozumím pouze kaple integrované do organismu stredovekého hradu, nikoliv kaple prilehlé, s hradem pouze sousedící.1 Problematiku nástenné malírské výzdoby hradních kaplí nelze chápat izolovane bez vazby kaple k vlastnímu organismu hradu. Prestože vlastní typologie architektur kaplí není predmetem predkládané práce, je pro hlubší pochopení problematiky malírské výzdoby více než podstatná.2 Architektura je pak v neposlední rade také nositelkou probíraných maleb. Vedle toho nám pevné spojení maleb s konkrétní stavbou a místem nabízí pomerne dobré vodítko k urcení jejich možného objednavatele. Tím snad byl témer vždy práve majitel hradu. V rámci práce si pak bylo treba stanovit horní casovou mez pro probíranou skupinu památek. Pozdne gotické malby lze totiž casto z hlediska slohového klasifikovat i jako malby renesancní, nebot slohový prechod byl prirozene pozvolný a nejednoznacný. Stejne tak nelze stanovit - a...

Musa panagaea Bernarda Pannagla
Zárybnický, Zdeněk ; Svatoš, Martin (oponent) ; Matějec, Tomáš (vedoucí práce)
Gymnaziální učitel, literát, kazatel a především člen Tovaryšstva Ježíšova Bernard Pannagl vydal svůj sborník školních divadelních her Musa panagaea před bezmála dvěma sty osmdesáti lety. Nemáme zprávy o tom, že by se tato kniha dočkala mimořádného ohlasu. O jistém sice úspěchu svědčí fakt, že Pannagl vydal své divadelní hry dvakrát tiskem, ale mezi velkými literárními klasiky nikdy uváděn nebyl. Také dnes je znám jen nemnoha odborníkům. Proč mu tedy byla věnována pozornost autora této práce? Původně zde byl záměr skupiny badatelů vydat Pannaglovo drama o Janu Nepomuckémjako součást sborníku divadelních her z jezuitských gymnázií s nepomucenskou tematikou. Jezuitskému školnímu dramatu byla u nás dosud věnována malá pozornost, zvláště pokud jde o vydávání pramenů; školní předpisy a školní vzory jsou přitom pozadím, na němž je vzdělaným publikem vnímána další kultura - i proto, pochopitelně kromě osobní záliby vydavatelů v daném tématu, měl zmíněný sborník vzniknout. Nakonec bylo Pannaglovo drama z plánu sborníku vypuštěno a autor této práce rozšířil přípravu o další dvě dramata tak, aby byla připravena k samostatnému vydání celá první část knihy Musa panagaea. Přítomná práce je úvodem k edici tří školních dramat Bernarda Pannagla. Jejím cílem je zpřístupnit zájemci dostupné informace o čtených dílech a...

Jan Antonín Quitainer (1709-1765)
Petříková, Eva ; Horyna, Martin (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Jan Antonín Quitainer patří mezi velice důležité pozdně barokní sochařské osobnosti, jejichž tvorba zdobí četné kostelní interiéry v Praze a dotváří tak specifický kolorit pražského pozdně barokního období. Přestože jsem se pokusila několik atribucí zpochybnit nebo vyvrátit, domnívám se, že na základě poměrně četné řady archivně doložených prací a věrohodně připsané tvorby můžeme zřetelně vystihnout a definovat jeho umělecký profil. Jan Antonín Quitainer patřil mezi produktivní a vysoce kvalifikované umělce, jemuž prokazovaly důvěru velice významné řeholní řády sídlící zejména v Praze. Quitainer zhotovil pro jednotlivé instituce nejvýše tři realizace spočívající v dekoraci oltářů a kazatelen, proto za jeho výhradního zaměstnavatele můžeme považovat strahovské premonstráty, pro něž postupně zdobil téměř po dvacet let exteriér a interiér chrámu Nanebevzetí Panny Marie, klášterní areál a jeho bezprostřední okolí. Quitainerův osobitý stylový profil lze specifikovat jako důmyslnou a nevšední syntézu realisticky cítěné figury, založenou na věrohodně modelovaných tělesných partiích, s estetizací celku, která spočívá v jemném vykreslení detailů a tváří, v eleganci póz a vysoce ušlechtilých gestech. Jeho sochařský projev zcela jistě ovlivnilo působení v dílně staršího Quitainera, jehož můžeme zařadit do širšího...

Formy regionální kooperace z pohledu podpory produkce
KŘIŠŤANOVÁ, Milena
Cílem bakalářské práce {\clqq}Formy regionální kooperace z pohledu podpory produkce`` je analýza vybrané formy regionální kooperace a vymezení jejího potenciálu v oblasti podpory místní produkce. Pro svou práci jsem si vybrala místní akční skupinu s názvem MAS Vltava, o. s., která se nachází v jižních Čechách. Práce se skládá ze dvou částí. První částí je literární rešerše, kde se nacházejí teoretické informace o základních pojmech, jež v práci používám. Po této kapitole následuje stručné představení metodického přístupu. Druhá analytická část práce se zabývá charakteristikou konkrétní místní akční skupiny. Hlavním úkolem analytické části práce bylo zhodnocení formulovaných hypotéz. Poslední kapitoly jsou věnovány vyhodnocení získaných informací a formulování závěrů. Analýza primárních i sekundárních údajů ukázala snahu místní akční skupiny podporovat místní výrobce a všeobecně přispívat k rozvoji regionu, ve kterém tato místní akční skupina působí. Místní akční skupina je schopna podporovat místní podnikatele, a to jak členy, tak i nečleny.