Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,611 záznamů.  začátekpředchozí33592 - 33601další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.32 vteřin. 

Melancholie v poezii Antonína Sovy
Urbanová, Martina ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Vaněk, Václav (oponent)
Tématem této práce je motiv melancholie v poezii Antonína Sovy. Konec 19. století a začátek 20. století totiž lze vnímat jako dobu, pro niž je typické právě melancholické vnímání světa, zejm. pak v umělecké literatuře. Specifickou situaci spatřujeme právě v českých zemích. Česká společnost se již cítila dostatečně připravena na to, aby v habsburské monarchii převzala svůj díl odpovědnosti, nicméně jí to není umožněno. Motiv melancholie či určitá společenská frustrace je patrná např. v tvorbě českých dekadentů. Obdobně ji lze pozorovat i u Antonína Sovy. Po Vybouřených smutcích, kde je tento tón patrně nejsilnější, přichází se sbírkou Ještě jednou se vrátíme... , která se pro nás stala podkladem k interpretaci melancholického motivu v Sovově poezii. Vychází v době vrcholícího očekávání změn ve společenské situaci, která začíná být všestranně neudržitelnou. Motiv melancholie, jenž v této sbírce nelze přehlédnout, je však modifikován zejm. ve sféře intimní lyriky, která již nevyznívá jednoznačně tragicky, ale naopak poskytuje určitou naději. Abychom blíže poznali motiv melancholie v Ještě jednou se vrátíme... , zmapovali jsme jeho vnímání v průběhu historie, což nám umožnilo definovat některé typické rysy, které jsou pro melancholii zásadní. Jedná se o zaujetí minulostí, prostor, podzim, tendence k osamělosti,...

A contrastive study of means expressing necessity in English and Czech
Šimůnková, Renata ; Hajičová, Eva (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent) ; Huschová, Petra (oponent)
Doktorská disertační práce zkoumá rozčlenění sémantického pole nutnosti v angličtině a češtině na základě jazykových prostředků použitých v současné krásné literatuře (čtyři díla anglická a čtyři díla česká a jejich publikované překlady). Cílem práce je nejprve popsat rozčlenění tohoto pole v obou jazycích, určit a porovnat významy a použití jednotlivých prostředků vyjádření nutnosti uvnitř jednoho jazyka a následně data, získaná pro každý jazyk jednotlivě, porovnat. Na základě porovnání jsou potom stanoveny základní podobnosti a rozdíly, diskutovány možné příčiny popsaných rozdílů a jejich důsledky z hlediska správného vyjadřování jednotlivých sémantických hodnot nutnosti v obou jazycích. Práce sestává ze tří hlavních částí: části teoretické, empirické a závěru. Teoretická část je pojata jako poměrně široký obecný úvod do problematiky modality a dále pak konkrétně nutnosti. Kromě vytyčení a vymezení pojetí obecného konceptu modality se kapitola věnuje způsobům vyjádření nutnosti v angličtině a v češtině a jejich porovnání. V empirické části jsou diskutovány a porovnávány jednotlivé prostředky vyjádření nutnosti, jak uvnitř jednoho jazyka (podrobně je například diskutován rozdíl mezi must a have to, mustn 't a can 't) tak mezi jazyky a prezentovány dílčí výsledky těchto porovnání. Závěrečná část nabízí...

Emblematické redukce autora jako literární ikony či "star"
Libichová, Tereza ; Heczková, Libuše (oponent) ; Bílek, Petr (vedoucí práce)
Pojmy autor a autorství doznaly od počátků naší literární tradice mnoha změn a byly mnohokrát zproblematizovány. v současné době se dá existence autora rozdělit na tři rozdílné entity: autora jako psychofyzickou bytost, autora jako subjekt v textu a případně autora - postavu, jejíž existence je v textu tematizována. Toto rozdělení umožňuje sledovat různou míru prolínání těchto tří entit, ovšem s důrazem na to, že autor jako psychofyzická bytost není pro literární interpretaci relevantní. Vymezuje se zde tedy ještě další "subjekt", který se pohybuje kdesi na pomezí autora konstituovaného textem a autora biografického. Právě tento subjekt, respektive jeho možné zobrazení, je předmětem zkoumání této práce. Obraz takového autorského subjektu se v textu jeví vždy jako obraz emblematicky redukovaný, tj. zjednodušený nebo nějakým způsobem ochuzený o některé aspekty své existence.

Kulturní a historický vývoj regionu Podkrkonoší na příkladu obce Horní Štěpanice
Šteflová, Soňa ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá studiem kulturního a historického vývoje regionu Podkrkonoší na příkladu obce Horní Štěpanice z perspektivy kulturologických vědních disciplín. Je zde podán ucelený rozbor vývoje tohoto mikroregionu v jeho plném časovém rozpětí. V práci je kladen důraz na počátky osidlování studované oblasti, její proměny v různých časových obdobích a na její popis v současnosti. Práce zachycuje tuto oblast na pozadí jednotlivých dějinných událostí, jako např. období držení panství šlechtickými rody Valdštejnů a Harrachů, 1. a 2. světové války, období socialismu a porevoluční vývoj. Součástí práce je také vyhodnocení získaného materiálu, na základě kterého je podán rozbor hmotného umění a živé kultury tohoto regionu. Mezi studované oblasti proto patří následující témata: lidová strava, tradiční řemesla, lidový oděv, ochotnické divadlo, nářečí a lidové zvyky v průběhu křesťanského roku. Závěr práce spočívá v analýze současného postavení obce v kontextu regionální kultury. Cílem práce je, za prvé, na příkladu konkrétní obce podat ucelený obraz vývoje regionu Podkrkonoší, za druhé, zmapovat současný stav a nastínit možný směr, kterým se bude lidová kultura této oblasti v budoucnu ubírat a otevřít prostor k jeho dalšímu možnému studiu.

Mýtus a jeho kulturologická interpretace (egyptský mýtus o Usirovi a skandinávský mýtus o Baldrovi)
Herrmannová, Nela ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Tato kulturně historická práce se zabývá analýzou mýtu, jako základu duchovní kultury a jeho kulturologickou interpretací. Na základě jednoho z nejstarších mýtů, egyptského královského mýtu a jeho komparace se skandinávským mýtem o Baldrovi se snaží osvětlit, co znamenala mytologie pro člověka v době, kdy byla živá a žitá a co znamená pro člověka v dnešním odkouzleném, přetechnizovaném světě. Zároveň práce polemizuje s odbornými prameny a přináší jiný výklad detailů jednotlivých mýtů. Srovnání dvou lokálně i časově vzdálených mýtů vede k obhajobě názoru Josepha Campbella o jednotě lidského ducha a o tom, že se lidská fantazie a imaginace rozvíjela v různých vzdálených kulturách podobnými směry. Hlavním cílem práce je ukázat na konkrétních příkladech význam mytologie v lidském myšlení a potvrdit jeho adaptační funkci a to díky analýze dvou příbuzných mýtů, z nichž vyplývají další závěry ohledně jednoty základů lidského myšlení. Kromě toho se autorka dostává i k teoretickému zamyšlení nad mýtem jako námětem dramatického díla, čímž přináší nový pohled na egyptský mýtus o Usirovi a rozebírá mýtus jako inspirační prvek nejen uměleckých děl v časově i prostorově vzdálených kulturách.

Myths of the Contemporary Man: An Application of the "Mythic Reading" Method to the Selected Works of the World of the World Literature of the 20th and 21st Centuries.
Bargár, Pavol ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent) ; Trojan, Jakub (oponent)
Uvedená práca sa pokúša poskytnúť prístup k mýtu, ktorý by vystihoval jeho aktuálnosť pre dnešného človeka. Práca začína pokusom uchopiť význam(y) gréckeho termínu μυθος, jeho vzťahu k termínu λογος v priebehu dejín a kritickým vyrovnaním sa s definíciami a interpretačnými metódami vybraných bádateľov v oblasti štúdia mýtov. Následne je navrhnutá vlastná definícia mýtu, v náväznosti na P. Ricoeura, L. Coupeho, D. Cupitta a ďalších. Mýtus je vnímaný ako dialektické spojenie naratívu a mýtických motívov, ktoré nie sú nemenné, ale práve v kontexte vytvorenom príbehom dostávajú vždy nový význam. Tak mýty tvoria reťaze vzájomne spojených verzií, otvorené pre ďalšie interpretácie v procese "radikálnej typológie." Mýty nie sú obmedzené na oblasť náboženstva, "radikálna typológia" zohľadňuje profánny kontext. Jednotlivé články reťazí mýtov môžu byť teda aj literárne diela. Vybrané diela svetovej literatúry 20. a 21. storočia (M. Bulgakov: Majster a Margaréta, G. Orwell: 1984, H. Murakami: Kafka na pobreží, P. Auster: Sklené mesto) sú v práci interpretované ako mýty za pomoci metódy "mýtického čítania," ktorá využíva imagináciu v rovnakej miere ako zásady logiky. Je navrhované vnímať mýty ako dialektické spojenie "dokonalosti" a "otvorenosti," ktoré poskytuje priestor pre vstup "iného." To je významné i z...

Řád servitů a rekatolizační romance - Sebeprezentace církevního řádu v habsburské monarchii (1613-1780)
Čapská, Veronika ; Hojda, Zdeněk (vedoucí práce) ; Čornejová, Ivana (oponent) ; Oppeltová, Jana (oponent)
Cílem předkládané disertační práce je vytvoření nejen empiricky, ale rovněž interpretačně bohatého textu, který by mohl přispět k intenzivnější diskuzi o sebereprezentačních strategiích církevních řádů v habsburské monarchii v období raného novověku. Hlavní ideou práce je koncept "sebeprezentace" subjektu v historickém kontextu a zkoumání tohoto fenoménu u servitů.

Martin Antonín Lublinský (1636-1690) jako inventor grafických listů: pohled do barokní grafiky druhé poloviny 17. století
Zelenková, Petra ; Horyna, Martin (vedoucí práce) ; Preiss, Pavel (oponent) ; Royt, Jan (oponent)
Práce je věnována jednomu z nejvýznamnějším inventorů grafiky druhé poloviny 17. století ve střední Evropě, malíři a kreslíři Martinu Antonínu Lublinskému (1636-1690). Po dlouhá léta pozapomenutý Slezan, usazený od roku 1664 v Olomouci, se během posledního desetiletí octnul v centru uměleckohistorického bádání. Příčinou tohoto zájmu je Lublinského osamocené a v lecčems zakladatelské postavení v domácím moravském malířství a kreslířství 17. století. Především je ale poutavé ikonografické bohatství Lublinského známých děl, jejichž počet neustále narůstá. Cílem mé práce bylo sestavit katalog všech podchytitelných Lublinským navržených rytin a k nim se vážících kreseb a současně je důkladně interpretovat. Jednotlivá katalogová hesla jsou podrobně ikonograficky analyzována, je objasněn objednavatelský, historický a uměleckohistorický kontext. Katalog obsahuje v první řade univerzitní teze, které představují těžiště Lublinského tvorby invetora. Dále jsou pojednány Lublinským navržené frontispisy a knižní ilustrace, devocionální grafické listy, portréty a církevní znakové kalendáře. Jako kuriosum v katalogu figurují Lublinského dvě vlastní grafické realizace. Krom toho katalog doplňuje oddíl věnovaný Lublinského předlohovým kresbám a návrhům pro rytiny. Katalog uzavírá soupis ztracených a hypotetických děl. Na...

Případová studie plánované výstavby přehrady v Nových Heřminovech (Je výstavba opravdu ve veřejném zájmu?)
Sztuková, Karolína ; Slavíková, Lenka (vedoucí práce) ; Vejchodská, Eliška (oponent)
Tato bakalářská práce je případovou studií plánované výstavby přehrady v Nových Heřminovech v okrese Bruntál. První část se věnuje teoretickému vymezení pojmu veřejný zájem a výkladu postupu analýzy klíčových aktérů. Na základě poznatků z této části autorka podává odpověď na otázku, zda je realizace tohoto projektu v zájmu většiny projektem ovlivněných (modifikace veřejného zájmu) obyvatel. K vyslovení závěru přispívá i aplikace analýzy klíčových aktérů na tento konkrétní případ. V závěru práce autor hodnotí přínosy této analýzy nejen pro konkrétní případ, ale také pro aplikaci na problematiku životního prostředí obecně.

Postava ženy ve španělském románu v období frankismu
Sojáková, Tereza ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent) ; Fousek, Michal (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je analýza ženských postav ve vybraných španělských románech z období frankismu. Žena jako předmět zkoumání nabízí množství interpretací, ať už z hlediska literárního či historického, tak psychologického nebo sociologického. Ve své práci se alespoň částečně snažíme postihnout všechny tyto aspekty. V první části se zabýváme historickým postavením ženy ve společnosti, především pak v období frankismu. V druhé části již věnujeme plnou pozornost ženě jako literární postavě. Po krátkém shrnutí historie ženských postav ve španělské literatuře se soustředíme na rozbor jednotlivých děl významných španělských spisovatelů. V závěrečné kapitole pak usilujeme o komplexní pohled na ženskou postavu v pojednávaných románech.