Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příběh vzdělané Romky
Brožová, Kateřina ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Bakalářská práce "Příběh vzdělané Romky" se věnuje problematice vzdělávání Romů, konkrétně jde o případovou studii jedné romské dívky, která se na rozdíl od většiny Romů dokázala probít školským systémem až na vysokou školu. Práce si kladla za cíl poznat osobu vzdělané Romky a popsat důležité motivy v jejím životě, které ji vedly ke vzdělávání, proto je metodologicky orientována kvalitativně. Data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a metody "Osa života". Poté byla analyzována a interpretována v kontextu odborné literatury. Text práce je rozdělen do tří částí - teoretickou, metodologickou a empirickou. Teoretický podklad vychází z literatury v oblasti psychologie, etnologie, antropologie, pedagogiky, sociologie a pojednává především o oblasti vzdělávání romských žáků a o problematice identity, zejména o identitě kulturní a identitě romského etnika. Metodologická část seznamuje se zvolenými metodami sběru dat a popisuje cíle a výzkumnou otázku. Empirická část přináší prezentaci výsledků celého výzkumu. Klíčová slova: vzdělávání Romů, kulturní identita, identita romského etnika, případová studie
Kulturní identita z antropologického hlediska: Skotské hry
Marešová, Jana ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat vznik, vývoj a současný stav skotských her ve Skotsku, v České republice a ve světě, přičemž důraz je kladen na popis vzniku her v klanové společnosti, následné násilné potlačení horalských tradic a jejich opětovného znovunalezení. Práce se dále věnuje rozvoji moderních skotských her od konce 18. století do současnosti s popisem disciplín, které jsou k vidění na dnešních hrách. V závěru práce je pozornost zaměřena na definování kulturní identity, která je poté aplikována na fenomén skotských her. Klíčová slova: skotské hry, klany, Vysočina, disciplíny na skotských hrách, kulturní identita, tradice
Cizinci na počátku školní docházky
Dostálová, Petra ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá začleňováním žáků-cizinců do 1. tříd českých základních škol a s tím souvisejícími problémy. Též poukazuje na vzdělávací systémy u nás a ve vybraných státech v zahraničí, což by mohlo pomoci učitelům pochopit odlišné přístupy rodičů-cizinců a jejich dětí ke vzdělávání. Práce objasňuje odlišnosti jiných kultur, jejichž znalost by mohla usnadnit učitelům komunikaci s žáky-cizinci a jejich rodiči. Dále se zaměřuje na možnosti podpory při začleňování dětí cizinců do českých škol a jejich využití. Na základě vyhodnocení můžeme konstatovat, že adaptace žáků-cizinců na školní prostředí probíhá většinou bez problémů. Pokud se nějaký problém vyskytne, souvisí s jazykovou bariérou, sociální nebo emocionální nezralostí dítěte. Učitelé považují příchod žáka-cizince za přínos, ale upozorňují na náročnou práci s těmito dětmi. Nejčastěji využívají pomoc neziskové organizace Mety.
Hledání identity v tzv. palánkovském cyklu Ladislava Balleka
Erdélyiová, Veronika ; Pátková, Jana (vedoucí práce) ; Chmel, Rudolf (oponent)
Diplomová práce má analyticko-interpretační charakter se zaměřením na hledání identity v tzv. palánkovském cyklu Ladislava Balleka. Výchozími texty jsou Ballekova sbírka novel Južná pošta (1974) spolu s romány Pomocník (1977) a Agáty (1981). Předmětem komparace jsou zejména specifika pojetí národní identity. Analytická část je směřována k uchopení rozličných podob identity člověka a osvětlení jejich jednotlivých forem (národní, historická, kulturní). V práci je kladen důraz na interpretaci konkrétních próz s ohledem na jejich širší platnost v rámci slovenského literárního kontextu.
Possibilities for maintaining the Cultural Identity of the Nahuas from the Northeastern Mountains of the Puebla State: The Case of the Organization Union de Cooperativas Tosepan Titatiniske
Bernkopfová, Michala ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Barteček, Ivo (oponent) ; Vrhel, František (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou kulturní identity etnických skupin v moderní společnosti Mexika, zkoumá její povahu a podstatu a hledá možnosti jejího uchování. Ústřední otázkou práce je, jakým způsobem mohou indiánské skupiny svobodně rozvíjet svou kulturu v moderní mexické společnosti, a tím si zachovat vlastní svébytnost a identitu. Hlavním nástrojem je případová studie nahuaských komunit obývajících území Severovýchodního pohoří mexického státu Puebla, kde působí organizace Unión de Cooperativas Tosepan Titataniske, usilující o zlepšení životní úrovně a posílení kulturní identity vesničanů v regionu. Etno-historická studie nahuaských komunit v daném regionu, doplněná o analýzu kulturní identity současných obyvatel vycházející z terénního výzkumu, ukazuje, že indiánské kultury si mohou udržet svou identitu i navzdory výrazným vnějším zásahům do jejich tradičního způsobu života v průběhu staletí a že kontinuita jejich identity není závislá na zachování konkrétních, časově podmíněných kulturních projevů. Naopak významným faktorem pro udržení kulturní identity je funkční kontinuita dané skupiny a její integrita, dále existence společných identifikačních prvků a také vědomí vlastní odlišnosti. Nahuaské komunity v regionu si svou identitu ve větší či menší míře dosud zachovávají a silně vnímají...
Chicanská kulturní identita v USA: Tomás Rivera a Roberta Fernándezová
Paclíková, Edita ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na téma kulturní identity mexických Američanů v USA. V úvodu vychází ze vzájemně propojené minulosti Mexika a Spojených států amerických (otázka přistěhovalectví, chicanské hnutí, chicanská španělština). Pozornost je věnována koncepci mexickoamerické literatury a esejistické, básnické a především narativní tvorbě Tomáse Rivery, předního představitele literatury chicanského hnutí. Jádrem práce je analýza osobitých motivů v Riverově cyklu povídek ...a země jej nepohltila, které vytvářejí obraz života mexických Američanů (motiv náboženství, viny, zoufalství, cesty aj.). Pro pochopení mexickoamerické literatury v její celistvosti (tj. literatury chicanského hnutí a literatury mexickoamerických žen) je provedena komparace Riverova cyklu povídek s dílem spisovatelky Roberty Fernándezové Ženy hranice. 1

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.