Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Izraelská národní identita v písních No'omi Šemer
Kuželová, Mariana ; Sládek, Pavel (vedoucí práce) ; Menachem Zoufalá, Marcela (oponent)
Tato práce si klade za cíl zachytit motivy izraelské národní identity v písňových textech izraelské textařky a skladatelky Noʿomi Šemer (1930-2004) z jejího tvůrčího období do roku 1967. První kapitola pojednává o dějinách hebrejské ideologické písně od konce 19. století do 60. let 20. století. Druhá kapitola se zabývá těmi biografickými prvky a politickými názory Noʿomi Šemer, které jsou relevantní pro pochopení její tvorby. Dále jsou představeny metody a výsledky analýzy autorčiných textů, kterou provedl Michael Gadish, a z níž tato práce do jisté míry čerpá. V této kapitole je rovněž popsán vztah mezi tvorbou Noʿomi Šemer a izraelskou národní identitou její doby. Poslední kapitola se zaměřuje na nejvýraznější motivy autorčiny tvorby, kterými jsou biblické motivy, motiv vojáka a motiv budování. Každému z těchto motivů je věnována samostatná podkapitola, ve které je na ukázkách písňových textů předvedeno, jakým způsobem autorka s danými motivy nakládá. Práce je doplněna o obrazové přílohy, které dokazují přítomnost zmíněných motivů i v tehdejší izraelské vizuální kultuře. V závěru se práce snaží navrhnout možné příčiny relevance těchto motivů v kultuře a identitě tehdejší izraelské společnosti.
Stanislav Zedníček: nešťastný hledač
Čeplová, Miroslava ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Práce zabývající se osobou Stanislava Zedníčka vymezuje prostřednictvím dochovaných dokumentů, korespondence a jiných archiválií básníkovu pozici v jeho tehdejším, ale i současném literárním kontextu. Cílem je také najít specifika Zedníčkovy poetiky a zároveň jeho tvorbu ukázat ve vztahu s okruhem autorů jako jsou Jakub Deml, Vladimír Holan, František Halas, Jan Čep, Jan Zahradníček a Jaroslav Durych.
Funkce jazykové semiózy v textech písní skupiny Prago Union
Andresková, Marie ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
(abstrakt) Práce "Funkce jazykové semiózy v textech písní skupiny Prago Union" si klade za cíl zachytit a charakterizovat výjimečnost a jedinečnost výrazových prostředků v tvorbě textaře hip hopové hudební skupiny Prago Union - Adama Svatoše. Představuje také skupinu jako takovou, shrnuje její stopu na české hudební scéně a tvorbu jako celek. Prostřednictvím sémiotické analýzy zkoumá užité významové prvky v textech písní a popisuje tak jejich obsah, vyznění a charakteristické jazykové prostředky. Zaměřuje se především na znak, hlavní nástroj a jednotku semiózy, a jeho interpretaci v rámci populární kultury, do které se hip hop nepochybně řadí. Soustředí se také na interpretaci užitých sémantických jevů, zdůvodňuje jejich význam a výskyt v textech. Pokouší se zachytit originalitu vyjadřování a přínos autorovy tvorby. Na závěr ji porovnává s tematicky podobnými díly - díly beatnické generace.
Konceptualizace života v českých populárních písních (Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa)
Janovská, Zuzana ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce zkoumá konceptualizaci života v textech českých populárních písní 60. let 20. století. Teoreticky a metodologicky vychází z kognitivně a kulturně založených přístupů k jazyku, zejm. z teorie pojmové metafory a metonymie (Lakoff a Johnson) a z pojetí jazyka jako obrazu světa (lublinská škola). Na základě slovníkových dat nejprve analyzuje sémantiku lexému život a dospívá tak k základům jazykového obrazu života, jak je ukotven v běžné češtině; bere přitom v úvahu i obraz života (v kontrastu se smrtí), jak ho podává odborná literatura o české lidové kultuře. Jádro práce tvoří interpretace téměř stovky písňových textů ze zkoumaného období, ve kterých je tematizován lidský život v různých jeho fázích (etapách) a podobách (prostřednictvím opozic život - smrt, mládí - stáří apod.); sledovány jsou relevantní sémantické prvky, které se podílejí na jeho konceptualizaci. Systematicky a podrobně jsou popsány zejména metafory (strukturní, ontologické a orientační), metonymie a představová schémata spojená se životem (schéma CESTA, CYKLUS); pozornost je věnována jejich konkrétní jazykové realizaci. Klíčová slova kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, konceptualizace, metafora, metonymie, představová schémata, život, píseň, populární hudba, písňový text
Ženy jako autorky písňových textů poslední doby
Čížková, Karla ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout čtenáři přehled o tvorbě současných ženských autorek písňových textů a poukázat na témata, kterým se převážně věnují. Dílčím cílem je také zjistit, zda existují specificky ženská témata a specificky ženské vyjadřování a jazyk. Jádrem práce je komentovaná antologie textů. Sem jsou zařazeny texty autorek, které jsou samy také autorkami hudby a interpretkami svých písní, tvoří přibližně v posledních deseti letech a vydaly alespoň jedno autorské CD Docházím k závěrům, že ženy se ve svých textech věnují především partnerským vztahům, lásce jako zvláštnímu citu, rodině a mateřství a také postavení samy sebe ve světě a smyslu vlastní existence, víře či sexualitě. Charakteristické pro ženské autorky je, že pohlíží na věci tak, jakoby těm samým tématům muži nemohli porozumět. Specifický je také jazyk ženských autorek a motivy, které používají jako vyjadřovací prostředky: jsou to především něžné a křehké obrazy a metafory, intuitivní a hravé slovní hříčky. V některých textech se ženy snaží vymezit vůči stereotypu ženy zasazením textu do typicky mužského prostředí, popřípadě použitím "mužského" slovníku.
"Du has(s)t mich (gefragt) …" Human primal fears and their literary implementation in lyrics of the band ,Rammstein'
Pecková, Adéla ; Blahak, Boris (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
"Du has(s)t mich (gefragt) …" je slovní hříčkou vystihující kontroverznost německé skupiny Rammstein, která svou tvorbou leckdy bez obalu naráží na nejrůznější společenské události a společensky tabuizovaná témata. Svým přímočarým postojem vyvolává v lidech obraz hluboce zakořeněných strachů. Cílem této práce je interpretace vybraných textů a kontroverzních témat, v nich obsažených, i poukázání na motivy, které vyvolávají u jednotlivých posluchačů mnoho emocí. Motivy odrážejí mnohdy lidské slabosti. Ústřední otázkou je, proč se tato německá skupina stala fenoménem současnosti po celém světě a proč jsou její texty předmětem diskuzí. Objevující se provokace má zajisté kořeny v původu členů skupiny Rammstein, jež pocházejí z bývalé NDR, kde neměli příležitost otevřeně se vyjádřit ke kontroverzní tematice.
Narativní prostory lyriky
Melichar, Dominik ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Málek, Petr (oponent)
Práce je shrnutím úvah o čtení lyrického textu a čtenářského porozumění. Je složena ze dvou velkých tematických okruhů - naratologie a poetiky lyrické básně -, které jsou však v samotném textu práce rozpuštěny tak, aby neustále docházelo k jejich setkávání a přímé konfrontaci. Třetím velkým okruhem, který je v textu práce též rozpuštěn tak, aby mohl být funkční pro každou ucelenější část, je poezie Jiřího Ortena. Naratologie se dnes jeví jako univerzální přístup k analýze uměleckého díla (vedle literárního textu také filmového díla, divadelního představení, malby atd. apod.). Poetika lyrické básně je v podobné metodologii dosud nezakotvená. Úvahy této práce vycházejí z předpokladu, že narativita je jednou ze základních noetických struktur lidské mysli a vyprávění příběhů organizujícím principem lidské psychiky. Na základě tohoto předpokladu pak fenomén lyrické básně přistupuje k člověku jako svého druhu vyprávění, jež tvoří vlastní fikční svět. Zamyšlení nad fikčností básně vycházející především z Doleželova konceptu fikčních světů je v tomto textu podpořeno studií Miroslava Červenky Fikční světy lyriky, která je zároveň pomyslnou červenou nití celé práce. Jedno z posledních Červenkových děl je konfrontováno s dalšími teoretickými úvahami k tomuto tématu (především M.-L. Ryanová, W. Iser, ale i U....
Nespisovnost v současné zpívané poezii
Mohylová, Barbora ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem hip hopu jako jednou z osobitých forem současné zpívané poezie. Práce zkoumá hiphopové texty především po jazykové stránce, pozornost je věnována hlavně charakteristickým rysům nespisovnosti, jako je obecná čeština, velká míra expresivity a s ní spojené četné vulgarismy, ale i slang, který si hiphopová subkultura buď vytvořila, nebo přejala z anglického jazyka. Samotné hiphopové subkultuře a hip hopu jakožto hudebnímu a životnímu stylu je věnována první část práce. Jádrem práce jsou potom rozbory konkrétních textů několika vybraných interpretů. V závěru práce je uvedeno shrnutí výsledků analýzy a celkové zhodnocení toho, jak přívrženci hiphopové subkultury užívají jazyk.
Život a raná tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Bakalářská práce je založena na interpretaci života, raného díla a významu spisovatele Josefa Macha. Podle těchto kritérií je rozčleněna do tří tematických celků. První část představuje Machův životopis, který vychází z původních informací z díla, z korespondence a z dokumentů institucí, s nimiž byl jeho život spjat. Druhá část práce analyzuje Machovy první dvě básnické sbírky, a to z formálního a především ze sémantického hlediska. V posledním oddíle se práce zaměřuje na vybranou sekundární literaturu o Josefu Machovi a na průběh a vývoj vydávání a zpracování jeho díla. Cílem práce je jednak snaha o ucelení informací o českém básníku, který měl vliv jak na domácí literaturu, tak na literaturu v zahraničí; usiluje rovněž o nastínění základního tematického přehledu jeho rané tvorby.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.