Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30,252 záznamů.  začátekpředchozí30243 - 30252  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.87 vteřin. 

Learning and teaching grammar at high schools. German as a second language
Coufalová, Hana ; Berglová, Eva (oponent) ; Dovalil, Vít (vedoucí práce)
Tato diplomová práce má za cíl zjistit stav výuky gramatiky německého jazyka na českých gymnáziích. V úvodní teoretické části se nejprve zabývá dosavadním stavem bádání v této oblasti, které se rozšířilo především v poslední době. S prosazováním komunikativní kompetence ve vyučování cizích jazyků se objevilo několik názorů, které gramatiku nepovažovaly za příliš důležitou, popřípadě ji odmítaly zcela. Dnes však znovu dochází k restauraci gramatiky jako naprosto legitimní a důležité součásti jazykového vyučování. Tomu proč je gramatika důležitá, se podrobně věnuji v tomu určené kapitole.

Dokazování v civilním procesu
Schejbalová, Zuzana ; Frintová, Dita (vedoucí práce) ; Pohl, Tomáš (oponent)
Závěr Cílem diplomové práce bylo v prvé řadě podat ucelený přehled o dokazování v civilním procesu a upozornit na některé otázky, ohledně nichž nepanuje všeobecná shoda. Takovým případem je například povaha důkazního prostředku výslechem účastníka ve sporném řízení, význam shodných skutkových tvrzení stran ve sporném řízení a vůbec otázka důležitosti dokazování v civilním procesu vzhledem k institutům, které ho ve značné míře vylučují. V této souvislosti považuji za nutné zmínit již platný zákon č. 7/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen "velká novela OSŘ), který nabude účinnosti dne 1. 7. 2009. Velká novela OSŘ se výrazně dotýká, mimo jiné, oblasti dokazování, konkrétně zavádí institut přípravného jednání a zpřísňuje koncentraci řízení, a to takovým způsobem, že od 1. 7. 2009 budou moci účastníci řízení uvádět rozhodné skutečnosti o věci samé a označovat důkazy k jejich prokázání jen do skončení přípravného jednání, příp. ve lhůtě, která účastníkům za tímto účelem bude poskytnuta. Pokud ve věci neproběhlo přípravné jednání, mohou účastníci uvádět rozhodné skutečnosti o věci samé a označovat důkazy k jejich prokázání jen do skončení prvního jednání, i zde je možnost poskytnutí lhůty ke splnění povinnosti tvrzení...

Problematika osvojování internacionalismů při vyučování ruštiny jako druhého cizího jazyka
Stárková, Lenka ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Liptáková, Zuzana (oponent)
Kvalitativní analýza slovní zásoby učebnic anglického jazyka - Cutting Edge (elementary, pre-intermediate,intermediate) a ruského jazyka Raduga I, II., III. ukázala, že v mnoha případech lze internacionalismy osvojovat v podstatě bez problémů, neboť jejich po stránce grafické, gramatické i sémantické se slova shodují ve všech třech zkoumaných jazycích. Nabízí se tak prostor pro uplatnění pozitivního transferu jak z mateřštiny tak i z prvního cizího jazyka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Rozdíly v průběhu základního tónu relevantní pro percepční rozlišování melodémů v češtině
Veroňková, Jitka ; Palková, Zdenka (vedoucí práce) ; Krčmová, Marie (oponent) ; Janota, Přemysl (oponent)
Práce patří do problematiky intonologie češtiny. Jejím cílem je zjištění relevantních rozdílů v průběhu základního tónu, které jsou dostatečné pro percepční rozlišení základních výpovědních kategorií v češtině. Melodie řeči je v češtině funkčně využita. V rámci neutrálních výpovědí odlišuje ukončené a neukončené výpovědi a uvnitř výpovědí ukončených jako jediný prostředek větu oznamovací a otázku zjišťovací. Melodické průběhy některých kadencí jsou si však podobné a u některých variant může v řeči docházet k melodickým přesahům. Tato skutečnost není však v reálné komunikaci zřejmá, jelikož informace zprostředkovaná melodií je doplněna působením dalších, jazykových i nejazykových prostředků. Zvukové vlastnosti, které jsou dostatečné pro percepční rozlišení fonologických typů výpovědí, nejsou ještě uspokojivě prozkoumány. Jsou standardizována základní melodická schémata, chybí však podrobný popis jejich konkrétních realizací. Tato práce představuje uzavřenou etapu výzkumu, o kterém se však předpokládá, že se bude i nadále rozvíjet. Vstupní experiment (Janíková, 1997) zkoumal vybraný soubor melodických typů a zároveň ověřoval možnost použití syntetické řeči k tomuto typu analýzy. Závěry dovolují soudit, že zvolené nasměrování výzkumu přináší užitečná zjištění a je proto vhodné ho rozšířit i na další část...

Rozdíly v průběhu základního tónu relevantní pro percepční rozlišování melodémů v češtině
Veroňková, Jitka ; Palková, Zdenka (vedoucí práce) ; Krčmová, Marie (oponent)
Práce patří do problematiky intonologie češtiny. Jejím cílem je zjištění relevantních rozdílů v průběhu základního tónu, které jsou dostatečné pro percepční rozlišení základních výpovědních kategorií v češtině. Melodie řeči je v češtině funkčně využita. V rámci neutrálních výpovědí odlišuje ukončené a neukončené výpovědi a uvnitř výpovědí ukončených jako jediný prostředek větu oznamovací a otázku zjišťovací. Melodické průběhy některých kadencí jsou si však podobné a u některých variant může v řeči docházet k melodickým přesahům. Tato skutečnost není však v reálné komunikaci zřejmá, jelikož informace zprostředkovaná melodií je doplněna působením dalších, jazykových i nejazykových prostředků. Zvukové vlastnosti, které jsou dostatečné pro percepční rozlišení fonologických typů výpovědí, nejsou ještě uspokojivě prozkoumány. Jsou standardizována základní melodická schémata, chybí však podrobný popis jejich konkrétních realizací. Tato práce představuje uzavřenou etapu výzkumu, o kterém se však předpokládá, že se bude i nadále rozvíjet. Vstupní experiment (Janíková, 1997) zkoumal vybraný soubor melodických typů a zároveň ověřoval možnost použití syntetické řeči k tomuto typu analýzy. Závěry dovolují soudit, že zvolené nasměrování výzkumu přináší užitečná zjištění a je proto vhodné ho rozšířit i na další část...

Učební úlohy v učebnicích anglického jazyka
Dřímal, Daniel ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tématem diplomové práce je problematika učebních úloh v učebnicích anglického jazyka. Těžiště práce spočívá v analýze učebnic z hlediska výskytu didaktických úloh. Tyto úlohy rozvíjejí dvě základní oblasti - jazyk samotný (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) a jazykové dovednosti (mluvení, poslech, čtení, psaní). Důraz je kladen na to, jaký typ úloh se v učebnicích angličtiny vyskytuje a co konkrétně jednotlivé úlohy rozvíjejí, v čem žáka obohacují a co konkrétně se jimi učí. Práce rozebírá nejprve konkrétní oblast teoreticky a poté se přesouvá k samotným učebním úlohám. V poměrně rozsáhlé teoretické části spočívá hlavní část této práce - teoretická část podává detailní popis dané problematiky. Výzkumná část práce spočívá v obsahové analýze některých vybraných učebnic anglického jazyka z hlediska výskytu učebních úloh. Zaměřuje se na míru zastoupení úloh zaměřených na jazyk a jazykové dovednosti. Výsledky této práce pomohou rozšířit povědomí o didaktickém obsahu učebnic angličtiny a přispět do diskuse o této problematice. Teoretická část zase může sloužit učitelům-praktikům k rozšíření jejich povědomí o výuce angličtiny, což může mít zásadní dopad na charakter výuky angličtiny v jejich třídách.

Variantnost neživotných maskulin a problematika spisovného jazyka ve škole (se zaměřením na lokál singuláru)
Vybíral, Petr ; Kvapilová Brabcová, Radoslava (vedoucí práce) ; Sgall, Petr (oponent) ; Minářová, Eva (oponent)
Pro skloňování českých substantiv je typická bohatost skloňovacích typů (vzorů) i jejich koncovek. Ty se buď vyznačují poměrně silnou homonymií (např. typ staveni), nebo synonymií. Prostřednictvím svých pozičních koncovkových variant (alomorfů) vytvářejí pak synonymické koncovky dubletní tvary (tvarové varianty). Popis distribuce těchto variantních koncovek je v češtině morfologicky zajímavý a didakticky obtížný úkol. A to především proto, že se ve škole učíme pochopit normu spisovného jazyka. Té jsme pak povinováni nejvíc, a proto vůči ní máme velký pocit zodpovědnosti. Nechtějíce ji porušit, jsme nuceni přemýšlet o tom, která z koncovek je spisovná, případně nejsou-li spisovné už obě. Od dob Gebauerových až po současnou Příruční mluvnici češtiny vstupují do hry při klasifikaci těchto koncovek lingvistické intervence, které je hodnotí a popisují na ose správný - nesprávný, resp. spisovný - nespisovný. Stranou přitom nezůstává ani pohled dialektologický. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vzdělávání zaměstnanců a měření efektivity vzdělávání ve společnosti XY
Mikulová, Kristýna ; Formánková, Dana (vedoucí práce) ; Stříteský, Marek (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání zaměstnanců a měření efektivity vzdělávání ve společnosti XY. V teoretické části je proveden literární průzkum související s touto tematikou. V analytické části je stručně charakterizována společnost a její struktura vzdělávání. Poslední část je zaměřena na vzdělávání techniků. Je zde popsána analýza vzdělávacích potřeb, cíle vzdělávací akce, forma kurzu a použitá metoda měření efektivity. Součástí je i dotazníkové šetření, které má objasnit, zda zaměstnanci používají naučené znalosti v praxi. Poslední kapitola obsahuje návrh procesu vyhodnocování, který je doplněn o doporučení.

Firefox OS Application for Learning Languages
Chudík, Jakub ; Fiedor, Tomáš (oponent) ; Vojnar, Tomáš (vedoucí práce)
This thesis deals with creating a language learning application specifically for the Friefox OS operating system for mobile, handheld devices. Because of its nature, the application's user interface attempts to cater specifically to the ergonomic needs of applications for handheld devices. It applies several concepts of gamification to improve the language learning process, the results of which are presented and evaluated. The application also brings its own unique features to make it stand out among existing state of art language learning applications.

Vývoj morfologie u dětí s rodinným rizikem vzniku dyslexie - příspěvek ke studiu předpokladů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s rizikem dyslexie
Kučerová, Tereza ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
A b s t r a k t Diplomová práce je součástí projektu věnujícího se studiu rizikových faktorů pro vznik specifických poruch učení u dětí s rizikem vzniku dyslexie. Konkrétně se zabývá vývojem morfologie u dětí s rodinnou zátěží specifických poruch učení. Dětem v předškolním věku a na počátku školní docházky byla opakovaně během tří let zadávána metoda s názvem Test morfologického uvědomování, vytvořená podle Žlabovy zkoušky jazykového citu (1992), aby mapovala vývoj v několika dílčích oblastech morfologických dovedností (přechylování a množné číslo podstatných jmen, minulý čas a 3. osoba jednotného čísla sloves, odvozování přídavných jmen a gramatická shoda). Bylo sledováno několik rovin. Za prvé, zda vývoj dětí v tomto věkovém období stále ještě postupuje vpřed a výkony dětí se tak zlepšují. Za druhé, zda jsou rozdíly ve vývoji dětí ze skupiny intaktní (s běžným řečovým vývojem) a ze skupiny rizikové (děti z rodin, kde se objevují specifické poruchy učení u alespoň jednoho z rodičů). Dále, zda má na úroveň vývoje vliv výše inteligence nebo pohlaví. Výkony dětí byly dále hodnoceny kvalitativně s ohledem na konkrétní jazykové jevy obsažené ve sledovaných oblastech morfologie. Závěry jednotlivých analýz jsou v práci podrobně rozvíjeny a dávány do kontextu s teoretickými východisky, aktuálními vědeckými...