Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,229 záznamů.  začátekpředchozí29220 - 29229  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.65 vteřin. 

Teacher in e-learning
Převrátilová, Silvie ; Kučírková, Lenka (oponent) ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce)
Cilem teto prace je analyzovat roli ucitele ve vyucovacim procesu, zejmena pak v relativne nove a dosud neprilis prozkoumane oblasti - v elearningu. V teto praci je ucitel posuzovan z nekolika hledisek. Nejprve se prace zameruje na osobnost ucitele obecne: na charakteristiky role ucitele, naroky kladene na jeho osobnost ve vyuce, jake plni role, tak jak jsou popsany v literature venovane psychologii a sociologii pro ucitele. Analyza se dale zameruje specificky na role ucitele v soudobych vzdelavacich teoriich, vsima si hlavne, do jake miry se ucitel v jednotlivych teoriich uplatnuje ci naopak neuplatnuje. Dale se pozornost obraci konkretne k uciteli anglictiny jako ciziho jazyka a jeho postaveni v metodach vyuky. Pri posuzovani metod vychazi hlavne z praci J.C. Richardse a T. Rodgerse, H.H. Sterna, V. Cooka. Po prozkoumani odborne literatury venovane rolim ucitele ciziho jazyka bylo zjisteno, ze ackoli moderni metodologie zduraznuje autonomii zaka, ucitel zaujima ve vyucovacim procesu zasadni postaveni a vsechny metody vyuky jsou roli ucitele alespon do jiste miry vymezeny.

K Husovým univerzitním promluvám
VOSTRÁ, Dominika
Tato diplomová práce s názvem K Husovým univerzitním promluvám se zaměřuje především na překlad a obsahovou stránku pěti vybraných univerzitních promluv, jejichž autorem je Mistr Jan Hus a které dosud nebyly přeloženy do češtiny. Zabývá se i žánrem univerzitních promluv a jejich jednotlivými aspekty {--} jejich strukturou, citáty z uznávaných autorit apod. Uvádí též srovnání s dalšími autory rekomendací ve 14. a 15. století a snaží se postihnout i některé shody a rozdíly mezi středověkými a dnešními promočními promluvami. Důraz je zde také kladen na etický přínos výzev a rad, které ve svých promluvách učitelé směřují ke svým žákům.

Aktivizace žáků ve výuce odborných předmětů na obchodní akademii
Klepačová, Klára ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Berková, Kateřina (oponent)
Práce se zabývá aktivizujícími metodami jako vhodným prostředkem k zefektivnění výuky odborných ekonomických předmětů. Jsou zde specifikovány hlavní přínosy aplikace těchto metod do vyučování. V analytické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření mezi studenty a vyučujícími na konkrétní obchodní akademii. Cílem tohoto zkoumání je zjistit, do jaké míry je kladen důraz na aktivizaci žáků v předmětu Ekonomika. Součástí výzkumu je i porovnání efektivity klasické frontální výuky a výuky s použitím aktivizujících metod. V závěru je uvedeno doporučení ke zlepšení průběhu výuky předmětu Ekonomika.

Dramatická výchova ve volnočasových střediscích pro matky s dětmi a její vliv na rozvoj kreativity dítěte
DOMINOVÁ, Lucie
Bakalářská práce pojednává o vlivu dramatické výchovy na tvořivost dítěte navštěvujícího volnočasové zařízení. První část práce je zaměřena na stručnou historii dramatu, jeho složek a žánrů. Práce se také věnuje srovnání dramatu a dramatické výchovy, dramatické výchově a jejím vlivům na osobnost dítěte. Popisuje osobnost pedagoga volnočasového zařízení, rodiče a dítěte. Praktická část je zaměřena na jednu z činností Domu dětí a mládeže v Jindřichově Hradci Baby klub. Baby klub se věnuje aktivitám rodičů a dětí batolecího a předškolního věku a umožňuje jim trávit produktivně jejich společný volný čas. Práce dále popisuje některé z aktivit a jejich vliv na dítě, rodiče a pedagoga. Je zde kladen důraz na důležitost všech volnočasových zařízení a aktivit, které podporují tvořivost dětí a formují jejich osobnost.

Výchova k občanství - Člověk ve společnosti - didaktická analýza tematického okruhu a jeho realizace ve výuce
Dolejšková, Petra ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce bylo na základě didaktické analýzy a analýzy výukových cílů tematického okruhu "Člověk ve společnosti" vytvořit výukový materiál využitelný pro učitele i žáky ve výuce Výchovy k občanství v 6. a 7. ročníku základních škol. Výběr tématu práce byl ovlivněn především naléhavou potřebou vytvořit výukový materiál, který by odpovídal současným principům ve výchově a vzdělávání, jak je zakotvuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, a pomoci tak učitelům v jejich pedagogické praxi. K tvorbě výukového materiálu byly vybrány dva tematické celky - Naše škola, Vztahy mezi lidmi. Výukový materiál byl zpracován formou metodických příruček a pracovních listů, které byly testovány na vybraných základních školách.63 Testování výukového materiálu umožnilo flexibilně reagovat na podněty žáků i učitelů a smysluplně korigovat výstupy vzniklé na základě teoretických východisek a didaktické analýzy s živou školní zkušeností. Nejdůležitější principy, které vtiskly charakter této práci a zásadně ovlivnily její způsob utváření a směřování, jsou především koncepce přípravy tematického celku podle M. Pasche, koncepce struktury pojmů J. S. Brunera využitá spolu s mentálním mapováním v pojmové a vztahové analýze učiva. V neposlední řadě byl také kladen důraz na aktivní a samostatné myšlení a přístup...

Primární, sekundární a terciální prevence u dětí s celiakií
PAPOUŠKOVÁ, Helena
Celiakie je chronické celoživotní onemocnění, charakterizované trvalou nesnášenlivostí lepku a typickými zánětlivými změnami sliznice tenkého střeva. Tyto změny vedou k porušenému vstřebávání všech živin, minerálů, vitaminů i vody. S první atakou onemocnění se setkáváme nejčastěji v dětském věku, protože tenké střevo bývá z důvodu přísunu další výživy značně zatíženo. Jedinou léčbou tohoto onemocnění je celoživotní bezlepková dieta. Diplomová práce s názvem Primární, sekundární a terciární prevence u dětí s celiakií se skládá ze dvou částí, z části teoretické, pro kterou byla použita odborná literatura a internetové zdroje a z části empirické, jež obsahuje samotné šetření s výsledky. Předmětem výzkumu této diplomové práce byla oblast onemocnění celiakií u dětí. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny čtyři cíle. Prvním z cílů bylo zjistit, jak je poskytována primární, sekundární a terciární prevence v ambulancích PLDD v oblasti onemocnění celiakií u dětí. Dalším z úkolů bylo vysledovat, jaký přínos pro rodiče má edukace sestrou o režimových opatřeních u dětí s celiakií. Zabývali jsme se otázkou, jaký dopad má nemoc na život dítěte, jeho rodinu a společnost, kterou je obklopen. Také jsme zjišťovali, zda je respondenty využívána pomoc zvenčí, podpora státu, institucí, materiální podpora. V empirické části diplomové práce jsme použili metodu kvalitativního výzkumného šetření. Pro toto šetření byla zvolena metoda dotazování pomocí individuálních polostrukturovaných rozhovorů se dvěma soubory respondentů. První soubor tvořilo devět sester pracujících v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, které mají v péči děti s celiakií. Druhý soubor respondentů tvořilo devět dětí s celiakií a jejich rodiče. Z výzkumného šetření vyplynulo, že nezbytné pro poskytování kvalitní péče je důležité pečlivé získání rodinné anamnézy, provedení preventivních prohlídek v daných intervalech, jejichž nedílnou součástí je sledování růstových parametrů a edukace o kojení a zařazování další výživy do stravy. Sledováním podezřelých symptomů jako je neprospívání, nevysvětlený úbytek tělesné hmotnosti, opožděný vývoj, bolesti břicha, opakované průjmy, zažívací obtíže, kožní vyrážky, záněty v dutině ústní, anémie může být včas odhaleno onemocnění celiakií. Sekundární prevence je vyjádřena činnostmi sester, jako jsou odběry biologického materiálu, edukace, doporučení, pomoc podpora. Edukace sester je zaměřena zejména na bezlepkovou dietu, přípravu bezlepkové stravy. Velký důraz je kladen na sledování rizikových faktorů, jako jsou autoimunitní onemocnění diabetes mellitus, Downův syndrom, onemocnění štítné žlázy, rodinné predispozice celiakie. Terciární prevence je zaměřena na podporu adaptace dítěte a jeho rodiny na chronické onemocnění, podporu normálního růstu, posuzování celkového stavu a předcházení komplikacím. Závěry poukazují na to, že největším problémem celiaků je finanční náročnost bezlepkové diety, v mnohém jsou také omezováni v oblasti stravování mimo domov. Finanční náročnost diety, ovlivňuje rodiny např. ve výběru dovolené. Je nutné, aby společnost v jejich okolí brala ohledy na jejich onemocnění, například jídelny a učitelé zajistili stravu, měli povědomí o dietních opatřeních. Dále z našeho výzkumného šetření vyplývá, že jen málo z rodin respondentů využívá možností finanční pomoci, obávají se negativního posouzení možnosti příspěvku, a z důvodu dostatečného finančního příjmu, nemají na finanční příspěvky nárok. Využívají zejména příspěvků od zdravotních pojišťoven. Na základě získaných informací byl vytvořen informativní leták pro rodiče dětí s celiakií. Výsledky výzkumu budou poskytnuty sestrám pracujícím v ambulancích praktických lékařům pro děti a dorost.

Problematika vietnamských dětí v českém školství
Pavlíčková, Naděje ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Záměrem diplomové práce je zachytit aktuální situaci vietnamských dětí v českém školství. Práce má teoreticko empirický charakter. První teoretická část obecněji sleduje fenomén migrace se zaměřením na příchod vietnamské komunity do ČR. Dále věnuje pozornost právnímu postavení cizince upravovanému legislativou ČR a to zejména v oblasti vzdělávání. Reflektuje také celkový obraz situace cizince a vztah majority s příslušníky vietnamské menšiny. Následně se zaměřuje na některé sociokulturní charakteristiky vietnamské komunity, kterými jsou výchova dětí, rodinné tradice a komunikační specifika. Podstatou teoretické části práce je podrobněji pojednaná kapitola, která se zabývá vzděláváním vietnamských dětí. Objasňuje jakou hodnotu má pro příslušníky vietnamské komunity vzdělávání dětí a informuje o předpokladech jejich vzdělávání. Dále se šířeji zabývá otázkou intregrace vietnamských dětí v prostředí české školy a specifiky pedagogické práce s nimi, důraz je kladen na komunikaci učitele, vietnamských žáků a jejich spolužáků a na školní úspěšnost dětí. Vymezení a uchopení problematiky tímto teoretickým rámcem umožnilo věnovat se ve druhé části empirickému šetření, zacílenému na sledování pedagogické a sociální integrace několika konkrétních vietnamských dětí ve třídách na vybrané škole. Situace vietnamských žáků...

Inovace obsahu a metod výuky chemie se zaměřením na vizualizaci prostřednictvím informačních a komunikačních technologií
Adamec, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Využití informačních a komunikačních technologií, včetně počítačové grafiky, ve výuce chemie představuje aktuální a frekventované téma současné didaktiky chemie. Důraz je v dosud publikovaných pracích kladen na znázornění struktury chemických látek a symbolický popis chemických dějů. Předkládaná práce nabízí komplexnější pohled na možnosti a meze využití počítačové grafiky i ostatních prostředků ICT. Cílem práce je na základě problémů, které identifikují studenti učitelství chemie a učitelé chemie jako aktuální, poskytnout přehled různých technologií, navrhnout jejich začlenění do výuky chemie a posoudit jejich úlohu v rámci probíhající kurikulární reformy. V rámci práce byla prověřena využitelnost vybraných prvků při přípravě výuky či přímo ve výuce, navrženy inovace stávajících výukových metod s využitím počítačové grafiky. Práce je zaměřena na oblast vizualizace učiva prostřednictvím počítačové grafiky, inovace výukových metod a obsahu s využitím počítače, počítačové hry a roli počítačové grafiky při didaktické transformaci. Byly vytvořeny dvě učebnice pro základní a střední školy, ve kterých jsou využity nově navržené prvky počítačové grafiky. V chemii jako vědě neustále narůstá množství poznatků, proto byl vytvořen model žákům přístupné prezentace nových informací o kyselině uhličité. Vzhledem...

Sociálně pedagogická práce ve škole
Starostová, Vendula ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Diplomová práce "Sociálně pedagogická práce ve škole" pojednává o škole jako sociálně pedagogické inst i tuci a o postavení uči tele, výchovného poradce, metodika školní prevence, vychovatele a celého školního poradenském týmu, včetně spolupráce školy s dal š ími inst i tucemi . Důraz je kladen na speci f ika práce v jednot l ivých profes ích a jej ich propojení se školou. Není možné opomenout primární prevenci sociálních deviací , sociálně právní ochranu dět í , sociálně pedagogickou pomoc rodině a důlež i tost spolupráce s dobrovolníky ve vztahu ke škole.

K metodice práce na klavírní technice
Křesálková, Magda ; Kopecká, Věra (oponent) ; Tichá, Libuše (vedoucí práce)
Název mé diplomové práce zní: "K metodice práce na klavírní technice". Dobrá nástrojová technika je pro každého instrumentalistu podstatnou podmínkou kvalitní interpretace. O to větší důraz je v metodice hry na nástroj kladen na hledání co nej účinnějších způsobů práce na technice, na její správné pěstování a rozvíjení. Oblast klavírní techniky je nesmírně rozsáhlá, proto jsem se snažila vybrat z ní to, co mě jako klaviristku a začínající učitelku hry na klavír zajímá nejvíce, a zároveň by mohlo být obecně užitečné podrobněji popsat. V první kapitole "Metodické principy významných klavírních pedagogů" jsou zachyceny cenné vyučovací postupy, poznatky a názory klavíristů - pedagogů, jejichž um potvrzuje nejen množství vynikajících žáků - světově proslulých interpretů, ale i četné odkazy současné klavírní metodiky na jejich způsoby práce. Druhá kapitola "Technické aspekty v elementárním klavírním vyučování (s důrazem na vývoj v české klavírní pedagogice)" popisuje práci na technickém rozvoji v počátečním klavírním vyučování. Že jsou právě začátky nesmírně důležité, je věcí obecně platnou, právě zde se budují základy, na kterých se v budoucnu vše staví a dále rozvíjí. Metodických prací, zabývajících se elementární výukou je celá řada, já jsem se v souvislosti s prostředím, ve kterém se pohybuj u, zaměřila...