Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,255 záznamů.  začátekpředchozí28246 - 28255  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.15 vteřin. 

Mnohost bytí: Ontologie Alaina Badioua
Pivoda, Tomáš ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Kouba, Petr (oponent) ; Pechar, Jiří (oponent)
Tomáš Pivoda, Mnohost bytí: ontologie Alaina Badioua Disertační práce Abstrakt Práce představuje poprvé v českém prostředí ontologii francouzského filosofa Alaina Badioua, jak ji podal ve svém základním díle Bytí a událost (L'être et l'événement, 1988). Nejprve ukazuje východiska Badiouvy filosofie a důvody, proč Badiou identifikuje ontologii s teorií množin, a poukazuje na jeho význam pro současnou filosofii, obzvláště proud tzv. spekulativního realismu, zformovaný kolem Quentina Meillassouxe. Hlavní osu práce tvoří výklad čtyř základních Badiouvých "Idejí": mnohosti, události, pravd a subjektu, v jejichž rámci se postupně ukazuje, jak Alain Badiou buduje svůj pojmový aparát na základě jednotlivých axiomů teorie množin, vycházeje přitom ze základního formálního vymezení množiny pomocí operátoru . V rámci Ideje mnohosti∈ práce s odkazem k M. Heideggerovi a Platónovi vykládá Badiouvu transpozici pojmové dvojice jedno/mnohé na dvojici jsoucno/bytí a definuje základní pojmy Badiouvy ontologie jako situaci, prezentaci, reprezentaci a prázdno, s jejichž pomocí ilustruje Badiouvo pojetí přírody. V souvislosti s událostí se práce dále věnuje tzv. historickým situacím, jež vycházejí z intervenčního pojmenování lokálně situované události. Z pojmu "věrnosti události" pak vyvozuje Badiouvo pojetí tzv. generických...

Poezie Vratislava Effenbergera a její ideový kontext
Caňko, Miloslav ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Tato studie se zabývá rozborem básnického díla Vratislava Effenbergera a jeho ideového kontextu. První dva oddíly jsou věnovány ideologii českého surrealismu, s nímž je Effenberger neodlučně spjat jako vůdčí teoretik, který na dlouhá desetiletí určil jeho směřování.. Úvod přináší základní informace o dějinách českého surrealismu, o obecných problémech jeho teorie a tvůrčí praxe a o osobnosti sledovaného autora. Navazující část se podrobněji zabývá jedním aspektem zásadního posunu, k němuž v českém surrealismu došlo během jeho poválečného vývoje: posunem od úsilí o celkový rozvrat ducha (evropského racionalistického myšlení), o vyvolání totální "krize vědomí", k mapování této krize jako deprimujícího problému současného světa. Tato změna souvisí s odlišným postojem českých surrealistů k psychoanalýze: V této souvislosti autor přítomné studie odkazuje na dvojčlenné vývojové schéma Jeana Michela Rabaté, podle něhož lze v rámci surrealismu rozlišit jednak "hysterický", jednak "paranoický" diskurs, a navrhuje jeho doplnění o třetí člen - diskurs "analytický". Zbývající oddíly celé studie se konečně zaměřují na samotnou Effenbergerovu poezii. Nejprve je stručně nastíněn vývoj jeho poetiky od tradičněji laděné, byť dokonale zvládnuté, lyriky čtyřicátých let přes imaginativní tápání a hledání nových poloh v...

Myšlení obrazu
Řebíková, Barbora ; Kouba, Pavel (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Text se pokouší o prozkoumání klasické teorie mimésis, která obsahuje motivy, jež naše rozumění obrazu ovlivňují dodnes. Klasickému vymezení mimésis je věnována pozornost především v dílech Platóna a Aristotela. Práce se pokouší prozkoumat nejen klasickou podobu této teorie, ale také její proměnu v moderním filosofickém prostředí. Nejprve zkoumá proměnu pojmovou a to vymezením mimésis jako zobrazení a reprezentace. Poukazuje také na proměnlivé akcentování podobnosti ve zkoumané teorii. Poté se věnuje analýze myšlenkových pozic Nelsona Goodmana, který roli podobnosti pro vymezení teorie umění jako nápodoby odmítá a realismus staví na zcela jiných základech. V závěru práce jsou popsány dva modely vidění, které korespondují s navrženým vymezením mimésis. Práce tvoří základ myšlení obrazu, které by mohlo pokračovat prozkoumáním současného umění z pohledu teorie, kterou práce zkoumá.

Princip podobnosti ve vztahu k fotografii
Kliment, Jáchym ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Předmětem práce je podobnost ve fotografii. První část nejprve komplexně vymezuje princip podobnosti s důrazem na filosofii, logiku, matematiku, sémiotiku, ikonologii a ikonografii. Podobnost zároveň uvádí do souvislostí s analogií, sylogismem, mimésí a asociací. Druhá část, samotné jádro práce, výběrově zkoumá podobnost jako stylistický a významotvorný prostředek v současné fotografii. Větší pozornost je věnována problematice diptychu a série ve fotografii, přesto se ale neomezuje jen na tyto dva horizonty.

Teorie a návrh programu výuky sestavy 24 forem Tai chi chuan
CUŘÍNOVÁ, Martina
Bakalářská práce se ve své teoretické části nejprve zabývá významem Tchaj-ťi čchüan, krátké historii a vlivu cvičení Tchaj-ťi čchüan , který z lékařského hlediska pozitivně působí na lidský organismus. Je zde zmínka i o formě cvičení, jak se s ním setkáváme v nynější době. Jsou zde také formulovány typy sestav, správného držení těla a dýchání. Hlavním bodem teoretické části je motorické učení. Ve své hlavní praktické části práce pojednává o vytváření metodických řad a nácviků jednotlivých sekcí sestavy 24 forem Tchaj-ťi čchüan. U každé sekce nácviku forem je popis základního postavení a ke každému cviku přidělena odpovídající fotografie, znázorňující popisovaný cvik. Vše je zdokumentováno pro lepší pochopení na fotografiích a přiděleném DVD.

Divadlo Na zábradlí v období od odchodu Jana Grossmana do příchodu Evalda Schorma
Fialová, Daniela ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Topolová, Barbara (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá Divadlem Na zábradlí v období od odchodu režiséra Jana Grossmana v roce 1968 do příchodu režiséra Evalda Schorma v roce 1976. Práce nejprve shrnuje společenskou a politickou situaci po vpádu vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 a dává ji do kontextu se situací v kultuře. Následně je shrnuto prvních deset let existence Divadla Na zábradlí a popsány příčiny odchodu uměleckého šéfa Jana Grossmana. Hlavní část práce se věnuje dramaturgii divadla v letech 1968-1976 a osobnostem, které v té době v divadle působily. Jednalo se zejména o Jaroslava Gillara, Jaroslava Chundelu a filmové režiséry Jiřího Menzela, Juraje Herze, Jiřího Krejčíka, Jaromila Jireše a Evalda Schorma. Prostřednictvím dobových kritik je vytvářen obraz této pražské scény v nelehkém období českých dějin. Léta 1976-1978 (doba do emigrace Jaroslava Chundely) jsou pak popsána téměř telegraficky pro úplné zdokumentování tohoto období.

(Ne)hodnota univerzitních diplomů očima soudobých HR - expertů
Hubl, Vítězslav ; Müller, Karel (vedoucí práce) ; Šubrt, Jiří (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na systémově-teoretickou analýzu intermediární funkce soukromých zprostředkovatelen. Analýzou vybraných modernizačních procesů byly nejprve zjištěny faktory, které podpořily razantní rozvoj soukromých zprostředkovatelen v prostředí českého trhu práce. Prostřednictvím částečně strukturovaného interview s HR-specialisty z vybraných personálně-poradenských společností byly následně zjištěny manifestní a latentní funkce soukromých agentur práce.

Možnosti operací s hudebně-strukturními objekty
Svoboda, Tomáš ; Hons, Miloš (vedoucí práce) ; Tichý, Vladimír (oponent)
Tato studie se zabývá nejprve různým dělením hudebního prostoru (kapitola I-III). Můžeme si jej rozdělit na dvě dimenze ? na zvukovou a časovou. Každou dimenzi si ještě izolovaně rozčleníme podle jejich struktury. V každé dimenzi se tak utvoří různé (zvukové a časové) objekty, určené buď konkrétní strukturou, nebo ? není-li možné strukturu stanovit ? konturou, popisující pouze tvar objektu. Teprve kombinacemi objektů z obou dimenzí vzniknou typy hudebních objektů. Takové, které jsou uvnitř neuspořádány, nazveme jako skupina. Permutací prvků skupiny vzniknou různé podoby s přesným uspořádáním, a takové objekty nazveme segmenty (kapitola IV.). V. kapitola je věnována operováním s hudebními objekty. Všechny operace se dělí na parciální, které probíhají jen v jedné dimenzi, a totální, které jsou aplikovány současně ve obou dimenzích. Např. jde o operace: transpozice, multiplikace, inverze, otáčení aj. Poznatky se využijí pro univerzální metodu analýzy soudobé hudby. Dovedeme tak určit typ hudebního objektu i jejich ?proměny? po operacích. Výsledně rozpoznáme celkové složení hudební skladby. Tyto poznatky se však mohou využít i opačně ? jako kompoziční postup, spočívající v tvoření objektů a operování s nimi.

Vliv dohody o volném obchodu mezi Evropskou Unií a Japonskem na vývoj evropského automobilového průmyslu
Knittelová, Tereza ; Pikhart, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pekárek, Štěpán (oponent)
Evropská unie od roku 2013 vyjednává dohodu o volném obchodu s Japonskem. Cílem diplomové práce je analyzovat dopady dohody na automobilový průmysl. Práce nejprve shrnuje teoretický základ zkoumané problematiky. Pomocí literárních rešerší jsou rozebrané poznatky z klasických, neoklasických, soudobých i alternativních teorií mezinárodního obchodu a teorie mezinárodní obchodní politiky. Dále jsou analyzovány cíle dohody v kontextu japonských makroekonomických reálií, historie vztahů a jejich vývoje, současného stavu obchodu, produkce a poptávky na obou trzích. Nakonec je dohoda porovnaná s podobnou a již platnou dohodou o volném obchodu s Korejskou republikou. Předpokládá se, že dohoda bude mít především vliv na dovoz a vývoz automobilů vyšších tříd.

Jazyková analýza vybraných internetových diskusí
Brůnová, Kateřina ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka Jazyková analýza vybraných internetových diskusí (Bakalářská práce, 2012) Language Analysis of Selected Internet Discussions Vedoucí bakalářské práce: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. Autorka: Kateřina Brůnová Resumé Bakalářská práce se zaměřuje fenomén internetové diskuse, konkrétně na neformální internetovou diskusi a tři její manifestace, které spojuje téma módy. Internetová diskuse je nejprve zařazena do kontextu dalších způsobů komunikace realizované prostřednictvím internetu, a je pak definována na základě účasti většího množství uživatelů, veřejnosti (faktické veřejné dostupnosti versus uživatelův dojem soukromí) a dialogičnosti. V neposlední řadě je odlišena od online chatu, a to dle tematičnosti, asynchronního a trvalejšího charakteru. Cílem práce je postihnout charakter jazyka těchto diskusí a popsat současné trendy v zacházení s češtinou v tomto komunikačním prostředí. Prostředí internetu obecně je specifické provázaností dat (v diskusi to odráží zapojení hypertextových odkazů a vynechávání kontextů, které je zde ovšem možné poměrně snadno dohledat) a anonymitou, která často vede k nevybíravému vyjadřování až vulgaritě. Běžná je také snaha o zrychlení produkce komunikátu, poplatná obecnému zrychlení životního stylu (uživatelé...