Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,602 záznamů.  začátekpředchozí26583 - 26592další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.65 vteřin. 

Domácí násilí ve společnosti
Trnková, Martina ; Munková, Gabriela (vedoucí práce) ; Koldinská, Kristina (oponent)
v českém jazyce Domácí násilí ve společnosti Tato práce vymezuje domácí násilí jako velmi široký složitý sociální (genderový) a právní pojem, čemuž odpovídá i její členění do dvou logických celků. Teorii domácího násilí a výkladu jeho základních znaků a pojmů se věnuje první kapitola. Domácí násilí je zde popsáno jako celospolečenský problém, který vzhledem ke statisticky doložené (překvapivě vysoké) míře výskytu a předpokládané vysoké latenci nelze odložit stranou jako okrajový sociálně patologický jev. K takovému (nesprávnému) závěru svádí řada mýtů obestírajících problematiku intimního násilí vůbec a zejména všeobecná představa, že osobu ohroženou domácím násilím lze jednoznačně rozpoznat, stejně jako osobu týrající své bližní. Autorka této práce se snaží vyvrátit tyto závěry s poukázáním na kriminologická a viktimologická specifika osoby ohrožené i ohrožující domácím násilím. Ve druhé kapitole tato práce zkoumá faktory feminizace domácího násilí, tj. aspekty ženy jako genderového pohlaví, genderovou socializaci a její dynamiku, diskriminaci a násilí páchané na ženách. Domácí násilí je totiž celosvětově stále chápáno jako podkategorie násilí páchaného na ženách, přestože obětí se může stát každý (žena, muž, senior, dítě…) a dle současných statistik není agresorem zdaleka pouze muž. Ústředním...

Diagnostika a prevence šikany na 1. st. ZŠ
Bubeníková, Monika ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje diagnostice a prevenci šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit. Poslední kapitola, která má sloužit jako inspirace pro učitele, se věnuje prevenci šikanování. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda si učitelé a ředitelé škol uvědomují nebezpečí šikanování a důležitost prevence. Dále bylo cílem zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně, zjistit informovanost žáků o tomto problému a vliv pedagoga na výskyt šikanování. Klíčová slova: šikana, agresivita, první stupeň ZŠ, klima třídy, diagnostika, náprava, prevence, demokracie

Ke kultuře Berberů z pohoří Ríf
Doležalová, Kateřina ; Soukup, Václav (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Navzdory faktu, že berbersky mluví několik milionů Maročanů, malí žáčci bývali ve školách a na gymnáziích napomínáni, když spolu o přestávkách diskutovali v rodném tamazight. Stejné pocity zažívali a stále zažívají i berberofonní studenti při ústních zkouškách v arabském jazyce, nejprve musí čelit profesorovu údivu nad zvláštností svých příjmení, později si případně vyslechnout, že by bylo vhodné se zcivilizovat lepšími znalostmi arabštiny, protože berberština je pouhý žargon bez minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Rodiče v době Mouradova dětství neměli možnost pojmenovat své novorozence jménem s berberskou konsonancí, poněvadž tato jména nemohla být v arabské zemi citována. Naposledy se tato situace opakovala dne 28. ledna 2008 ve městě Larache na severu Maroka. Berberští rodiče adoptovali dívku, které chtěli dát jméno Illy. Přestože marocká veřejnost vyjádřila této rodině podporu, tribunál žádost zamítl. Rodiče považují toto rozhodnutí za diskriminační a domnívají se, že jednou z příčin zamítnutí byl také názor, že jméno Illy, které v berberštině znamená "moje milovaná dcera", se pro adoptivní dítě nehodí.1 Mystifikace jde mnohem dále. V marockých učebnicích dějepisu se píše, že prvními obyvateli Maroka jsou Berbeři, kteří přišli z Jemenu a Sýrie přes Etiopii a Egypt. Ačkoliv se nikdy nepotvrdilo, že by...

Vývoj fyziologické postury a pohybu dítěte v období předškolního věku - chůze
Šmídová, Hana ; Zounková, Irena (vedoucí práce) ; Málková, Michaela (oponent)
Bakalářská práce "Vývoj fyziologické postury a pohybu dítěte v období předškolního věku - chůze" pojednává o vývoji chůze se zaměřením na předškolní věk. Úvod práce obsahuje přehled posturálního i motorického vývoje, jednak dítěte do 3 let, podrobněji pak dítěte v předškolním věku. Dále zahrnuje shrnutí zrání centrálního nervového systému. Druhá kapitola je stručným pojednáním neurofyziologie řízení pohybu. Třetí část práce se již zabývá samotnou chůzí a to jak základním krokovým cyklem, tak i jejím vývojem. V dalších dvou kapitolách jsou shrnuty motorické schopnosti vyvíjející se ze základního krokového cyklu. Od letové fáze, přes její vývoj a s ní související běh po další lokomoční dovednosti jako jsou poskoky, hopsání, skoky. V závěru práce je přehled škál hodnotící vývoj dítěte. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Jewellery of the Kushan central Asia
Belaňová, Petra ; Ondřejová, Iva (oponent) ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce)
Práca je rozdelená do troch základných kapitol. Tou východiskovou je katalóg nálezov. Bol vytvorený ako prvá časť celej práce a v podstate určil smer ďalšieho skúmania. Katalóg zahrňuje viac ako 110 predmetov, ktoré sú zoskupené primárne podľa funkcie (ihlice, korálky, prstene, krúžky, náušnice a pod.) a materiálu výroby. Vychádzajúc z poznatkov zistených pri jeho tvorbe a snahy o nájdenie paralel k popisovaným nálezom, vznikla najviac obsiahla, teoretická časť práce "Šperk a ozdoby širších vrstiev obyvateľstva". Kapitola delí šperk do troch skupín, podľa miesta jeho nosenia na tele2: šperk hlavy, šperk nosený na krku a hrudi (s podskupinou venovanou odevným ozdobám) a šperk nosený na rukách a nohách. Skupiny sú ďalej rozčlenené, k druhom šperkov sú priradené publikované nálezy z iných lokalít spolu s nálezmi z Džandavláttepa. Záverečným zhrnutím u jednotlivých častí je na základe charakteru vymenovaných predmetov doplnená alebo poopravená prípadná existujúca typológia. K stručnému prehľadu o nálezoch honosného šperku, ktorého hlbšia štylistická analýza nie je zámerom práce, slúži tretia kapitola.

Hlavní směry rozvoje ekonomických fakult zemědělských univerzit v České republice
Krejčí, Petr ; Majerová, Věra (vedoucí práce) ; Krejčířová, Olga (oponent)
Clovek na trhu prace stravi zhruba 40 let a musi se prizpusobovat stale novym zmenam. Kvuli praci je treba vzdelavat se cely zivot. Celozivotnfmu vzdelavani by se mely venovat vsechny resorty. Na tuto tezi musi reagovat resort zemedelstvi v uzke spolupraci se subjekty, ktere vzdelavani poskytuji - se zemedelskymi vysokymi skolami. Rigor6zni prace je koncipovana do dvou zakladnich oblasti. Prvni tvorf teoreticka vychodiska pro oblast druhou jejiz podstatou je setreni zamerene na proces realizace celozivotniho vzdelavani na vybranych institucich. Cil prace vychazi ze tri zakladnich fenomenu: )r poukazat na spojitost ve vyvoji odvetvi zemedelstvi a zemedelskeho vysokeho skolstvi, )r vymezit ceske zemedelske univerzity jako soucast ceske vzdelavaci soustavy, )r zamefit se na zkoumani vztahu ekonomicky orientovanych zemedelskych vysokych skol k procesum celozivotniho vzdelavani. Vlastni uvod do problematiky je koncipovan v kapitole vyvoj ceskeho venkova zemedelstvi po roce 1989, ve ktere jsou zahrnuty zmeny zemedelstvi v transformacnim obdobi a perspektivy ceskeho venkova. Pedagogicke aspekty specifik vysokoskolske pedagogiky jako subjektu realizujiciho celozivotni vzdelavani popisuje kapitola zamerena na edukacni procesy v kontextu celozivotniho vzdelavani. Je zde sledovan rozvoj vysokoskolske pedagogiky, jsou...

Český Banát - vymírající komunita nebo oblast s perspektivní budoucnosti?
Blümelová, Iva ; Freidingerová, Tereza (oponent) ; Dzúrová, Dagmar (vedoucí práce)
Český Banát je území v Rumunsku, ve kterém žije v šesti typicky českých obcích početná česká komunita. Po více než 180 let si udržela český jazyk, tradice, zvyky i způsob života. Po změně režimu v roce 1989 mnoho obyvatel odchází do rumunských měst nebo zpět do České republiky. Práce se zabývá historií osídlení, vývojem počtu obyvatel, způsobem obživy a školstvím v těchto obcích. Na základě šetření, které proběhlo ve školách, jsou zpracovány názory a postoje mladé generace o představách budoucího života. Protože formy pomoci směřující do oblasti z České republiky jsou pro budoucí vývoj důležité, je jim věnována samostatná kapitola. Na závěr je nastíněna možná budoucnost této komunity, která je nyní díky reemigraci ve velkém ohrožení. Klíčová slova: Češi v zahraničí, Banát, Rumunsko

Vývoj a současné aktivity peruánské Světlé stezky
Ulrichová, Anna ; Kochan, Jan (vedoucí práce) ; Jeníčková, Martina (oponent)
Cílem této práce je podat čtenáři přehled o minulosti a současnosti Světlé stezky a jejím vlivu na vývoj Peru. Práce pojednává o ideologii Světlé stezky, vytyčuje nejdůležitější mezníky v její historii a důraz je kladen na její nedávnou minulost a současnost. Poslední kapitola se zabývá postojem peruánských vlád ke Světlé stezce.

Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
Králík, Jiří ; Skála, Lubomír (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent) ; Kapsa, Vojtěch (oponent)
Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled o jeho didaktických výhodách a nevýhodách a o některých pedagogických projektech, které na něj navazují. Další kapitola je věnována návrhu na užití terminologie teorie kvantových polí v u ́vodních výkladech fyziky mikrosvěta. Poslední kapitola pojednává o mém konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro neodborníky. Práce obsahuje rovněž přílohu s ukázkou mého článku o historii počátků poznávání mikrosvěta. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky
Dvořáková, Kateřina ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Ries, Lumír (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
1. ÚVOD A CÍLE PRÁ C E Tendence snižování věkové hranice pro zahájení výuky cizího jazyka se projevuje také v České republice. Zatímco ještě před několika lety se první cizí jazyk vyučoval od začátku druhého stupně základní školy, od roku 2007 je povinnou součástí primárního vzdělávání od třetí třídy. Řada škol však využívá možnosti ve svých vzdělávacích programech posílit cizojazyčnou výuku jejím zařazením už od první třídy. Důležitou roli na tomto poli hrají soukromé jazykové školy, které nabízejí kurzy pro děti už od předškolního věku, v případě metody Helen Doron dokonce od poněkud absurdních 3 měsíců. Nacházíme se tedy v období rostoucího zájmu o výuku cizích jazyků pro děti, saturovanou širokou nabídkou speciálních učebnic a výukových materiálů, chybí nám ovšem dlouhodobější praktické zkušenosti. V České republice nemáme v tomto oboru možnost navázat na žádnou tradici a teprve se začínáme učit, jak v cizích jazycích adekvátně přistupovat k dětem mladším deseti let. Ve své dizertační práci jsem se rozhodla zaměřit se na téma rané výuky cizích jazyků v pedagogickém směru, v němž má dlouhou tradici rozvíjenou v celosvětovém měřítku. Waldorfská pedagogika vyvinula metodu, jejímž prostřednictvím do svého učebního plánu od roku 1919 zařazuje dva cizí jazyky od první třídy. Tato rozsáhlá zkušenost waldorfské...