Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
Králík, Jiří ; Skála, Lubomír (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent) ; Kapsa, Vojtěch (oponent)
Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled o jeho didaktických výhodách a nevýhodách a o některých pedagogických projektech, které na něj navazují. Další kapitola je věnována návrhu na užití terminologie teorie kvantových polí v u ́vodních výkladech fyziky mikrosvěta. Poslední kapitola pojednává o mém konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro neodborníky. Práce obsahuje rovněž přílohu s ukázkou mého článku o historii počátků poznávání mikrosvěta. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Třídění fyzikálních úloh podle poznávacích operací a jejich využití ve výuce
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením diplomové práce s názvem Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací. Rigorózní práce je zaměřena především na fyzikální úlohy, které jsou dostupné ve Sbírce řešených úloh (http://reseneulohy.cz). Hlavním cílem této práce je roztřídit jednotlivé úlohy této sbírky z hlediska poznávacích operací. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že se zde s největší četností vyskytují úlohy rutinní, úlohy na dedukci a úlohy na syntézu. Naopak úlohy na třídění, na abstrakci, zobecňování a na konkretizaci se ve Sbírce řešených úloh téměř nevyskytují, a proto by dle našeho doporučení mohla být tato sbírka v budoucnu o tyto úlohy doplněna. Úlohy byly roztříděny na základě taxonomie Dany Tollingerové do sedmnácti kategorií. Pro tvůrce sbírky je hlavním přínosem této práce návod k zařazování nově vytvořených úloh do adekvátní kategorie poznávacích operací. Tento manuál kromě jiného obsahuje charakteristiku poznávacích operací a k nim ukázky konkrétních fyzikálních úloh s komentářem. Dalším cílem bylo vytvořit zadání čtyř písemných prací z fyziky (témata elektrostatika a elektrický proud) s důrazem na různé typy úloh z hlediska poznávacích operací. Klíčová slova: fyzikální úloha, poznávací operace, taxonomie D. Tollingerové, Sbírka řešených úloh z fyziky
Quantitative physics tasks
Snětinová, Marie ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Čepič, Mojca (oponent) ; Hejnová, Eva (oponent)
Název práce: Kvantitativní fyzikální úlohy Autor: Mgr. Marie Snětinová Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí doktorské práce: doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Disertační práce se zabývá řešením úloh ve fyzice, zvláště postoji žáků k řešení kvantitativních fyzikálních úloh a různými metodami pomáhajícími rozvíjet schopnosti studentů v této oblasti. Práce obsahuje stručný přehled teoretických principů řešení úloh ve fyzice s důrazem na rozdíl mezi řešiteli experty a začátečníky. Dále je v práci popsán dotazníkový výzkum, který studoval pohled středoškolských studentů a učitelů na řešení fyzikálních úloh. Velká část práce je věnována vývoji a ověřování sedmi výukových aktivit vhodných pro středoškolské studenty. Tyto aktivity se zaměřují na zlepšení vybraných dovedností, které by studenti měli ovládat při řešení kvantitativních fyzikálních úloh. Vytvořená sada aktivit obsahuje metodické materiály, pracovní listy a jejich řešení. Všechny aktivity byly ověřeny v praxi a jejich použitelnost byla posuzována středoškolskými učiteli fyziky v případové studii. Výsledky dotazníkového výzkumu, vytvořené aktivity a závěry z ověřování aktivit jsou v práci podrobně popsány. K práci jsou přiloženy všechny vytvořené materiály v českém i anglickém jazyce. Klíčová slova: řešení úloh,...
Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
Králík, Jiří ; Skála, Lubomír (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent) ; Kapsa, Vojtěch (oponent)
Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled o jeho didaktických výhodách a nevýhodách a o některých pedagogických projektech, které na něj navazují. Další kapitola je věnována návrhu na užití terminologie teorie kvantových polí v u ́vodních výkladech fyziky mikrosvěta. Poslední kapitola pojednává o mém konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro neodborníky. Práce obsahuje rovněž přílohu s ukázkou mého článku o historii počátků poznávání mikrosvěta. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.