Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24,198 záznamů.  začátekpředchozí24189 - 24198  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.93 vteřin. 

Teologické souvislosti sakramentologie Karla Rahnera s dokumenty II. vatikánského koncilu.
Kašpárek, David ; Kolář, Pavel (vedoucí práce) ; Vogel, Jiří (oponent)
Obsahem a cílem této práce· je zjistit do jaké míry se projevilo v dokumentech II. vatikánského koncilu pojetí a teologie svátostí jednoho z oficiálních teologů koncilu (peritus): prof. Karla Rahnera SJ. Tato osobnost je klíčová právě proto, že Rahner byl podle mnohých jeden z nejdůležitějších expertů koncilu, a že zásadně ovlivnil obsah koncilních dokumentů. Vzhledem ke skutečnosti, že II. vatikánský koncil neřešil otázku svátostí po stránce systematicko-teologické, je tedy toto srovnání obtížnější. Nelze postupovat "synopticky". Kromě zkoumání pramenů a literatury se tedy budu pohybovat na poli analogického bádání a spekulativní teologie, která byla právě Rahnerovi velmi vlastní.

Jazyk fanfiction z oblasti Harryho Pottera
Drábiková, Marianna ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Štěrbová, Ludmila (oponent)
Práce je zaměřena na popis jazyka fanfiction, beletrie, kterou napsali fanoušci v tomto případě Harryho Pottera. V úvodní kapitole vysvětluje termíny fanfiction a fandom Harryho Pottera a uvádí odkazy na internetové stránky, kde se dá dozvědět o dané problematice více. Následující kapitola se zabývá neologismy, které jsou v textech fanfiction používány, a rozděluje je podle způsobu tvoření. Dalšími Popisovanými problémy jsou skloňování jmen zakončených -us a postoje jednotlivých autorů fanfiction k tomuto problému. Dále práce pojednává o nejčastějších gramatických chybách, které se ve fanfiction vyskytují a o stylistických charakteristikách textů fanfiction. Jedna kapitola se věnuje fanfiction z hlediska textové lingvistiky. Vzhledem ke svému rozsahu se práce ostatními texty, které se dají řadit do fandomu Hanyho Pottera, zabývá jen okrajově. Tato oblast na svoje hlubší Zpracování teprve čeká.

Existenciální hrdinové vybraných próz Vladimíra Körnera
Králová, Jana ; Hrabáková, Jaroslava (oponent) ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou a interpretací vybraných děl Vladimíra Körnera - jde o prózy Střepiny v trávě, Údolí včel, Lékař umírajícího času a Anděl milosrdenství. Nejen samotný děj, ale především hrdinové těchto próz splňují kritéria kladená na hrdiny existenciální. Körnerovo dílo má společné téma, které prostupuje všemi jeho prózami - je to varování před válečnými hrůzami a fanatismem, jež zásadně a často nevratně mění životy všech lidí. Práce se snaží dokázat, že dílo Vladimíra Körnera vykazuje znaky literárního existenciálního proudu, ale vzhledem k využití námětů z české historie se řadí k tzv. nepravé historické próze s existenciálními hrdiny. Nejde tedy o historickou prózu v pravém slova smyslu, neboť hrdinové příběhů patří k existenciálnímu literárnímu směru, jak to dokládají jejich vlastnosti (jedinečnost, osamocenost, hledání smyslu života, vědomí zodpovědnosti za své činy).

Interference z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících
Ziebikerová, Wanda ; Hudáková, Andrea (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá interferencemi z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících, konkrétně rysy kreolských jazyků, které, podle určitých teorií, znakové jazyky nesou. Hlavní část této práce je zaměřena na jeden rys kreolských jazyků, a to zaměňování sloves "být" a "mít". Všechny rysy kreolských jazyků byly hledány v psaných textech neslyšících studentů pátého ročníku středních škol pro sluchově postižené. Cílem této práce bylo zjistit, zdali můžeme v psané češtině českých neslyšících rysy kreolských jazyků a zejména záměnu sloves "mít" a "být" najít, a pokud ano, tyto jevy popsat. Proto byla práce strukturována následujícím způsobem. První část seznamuje s kreolskými jazyky a jejich rysy všeobecně. Následující část obsahuje analýzu psaných textů neslyšících, ve kterých byly vyhledávány rysy kreolů kromě záměny sloves "mít" a "být". Slovesům "mít" a "být" jsou věnovány následující tři části práce. Vzhledem k tomu, že existuje málo článků věnovaných oběma slovesům a žádné věnované záměně "mít" a "být", byla první část věnována nutné analýze mluvnic češtiny a učebnic češtiny pro cizince, pomocí které bylo zjišťováno, co víme o funkci těchto dvou sloves a jejich distribuci. V následující části se nacházejí výsledky analýzy textů neslyšících zaměřené na záměnu sloves "mít"...

Germinie Lacerteuxová v českých překladech
Kinská, Jana ; Šotolová, Jovanka (oponent) ; Belisová, Šárka (vedoucí práce)
Cílem této práce je srovnávací kritická analýza dvou existujících českých překladů francouzského románu bratří Goncourtů, Germinie Lacerteux (1865). V první části práce se podrobně zabýváme životem a dílem Edmonda (1822-1896) a Julese de Goncourt (1830-1870) i širším dobovým a literárním kontextem jejich tvorby, zmiňujeme se například o jejich působení v jiných oblastech než literatura, jako je výtvarné umění, literární kritika či historie, ale také odkazu v podobě Akademie Goncourt. Zvláštní pozornost je věnována jejich deníku, Journal : mémoires de la vie littéraire, v němž po dobu 45 let (1851-1896) zaznamenávali své zážitky z literárních a uměleckých kruhů a jiné postřehy a jenž je cenným zdrojem osobitě ilustrujícím tuto dobu. Vymezujeme postavení této ojedinělé autorské dvojice v rámci francouzského realismu a zdůrazňujeme její průkopnickou roli spojenou s rodícím se naturalismem. S tím jsou spojeny specifické tvůrčí metody, založené z velké části na sběru dokumentů a záznamů z různých sociálních prostředí. Následuje část věnovaná ohlasu analyzovaného románu ve Francii, kde se vzhledem k uplatnění argotu a zachycování prostředí nejnižších vrstev společnosti setkal s ostrou kritikou, ale také s hlubokým uznáním některých z literátů (Zola, Daudet, Flaubert, Hugo aj.). Příspěvek o ohlasu tohoto díla v...

Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery
Hašková, Barbora ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce s názvem Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery se věnuje kritickému ohlasu česky psaného románu Žert z roku 1967 a francouzský psanému románu Totožnost z roku 1997. V oddíle o českém recepčním procesu prvního Kunderova románu Žert jsou každou kapitolou představeny ústřední body, kterých si dobová kritika zejména všímala. Kapitoly se týkají návaznosti románu na předchozí spisovatelovu tvorbu, motivicko-tematické stavby a kompozice, postav, zařazení knihy do literárního kontextu a následuje za nimi stručné shrnutí. V následující kapitole o frankofonní recepci jsou představeny nejvýznamnější ohlasy románu francouzskou literární kritikou s důrazem na odlišnost vnímání oproti české literární kritice. V druhé části práce je naopak na prvním místě představena nej významnější frankofonní kritika francouzský psaného románu Totožnost a za ní následuje opět představení základních rysů knihy, které byly českou kritikou zmiňovány. Jde o kapitoly týkající se zařazení knihy do kontextu Kunderova románového díla a jeho návaznosti, kompozice, narace a motivicko-tematické stavby. Recepční proces v případě románu Totožnost je ovšem komplikovanější vzhledem k absenci českého překladu románu, který sice devět let po francouzském vydání vyšel nelegálně na internetu, ale vyvolal řadu...

Regulace spotřeby tabákových výrobků
Sabová, Kristýna ; Písař, Pavel (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent)
Práce se zabývá tím, zda-li jsou regulace tabáku účinné a vedou ke snižování počtu kuřáků a spotřeby cigaret a ostatních výrobků z tabáku. Práce je zaměřena především na regulaci pomocí spotřebních daní, která je jedním z klíčových nástrojů regulace. V teoretické části bakalářské práce jsou rozvedeny nejběžněji prezentované důvody a motivy pro regulaci tabáku a jaký je teoretický dopad na společnost jako celek. Hlavní, praktická, část práce se na základě teorie se zabývá tím, jak se mění spotřeba tabákových produktů v čase, vzhledem ke stále se zvyšujícím regulacím. Zda-li tyto regulace mají vliv na poptávku po tabákových produktech a poptávka po těchto výrobcích klesá. Práce popisuje změny oficiální poptávky, nezohledňuje příliš růst poptávky po tabákových výrobcích prodávaných na černém trhu. Cílem bakalářské práce ukázat, jestli státní a nadnárodní instituce různými regulačními programy opravdu snižují spotřebu tabáku ve společnosti.

Klavírní koncert op. 26 Sergeje Prokofjeva
Ožana, Petr ; Langer, Miroslav (vedoucí práce) ; Kahánek, Ivo (oponent)
Práce se zabývá především analýzou třetího klavírního koncertu Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertu se opírám o svědectví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby basníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.

Objektivní a subjektivní poznání krásy v díle Tomáše Akvinského
FLEISCHMANN, Dan
Tato práce se zabývá objektivním a subjektivním poznáním krásy u scholastického filosofa Tomáše Akvinského. Vzhledem k tomu, že "krása" ve středověku nebyla hlavním tématem teologie a filosofie, představují úvodní kapitoly historické prameny a zdroje krásy, z kterých sv. Tomáš čerpal. Z definice krásy víme, že krása patří ke kognitivní mohutnosti, proto navazující kapitoly představují činnost smyslů a rozumu, kterými krásu poznáváme. (Pulchrum autem respicit vim cognoscitivam). Z této poznávací činnosti vyplývají objektivní charakteristické vlastnosti krásy, tj.: a) úplnost; b) proporce; c) jas.) Předposlední kapitola zdůvodňuje význam poznání objektivní a subjektivní krásy, z které nám plyne prožitek (delectatio et amor). Dochází-li v rozumu k vyhodnocování poznatků a principům týkajících se krásy, je nutně přítomný přesah poznání, jakým je věda. V závěrečné kapitole se věnujeme zajímavé otázce moderní vědy estetiky: "Zda je krása, tak jak o ní psal Tomáš Akvinský, specifickou distinktní transcendentálií, nebo pouze implicitní transcendentálií iniciovanou filosofy 20. století?" Práce se snaží ukázat význam studií středověké filosofie při formování témat jakým je krása a umění.

Údolí včel. Analýza historického filmu. Historický film a tvorba historického vědomí. Historický film ve výuce dějepisu
Balík, Ondřej ; Klimeš, Ivan (oponent) ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce)
Nesmírně silné a vlivné filmové umění se mi vždy zdálo zajímavým námětem pro nejrůznější úvahy. Zřejmý rozdíl mezi psanou literaturou, pracující sfantazií čtenáře, a filmem, založeným na iluzi, vede jednoznačně k otázce, jak vypadá a jaké důsledky s sebou nese informace, jíž se divákovi prostřednictvím filmu dostává. Vzhledem k tomu, že informaci historickou pokládám v jistém smyslu za zvláštní, do určité míry dokonce nebezpečné a zvláštní péči si zasluhující zboží, obrátil se můj zájem téměř okamžitě k filmu historickému. Problémem jsem se začal zabývat hlouběji v roce 1997 během svého pobytu na Kansas State University (USA), kde jsem měl možnost navštěvovat seminář s názvem Holocaust Film profesorky S. Lilhan Kremerové. Zde přibylo spíše otázek, nežli odpovědí. Uvědomil jsem si, že existují dvě části cesty od tvůrce díla k jeho příjemci a že etapa tvůrce - dílo má jen omezený vliv na etapu dílo - příjemce. Konkrétněji se pak vynořila otázka rozdílu mezi historickým dokumentem a historickým hraným filmem 1 (předmětem mého zájmu se především pro svůj větší dosah stal ten druhý), a s velkou silou pak problém užití historického filmu pro vzdělávání. Studovat tato témata právě na filmovém ztvárnění holocaustu se ukázalo jako užitečné, neboť snad u žádného jiného historického námětu nevyvstává tolik potíží s...