|
Teologické souvislosti sakramentologie Karla Rahnera s dokumenty II. vatikánského koncilu.
Kašpárek, David ; Kolář, Pavel (vedoucí práce) ; Vogel, Jiří (oponent)
Obsahem a cílem této práce· je zjistit do jaké míry se projevilo v dokumentech II. vatikánského koncilu pojetí a teologie svátostí jednoho z oficiálních teologů koncilu (peritus): prof. Karla Rahnera SJ. Tato osobnost je klíčová právě proto, že Rahner byl podle mnohých jeden z nejdůležitějších expertů koncilu, a že zásadně ovlivnil obsah koncilních dokumentů. Vzhledem ke skutečnosti, že II. vatikánský koncil neřešil otázku svátostí po stránce systematicko-teologické, je tedy toto srovnání obtížnější. Nelze postupovat "synopticky". Kromě zkoumání pramenů a literatury se tedy budu pohybovat na poli analogického bádání a spekulativní teologie, která byla právě Rahnerovi velmi vlastní.
|
|
Jazyk fanfiction z oblasti Harryho Pottera
Drábiková, Marianna ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Štěrbová, Ludmila (oponent)
Práce je zaměřena na popis jazyka fanfiction, beletrie, kterou napsali fanoušci v tomto případě Harryho Pottera. V úvodní kapitole vysvětluje termíny fanfiction a fandom Harryho Pottera a uvádí odkazy na internetové stránky, kde se dá dozvědět o dané problematice více. Následující kapitola se zabývá neologismy, které jsou v textech fanfiction používány, a rozděluje je podle způsobu tvoření. Dalšími Popisovanými problémy jsou skloňování jmen zakončených -us a postoje jednotlivých autorů fanfiction k tomuto problému. Dále práce pojednává o nejčastějších gramatických chybách, které se ve fanfiction vyskytují a o stylistických charakteristikách textů fanfiction. Jedna kapitola se věnuje fanfiction z hlediska textové lingvistiky. Vzhledem ke svému rozsahu se práce ostatními texty, které se dají řadit do fandomu Hanyho Pottera, zabývá jen okrajově. Tato oblast na svoje hlubší Zpracování teprve čeká.
|
|
Existenciální hrdinové vybraných próz Vladimíra Körnera
Králová, Jana ; Hrabáková, Jaroslava (oponent) ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou a interpretací vybraných děl Vladimíra Körnera - jde o prózy Střepiny v trávě, Údolí včel, Lékař umírajícího času a Anděl milosrdenství. Nejen samotný děj, ale především hrdinové těchto próz splňují kritéria kladená na hrdiny existenciální. Körnerovo dílo má společné téma, které prostupuje všemi jeho prózami - je to varování před válečnými hrůzami a fanatismem, jež zásadně a často nevratně mění životy všech lidí. Práce se snaží dokázat, že dílo Vladimíra Körnera vykazuje znaky literárního existenciálního proudu, ale vzhledem k využití námětů z české historie se řadí k tzv. nepravé historické próze s existenciálními hrdiny. Nejde tedy o historickou prózu v pravém slova smyslu, neboť hrdinové příběhů patří k existenciálnímu literárnímu směru, jak to dokládají jejich vlastnosti (jedinečnost, osamocenost, hledání smyslu života, vědomí zodpovědnosti za své činy).
|
|
Interference z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících
Ziebikerová, Wanda ; Hudáková, Andrea (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá interferencemi z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících, konkrétně rysy kreolských jazyků, které, podle určitých teorií, znakové jazyky nesou. Hlavní část této práce je zaměřena na jeden rys kreolských jazyků, a to zaměňování sloves "být" a "mít". Všechny rysy kreolských jazyků byly hledány v psaných textech neslyšících studentů pátého ročníku středních škol pro sluchově postižené. Cílem této práce bylo zjistit, zdali můžeme v psané češtině českých neslyšících rysy kreolských jazyků a zejména záměnu sloves "mít" a "být" najít, a pokud ano, tyto jevy popsat. Proto byla práce strukturována následujícím způsobem. První část seznamuje s kreolskými jazyky a jejich rysy všeobecně. Následující část obsahuje analýzu psaných textů neslyšících, ve kterých byly vyhledávány rysy kreolů kromě záměny sloves "mít" a "být". Slovesům "mít" a "být" jsou věnovány následující tři části práce. Vzhledem k tomu, že existuje málo článků věnovaných oběma slovesům a žádné věnované záměně "mít" a "být", byla první část věnována nutné analýze mluvnic češtiny a učebnic češtiny pro cizince, pomocí které bylo zjišťováno, co víme o funkci těchto dvou sloves a jejich distribuci. V následující části se nacházejí výsledky analýzy textů neslyšících zaměřené na záměnu sloves "mít"...
|
|
Germinie Lacerteuxová v českých překladech
Kinská, Jana ; Šotolová, Jovanka (oponent) ; Belisová, Šárka (vedoucí práce)
Cílem této práce je srovnávací kritická analýza dvou existujících českých překladů francouzského románu bratří Goncourtů, Germinie Lacerteux (1865). V první části práce se podrobně zabýváme životem a dílem Edmonda (1822-1896) a Julese de Goncourt (1830-1870) i širším dobovým a literárním kontextem jejich tvorby, zmiňujeme se například o jejich působení v jiných oblastech než literatura, jako je výtvarné umění, literární kritika či historie, ale také odkazu v podobě Akademie Goncourt. Zvláštní pozornost je věnována jejich deníku, Journal : mémoires de la vie littéraire, v němž po dobu 45 let (1851-1896) zaznamenávali své zážitky z literárních a uměleckých kruhů a jiné postřehy a jenž je cenným zdrojem osobitě ilustrujícím tuto dobu. Vymezujeme postavení této ojedinělé autorské dvojice v rámci francouzského realismu a zdůrazňujeme její průkopnickou roli spojenou s rodícím se naturalismem. S tím jsou spojeny specifické tvůrčí metody, založené z velké části na sběru dokumentů a záznamů z různých sociálních prostředí. Následuje část věnovaná ohlasu analyzovaného románu ve Francii, kde se vzhledem k uplatnění argotu a zachycování prostředí nejnižších vrstev společnosti setkal s ostrou kritikou, ale také s hlubokým uznáním některých z literátů (Zola, Daudet, Flaubert, Hugo aj.). Příspěvek o ohlasu tohoto díla v...
|
|
Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery
Hašková, Barbora ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce s názvem Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery se věnuje kritickému ohlasu česky psaného románu Žert z roku 1967 a francouzský psanému románu Totožnost z roku 1997. V oddíle o českém recepčním procesu prvního Kunderova románu Žert jsou každou kapitolou představeny ústřední body, kterých si dobová kritika zejména všímala. Kapitoly se týkají návaznosti románu na předchozí spisovatelovu tvorbu, motivicko-tematické stavby a kompozice, postav, zařazení knihy do literárního kontextu a následuje za nimi stručné shrnutí. V následující kapitole o frankofonní recepci jsou představeny nejvýznamnější ohlasy románu francouzskou literární kritikou s důrazem na odlišnost vnímání oproti české literární kritice. V druhé části práce je naopak na prvním místě představena nej významnější frankofonní kritika francouzský psaného románu Totožnost a za ní následuje opět představení základních rysů knihy, které byly českou kritikou zmiňovány. Jde o kapitoly týkající se zařazení knihy do kontextu Kunderova románového díla a jeho návaznosti, kompozice, narace a motivicko-tematické stavby. Recepční proces v případě románu Totožnost je ovšem komplikovanější vzhledem k absenci českého překladu románu, který sice devět let po francouzském vydání vyšel nelegálně na internetu, ale vyvolal řadu...
|
|
Regulace spotřeby tabákových výrobků
Sabová, Kristýna ; Písař, Pavel (vedoucí práce) ; Loužek, Marek (oponent)
Práce se zabývá tím, zda-li jsou regulace tabáku účinné a vedou ke snižování počtu kuřáků a spotřeby cigaret a ostatních výrobků z tabáku. Práce je zaměřena především na regulaci pomocí spotřebních daní, která je jedním z klíčových nástrojů regulace. V teoretické části bakalářské práce jsou rozvedeny nejběžněji prezentované důvody a motivy pro regulaci tabáku a jaký je teoretický dopad na společnost jako celek. Hlavní, praktická, část práce se na základě teorie se zabývá tím, jak se mění spotřeba tabákových produktů v čase, vzhledem ke stále se zvyšujícím regulacím. Zda-li tyto regulace mají vliv na poptávku po tabákových produktech a poptávka po těchto výrobcích klesá. Práce popisuje změny oficiální poptávky, nezohledňuje příliš růst poptávky po tabákových výrobcích prodávaných na černém trhu. Cílem bakalářské práce ukázat, jestli státní a nadnárodní instituce různými regulačními programy opravdu snižují spotřebu tabáku ve společnosti.
|
|
Klavírní koncert op. 26 Sergeje Prokofjeva
Ožana, Petr ; Langer, Miroslav (vedoucí práce) ; Kahánek, Ivo (oponent)
Práce se zabývá především analýzou třetího klavírního koncertu Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertu se opírám o svědectví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby basníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
|
|
Objektivní a subjektivní poznání krásy v díle Tomáše Akvinského
FLEISCHMANN, Dan
Tato práce se zabývá objektivním a subjektivním poznáním krásy u scholastického filosofa Tomáše Akvinského. Vzhledem k tomu, že "krása" ve středověku nebyla hlavním tématem teologie a filosofie, představují úvodní kapitoly historické prameny a zdroje krásy, z kterých sv. Tomáš čerpal. Z definice krásy víme, že krása patří ke kognitivní mohutnosti, proto navazující kapitoly představují činnost smyslů a rozumu, kterými krásu poznáváme. (Pulchrum autem respicit vim cognoscitivam). Z této poznávací činnosti vyplývají objektivní charakteristické vlastnosti krásy, tj.: a) úplnost; b) proporce; c) jas.) Předposlední kapitola zdůvodňuje význam poznání objektivní a subjektivní krásy, z které nám plyne prožitek (delectatio et amor). Dochází-li v rozumu k vyhodnocování poznatků a principům týkajících se krásy, je nutně přítomný přesah poznání, jakým je věda. V závěrečné kapitole se věnujeme zajímavé otázce moderní vědy estetiky: "Zda je krása, tak jak o ní psal Tomáš Akvinský, specifickou distinktní transcendentálií, nebo pouze implicitní transcendentálií iniciovanou filosofy 20. století?" Práce se snaží ukázat význam studií středověké filosofie při formování témat jakým je krása a umění.
|
|
Údolí včel. Analýza historického filmu. Historický film a tvorba historického vědomí. Historický film ve výuce dějepisu
Balík, Ondřej ; Klimeš, Ivan (oponent) ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce)
Nesmírně silné a vlivné filmové umění se mi vždy zdálo zajímavým námětem pro nejrůznější úvahy. Zřejmý rozdíl mezi psanou literaturou, pracující sfantazií čtenáře, a filmem, založeným na iluzi, vede jednoznačně k otázce, jak vypadá a jaké důsledky s sebou nese informace, jíž se divákovi prostřednictvím filmu dostává. Vzhledem k tomu, že informaci historickou pokládám v jistém smyslu za zvláštní, do určité míry dokonce nebezpečné a zvláštní péči si zasluhující zboží, obrátil se můj zájem téměř okamžitě k filmu historickému. Problémem jsem se začal zabývat hlouběji v roce 1997 během svého pobytu na Kansas State University (USA), kde jsem měl možnost navštěvovat seminář s názvem Holocaust Film profesorky S. Lilhan Kremerové. Zde přibylo spíše otázek, nežli odpovědí. Uvědomil jsem si, že existují dvě části cesty od tvůrce díla k jeho příjemci a že etapa tvůrce - dílo má jen omezený vliv na etapu dílo - příjemce. Konkrétněji se pak vynořila otázka rozdílu mezi historickým dokumentem a historickým hraným filmem 1 (předmětem mého zájmu se především pro svůj větší dosah stal ten druhý), a s velkou silou pak problém užití historického filmu pro vzdělávání. Studovat tato témata právě na filmovém ztvárnění holocaustu se ukázalo jako užitečné, neboť snad u žádného jiného historického námětu nevyvstává tolik potíží s...
|