Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  začátekpředchozí22 - 31dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výtvarná výchova a klíčové kompetence.
Unique, Elis ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Diplomová práce pojednává o vlivu výtvarné výchovy na rozvoj klíčových kompetencí v rámci vzdělávacího programu pro 2. stupeň ZŠ. Práce zkoumá potenciál této disciplíny a možnosti aplikovat ji k rozvíjení a posílení kognitivních funkcí, sebevědomí, sociálních a komunikačních dovedností u dětí ve starším školním věku. První teoretická část je zaměřena na pojetí výtvarné výchovy a její současné proudy ve vztahu jak k měnícímu se vzdělávacímu obsahu, tak k některým problémům, s nimiž se setkáváme v běžné školní praxi. Zvláštní pozornost je věnována animo-centrickému přístupu, k němuž se autorka hlásí, zároveň pociťuje potřebu vymezit hranici mezi rozvíjením kompetencí a řešením specifických problémů jednotlivých žáků nebo dynamiky ve třídě, mezi artefiletikou a aktivitami, jež se svým působením přibližují spíše k arteterapii. Druhá část zpracovává poznatky hloubkových rozhovorů s experty v oboru pedagogiky a psychologie, které popisuji zkušenosti s artefiletikou, arteterapii a pedagogickým působením ve škole a jejich potenciálem k rozvíjení klíčových kompetencí. Cílem práce je na základě odborných výpovědí prozkoumat a popsat nástroje výtvarné výchovy v rozvoji klíčových kompetencí a její možnosti předcházet a případně řešit problémy v některých oblastech. Didaktickou část tvoří soubor výtvarných úloh, které...
Feministická fotografie 70. a 80. let 20. století jako nástroj k politické a společenské změně
Šatalíková, Adéla ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Bibliografická citace Feministická fotografie 70. a 80. let 20. století jako nástroj k politické a společenské změně : Bakalářská práce / Adéla Šatalíková; vedoucí práce: PhDr. Milan Pech, Ph.D . -- Praha, 2021. -74 s. Anotace Bakalářská práce se bude zabývat feministickou fotografií 70. a 80. let 20. století, která sloužila jako nástroj k politickým a společenským změnám. Na začátku bude představena stručná historie feminismu. Tato část práce bude věnována také například důvodům, které vedly k tomu, že nebyly velké ženy umělkyně v historii umění a nerovnosti mužů a žen v historii. Po uvedení do historického kontextu se práce zaměří na zdůvodnění toho, proč právě médium fotografie je tím pravým nástrojem k politické a společenské změně a proč toto umělecké médium feministické umělkyně 70. a 80. let používaly. Následně se pozornost upřena na vybrané problémy, které jednotlivé feministické umělkyně tematizovaly. K nim patří například znásilnění a vůbec násilí na ženách, právo na rozhodování o svém těle a problematiku potratu, využití popkultury k boření stereotypů, autoportrét jako prostředek boje proti tradiční představě feminity, otázka výchovy dívek versus chlapců a také konflikt "bělošského" a "černošského" feminismu. Závěr práce souhrnně pojedná o praktických dopadech feministického umění na společnost....
Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy ICT jako podpůrný prostředek ve výtvarné výchově
Meira da Rocha, Zdeňka ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent) ; Jirák, Jan (oponent)
Zdeňka Meira da Rocha: Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy. ICT jako podpůrný prostředek ve výtvarné výchově Abstrakt Disertační práce reflektuje požadavky na změny ve vzdělávání související s aktuálními potřebami digitalizace všech oblastí života společnosti. Ve struktuře nově požadovaných dovedností je kladen důraz na schopnost pracovat s informacemi a digitálními technologiemi, rozvoj kritického myšlení, kreativity a schopnosti řešit problémy. Disertace tuto problematiku nahlíží z pozice vizuálních a mediálních studií, která do vzdělávání pronikají skrze vzdělávací obor Výtvarná výchova a průřezové téma Mediální výchova. Jejím cílem je zmapovat průniky výtvarné a mediální výchovy na teoretické a kurikulární rovině a ve vzdělávací praxi zkoumat podmínky jejich propojování. Hlavní prostředky splnění tohoto cíle: (1) studium kurikulárních dokumentů, (2) kvalitativně-kvantitativní dotazníkové šetření stávající situace v praxi, (3) kvalitativní metoda akčního výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat vhodné způsoby (strategie, formy a metody) integrace mediální výchovy do výtvarné výchovy na gymnáziích. Výzkumné nálezy jsou doplněny rozhovory s učiteli gymnázií, kteří výtvarnou a mediální výchovu ve výuce propojují. Výstupem jsou inspirativní příklady a další podněty propojení těchto oborů i...
Srovnání práce fotografky Nan Goldin a dnešního uživatele Instagramu
Valentová, Marie ; Hrůzová, Andrea (vedoucí práce) ; Láb, Filip (oponent)
Současná rozšířená tvorba na sociálních sítích jako Instagram přivádí médium fotografie do nových kontextů. Fotografie se stává prostředkem okamžité komunikace a mění se některé její historicky dané funkce. Kontinuálnost tvorby na Instagramu, osobní perspektiva, s jakou uživatelé této sítě tvoří, i neustálá přítomnost fotoaparátu, která dnes uživatele provází, činí tuto současnou tvorbu v mnoha ohledech analogickou s uměleckou prací Nan Goldin. Fotografickou esejí ​Balada o sexuální závislosti (1986) ​Goldin představila svůj vizuální deník, ve kterém až s obsesivní kontinuálností zachycovala život komunity, jíž byla součástí. Esej je pořízena z hluboce osobní perspektivy, zobrazuje intimní náměty a klade důraz na popsání Goldininých osobních vztahů. Publikaci ​Balady ​a vznik Instagramu od sebe dělí více než dvacet pět let a v mnohém se odlišují. Přesto však tato práce předpokládá, že srovnání v mnohém podobných tvůrčích charakteristik umožní popsat proměnu funkce fotografie, současné tendence v estetice i volbě námětů, význam instagramové tvorby pro uživatele a celkové porozumění společenské role sdílené fotografie v historickém kontextu. Zvolenými metodami pro provedení komparace budou sémiotická vizuální analýza, sociálně-sémiotická vizuální analýza a pozorování.
Problematika vizuálního vnímání v díle Reného Magritta
VANDERKOVÁ, Andrea
Tato práce poskytuje podrobnou analýzu tří děl Reného Magritta na myšlenkovém pozadí studií vizuální kultury a sémiotiky. Vzhledem k tomu, že se tyto disciplíny na našem území teprve etablují, je první část práce věnována vytvoření teoretického rámce, pro interpretaci Magrittových děl. Kromě této části, věnované obecně problematice lidského vnímání obrazů, se předložená práce věnuje jednak dynamice vztahu slova a obrazu, která ovlivnila Magrittovo dílo, a jednak samotné interpretaci vybraných děl. Na základě interpretace Magrittových děl se snažím osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na zobrazení a jak hodnotíme okolní svět skrze ně.
Éra mačiatok: Estetika roztomilosti v súčasnom umení
Petrlová, Simona ; LEDVINA, Josef (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Roztomilosť pôsobí na poli estetických a emočných sfér. Roztomilosť ako afekt zahŕňa súbor vizuálnych a behaviorálnych vlastností, ktoré sú schopné vyvolať fyzickú alebo emocionálnu reakciu v tele subjektu. V prípade roztomilosti ako estetickej kategórie sa s touto reakciou manipuluje pre komerčné účely, ako umelecký prejav alebo pre vyjadrenie pocitov. V diplomovej práci sa budem zaoberať pojmom roztomilosti a jej využitím v súčasnom umení. Spočiatku budem skúmať genézu tohto pojmu z psychobiologického, sociologického a kulturologického hľadiska. Budem sa venovať pôvodu samotného výrazu anglického slova ''cute'' a japonského výrazu ''kawaii'' a ich vývoju.  Neskôr sa zameriam na aspekty roztomilosti v súčasnej spoločnosti, kde sa roztomilosť stala jedným zo silných marketingových nástrojov ale i nástrojov k predsazovaniu politických záujmov, čo uvediem na konrétnych prípadoch. Estetický aspekt pojmu roztomilosti potom budem skúmať v rámci súčasného umeleckého prejavu, pričom v tejto analýze zahrniem tak sociologické ako i lorenziánske (biologické) hľadisko. V práci budem sledovať aj motiváciu pracovať s roztomilosťou na poli hi-tech technológií. Roztomilosť možno v rámci jej estetiky diferencovať na viacero podkategórií (napr. ''creepy-cute'', ''tortutrer-cute'', ''sexy-cute'', ai.), ktoré načrtnem tak v teoretickej ako i v exemplárnej časti. V celku práce sa zároveň dostanem k jednotlivým  tvorcom a ich dielam, ktorí s roztomilosťou pracujú vo svojej tvorbe.
Na druhém konci světa. Japonské dřevořezy, jejich kořeny a odlišnosti
Vondrušková, Eliška ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA Japonsko, vizuální kultura, dřevořez, deskotisk, Ukiyo-e ANOTACE Studentka během svého studijního pobytu v Japonsku bude sbírat a analyzovat prvky vizuální komunikace a kultury zaměřené na japonský dřevořez Ukiyo-e. Prostuduje odpovídající odbornou literaturu se zaměřením na japonský dřevořez a pokusí se formulovat svou zkušenost s pohledem evropskýma očima. Bude vycházet z vlastních poznatků a z poznatků načerpaných z odborné literatury a otevře prostor k porovnání japonské vizuální kultury s evropskou vizuální kulturou. V didaktické části se studentka bude zabývat návrhem výukových výtvarných etud vycházejících ze specifik výtvarného japonského projevu v oblasti Ukiyo-e. V autorské části se studentka zaměří na aplikaci japonských specifik ve výtvarném projevu v oblasti Ukiyo-e a na svojí tvorbu.
Výtvarná výchova a komunita
Tůmová, Aneta ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá možností rozvoje spolupráce, angažovanosti a mezilidských vztahů prostřednictvím umělecky zaměřených projektů. Může výtvarná výchova podporovat zájem žáků o svoje okolí a učit je angažovanosti? Na tuto otázku se snaží práce nalézt odpověď. V teoretické části jsou popsány metody a přístupy, které s participací ve výtvarné výchově souvisí. Pozornost je věnována i mezipředmětovým vztahům vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Umění a kultura. V rámci diplomové práce došlo též k mapování a interpretování projektů zaměřených na komunitní rozvoj a lokální změny. V praktické části je popsán vlastní projekt, věnující se městu Dačice. Hlavní myšlenky projektu vychází z úředního přesunu města z Moravy do Čech. Cílem projektu je nejen podporovat zájem dětí o místo jejich bydliště a učit je angažovanosti a spolupráci, ale rovněž vést zúčastněné k zamyšlení se nad vnímáním své identity. Klíčová slova: komunita, škola, vizuální kultura, angažované umění, umění spolupráce, výtvarná výchova, komunikace, spolupráce, interpretace, interdisciplinarita, projekt
Vánoce v české vizuální kultuře
Růžičková, Aneta ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Fišerová, Michaela (oponent)
Cílem práce je vysledovat, jak jsou v produktech české vizuální kultury reprezentovány vánoční svátky. Tato reprezentace se mohla proměňovat v čase, na základě kulturních vlivů a ideologií, ale také na základě toho, v jakém druhu produktu vizuální kultury byly Vánoce reprezentovány. Chce zhodnotit, zda existují stálé reprezentace Vánoc, které jsou v naší kultuře zakotveny. Teoretická část práce se zaměřuje na historický vývoj zobrazování Vánoc na českém území. Analytická část pak analyzuje televizní vysílání čtyř českých celoplošných televizních stanic během vánočních svátků v roce 2017 a sleduje, jaké kulturní vlivy v nich byly obsaženy. Prostor je věnován také vizuální kultuře a obrazům. A protože se analytická část zabývá hlavně televizí, jsou zde uvedeny také informace o tomto médiu a specifikách masových médií obecně. Pro analýzu mediálních sdělení byla zvolena kombinace dvou výzkumných metod: kvantitativní obsahové analýzy a sémiotické analýzy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   začátekpředchozí22 - 31dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.