|
Vnitropodnikové směrnice samosprávného celku
Zahradníková, Andrea ; Dubová, Veronika (oponent) ; Pěta, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá zaměstnaneckými benefity poskytovanými v sektoru státní správy na základě vnitřní směrnice. V teoretické části budeme seznámeni se základy personalistiky, motivací zaměstnanců, systémem odměňování, zaměstnaneckými benefity a jejich účetními a daňovými aspekty. Následovat bude pohled do zdrojů financování především osobních nákladů ve veřejném sektoru. Další část bude věnována jednotlivým benefitům poskytovaných v konkrétní zkoumané instituci a srovnání s okolními institucemi stejné úrovně. Poslední část je zaměřena na doporučení změn, pro konkrétní zkoumaný úřad, na základě současné situace, spokojenosti zaměstnanců, možnostech dle zákona.
|
|
Systém organizace veřejné správy jako podmínka rozvoje vodního hospodářství
TOMASOVÁ, Natalie
Bakalářská práce se zabývá správou vodního hospodářství a je rozdělena na dvě části. V první z nich je popsán obecně význam vody obecně a vodního hospodářství, včetně legislativy. Zmíněna je též ochrana vod jako nedílná součást komplexu vodního hospodářství. Podrobně je vysvětlena organizace státní správy ve vodním hospodářství, včetně právních předpisů, které se vážou k vodnímu hospodářství v České republice i Evropské unii. Ve druhé části jsou popsány činnost veřejné správy a investice do vodohospodářství. Pro porovnání je popsána organizace veřejné správy ve vodohospodářství ve Státě Izrael.
|
|
Analýza krizové komunikace státní správy (státu) směrem k obyvatelstvu v době krizové situace
VACÍK, Slavomír Ladislav
V diplomové práci bylo zpracováno téma analýzy krizové komunikace státní správy (státu) směrem k obyvatelstvu v době krizové situace, které se ukázalo z pohledu dnešní koronavirové krize jako velmi aktuální. Základ analýzy tvořilo dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 162 respondentů. Na otázky odpovídali především lidé ve věku od 21 do 65 let, převážně s vysokoškolským vzděláním, bydlící v obcích různých velikostí. V rámci dotazníku byla zjišťována spokojenost respondentů s komunikací státní správy směrem k veřejnosti z pohledu využívaných komunikačních kanálů, druhu poskytované informace o mimořádné události, její srozumitelnosti a důvěryhodnosti. Vyhodnocením výzkumu bylo zjištěno, že pro získání informací o mimořádných událostech byl respondenty nejvíce využíván internet, především pak zpravodajské portály, dále sociální sítě, a také tradiční televizní a rozhlasové vysílání. Většina respondentů uvedla, že dokáže důležité informace o krizové situaci rychle najít a jsou pro ně převážně srozumitelné. Také bylo zjištěno, že většina respondentů spíše dokázala rozeznat pravdivou zprávu od dezinformace a snažila se také důležité zprávy ověřovat z více zdrojů. K tomu také respondenti využívali především veřejnoprávní rozhlas, televizi a její zpravodajský internetový portál, protože byly považovány za nejdůvěryhodnější. Respondenti v dotazníku také uvedli, že nejvíce získávali informace od ministerstev a obcí. Z výzkumu vzešlo několik doporučení pro státní správu. Stát by měl zvážit vytvoření speciální mobilní platformy, která by informovala obyvatele o vzniklých mimořádných událostech a opatřeních pro jejich zvládnutí. Dále by měl zajistit rychlé, srozumitelné poskytování důležitých, jednotných informací za využití všech komunikačních nových i tradičních platforem.
|
|
Památková ochrana pozůstatků činnosti člověka v lese
Sklenář, Karel ; Novák, Jakub ; Kadavý, Jan ; Mikita, Tomáš ; Rybníček, Michal ; Bajer, Aleš ; Kučera, Aleš ; Kolář, Tomáš ; Friedl, Michal
Mezi hlavní cíle metodiky patří: 1. zasazení problematiky do legislativního prostředí; 2. představení procesů narušení objektů v lesním prostředí; 3. charakteristika moderních způsobů identifikace objektů v lesích; 4. představení praktického postupu identifikace objektů hospodářské činnosti člověka v lesích; 5. navržení postupů zajištění zachování a prezentace antropogenních pozůstatků lidské činnosti v lese pro složky státní správy a samosprávy. Metodika vznikla ve spolupráci odborníků humanitního a přírodovědného zaměření. Snaží se tak aplikovat a kombinovat postupy různých oborů. Metodiku doporučujeme používat se souběžně psaným lesnickým textem Metody a postupy ochrany antropogenních objektů historické hospodářské činnosti člověka v lesích (Kadavý a kol. 2022). Obě metodiky se vzájemně doplňují.
Plný text: PDF
|
|
Hranice efektivního a udržitelného fungování obcí v Česku - příklad ORP Litomyšl a Chrudim
Šel, Jan ; Hellebrandová, Lenka (vedoucí práce) ; Hruška, Vladan (oponent)
Předmětem výzkumu magisterské práce je hranice efektivního a udržitelného fungování malých obcí v Česku, konkrétně v ORP Litomyšl a Chrudim. V Česku je otázka udržitelnosti, efektivity malých obcí dlouhodobý problém, který stále nedoznal řešení. S tím souvisí i občanská vybavenost. Ta díky nízké populační velikosti obcí často nedosahuje odpovídajícímu standardu. První část práce představuje institucionální kontext vývoje veřejné správy a samosprávy v českých zemích, Česku a Československu. Druhá část popisuje teoretické koncepty, indexy, míry popisující efektivitu obecních samospráv. Třetí část práce popisuje metodu výběru území, popis dat a složení souboru ukazatelů, které jsou rozvinuty v analytické části. Analytická část určuje přibližnou populační velikost, od které je obec schopna zajistit základní standardy služeb pro své občany a zároveň udržitelně fungovat. Kapitola zhodnocení - standard určila základní standard, který by obce měly zajišťovat pro své občany. Diskuzní kapitola se pak pokouší porovnávat a rozvíjet výsledky analytické části společně s uvedenými koncepty z teoretické části. Klíčová slova: malé obce, lokální demokracie, měření efektivity, udržitelný rozvoj, standard vybavenosti, meziobecní spolupráce, ORP Litomyšl, ORP Chrudim.
|
|
Porovnání systémů organizace státní památkové péče v ČR, Polsku a na Slovensku
Morawiec, Miroslav ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Novotný, Vilém (oponent)
Česká republika je zemí s velkým množstvím kulturních památek. K jejich ochraně je zřízen systém státní památkové péče, jehož součástí jsou Ministerstvo kultury ČR, odbory památkové péče krajských úřadů a obcí z rozšířenou působností a Národní památkový ústav. Problémem však je, že přes existenci rozsáhlého systému státní památkové péče dochází k selhávaní ochrany a k postupné devastaci a zániku řady kulturních památek. K obdobným selháním dochází i v Polsku a na Slovensku. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda současný systém památkové péče v České republice a srovnatelné systémy v sousedních zemích - v Polsku a na Slovensku, zajišťují dostatečnou ochranu kulturního dědictví, případně zda existují alternativní uspořádání této oblasti veřejné správy. Dle dostupných informací pak posoudit, který z těchto systémů státní památkové péče se jeví pro daný účel jako nejvhodnější a nejúčinnější a zároveň identifikovat potenciální rizika, která jednotlivé systémy přinášejí. V diplomové práci používám následujících výzkumných metod: Srovnání - na základě zákonných úprav srovnávám systémy organizace státní památkové péče v České republice, Polsku a na Slovensku. Případové studie - na několika příkladech selhání ochrany památek demonstruji typické případy takovýchto selhání a snažím se zjistit, proč k nim...
|
|
Srovnání organizace místní správy České republiky a republiky Černá Hora - individuální téma
Jourová, Věra ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Srovnání organizace místní správy České republiky a Republiky Černá Hora Diplomová práce Srovnání organizace místní správy České republiky a Republiky Černá Hora pojednává o základních principech organizace místní správy ve výše uvedených státech tak, jak je upravuje platná právní úprava a jak jsou aplikovány v praxi. Velký prostor je věnován ústavním základům, které vymezují rozsah působnosti samospráv a míru jejich rozhodovací autonomie, a dvěma klíčovým zákonům upravujícím základní instituty a aspekty správní činnosti místních samospráv, a to českému zákonu o obcích a černohorskému zákonu o místní samosprávě. Větší část práce je popisná, analyzující a srovnávající platnou právní úpravu. Na tuto část navazuje hodnocení aplikace právních předpisů v praxi a reflexe faktické organizace a činnosti místní správy v obou zemích. Práce je členěna do 7 kapitol. Po stručném úvodu následuje kapitola věnovaná výhradně Černé Hoře. Obsahuje stručnou charakteristiku státu, jejího státního zřízení, politického systému a správnímu členění. Kapitola obsahuje též shrnutí základních údajů týkajících se místní samosprávy, která je podrobně analyzována v následujících kapitolách. Jakkoli se práce věnuje současnému stavu, kapitola 3. nabízí stručný exkurs do historie, a to vývoje posledních 20 let, které měly pro...
|
|
Dobré vládnutí v teorii a praxi
Vošahlíková, Radka ; Ochrana, František (vedoucí práce) ; Půček, Milan Jan (oponent)
Diplomová práce nabízí ucelený pohled na koncept dobrého vládnutí a to jak v teoretické rovině, tak i z hlediska jeho implementace v České republice. Cílem práce je zjistit rozpracovanost konceptu v oblasti teorie a s tím související jednotlivé principy, jeho pojetí v České republice, základní kritické body při implementaci dobrého vládnutí a možnosti k jejich odstranění. Pro analýzu současného stavu dobrého vládnutí v České republice je využito 13 výzkumných rozhovorů, které byly provedeny s odborníky zabývajícími se oblastí veřejné správy, ale také se samotnými pracovníky veřejné správy. Pro zpracování dat byla využita tematická analýza. Výsledky analýzy ukazují, že dobré vládnutí není v současné době plošně aplikováno. Vedle problémů s lidskými zdroji, komunikací, vysokou politizací veřejné správy, resortismem či s absencí dlouhodobé vize je při implementaci dobrého vládnutí v České republice významnou překážkou současná úroveň kulturních a společenských norem.
|
|
Problematika spolupráce zřizovatele (obce s řozšířenou působností) a ředitele školy
Kynčlová, Alica ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
NÁZEV: Problematika spolupráce zřizovatele (obce s rozšířenou působností a ředitele školy. AUTOR: Alica Kynčlová KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Irena Lhotková ABSTRAKT: Závěrečná práce se zabývá oblastmi, v nichž se odehrává spolupráce zřizovatele, obce s rozšířenou působností, a ředitele školy. Jejím cílem je posoudit současný stav vzájemné spolupráce, analyzovat hlavní problémy ředitelů škol při zajišťování kvality vzdělávání, ve kterých je vazba na zřizovatele nutná, či potřebná a nastínit model spolupráce, která povede ke zlepšení kvality výchovy a vzdělávání na školách, zřizovaných obcí. Vychází z platných školských právních předpisů, ze závěrů sociologického výzkumu zaměřeného na analýzu struktury postojů a očekávání veřejnosti k oblasti školství, výchovy a vzdělávání (Stemmark), z dostupných odborných publikací a článků na dané téma. Zdrojem informací je dotazníkové šetření, ve kterém respondenti odpovídali na otázky související s hlavním tématem práce. Přináší současný pohled zřizovatelů škol (obcí s rozšířenou působností), zastoupených pracovníky odborů/oddělení školství úřadu měst a obcí a ředitelů škol na vzájemnou spolupráci na cestě k vyšší kvalitě vzdělávání a výčet jejich hlavních zásad. KLÍČOVÁ SLOVA: Obec s rozšířenou působností, státní správa, samospráva obce,...
|
|
Řešení problematiky bezdomovectví na území hl.m. Prahy - stačí současná záchranná sociální síť?
Stehlíková, Petra ; Pěnkava, Pavel (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Obsahem bakalářské práce je řešení problematiky osob bez domova z hlediska poskytování sociálních služeb v Praze. V teoretické části je obecně popsána problematika bezdomovectví, v rámci toho je popsán současný model poskytovaných služeb, následně zmiňuji organizace, které poskytují služby pro lidi bez domova na území Prahy z hlediska nestátního sektoru, dále popsána pomoc z hlediska státní správy. V další části práce jsou zmíněné 2 koncepce, které jsou zaměřené na řešení problematiky bezdomovectví a jak jsou koncepce v současné době naplňovány. Potřeba je zmínit i zahraniční zkušenosti v rámci tohoto problému. Důležitou kapitolou je mezioborová spolupráce, jelikož pomoc lidem bez domova nespočívá pouze v poskytnutí ambulantních služeb jako jsou strava, hygiena či ošacení nebo poskytnutí pobytových služeb, ale je potřeba spolupráce i s jinými aktéry jako např. lékaři (psychiatr, zubař, gynekolog), aby mohly být služby poskytovány komplexně a byly schopny reagovat na všechny potřeby lidí bez domova. Výzkumná část mapuje dostatečnost služeb pro osoby bez přístřeší z jejich pohledu a popř. jaké služby na území Prahy postrádají. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda jsou současné služby pro osoby bez přístřeší na území Prahy dostačující, nebo zda je potřeba rozšířit stávající služby a popř. dále...
|