Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jazyková stránka českých lidových písní
Zíková, Priscilla ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Lidové písně jsou tradičním projevem estetického cítění obyvatel určité země a jsou svébytným dokladem o národu samotném, ale primárně je na ně nahlíženo z hudebního nebo historického hlediska. Vizí této práce je snaha nahlédnout na lidové písně a jejich texty z hlediska jazykového a pokusit se vytvořit obecnější charakteristiku. Obsah teoretické části zpracovává lidový umělecký styl a jeho specifické zdroje, písňový folklór s jeho základními prvky, strukturu textové stavby písně. Dále teoretická část obsahuje vhled do určitých tematických oblastí lingvistických disciplín - nahlíží do problematiky jevů, které se při jazykovém rozboru textů lidových písní projevily jako frekventované. Na nejfrekventovanější jevy je nahlíženo z jednotlivých jazykových hledisek. Práce obsahuje kapitolu o kognitivní lingvistice, která se jeví jako velmi perspektivní disciplína, přichází s novými výzkumnými metodami a zaměřuje se na oblast, ve které dochází k propojení lingvistiky s psychologií a kulturou. Věnuje se "obrazu světa", který je ustálen v jazykovém povědomí mluvčích určitého jazyka. Na základě této myšlenky je v práci sestaven jazykový obraz vojáka a to tak, jak je představován prostřednictvím textů lidových písní. V praktické části jsou podrobeny rozboru texty vybraných lidových písní, na kterých je možné...
Slovní zásoba současných populárních písní
d' Almeida, Annamária ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Tato bakalářská práce, na základě porovnávání výsledků žebříčků hitparád za rok 2016, analyzuje slovní zásobu českých písní populárních v roce 2016, a to konkrétně tvorbu autora Ondřeje Ládka. Tato práce zkoumá vrstvy slovní zásoby, popisuje významovou stránku slov na základě analýzy dvaceti vybraných textů kapel Slza a Xindl X a zkoumá tyto texty z hlediska frazeologie. Okrajově se v práci pracuje i s literárně teoretickými pojmy z oblasti versologie. Závěrem práce srovnává rozdíly v tvorbě Ondřeje Ládka v závislosti na projektu, pro který tvoří. Výsledky této práce nám částečně umožňují více poznat současnou pop kulturu a způsob jakým tvoří jeden z nejhranějších současných českých autorů.
Politika vody
Dvořáková, Dana ; Vojtěchovský, Miloš (oponent) ; Sterec, Pavel (vedoucí práce)
Práce má za cíl neotřelým způsobem seznámit diváka s problematikou vody na území České republiky a s její distribucí v rámci krajiny. Její charakter, který se přibližuje dokumentárnímu zpracování, však explicitně nepopisuje problém, spíše má snahu jej vizuálně vykreslit a dát divákovi prostor pro vlastní imaginaci. Dílo staví do kontrastů příklady jemných funkčních zásahů do krajiny s příklady monstrózních betonových staveb - přehrad. Poukazuje na problematická místa a snaží se zprostředkovat divákovi problém aktuální nejen ve zvolené lokalitě. Stěžejní je lyrické podání, které navozuje nejen obraz, ale i zvuková část a vyprávění, které objasňuje celý problém. Video nemá čistě informativní ráz, jeho specifikum je zaměřené i na požitek diváka. Hraje si s dokumentárními postupy, ale nevyužívá je prioritně. Záběry jsou schválně voleny tak, aby betonové stavby vypadaly monumentálně a vyzněla tak jejich vážnost. Z pozadí záběrů vyplývá i doba jejich vzniku. Tento prvek má být kritický a má se stavět do opozice proti studiím, které používají staré plány pro stavby nových vodních nádrží, které nedávají prostor pro staronová funkčnější řešení. Dílo se dotýká i nadprodukce a problematiky dnešního moderního zemědělství.
Recurrent topics in Nick Cave's lyrics and prose
Wicheová, Eva ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Cílem této práce je srovnání písňové tvorby australského hudebníka Nicka Cavea s jeho prózou, zejména s románem A uzřela oslice anděla. Práce se zaměřuje na témata opakující se v jeho díle, například téma lásky, smutku, utrpení, smrti, vraždy, hudby, násilí, sexu a náboženství. Předmětem zkoumání je také vliv témat na lyricitu nebo epičnost textu. V jeho románové tvorbě můžeme vysledovat paralely k jeho životnímu stylu hudebníka a zpěváka.
Interpretace finské lidové slovesnosti v současné hudbě
Vorlíková, Zuzana ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Švec, Michal (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá užitím finské lidové slovesnosti, konkrétně lidového básnictví, v součastných hudebních textech. Lidová slovesnost byla prezentována ústně, většinou v podobě písní, proto je i dnes hudba vhodným prostředkem, jak tuto tradici oživovat a představovat novým posluchačům. Práce zprvu nastiňuje základní charakter lidové slovesnosti, zájem o ni ve Finsku a charakter lidové hudby s jejím stručným vývojem, dále je dělena do tří kapitol - na epiku, lyriku a rituální básně. V každé z nich je daná oblast lidové slovesnosti vysvětlena tak, jak ji vykládají odborné publikace. Po té jsou jejich charakteristické rysy doloženy na ukázkách vybraných textů současných hudebních interpretů. Takové pojetí umožnilo zkoumat jejich provázanost s lidovou slovesností. Klíčová slova: finská lidová slovesnost, finské lidové básnictví, finská folklorní hudba, finská metalová hudba, hudební texty
Finnish spoken language and its use in the lyrics of modern songs
Rýdza, Eva ; Fárová, Lenka (vedoucí práce) ; Lindroosová, Hilkka (oponent)
Fínsky hovorový jazyk a jeho použitie v textoch moderných piesní Abstrakt Bakalárska práca sa zaoberá komparáciou fínskeho hovorového a sčasti spisovného jazyka v textoch piesní rockovej skupiny Haloo Helsinki! a repového speváka Cheeka. Fínsky hovorový jazyk sa od spisovného jazyka výrazne odlišuje a to tým, že nemá štandardizovanú podobu a používa sa hlavne v ústnej komunikácii. Okrem toho sa fínsky hovorový jazyk môže uplatňovať aj v textoch piesní. Prvá teoretická časť práce poskytuje úvod do fínskych jazykových variet, hovorového a spisovného jazyka a pojmu text piesne. Druhá praktická časť práce je zameraná na analýzu vybraných textových piesní po syntaktickej, morfologickej a lexikálnej stránke. Hovorový jazyk je analyzovaný vo všetkých troch jazykových rovinách, spisovný jazyk len v rovine syntaktickej.
Konceptualizace hudby v písňových textech Jiřího Suchého
Císlerová, Anna ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá konceptualizací hudby v písňových textech Jiřího Suchého, a to na širším pozadí pojetí hudby v češtině. Práce využívá kognitivnělingvistických metod, především se jedná o jazykový obraz světa a teorii pojmové metafory. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz hudby a identifikovat pojmové metafory, které se v jazykovém materiálu uplatňují. Jako zdroj jazykových dat slouží za prvé výkladové, frazeologické a další slovníky češtiny a za druhé písňové texty Jiřího Suchého. Během zkoumání bylo zjištěno, že konceptualizace hudby představené na slovníkovém materiálu lze nalézt i v textech Jiřího Suchého. Jeho texty však obsahují i další typy konceptualizací, které ze slovníkového materiálu vyčíst nelze. Na základě slovníkových dat rovněž nelze stanovit konotace např. u slova blues - hledání konotací u tohoto slova proběhlo na základě písňových textů. Za největší přínos této práce považujeme odkrytí paralelních pojmových metafor hudby a jazyka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.