Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20,861 záznamů.  začátekpředchozí20852 - 20861  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.80 vteřin. 

Hodnotová orientace adolescentů navštěvujících Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež ve Strakonicích a Blatné
LHOTÁKOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací adolescentů navštěvujících Nízkoprahová zařízení ve Strakonicích a Blatné. Teoretická část charakterizuje období adolescence a k jakým změnám v něm dochází. Dále teoretická část přiblížila, co jsou hodnoty, co je hodnotová orientace, jak se utváří, jaké má postavení ve výzkumech a co jsou nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Praktická část je postavena na výzkumném šetření, které má charakter kvantitativního výzkumu, který byl realizován v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež CROSS ve Strakonicích a STATION 17 v Blatné. Cílem provedeného výzkumu bylo zjistit, jaká je hodnotová orientace adolescentů navštěvujících obě zařízení. Zjištěné názory do určité míry korespondují s teoretickými předpoklady.

Realizace výuky první pomoci na ZŠ praktické a ZŠ speciální v Jindřichově Hradci
EMROVÁ, Monika
Tématem bakalářské práce je výuka první pomoci na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jindřichově Hradci. K výběru tohoto tématu jsem byla vedena svým zájmem o tuto oblast. Léta jsem dobrovolníkem Oblastního spolku Českého červeného kříže a věnuji se výuce laické první pomoci. Znalost poskytování první pomoci by měla patřit k základnímu vzdělání každého člověka. Problematika zdravovědy a první pomoci se dostává i do Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a dále do Rámcového vzdělávacího programu pro vzdělávání žáků v Základní škole speciální. K dosažení výzkumných cílů byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. K dosažení výzkumných cílů byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a obsahové analýza dat. Výzkumný soubor tvořili žáci a pedagogové ze Základní školy praktické a Základní školy speciální Jindřichův Hradec. Prvním cílem bylo zjistit, jakou formou a v jakém rozsahu probíhá výuka první pomoci na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jindřichově Hradci. Z výzkumu vyplývá, že Základní škola praktická a Základní škola speciální Jindřichův Hradec věnuje pozornost výuce první pomoci a považuje ji za důležitou součást jejich Školních vzdělávacích programů. Bylo zjištěno, že výuka první pomoci se promítá do více vzdělávacích oblastí a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami jsou seznamováni se zásadami první pomoci formou praktického nácviku. Druhým cílem bylo sestavit návrh postupu výuky první pomoci pro Základní školu praktickou a Základní školu speciální v Jindřichově Hradci. Třetím cílem bylo realizovat návrh postupu výuky první pomoci se žáky Základní školy praktické a Základní školy speciální v Jindřichově Hradci a ověřit jeho funkčnost. Domnívám se, že návrh postupu výuky první pomoci byl odpovídající vzhledem ke skupině žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a splnil i podmínku funkčnosti. Na základě těchto výsledků kvalitativního výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zní: Žáci Základní školy praktické Jindřichův Hradec jsou schopni úspěšně provést nácvik postupu první pomoci u drobnějších poranění, ale také u život ohrožujících stavů. Druhá hypotéza zní: Stupeň mentální retardace, popř. charakter motorického postižení u žáků Základní školy speciální Jindřichův Hradec negativně ovlivňuje schopnost praktického provedení první pomoci. Poznatky bakalářské práce mohou být využity pedagogy pro výuku první pomoci v Základní škole praktické a v Základní škole speciální v Jindřichově Hradci.

Problematika zařazení ekologického zemědělství a potravinářského průmyslu do výuky přírodopisu a biologie na základních a středních školách
Zunová, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se snaží zabývat ekologickým zemědělstvím z holistického pohledu. Jsou zde proto nejen zmíněny teze, současný stav a platná legislativa v České republice a Evropské unii, ale toto téma je pojato v širších souvislostech. Jsou tu uvedeny návaznosti na související témata, jako jsou aditiva v potravinách, transgenní organismy (GMO) a Fair Trade. Primárním cílem je poskytnout učitelům biologie na základních a středních školách několik možností, jak mohou tuto problematiku podat žákům a studentům ve svých hodinách. Ukazuje se, že výchova k udržitelnému vývoji je jedním ze základních kamenů vzdělání moderního člověka. Cíle této diplomové práce jsou: 1) Vytipovat možnosti zařazení tématu ekologického zemědělství do výuky biologie a v mezipředmětových tématech, v souladu s platnými Rámcovými vzdělávacími programy pro základní školy a gymnázia. 2) Vytvoření výukových materiálů na téma ekologické zemědělství (v aplikaci Microsoft PowerPoint vytvořit prezentaci pro učitele, vytvořit či upravit didaktické hry a aktivity) použitelných ve výuce. 3) Odzkoušení vytvořených výukových materiálů ve výuce. Pro splnění cíle číslo 1 byly stanoveny dvě pracovní hypotézy: 1. Učitelé přírodopisu či biologie na ZŠ a SŠ nezařazují do své výuky problematiku ekologického zemědělství. 2. Žáci vědí, co jsou to...

Cesta ke svobodě: inspirováno svatým Janem od Kříže
Žáková, Lenka ; Milfait, René (vedoucí práce) ; Klaus, David (oponent)
Bakalářská práce s názvem Cesta ke svobodě: Inspirováno svatým Janem od Kříže si klade za cíl seznámit čtenáře se spiritualitou a učením svatého Jana od Kříže. Snaží se o prolnutí dvou nejznámějších děl svatého Jana od Kříže - Výstup na horu Karmel a Temná noc J s Písmem svatým. Hlavním tématem celé diplomové práce je téma svobody, respektive proces osvobození člověka od čeho a k čemu. V první části bakalářské práce se čtenář dozví základní informace o životě svatého Jana od Kříže; o kořenech Janova učení; co je základem člověka a zároveň co je jeho cílem; k čemu směřuje a k čemu je povolán; jaká událost předcházela pozdější nutnosti osvobozování se. V dalších kapitolách se čtenář seznámí s důležitými symboly, radami a zásadami učení svatého Jana. Co svatý Jan svým učením sleduje, k čemu člověka vybízí a k čemu ho zve. Druhá část bakalářské práce se už podrobněji zabývá jednotlivými fázemi procesu osvobozování vedoucí přes "temnou noc" až k "nadpřirozenému sjednocení" duše s Bohem, tedy k "naprosté svobodě". Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Nodální regiony v Evropě vymezené na základě letecké dopravy
ROZKOŠNÝ, Filip
Tato diplomová práce se zabývá vymezováním nodálních regionů za pomoci dat z osobní letecké dopravy na území států střední Evropy. Tento druh dopravy se po své deregulaci a liberalizaci stal velice oblíbeným druhem prostorové mobility obyvatel, zejména díky rychlosti přepravy, snižování cen letenek a relativní bezpečnosti. Díky této prostorové mobilitě obyvatel lze v praxi vymezovat hranice regionů podle skutečných pohybů. Za předpokladu využití dat z osobní letecké dopravy k vymezování nodálních regionů, představují letiště jejich jádra. Cílem této diplomové práce bylo vymezit nodální regiony na základě osobní letecké dopravy v zajímavém středoevropském prostoru, jehož západní a východní část prošla v minulosti rozličným historickým a politickým vývojem, který se také odlišně projevil na úrovni rozvoje letecké dopravy. Vstupní data zahrnovala počet leteckých interakcí mezi středoevropskými letišti za 1 referenční den. Diplomová práce je strukturována do 5 kapitol. Prvními částmi jsou úvod a cíle práce, teoretická východiska a metodika práce. V analytické části práce je zhodnocen celý proces formování nodálních regionů a jejich výsledná hierarchická struktura. V každé dílčí části postupu výzkumu je výsledná podoba nodálních regionů zobrazena v mapovém výstupu a je vyjádřena populačně a plošně. V závěrečné části jsou zodpovězeny vstupní hypotézy této práce.

Přechod dětí z běžné základní školy na základní školu praktickou
Voldřich, Michal ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Purková, Veronika (oponent)
Přílohy Příloha č. 1. Struktura rozhovoru 1. Bývalá třída, škola Co se ti vybaví, když si vzpomeneš na bývalou třídu? Co tě tak napadá? Mohl bys mi o tvé bývalé škole něco povědět? Jak ses v bývalé třídě cítil? Jak ti tam bylo? 2. Bývalý spolužáci, kamarádi, vztahy v bývalé třídě, školní úspěch A co tvoji spolužáci? Mohl/a bys mi o nich něco povědět? Jací byli? Jak jsi s nimi vycházel? A co kamarádi? Měl si v bývalé třídě nějaké? Byli to spíš kluci, nebo holky? Cos dělal/ý o přestávkách? A co učitelé, jací byli? Jaký byl váš třídní učitel? Měli ste pana učitele nebo učitelku? Mohl si za ním zajít když si něco potřeboval? Jak jsi s nimi vycházel? Zažil s v minulé třídě něco hezkého? Zažil si nějaký trápení? Bylo něco/někdo co ti pomohlo? 3. Oblast učení a sebehodnocení hlediska školního úspěchu A co učení? Jak ti to šlo? Bylo pro tebe ve škole něco těžkýho? Co tě ve škole bavilo? Jaký předmět byl pro tebe nejtěžší? Jaký předmět si měl nejradši? 4. Přechod- jaká změna nastala v oblasti vztahů a s nimi spojenými pocity- hlavní téma!!! A jak se stalo, že jsi přešel na tuhle školu? A kdo to vymyslel? S kym sis sednul do lavice? A kdo ti ukázal tuhle školu? Změnilo se něco po tom, co si přešel/přešla do nově třídy? Jaká pro tebe byla ta změna? Bylo tam pro tebe něco těžkého? Jak ses ze začátku cítil? A co noví...

Vliv rodičovství na mzdy v České republice
Žofková, Martina ; Stroukal, Dominik (vedoucí práce) ; Tříska, Dušan (oponent)
Za použití průřezových a panelových dat z šetření EU-SILC pro Českou republiku tato práce zjišťuje, že zatímco mateřství je spojeno se mzdovou srážkou, otcovství je naopak spojeno se mzdovou prémií. Tyto výsledky jsou v souladu s výsledky zahraničních prací. Práce dále ukazuje, že rodičovství má silnější vliv na osoby s vyšším stupněm vzdělání, že svobodné matky trpí vyšší mzdovou srážkou, zatímco svobodní otcové inkasují vyšší mzdovou prémii, a dále že v případě matek lze pozorovat silnější sebe selekci na specifická pracovní místa než v případě otců. Model fixních efektů naznačuje, že rodičovství je spojeno s nepozorovanými charakteristikami, které mají pozitivní vliv na mzdy rodičů. Výsledky práce jsou v souladu s teorií lidského kapitálu, hypotézou o dělbě práce v rámci domácnosti a s hypotézou o sebe selekci matek na pracovní místa, která jsou pro ně vstřícnější. Výsledky však nejsou jednoznačné u hypotézy o nižším pracovním úsilí matek.

Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. Dítě si začíná osvojovat normy nového sociálního prostředí, charakterizovaného odlišným rytmem a strukturou činností a odlišnými způsoby interakcí. Dítě je konfrontováno s odlišnými požadavky okolí na své chování a výkony. Vstupem do školy se mění jeho sociální status. Začíná náležet zároveň i k jiné sociální skupině, než jakou je rodina. Začíná se učit plnit roli žáka. Jsme si vědomi toho, jak je období nástupu do školy důležité pro budoucí život jedince. Problematikou života žáků v první třídě jsme se zabývali již v zápočtové práci pro klinický semestr. Proces upevňování základních norem školního i mimoškolního chování v první třídě nás natolik zaujal a připadal nám natolik podstatný, první třídu charakterizující a přitom složitý, že jsme se jím rozhodli zabývat i v rámci rigorózní práce. Chceme konkrétně zachytit pravidla, na jaká se žáci v první třídě snaží adaptovat, popsat průběh procesu adaptace na školní normy a zmapovat mechanismy, které v první třídě, resp. v prvním pololetí školního roku, v rámci tohoto procesu působí. Nejprve teoreticky uchopíme výše zmíněný problém. Poté na podkladě našeho výzkumu...

Redox značení DNA - od jednoduché detekce DNA pomocí modifikace komplexy oxidu osmičelého k ratiometrické analýze sekvencí
Havran, Luděk ; Balintová, Jana ; Vidláková, Pavlína ; Macíčková-Cahová, Hana ; Pivoňková, Hana ; Hocek, Michal ; Fojta, Miroslav
Elektrochemické metody našly široké uplatnění jak v analýze DNA a studiu jejích interakcí s různými látkami, tak i při vývoji senzorů pro detekci hybridizace DNA. DNA je přirozeně elektroaktivní molekula, která poskytuje na různých typech pracovních elektrod řadu analyticky využitelných elektrochemických signálů. Pro některé typy analýz, zvláště pak při vývoji DNA hybridizačních senzorů, se osvědčilo užití redox aktivních značek. Jedním ze způsobů jak zavést do DNA elektroaktivní značku je její modifikace pomocí komplex oxidu osmičelého s dusíkatými ligandy (Os,L). Vznikající adukty poskytují na rtuťových i uhlíkových elektrodách elektrochemické signály v důsledku redukce/oxidace atomu osmia v molekule aduktu. Tato metoda značení DNA našla uplatnění ve vysoce citlivé analýze DNA a také v analýze nukleotidových sekvencí. Další z metod pro přípravu redox značené DNA je enzymatická inkorporace značených deoxyribonukleotid trifosfátů (dNTP) pomocí DNA polymeráz. Značené dNTP lze připravit jednoduchou cross-coupling reakcí ve vodném prostředí. V tomto příspěvku bude demonstrována aplikace různých redox aktivních značek v elektrochemické analýze DNA.

Výpočetní model procesu segmentace spojitého toku řeči v českém jazyce
Stehlík, Luděk ; Smolík, Filip (oponent) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Rigorózní práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky výpočetního modelování jednoho z klíčových vývojově psycholingvistických jevů - segmentace spojitého toku řeči na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné části práce je nejdříve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následně je popsáno myšlenkové, historické a kognitivně-antropologické pozadí v současné kognitivní vědě zcela převládajícího komputačně-reprezentačního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpočtu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobně jsou představeny dvě soupeřící interpretace tohoto tvrzení v podobě hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) běžným myšlenkám a pojmům by se měla hledat formální pravidla specifikující mentální výpočet. Zmíněny jsou rovněž dvě alternativní teorie v podobě dynamické (nebo také tělesné) kognitivní vědy a teorie distribuované kognice, podle kterých podstata inteligence nespočívá (pouze) v manipulaci komplexními vnitřními reprezentacemi okolního světa, ale především v dynamické interakci mezi větším počtem různých faktorů, které se nacházejí jak uvnitř...