Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí20 - 29dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lobbing jako nástroj k utváření evropské legislativy: případ zákazu testování kosmetiky na zvířatech
Krhlová, Martina ; Vymětal, Petr (vedoucí práce) ; Štěpánek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce pohlíží na lobbing jako na jeden z nástrojů k utváření evropské legislativy. Lobbisté jsou často chápáni jako nositelé cenných informací, díky nimž se k zákonodárným činitelům dostávají odborné názory a stanoviska přímo z odvětví. Lobbisté tedy mohou přispívat značnou mírou ke tvorbě politik a ke zkvalitnění evropské legislativy, která odpovídá potřebám zainteresovaných skupin. Hlavním cílem práce je zjistit, jakým způsobem a v jakých fázích se zájmové skupiny podílejí a zasahují do tvorby evropské legislativy, a v jakých přístupových bodech mají možnost vstoupit do legislativního procesu. Pro názornost je tento výzkum aplikován na konkrétní případ lobbingu v rámci problematiky testování kosmetiky na zvířatech, který značně ovlivnil právní úpravu dané oblasti.
Role obstrukčního jednání v českém legislativním systémů
Sedláček, Martin ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Švec, Kamil (oponent)
Hlavním cílem této práce je popsat využívání obstrukčních mechanismů v českém legislativním systému, které na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jakožto klíčové zákonodárné instituce parlamentního systému páchají již mnoho let nemalé škody v podobě blokování projednávání návrhů zákonů. Důvody, jež vedly k tomu, aby jednací řád Poslanecké sněmovny umožnil existenci tohoto fenoménu, nejsou zcela zřejmé, nicméně jsou nedílnou součástí parlamentní kultury naší země, jejichž existence využívá zejména legislativní menšina. Přestože má jednací řád své jasné znění, které obstrukce umožňuje, tak je jejich využívání mnohdy považováno za protiústavní, jelikož přesahuje únosnou mez. Stěžejním cílem této práce je představit čtenářům všechny nástroje napomáhající k obstrukčnímu jednání a následně také ukázat jejich využití v praxi při schůzích Poslanecké sněmovny, a to v rámci posledních tří volebních obdobích této komory včetně období právě probíhajícího.
Legislativní proces po vstupu ČR do EU
Machytka, Jakub ; Suchánek, Radovan (vedoucí práce) ; Hřebejk, Jiří (oponent)
Cílem této diplomové práce je vymezení a systematické pojednání jak o legislativním procesu právními předpisy regulovaném, tak i o legislativním procesu na úrovni vlády, který je formalizován jen zčásti. Fenomén legislativního procesu zásadním způsobem ovlivňuje právní i společenské prostředí v České republice. První a druhá kapitola je zaměřena na teoretické vymezení legislativního procesu a pojednání o průběhu legislativního procesu na úrovni Parlamentu. Pozornost je věnována jak nedostatkům, které právní úprava a praxe vykazuje, tak i změnám, které přinesla novela jednacího řádu Poslanecké sněmovny z roku 2015. Podrobněji je pojednáno i o Sbírce zákonů a její zamýšlené elektronizaci. Třetí kapitola se věnuje postavení vlády v legislativním procesu. Vláda je nejvýznamnějším iniciátorem tvorby právních předpisů, k čemuž má k dispozici rozsáhlý odborný aparát jednotlivých ministerstev, které legislativní návrhy fakticky tvoří. V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie se vláda musí zabývat otázkou slučitelnosti českého práva s právem Evropské unie, přičemž úroveň slučitelnosti se odvíjí zejména od kvality práce ministerstev. S tímto tématem je rovněž spojeno plánování legislativních prací. Poslední, čtvrtá kapitola je zaměřena na připomínkové řízení, které probíhá na úrovni ministerstev a...
Legislativní proces a jeho budoucnost
Zahořák, Marek ; Hřebejk, Jiří (vedoucí práce) ; Syllová, Jindřiška (oponent)
Legislativní proces a jeho budoucnost Abstrakt Rigorózní práce se zabývá problematikou legislativního procesu v České republice. Cílem bylo objasnění průběhu přijímání návrhů zákonů, zároveň se v práci objevují náměty na možné úpravy a změny již existujících a nově zavedených pravidel, podle kterých jsou návrhy zákonů schvalovány v praxi. Jako prameny posloužily zejména platné právní normy České republiky, judikatura Ústavního soudu České republiky a odborná literatura.
Činnost vybraných neziskových organizací zabývajících se domácím násilím
Rosová, Věra ; Pospíšilová, Tereza (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Diplomová práce s názvem "Činnost vybraných neziskových organizací zabývající se domácím násilím" se, jak již název napovídá, zabývá zmapováním všech oblastí činnosti, které vytváří vybrané organizace, které si daly za cíl boj proti domácímu násilí. Vybrané organizace se zabývají jak sekundární a terciární prevencí domácího násilí, která zahrnuje hlavně práci s klienty - oběťmi domácího násilí, tak prevencí primární. Tento typ prevence zahrnuje práci s veřejností a zapojování do legislativních procesů. Tyto tři druhy činnosti jsou provozovány na sobě nezávisle. Tomu odpovídá i první část mé práce, část teoretická. Ta popisuje jednak obecně organizace občanského sektoru a jejich rozdělení dle druhů činnosti, zapojování těchto organizací do ovlivňování veřejné politiky a tvorby zákonů a práci s veřejností těchto organizací. V druhé části teoretické práce je teoretický rámec týkající se domácího násilí jako společenského problému včetně současné platné legislativy souvislé s domácím násilím. Empirická část se věnuje konkrétnímu popisu činnosti vybraných neziskových organizací a také se snaží odpovědět na otázku, zda ovlivňuje genderově podmíněný náhled na domácí násilí tuto činnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Demokratický deficit Evropské unie : Evropský parlament v legislativním procesu EU - srovnání s postavením Spolkového sněmu
Šmůla, Petr ; Ondřejková, Jana (vedoucí práce) ; Pithart, Petr (oponent)
Demokratický deficit Evropské unie Evropský parlament v legislativním procesu EU - srovnání s postavením Spolkového sněmu Tato diplomová práce zkoumá demokratický deficit Evropské unie na srovnání postavení Evropského parlamentu v rámci legislativního procesu Evropské unie a Spolkového sněmu v rámci legislativního procesu Německa. Srovnání s německým Spolkovým sněmem jsem si vybral proto, že německý politický systém a legislativní proces se nejvíce ze všech politických systému členských států podobá tomu v Evropské Unii. Účelem práce je pak zjistit, do jaké míry můžeme po posilování Evropského parlamentu v posledních letech stále hovořit o demokratickém deficitu Evropské unie v tom smyslu, že by občané Evropské unie a jimi zvolení zástupci byli vyřazeni z efektivní účasti na přijímání legislativních aktů. Práce je rozdělena na tři části. První část se věnuje souvislosti demokratického deficitu Evropské unie s postavením Evropského parlamentu podle několika nejznámějších autorů zabývajících se tématem evropské integrace Druhá část je věnována legislativnímu procesu v Německu se zaměřením na postavení a roli Spolkového sněmu při jednotlivých typech legislativního procesu, jakožto zákonodárného tělesa, se kterým práce posléze komparuje postavení Evropského parlamentu. Tato část neopomíjí ani vazbu Spolkového...
Postavení poslance PS PČR v legislativním procesu
Kočí, Kristýna ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Wintr, Jan (oponent)
Hlavním smyslem mé diplomové práce nazvané "Legislativní proces - role poslance Parlamentu ČR" je analyzovat proces přípravy, rozhodování a schvalování zákonů Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR se zaměřením na roli poslance v legislativním procesu (včetně komparace mezi poslanci koaličními, opozičními a nezařazenými) a nabídnout srovnání teorie, tedy možností daných ústavou a dalšími zákony a skutečnou praxí.
Komparace úřadů prezidenta v ČR, Německu a Rakousku
Bednář, Martin ; Koubek, Jiří (vedoucí práce) ; Polášek, Martin (oponent)
Anotace: Tématem této bakalářské práce je komparace role prezidenta v politických systémech v České republice, Německu a Rakousku. Ačkoliv jsou si všechny tři sousední země kulturně blízké a vyznačují se parlamentním režimem, má hlava státu v každé z nich odlišnou úlohu. Postavení prezidentů je v práci zkoumáno za použití Tsebelisovy teorie vetohráčů a zaměřuje se především na úlohu hlavy státu v třech oblastech personální politiky, zahraniční politiky a zákonodárného procesu. Cílem práce je určit na základě analýzy politologických a ústavněprávních pramenů, zda se prezidenti v třech srovnávaných zemích těší postavení vetohráče v oblastech personální politiky, zahraniční politiky a zákonodárného procesu. Klíčová slova: prezident, hlava státu, Česká republika, Německo, Rakousko, ústavní kompetence, ústavní praxe, personální politika, zahraniční politika, zákonodárný proces
Does RIA Really Evaluate Regulatory Impact? The Case of the Czech Republic
Jára, Karel ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Cahlík, Tomáš (oponent)
Hodnocení dopadů regulace (RIA) se za posledních 20 let stalo horkým tématem světové politiky stejně jako ekonomického výzkumu. Jeho základní definice jako nástroje pro zlepšení kvality regulace pomocí analýzy nákladů a přínosů je udržitelná pouze v případě, že je správně implementováno pro všechny potenciální zdroje regulace. Jedním takovým zdrojem je parlament se svými pozměňovacími návrhy. Po shrnutí základních informací o RIA a jeho historii a po sumarizaci relevantní literatury k RIA přistupuje tato práce k průkopnické analýze změn v regulatorních dopadech zákonů způsobených parlamentními pozměňovacími návrhy. Je studován vzorek všech zákonů schválených v roce 2010 v České republice. Schválené pozměňovací návrhy k těmto zákonům jsou analyzovány a je zjištěno, že pouze 3 z 20 návrhů zákonů s RIA bylo pozměněno tak, že nedošlo ke změnám jejich regulatorních dopadů. To podporuje závěr, že implementace RIA by pozměňovací návrhy měla brát v potaz. Dalším zjištěním je, že obcházení systému RIA probíhá také v případě nevládních návrhů zákonů (které do něho nejsou v České republice zahrnuty), neboť 18 ze 32 návrhů bez RIA neobsahovalo RIA právě pro svůj nevládní původ.
Legislativní proces v EU: statistiky a přehledy
Kovařík, Tomáš ; Burget, Radek (oponent) ; Očenášek, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá legislativním procesem Evropské unie z hlediska délek provádění jednotlivých kroků tohoto procesu. V první části práce je popsán legislativní proces, jeho kroky a jsou rozebrány jednotlivé postupy schvalování. V druhé části je popsán návrh aplikace a různé druhy statistik. Třetí část se pak zabývá popisem vytvořené aplikace pro zobrazování vytvořených přehledů, grafů a statistik.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí20 - 29dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.