Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  začátekpředchozí18 - 27další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika imigrace v programech ČSSD a ODS
Halaj, Vladislav ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Stauber, Jakub (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut politologických studií Vladislav Halaj Problematika imigrace v programech ČSSD a ODS Abstrakt práce v českém jazyce Praha 2017 Abstrakt Tato bakalářská práce má za cíl se věnovat problematice imigrace v kontextu dvou ideově odlišných politických stran, které mají v Parlamentu České republiky stálé zastoupení již od roku 1993, tj. ČSSD a ODS. Analýza bude zkoumat období od roku 2012, kdy v programech ani mediích nebyl tomuto tématu přikládán větší význam a celý výzkum bude veden až do roku 2016. Celá problematika bude studována optikou obou mainstreamových stran. Důraz bude kladen na zjišťování toho, jak se strany k tématu imigrace stavěly v průběhu daného časového úseku a zda se snažily o využití protiimigračních nálad tím, že do svých programů zařazovaly body, týkající se odporu k imigraci. Budu zkoumat, jakým způsobem se migrační politika obou stran vyvíjela v průběhu celého období, a jaký vliv na ni měly teroristické útoky, které jsou s migrační krizí spojované. Politické strany patří k jednomu z nejdůležitějších aktérů politického procesu, proto si budu všímat i toho, jakou důležitost těmto tématům strany přikládaly a do jaké míry se díky němu snažily získat publicitu. Výsledkem práce by měl být ucelený pohled na migrační politiku zmiňovaných...
Tradiční romská kultura a její vliv na školní úspěšnost romských dětí
Königová, Zdeňka ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit vybrané prvky romské kultury, především ty, které mají vliv na školní úspěšnost romských dětí, a prostřednictvím kvalitativního šetření následně porovnat informace získané studiem odborné literatury s výpověďmi žáků navštěvujících jednu ze základních škol praktických v Praze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna do dvou kapitol. První z nich se zabývá vybranými prvky romské kultury, které mají vliv na vzdělávání romských dětí. Jedná se především o tradiční romskou rodinu a výchovu dětí, o specifika romské psychiky a charakteristický způsob života. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání romských dětí a o problémech, s nimiž se tyto děti v českých školách potýkají. Zmíněny jsou zde také některé z podpůrných mechanismů, jejichž cílem je usnadnit romským dětem proces jejich vzdělávání a napomoci tak jejich integraci do většinové společnosti. Praktická část práce obsahuje informace plynoucí z rozhovorů s deseti romskými žáky základní školy praktické a jejich analýzu.
Trianon treaty - still alive?
Šándor, Tomáš ; Kučera, Jan (vedoucí práce) ; Kubátová, Hana (oponent)
Práca sa zaoberá slovensko-maďarskými vzťahmi - v období od pádu komunistického režimu v roku 1989, až po rok 2010 - a odkazom historickej udalosti, Trianonskej zmluvy, vyskytujúcim sa na politickej scéne oboch krajín. Slovensko-maďarské vzťahy sú v práci znázornené na úrovni medzištátnej, a rovnako aj na úrovni vnútroštátnej. Hlavný zreteľ je braný na kontroverzné javy objavujúce sa na politických scénach Slovenska a Maďarska, ktoré znamenali rozsiahle diskrepancie, v niektorých prípadoch doprevádzané revizionistickými hlasmi. Štruktúra práce je tvorená z piatich chronologicky zoradených nosných kapitol, z ktorých sa každá venuje určitému časovému úseku. Historický základ je stručne podaný kapitolou "Trianonská zmluva". Nasledujúce štyri kapitoly sa už venujú nedávnym - pre potreby práce - relevantným udalostiam kreujúcim kvalitatívnu úroveň slovensko-maďarských vzťahov v rozpätí rokov 1989 - 2010. V závere práce sa nachádza zhrnutie politického diania na slovensko-maďarskom poli sprevádzané zhodnotením prítomnosti odkazu Trianonskej zmluvy v novodobej ére zmienených štátov.
Maďarská menšina na Ukrajině a její role ve vztazích Ukrajiny a Maďarska po roce 1991
Mareš, Jakub ; Zilynskyj, Bohdan (vedoucí práce) ; Balla, Petr (oponent)
Práce se věnuje problematice maďarské menšiny na Ukrajině a její roli ve vzájemných vztazích Ukrajiny a Maďarska po roce 1991. Je rozdělena do tří částí: teoretické, regionální a mezinárodní. V teoretické části je nastíněná geografická a socioekonomická charakteristika maďarskou menšinou osídlené Zakarpatské oblasti. Tato část také obsahuje analýzu právních aspektů národnostních menšin v ukrajinské legislativě. V následujícím oddílu je popsán historický vývoj maďarského osídlení v zakarpatském teritoriu, který je převážně zaměřen na období po roce 1918, kdy se místní Maďaři ocitli za hranicemi Maďarska. Není opomenut ani vývoj politických a kulturních organizací maďarské menšiny na Ukrajině od vyhlášení ukrajinské nezávislosti do současnosti a hlavní problémy politické reprezentace Maďarů na území Ukrajiny. Poslední část se zaměřuje na maďarský postoj vůči svým krajanům za hranicemi. Nakonec je analyzován vývoj vzájemných ukrajinsko-maďarských vztahů a vlivu maďarské menšiny na něj. Důkladnou analýzou všech zmíněných oddílů bylo zjištěno, že maďarská menšina žijící na Ukrajině je jedním z nejdůležitějších faktorů, který určuje dynamiku vzájemných vztahů mezi oběma zeměmi. Protože však nedochází k omezování práv maďarské menšiny, zůstávají tyto vztahy na dobré úrovni.
Utváření národní identity vojvodinských Maďarů v literárních a publicistických textech v meziválečném období minulého století
Matela, Matěj ; Gál, Eugen (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
Bakalářská práce má za cíl prezentovat vývoj utváření národní identity vojvodinských Maďarů v období mezi dvěma světovými válkami, zejména pak na jejich literární činnosti. První část práce je zaměřena na historicko-společenskou situaci Maďarů v Jugoslávii, tj. jakými způsoby se proměnil jejich život po ratifikaci Trianonské smlouvy a včlenění do Království SHS, dále nastínění politických práv, situace ve školství, apod. Následující kapitola podává obraz literární a publicistické činnosti. V této části práce jsou definovány hlavní literární směry, jsou uvedena zásadní periodika a antologie a nejdůležitější osobnosti, které v období mezi dvěma válkami formovaly kulturní život Vojvodiny. Závěr bakalářské práce se na základě beletrie, publicistických textů a s využitím literatury odborné (jedná se zejména o práce maďarských autorů působících ve Vojvodině) věnuje hlavnímu tématu, tj. budování národní identity Maďarů žijících v meziválečné Jugoslávii, resp. tomu, jak tyto osobnosti nahlížely na existenci vojvodinské literatury a vlastní národní/regionální identitu.
Zavádění dvojjazyčných místních názvů jako veřejně politický proces (případová studie)
Mašková, Jana ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent)
Diplomová práce pojednává o veřejně politickém procesu zavádění dvojjazyčných místních názvů se zaměřením na uplatnění tohoto práva u příslušníků polské národnostní menšiny na Těšínsku. Práce má hlavní cíl vysvětlit, proč docházelo nebo naopak nedocházelo ke změnám této politiky, jaké byly důvody nesouladu cílů politiky s jejími výsledky a odhalit konkrétní nedostatky implementačního procesu, v jejichž důsledku v některých obcích nedošlo k naplnění práva menšiny na zavedení dvojjazyčných místních názvů nebo bylo provázeno problémy. Předmětem zkoumání je jak právní, tak institucionální aspekt problému a pozornost je věnována participujícím aktérům, kde jednu ze stěžejních rolí mají výbory pro národnostní menšiny při zastupitelstvech obcí, z jejichž řad má zaznívat požadavek na zavedení dvojjazyčných místních názvů. Vodítkem pro pochopení používaných nástrojů, postupů a vazeb byla teoretická východiska vztahující se k institucím a jejich změnám, k procesu implementace (top-down a bottom-up přístupy), teoretická východiska vysvětlující odpovědnost aktérů a nezamýšlené důsledky jejich jednání a další. Výzkumným designem je případová studie.
Žáci - cizinci ve třídách 1.stupně ZŠ
Antoňová, Věra ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání a socializaci žáků - cizinců ve třídách na 1. stupni ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o vietnamské národnostní menšině žijící v Praze a na Chomutovsku, o právním ukotvení problematiky vzdělávání žáků - cizinců, o kompetencích učitele. Jsou shrnuty problémové otázky začleňování žáků - cizinců a význam multikulturní výchovy na 1. stupni ZŠ. Ve výzkumné části jsou shromážděny a vyhodnoceny zkušenosti učitelů se vzděláváním vietnamských žáků na vybraných pražských školách. Získané podnětné inspirace z výzkumu jsou doporučeny pro uplatnění při vzdělávání a socializaci vietnamských žáků v regionu Chomutovska. Abstrakt The thesis is focused on the education and socialization of schoolchild - foreigners in classrooms of primary school. In the theoretical section it summarizes the findings of the Vietnamese ethnic minority living in Prague and Chomutov, the legal anchoring of the education of schoolchild - foreigners on teacher competences. The thesis summarizes the problematic questions of inclusion of schoolchild - foreigners and the importance of multicultural education in primary school. In the research part it collects and evaluates experiences of teachers with education of Vietnamese students in some elementary schools in Prague. Information and...
Spolková činnost ukrajinské menšiny v Praze v letech 2001-2013
Vágnerová, Vendula ; Zilynskyj, Bohdan (vedoucí práce) ; Svoboda, Karel (oponent)
Práce se zabývá ukrajinskými menšinovými spolky v Praze v letech 2001 až 2013. Ukrajinská menšina má na našem území dlouhou tradici, ačkoliv od počátku 20. století do současnosti měly na charakter její činnosti vliv různé migrační vlny či společensko-politické změny. Po dlouhém období potlačování národnostně menšinových aktivit byla v roce 1990 obnovena možnost oficiální registrace diasporních spolků ve formě občanských sdružení. První z nich byly založeny Ukrajinci z dřívějších migračních vln nebo jejich potomky, zatímco po roce 2001 začaly vznikat spolky nové, zpravidla v souvislosti s růstem počtu ukrajinských migrantů, kteří do České republiky začali mířit v 90. letech, a jejich diversifikaci. Práce tedy předkládá zprávu o ukrajinských organizacích v Praze v daném období, reflektuje jejich vývoj, rozdíly a seznamuje s konkrétními aktivitami, jakožto prostředky k naplňování cílů spolků a potřeb jejich členů. Zároveň práce vyzdvihuje prvky, které spolkovou činnost ukrajinské menšiny spojují. Účelem práce je představení ukrajinské diaspory v Praze i z toho důvodu, že její lepší poznání může přispět k jasnějšímu pohledu na doposud spíše jednostranně a negativně vnímanou menšinu.
Jak se (ne)dělá autonomie: činnost Hnutí autonomie Slezska na půdě polského parlamentu
Hamatová, Kateřina ; Vykoukal, Jiří (vedoucí práce) ; Kubát, Michal (oponent)
Tématem této diplomové práce je činnost Hnutí autonomie Slezska (RAŚ) na půdě Parlamentu Polské republiky v rámci teoretických konceptů advocacy coalition a policy agenda setting. V první části práce se věnuji cílům RAŚ a definuji tři hlavní, jimiž se budu ve své práci zabývat: otázka statutu slezštiny, otázka menšinového statutu Slezanů a problém autonomie Horního Slezska. Následně vymezím politické subsystémy, které tematicky odpovídají těmto třem hlavním cílům a v jejich rámci vymezím vždy dvě názorově protikladné advokační koalice. V další kapitole analyzuji jednotlivé politické subsystémy a diskusi, která v jejich rámci mezi advokačními koalicemi probíhá. Věnovat se budu především procesu prosazování politické agendy, pro nějž jsem si jako parametr úspěšnosti nastavila existenci návrhů zákonů, respektive návrhů na změnu zákona či ústavy. Následně analyzuji procesy, které v rámci jednotlivých subsystémů od roku 2005 probíhají. V závěrečné části práce se pokusím zodpovědět výzkumné otázky a porovnám je se svými hypotézami, stanovenými na počátku práce. Díky svému výzkumu tak budu moci lépe pochopit činnost RAŚ, respektive advokačních koalic, na celostátní úrovni.
Specifika vzdělávání národnostních menšin ze států bývalého Sovětského svazu v ČR
Remková, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku studia cizinců ze států bývalého SSSR na vysokých školách v České republice. Práce si klade za cíl analyzovat a vyhodnotit kroky na pomyslné cestě od prvotního nápadu studenta studovat v ČR přes hlavní peripetie, které při této cestě musí překonat až po základní požadavky a nutnosti, které při ní musí splnit. Tyto problémy byly analyzovány v osmi na sebe navazujících kapitolách, šesti teoretických a dvou praktických. Výsledky praktické části odhalily nejproblematičtějších oblasti, se kterými se student cizinec setkává při studiu VŠ v ČR. Součástí práce jsou i navrhované možnosti řešení těchto problémů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   začátekpředchozí18 - 27další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.