Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,517 záznamů.  začátekpředchozí1508 - 1517  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.25 vteřin. 

Analýza plodnosti a porodnosti během a po 2.světové válce
Saifrtová, Barbora ; Miskolczi, Martina (vedoucí práce) ; Krebs, Vojtěch (oponent)
Práce je zaměřena na analýzu plodnosti a porodnosti v českých zemích v období 2. světové války a po ní. Přináší základní přehled historických souvislostí, pronatalitních opatření a analýzu základních demografických ukazatelů - plodnosti,porodnosti, úmrtnosti, střední délky života, sňatečnosti a průměrného věku žen při porodu za období 1930 - 1955. Z analýzy jasně vyplynulo, že se české obyvatelstvo nechovalo během války standardně, typické pro české země je zvyšující se porodnost i během nacistické okupace, a to zřejmě i z toho důvodu, že muži nebyli nasazeni přímo do bojů a že se mladí lidé sňatkem vyhnuli nuceným pracím v zahraničí. Důsledkem vysoké sňatečnosti byla i vysoká plodnost, což lze pozorovat s ročním zpožděním oproti vývoji sňatečnosti. Část práce se zabývá porovnáním území Protektorátu Čechy a Morava (jen české obyvatelstvo) a Sudet (zabrané pohraničí, kde žili hlavně Němci). V Sudetech byla sňatečnost, porodnost i míra přirozeného přírůstků vyšší než v protektorátu pouze do roku 1941. Od té doby byla porodnost vyšší v protektorátu. Vysoký pokles porodnosti v Sudetech byl způsoben hlavně odchodem německých mužů do války.

Absolventky VŠ, jejich pracovní aspirace a představy o rodinném životě
Krucká, Zuzana ; Králová, Tereza (vedoucí práce) ; Surynek, Alois (oponent)
Tato práce se zabývá absolventkami vysokých škol, jejich pracovními aspiracemi a představami o rodinném životě. V teoretické části je nejprve nahlédnuto na vysokoškolské vzdělání českých žen z hlediska historického vývoje a také na současnou situaci v českém terciárním vzdělávání v souvislosti s počty studujících žen. Dále je věnována pozornost vzdělanostním aspiracím žen a jejich motivaci k vysokoškolskému studiu. Vysokou školu studentky obvykle ukončují během životního období, které je dle vývojové psychologie označováno jako mladá dospělost. Práce se tedy zabývá přechodem mladých lidí do dospělosti a popisuje specifika tohoto období z pohledu ženy. Mladí lidé především vstupují do pracovního života, přijímají svou novou pracovní roli a osamostatňují se od rodiny. Od ženy je také očekáváno, že se po ukončení studia stane matkou. Dnešní absolventky vysokých škol tedy musí velmi často řešit problém harmonizace jejich pracovní a mateřské role. V praktické části práce jsou předloženy názory čtyř mladých absolventek vysoké školy. Jejich postoj k naplňování úkolů tohoto životního období byl zjišťován prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Ženy popisovaly především období studia vysoké školy a jejich motivaci ke studiu. Dalšími tématy rozhovoru byl moment ukončení studia a jejich vstup do pracovního života. Na závěr byl zjišťován průběh procesu osamostatňování se těchto žen od rodičů a představy o budování jejich vlastní rodiny, o jejich mateřské roli a možnostech sladění této role s jejich pracovními aspiracemi.

Prevence syndromu vyhoření sester
Kosáková, Eva ; Rybářová, Marie (vedoucí práce) ; Hadaš, Lubomír (oponent) ; Hosák, Ladislav (oponent)
Prevence syndromu vyhoření sester Cílem mé práce bylo nastínit problematiku prevence syndromu vyhoření sester a zmapovat existenci preventivních opatření na sledovaných pracovištích. Teoretická část práce zahrnuje popis osobnosti a vysvětlení pojmu syndromu vyhoření, jeho příčiny a diagnostiku. Následuje část věnovaná osobnosti sestry a prevenci v sesterské profesy, komunikačním dovednostem a zvládání stresu. Empirická část byla zpracována na základě výzkumného šetření pomocí dotazníku v Krajské nemocnici v Liberci. Zkoumanými pracovišti byly jednotka intenzivní péče, ambulance a standardní oddělení. I když z empirického šetření nelze vyvodit jednoznačné závěry, v rámci bakalářské práce jsem zjistila převážně kladný postoj nadřízených k sestrám i naopak. Potvrdila se náročnost práce na jednotce intenzivní péče a zvýšená zátěž hlavně mladých sester. Ale ne vždy se věnuje rozvoji syndromu vyhoření patřičná pozornost. Na prvním místě by měla stát vždy prevence.

Vyhodnocení užitkových vlastností ve vybraném chovu ovcí
TOMEČKOVÁ, Andrea
Cílem bakalářské práce bylo vyhodnocení užitkových vlastností ve vybraném chovu ovcí. Sledování bylo zaměřeno na růstovou intenzitu jehňat, vliv věku matky na přírůstky jehňat a četnost vrhu.

Nástup normalizace v Československé televizi
Slunečková, Karin ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá nástupem tzv. normalizace v Československé televizi v letech 1969-1975. Autorka nejprve uvádí čtenáře do historického kontextu a mapuje dramatické proměny, kterými Československá televize v tomto období prošla. Práce dále pojednává o jednom z hlavních představitelů normalizace ve sdělovacích prostředcích, ústředním řediteli Janu Zelenkovi, který funkci zastával v letech 1969-1989. Autorka čerpá ve své práci nejen z publikovaných pramenů, ale také z interních dokumentů a databází Československé televize a z dokumentů Národního archivu. V analytické části autorka popisuje funkci a strukturu Ideově tematických plánů, které tvořily základní programový rámec a směrnici vysílání Československé televize. Na příkladu Ideově tematického plánu pro rok 1973 čtenáři přibližuje jejich obsah. V závěrečné části autorka detailně analyzuje tři pořady z Ideově tematického plánu pro rok 1973. Jedná se o pořady různých žánrů - o publicistický pořad pro mládež Mladýma očima, devítidílný seriál Matka a hraný celovečerní film …a pozdravuji vlaštovky. Analýzou primárních zdrojů autorka dokládá, jak důležitou roli sehrála Československá televize jako ideologický nástroj Komunistické strany Československa v průběhu normalizace.

Camill Hoffmann. A biography
Polák, Pavel ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce)
Resumé Tato práce se zabývá životem Camilla Hoffmanna, básníka, překladatele, novináře a československého diplomata. Narodil se v židovské rodině ve středočeském Kolíně. Jeho mateřštinou byla němčina, ale stejně tak dobře hovořil i česky. Střední školu vystudoval v Praze, kde se stal členem skupiny básníků, uskupených kolem časopisu Jaro, který vydával Paul Leppin. "Jarní generace", jak byla tato skupina později nazvána, je řazena k novoromantikům. Začátkem 20. století odchází Hoffmann do Vídně, kde začíná pracovat jako redaktor deníku Zeit. Ve Vídni se spřátelil se Stefanem Zweigem, společně s ním přeložil Baudelairovou sbírku básní Květy zla. V pozici redaktora literární rubriky je neustále v kontaktu s rakouskými, respektive středoevropskými spisovateli, kupříkladu s Arthurem Schnitzlerem, Marií von Eschenbach nebo Detlevem von Liliencronem. Na doporučení Maxe Broda nechal Hoffmann otisknout báseň tehdy ještě neznámého Franze Werfela. V roce 1912 se Hoffmann stěhuje do Drážďan, kde nastupuje místo vedoucího kulturní rubriky Dresdner Neuesten Nachrichten. V jeho bytě v Hellerau jej navštěvují mladí expresionisté. Po vypuknutí první světové války je Hoffmann prohlášen jako nepostradatelný pro fungování novin, a nemusí tudíž narukovat. Válku přečkal v Drážďanech. V revolučních letech 1918/19 Hoffmann...

Theodor Phoenix, 49 cm/3000 g
Lysá, Monika ; Vlková, Veronika (oponent) ; Stratil, Václav (vedoucí práce)
Praktická část diplomové práce je intimním a niterným mateřským albem, které vzniklo ilustrací mluveného slova. Nahrazuje tak běžné fotoalbum, jež je dlouhá léta společenskou nutností každé mladé matky. Během rozhovorů s blízkou kamarádkou autorky vznikly kresby, které však zachycují fotaparátem často nezachytitelné. Expresivně zobrazují zcela nové prožitky, kterými si matka musí úplně poprvé projít – změny nálad, zvláštní chutě, porod, ale i početí. Práce nahrazuje zmíněné fotoalbum a byla tvořena jako rodinná památka. Proto nemalá pozornost byla věnována i vnějšímu zpracování alba.

CLIL in theory and practice
Gablasová, Dana ; Malá, Markéta (oponent) ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce)
Cierom prace bolo priniest poznatky 0 rychlo sa rozvijajucom fenomene v jazykovej vyuke - met6de CUL (Content and Language Integrated Learning). CUL je definovany svojim dvojitylm zameranim na simuItannu vy-uku jazyka a predmetu, cim predstavuje novy- trend jazykovych programov zameranych na ucenie sa cudzieho jazyka v kontexte jeho prirodzeneho pouzitia. NajvacSim prinosom CUL do eur6pskej pr axe vyucovania jazykov je d6raz na sociologicke a pragmaticke aspekty jazykovej komunikacie, ale aj prepojenie ucenia jazyka s celkovy-m rozvojom osobnosti ziaka. CUL bol inspirovany americkym a kanadskym modelom ucenia cudzieho jazyka skrz vyucovanie predmetu pouzivaneho v ramci imerzneho vyucovania. Toto vyucovanie zd6raznuje spontanne ziskavanie cudzieho jazyka v jeho prirodzenom prostredi. Pri imerznom vzdelavani je vyucovanie v skole do verkej miery pod pbrovane tiez faktom, ze cudzi jazyk je zvycajne zaroven dominantnym jazykom spolocnosti, v ktorej sa ziak pohybuje. Aj z tohto d6vodu sa tato met6da vyhyba explicitnemu uceniu jazyka, vert ze ziaka staci usmernovat a obrovsky input cudzieho jazyka prirodzene vyusti v jeho osvojenie. CUL v eur6pskych podmienkach sa nem6ze spoliehat na input jazyka z vonkajsieho prostredia. Privefky input by bol scasti aj nezelany, ked'ze u dett ktore prechadzaju imerznou vy-ukou...

Personality of Emma Bovary in Gustave Flaubert's roman
Strnadová, Kateřina ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent) ; Listíková, Renáta (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou postavy Emmy Bovaryové, hlavní představitelky románu Gustava Flauberta Paní Bovaryová. Líčí hrdinčiny životní proměny v závislosti na okolním dění a na jejím vnitřním prožívání těchto situací. Popisuje vývoj osobnosti paní Bovaryové od venkovského děvčete, přes mladou manželku tušící o lásce pouze z četby romantické literatury až po matku a několikanásobnou milenku. Nahlíží na Emmu Bovaryovou z různých úhlů, jako na literární fenomén, který přetrvává i do dnešní doby. Nesnaží se ji chápat, soudit, ani obhajovat, ale pouze nastínit její postoje k životním událostem, sny, strasti, ale i radosti.

Žena v českém jazykovém obrazu světa
Christou, Anna ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Vaňková, Irena (vedoucí práce)
Práce zkoumá jazykový obraz ženy v češtině a zaměřuje se především na popis stereotypu spojeného se ženou. Teoreticky a metodologicky vychází z principů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky. Výzkumným jazykovým materiálem jsou slovníkové definice obsažené v českých výkladových, etymologických a synonymických slovnících, lidové písně, přísloví, frazémy a anekdoty. Stereotyp spojený se ženou je zkoumán v jeho různých polohách. Rozebírají se jak typické vlastnosti žen obecně, tak typické vlastnosti přisuzované ženám v různých obdobích života (dívce, staré ženě), v příbuzenských vztazích (matce, tchyni, nevlastní matce) či ve vztahu k muži (manželce).