Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza queer dětství prostřednictvím filmu
Kašparová, Šárka ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Sokolová, Věra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Analýza queer dětství prostřednictvím filmu" je situována do kontextu queer teorií, přičemž tyto teorie jsou uplatněny v souvislosti s filmem "Tomboy" (2011). Teoretická část práce nejprve diskutuje zásadní teoretická východiska včetně přístupů k genderu v rámci genderových studií. Poté se zaměřuje především na teorii performativity. Rovněž zde je zaměřena pozornost na normativní socializaci dětí s ohledem na jejich nekonformní projevy. V této části práce jsou uvedeny i stěžejní stanoviska queer teorií v souvislosti se sexualitou a identitou. Tématizují se zde také argumenty Stockton, která diskutuje queer dětství. Výzkumná část práce představuje metodologický rámec analýzy filmu Tomboy i konkrétní metodu, kterou je teorie reprezentace Stuarta Halla. V rámci analýzy filmu jsou reflektována zásadní témata a sice, jak jsou ve filmu konstruovány kategorie gender, jinakost, sexualita a identita ve vztahu ke queer dětství. Klíčová slova Queer, performativita, dětství, socializace, gender, jinakost, identita, sexualita, film, stereotypy.
Queer čtení Hermafrodita: Diskurzy intersexuality v románu Jeffreyho Eugenidese
Hamšíková, Marie ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje diskurzům intersexuality v románu Hermafrodit amerického autora Jeffreyho Eugenidese. K analýze je využita metoda queer čtení v širší perspektivě kulturálních studií. Po kontextualizaci díla a teoretickém úvodu následují tři analytické kapitoly, které hledají queer momenty na pozadí kritických reflexí románu. První kapitola se věnuje heteronormativitě, performativitě a politice identity. V druhé kapitole je předmětem zájmu žánr konfesijního textu a doznávající se subjekt. Třetí, závěrečná kapitola uzavírá analýzu nalézáním momentů queer pleasure.
Obrazy dějin ve filmu
Váňa, Martin ; Činátl, Kamil (vedoucí práce) ; Randák, Jan (oponent)
(česky): Práce se zabývá vztahem historie, filosofie a filmu. Využívá filmových a seriálových pramenů z české produkce posledních několika let. Skládá se jednak z interpretace těchto pramenů za využití příslušné metodologie a dále v ní autor rozpracovává vlastní typ metody, zaměřený zvláště na práci s historickým filmem. Metoda práce je určena především následujícími teoriemi: filmovým myšlením GillesDeleuze, dílem zaměřeným na historii, čas, umění a ideologii Slavoje Žižeka a dále dílem Henry Bergsona Hmota a paměť. Autor využívá pojmů, především z díla GillesDeleuze, jakými jsou například obraz-pohyb, obraz-čas, krystal času, atd., aby popsal vztah mezi historií, pamětí a časem, to vše na ploše audiovizuálního materiálu, který tvoří seriál České století, minisérie Hořící keř a nakonec filmy Ztraceni v Mnichově a A bude hůř…
Bernard Malamud's Selected Fiction in the Context of Black-Jewish Literary Relations
Simonová, Anna ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Ačkoliv je tvorba Bernarda Malamuda často interpretována v alegorické a symbolické rovině, Malamud se ve svých dílech nevyhýbal společenským problémům doby, jako například rasové otázce a vztahu mezi Židy a černochy v Americe. Cílem této práce je rozebrat Malamudovy prózy, ve kterých se zabývá černošsko-židovskými vztahy - jmenovitě povídky Anděl Levine ("Angel Levine,"1955), Černá je moje oblíbená barva ("Black Is My Favorite Color,"1963) a román Nájemníci (The Tenants, 1971) - a umístit je do kontextu černošsko-židovských vztahů ve Spojených státech a do kontextu literárních dialogů mezi afroamerickými a židovskými kritiky a spisovateli. Záměrem této studie je tedy zhodnotit Malamudovu roli v diskursu černošsko-židovských vztahů v Americe. Teoretický rámec, popsaný v druhé kapitole, vychází z filozofických a sociologických poznatků, jak je formulovali Judith Butler, John Searle a sociologové Michael Omi a Howard Winant. Práce zkoumá roli jazyka a literatury v konstruování sebe sama (the Self) a toho druhého, jiného (the Other), přičemž těmito kategoriemi se rozumí jak individuální, tak i kolektivní identita, a tedy i identita rasová a etnická. Literární díla, včetně vybraných Malamudových próz, jsou tudíž součástí diskursu, v rámci něhož a proti němuž američtí Židé a černoši konstruují své...
Judith Butler's Concept of Performative Gender and the Rebellion Against Normativity: Sandra Cisneros's Woman Hollering Creek
Zelenková, Alena ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Záměr této bakalářské práce je dvojí - jednak vyložit teorii performativního genderu tak, jak ji formuluje Judith Butlerová, jednak na jejím základě analyzovat povídky Sandry Cisnerosové. Primárními zdroji jsou Gender Trouble a Bodies That Matter od Butlerové a Woman Hollering Creek and Other Stories od Cisnerosové. Mezi doplňující primární zdroje se řadí Dohlížet a trestat od Michela Foucaulta, "Signatura událost kontext" od Jacquese Derridy, Antigone's Claim od Butlerové a Borderlands od Glorie Anzaldúy. Už samostatný výběr zdrojů poukazuje na interdisciplinární charakter metodického aparátu. V práci se střetávají feministické teorie, filosofie jazyka, kritika diskurzivní moci a literární analýza, což pramení ze širokého záběru, který volí sama Butlerová. Jednotlivé primární zdroje tedy posouvají práci různými směry. V Gender Trouble se Butlerová zevrubně zabývá obecně tím, co je gender a dekonstruuje dichotomii genderu a pohlaví. Tento argument je stěžejní ve chvíli, kdy Butlerová odmítá platnost tvrzení, že klasifikace na bázi pohlaví je čistě biologicky daná. V Bodies That Matter, kde Butler navazuje na výše zmíněná díla od Foucaulta a Derridy, se přesvědčivěji rýsuje pojetí performativního genderu, Butlerová totiž zdůrazňuje, že reprezentace je také produktivní a že diskurzivní moc operuje a...
Režijní tvorba Franka Castorfa
Pavlíčková, Aneta ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se věnuje tvorbě německého režiséra a intendanta divadla Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz v Berlíně Franka Castorfa (nar. 1951). Práce se zaměřuje na charakteristiku Castorfova režijního rukopisu a zkoumá, v čem spočívá politično v Castorfových současných inscenacích v divadle Volksbühne. V práci jsou analyzovány inscenace Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (prem. 6. 11. 2008) a Das Duell (prem. 27. 3. 2013). Na Castorfovu tvorbu se v práci nahlíží v kontextu performativní estetiky a postdramatického divadla. První část práce se zaměřuje na způsob, jakým Castorf upravuje a přetváří dramatické a literární texty. Druhá část práce se soustředí na režisérovo pojetí tělesnosti herce. Závěrečná kapitola se zabývá Castorfovým užíváním videotechniky a živého vysílání v inscenacích a věnuje se otázce, jak se odlišuje tělesnost herce na jevišti od elektronického obrazu hercova těla. Castorfova poetika je analyzována především z hlediska diváckého vnímání. Z bakalářské práce vyplývá, že politická dimenze Castorfovy tvorby nespočívá primárně v přímé textové výpovědi, ale v událostním charakteru představení. To je konstituováno fyzickou spolupřítomností herců a diváků, mezi nimiž dochází k vzájemné...
The Role of Gender in Selected Irish Plays
Pichrtová, Lenka ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat, jak se promítly rozsáhlé změny v irské společnosti do podoby moderního irského dramatu. Kdysi především rurální země svázaná náboženskými dogmaty a koloniální minulostí prošla ve druhé polovině dvacátého století výrazným vývojem, poznamenaným především slábnoucím vlivem katolické církve a rostoucí ekonomickou prosperitou. Ústřední problematikou irské kultury byla vždy snaha o definici všeobjímající národní identity. Tato snaha byla nejdříve na počátku dvacátého století podmíněna touhou odlišit se od Velké Británie a oprostit se od koloniální minulosti. Ve druhé polovině dvacátého století se však ideologický obraz národní identity (jehož validita byla beztak vždy přinejmenším sporná) začal stále více vzdalovat realitě. Úvod této práce bude věnován shrnutí změn, kterých doznala irská společnost v průběhu dvacátého století. Ze stručné charakterizace těchto změn by měla jasně vyplynout nutnost přeformulování hlavních znaků národní identity, kterou pociťovali irští umělci druhé poloviny dvacátého století. V centru zájmu této práce bude analýza tří divadelních her reprezentujících moderní irské drama - Carthaginians Franka McGuinnesse, Dancing at Lughnasa Briana Friela a The Mai z pera Mariny Carr. Původní definice irské národní identity do značné míry stavěla na...
Textual Identity in Selected Novels by Philip Roth: Representation, Dissimulation, Creation
Lukeš, David ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Záměrem této studie je prozkoumat, jak se židovská identita odráží a rozvíjí v diskurzu tří románů židovsko-amerického spisovatele Philipa Rotha, jmenovitě v Portnoyově komplexu (Portnoy's Complaint, 1969), Americké idyle (American Pastoral, 1997) a Lidské skvrně (The Human Stain, 2000). Její teoretický rámec vychází primárně z filozofických přístupů k problému identity a zakládá se na klíčových pojmech jinakosti, performativity a etiky, jak je formulovali zejména Judith Butler, Paul Ricoeur a Emmanuel Lévinas; částečně se ovšem opírá i o sociologické studie. Práce se zabývá politickým rozměrem literárního ztvárnění identity, v jehož intencích dochází k rozkolísání ustálených definic "většiny" a "menšiny." Autor píšící o Židech v Americe s ním musí počítat, ač třeba zpočátku proti své vůli. Jinakost jako ústřední topos je nahlížena jako nepřístupná a nezredukovatelná (Lévinas), ovšem postavy, jimiž se budeme zabývat, si do ní promítají své vlastní, rozporuplně citově zabarvené představy: střídavě po ní touží a zesměšňují ji. U našich židovských hrdinů tedy postupně odhalíme jinakost bělochů (kapitola 1), černochů (kapitola 2) a dalších Židů (kapitola 3) jako zásadní body, k nimž se upíná jejich představivost, a na něž se tudíž postavy odkazují při utváření své osobnosti v kontextu židovství a...
Emerging Voices: The Portrayal of Minorities in the Work of Willa Cather
Plicková, Michaela ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Záměrem této práce je prozkoumat portrét odlišných a pro svou jinakost upozaďovaných jedinců v beletristickém díle Willy Catherové. Text se soustředí především na román Moje Antonie (My Ántonia, 1917) napsaný v ich-formě. Komplementárními primárními zdroji jsou autorčiny dva zbývající prérijní romány - Ó Pionýři! (O Pioneers!, 1913, překlad můj) a Skřivánčí píseň (The Song of the Lark, 1915, překlad můj) - a dvě knihy z autorčiny pozdější tvorby - Smrt si jde pro arcibiskupa (Death Comes for the Archbishop, 1927) a Safíra a otrokyně (Sapphira and the Slave Girl, 1940, překlad můj). První dvě knihy jsou využity k předběžnému mapování témat, která Catherová později rozvinula v Mojí Antonii, druhé dvě představují autorčiny pozdější reflexe tématu jinakosti. Práce se zaměřuje na neutuchající zájem Catherové o zkoumání toho, jak v kontextu moderního Amerického národa působí bílý, mužský, heteronormativní diskurz. Svým "queer" psaním míní odhalit a rozvrátit mechanismy společenského nátlaku a dát hlas těm, kteří byli zatlačeni do pozadí projektu povstávajícího ekonomického impéria: etničtí "druzí" (Afro-Američané, Indiáni, evropští imigranti) a genderoví a sexuální "druzí" (ženy, homosexuálové a lesby) Identita moderní americké společnosti se opírá o konstrukci společenského "druhého" a umělou kategorie...
Prvky performativity ve vlastní tvorbě
Hutečková, Klára ; LJUBKOVÁ, Marta (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent)
Tato práce popisuje prvky performativity, které autorka nachází ve čtyřech inscenacích, představujících výsledek její dosavadní režijní praxe. Na základě rozboru daných prací a jejich komparace s jinými inscenacemi, performancemi či konceptuálními díly, odhaluje autorka mechanismy fungování vlastních projektů a zařazuje je do uměleckých kategorií. Nakonec se pokouší formulovat, co ji v její tvorbě vede k opakovanému používání těchto prvků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.