Název:
Režijní tvorba Franka Castorfa
Překlad názvu:
Directional creation by Frank Castorf
Autoři:
Pavlíčková, Aneta ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tato bakalářská práce se věnuje tvorbě německého režiséra a intendanta divadla Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz v Berlíně Franka Castorfa (nar. 1951). Práce se zaměřuje na charakteristiku Castorfova režijního rukopisu a zkoumá, v čem spočívá politično v Castorfových současných inscenacích v divadle Volksbühne. V práci jsou analyzovány inscenace Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (prem. 6. 11. 2008) a Das Duell (prem. 27. 3. 2013). Na Castorfovu tvorbu se v práci nahlíží v kontextu performativní estetiky a postdramatického divadla. První část práce se zaměřuje na způsob, jakým Castorf upravuje a přetváří dramatické a literární texty. Druhá část práce se soustředí na režisérovo pojetí tělesnosti herce. Závěrečná kapitola se zabývá Castorfovým užíváním videotechniky a živého vysílání v inscenacích a věnuje se otázce, jak se odlišuje tělesnost herce na jevišti od elektronického obrazu hercova těla. Castorfova poetika je analyzována především z hlediska diváckého vnímání. Z bakalářské práce vyplývá, že politická dimenze Castorfovy tvorby nespočívá primárně v přímé textové výpovědi, ale v událostním charakteru představení. To je konstituováno fyzickou spolupřítomností herců a diváků, mezi nimiž dochází k vzájemné...(in English): This bachelor thesis is dealing with the work of German director and intendant of Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz theatre in Berlin, Frank Castorf (born 1951). The thesis is focusing on the characteristic features of Castorf's directing method and on the subject of politics in his current plays in Volksbühne theatre. In the thesis there are two plays being analysed: Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (premiere: 6. 11. 2008) a Das Duell (premiere: 27. 3. 2013). Castorf's work is being investigated in terms of postdramatical theatre and performance aesthetics. The firts part of the thesis is focusing on Castorf's method of adapting and rearranging dramatical and literary texts. The second part deals with the director's concept of actor's physical being on stage. The last chapter looks into Castrof's work with video projections and live streaming in his plays and deals with the matter of distinguishing the real body presence of an actor on stage and his reflection in the electronic projections. Castrof's work concept is mainly being analysed from the point of the viewer's perception. The bachelor thesis shows that political dimension of Castorf's work doesn't depend only on textual expression but also on the...
Klíčová slova:
divák; Frank Castorf; mediální obraz reality; NDR; performativita; postdramatické divadlo; proměna diváckého vnímání; současné politické divadlo; tělesnost; událost; videoprojekce; Volksbühne Berlin; contemporary political Theatre; corporeality; event; Frank Castorf; GDR; performance; post-dramatic theatre; the picture of reality created by media; the trasformation of viewer's perception; video-projections; viewer; Volksbühne Berlin