Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 199 záznamů.  začátekpředchozí148 - 157dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Vojtušová, Radmila ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Smyslem diplomové práce bylo zjištění nejčastějších příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření a porovnání s názory rodičů, učitelů ZŠ a MŠ. V souvislosti s tímto tématem se autorka zabývala v první části práce charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na diagnostiku školní zralosti a problematiku odkladů školní docházky. Hlavní výzkum byl realizován v Pedagogicko-psychologické poradně v Kladně ve třech vybraných letech v rozmezí let 1999-2010. Ke sběru dat byla využita metoda analýzy dokumentů. Dotazníková sonda formou anonymního dotazníku objasnila názory vybraných respondentů a na základě pozorování byla sestavena kazuistika dítěte se specifickými potřebami a OŠD dokládající další vývoj dítěte po nástupu školní docházky. Předložené výsledky práce potvrdily názory odborníků a výzkumů týkajících se problematiky odkladů školní docházky. Bylo zjištěno, že nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky ve sledované lokalitě jsou obtíže v oblasti řeči, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a pracovní zralosti. Toto zjištění se shodovalo s názory respondentů dotazníkové sondy, kteří označili psychickou oblast školní zralosti za nejvíce problematickou.
Kresba jako kritérium školní zralosti
Mládková, Šárka ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Práce se věnuje tématu kresby postavy, coby jednoho z dílčích úkolů Jiráskova orientačního testu školní zralosti. Na základě výzkumu, který byl prováděn v mateřské škole s dětmi těsně před nástupem do první třídy základní školy, se snažím o rozšíření Jiráskova pohledu na kresbu školně zralých dětí. Dětem byl v rámci výzkumu zadáván úkol - nakreslit pána, o kterém jsem následně s každým dítětem vedla rozhovor, zaměřený zejména na pojem pán. Kresby i rozhovory jsem následně analyzovala. Takto koncipovaný výzkum mi pomohl upřesnit a rozšířit pohled na hodnocení kreseb předškolních dětí, zejména co se týká hodnocení syntetického způsobu kreslení a zohlednění všech prvků kresby, tedy nejen samotné postavy. Zároveň se tento výzkum zabýval vztahem mezi kresbou a řečí, jednak celkově, jednak také v rámci společného jmenovatele - pojmu pán. Porovnávala jsem výsledky hodnocení obou médií a zjistila jsem, že mezi nimi existuje určitá korelace. Odhalila jsem, že verbální vyjádření dítěte může velmi dobře korespondovat s jeho vyjádřením kresebným, ale také může fungovat jako určitý doplňující faktor, zejména pokud dítě nedokáže v kresbě vyjádřit svou opravdovou úroveň. Potvrdilo se tedy, že kresba sama o sobě by neměla být považována za dostačující nástroj pro zjišťování školní zralosti a vždy by měla být...
Hodnocení logopedické péče mateřských škol speciálních
Sommerová, Marcela ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Tématem mé bakalářské práce je "Hodnocení logopedické péče v mateřských školách speciálních". Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, z teoretické a praktické. V teoretické části je charakteristika předškolního věku, předřečového vývoje, vlastního vývoje řeči, narušené komunikační schopnosti, logopedické intervence. Dále charakteristika Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V praktické části je výzkumné šetření, které vedlo k hodnocení logopedické péče v mateřských školách speciálních. ANNOTATION The topic of my thesis is "Evaluation of speech therapy in special numery schools". The thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the theoretical part is a characteristic of preschool age, předřečového development, cystom development of speech, communication disorders, speech therapy intervention. Further characterization of the Framework educational program for preschoolers. The practical part of the research which led to the evaluation of speech therapy inspecial numery schools.
Dítě na počátku školní docházky
Jílková, Dana ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá přechodem dítěte z mateřské do základní školy. Důležitým znakem, který o nástupu do školy rozhoduje, je školní zralost a školní připravenost. Těmito tématy se zabývá teoretická část. Dále popisuje charakteristiku předškolního dítěte, vstup dítěte do základní školy a odklad školní docházky. Praktická část zkoumá zápis do prvních tříd a popisuje celý proces zápisu. Dále zjišťuje, jak jsou děti školsky zralé nebo nezralé. Hlavními metodami výzkumného šetření je Jiráskův orientační test školní zralosti, pozorování, dále kazuistiky předškolních dětí a rozhovor s vybranými dětmi.
Typologický přístup s využitím reakčních časů na písmena a slova v počáteční výuce čtení
Harazinová, Radka ; Horák, Josef (vedoucí práce) ; Nikl, Jiří (oponent) ; Wildová, Radka (oponent)
Práce mapuje současné tendence, trendy a výzkumy ve výuce čtení. To je vnímáno jako dovednost, která je nedílnou součástí širokého komplexu počáteční gramotnosti. Cílem práce je prokázání typového členění u žáků. Individualizovaným přístupem je možné rozlišit jejich základní orientace v učení se čtení a následně jim je umožněno využít vlastní schopnosti a drobné odlišnosti ve svůj osobní prospěch. K typovému rozlišení dochází měřením reakčních časů na písmena a slova. K tomuto účelu byl vytvořen softwarový program, jehož ověřování je také součástí práce. Pro posouzení efektivity typologického přístupu byla zvolena metoda přirozeného experimentu. Klíčová slova: počáteční čtení - gramotnost - primární gramotnost - primární vzdělávání - preprimární vzdělávání - školní zralost, připravenost - vývojové poruchy učení - metody výuky čtení.
Připravenost dětí na vstup do školy v regionu Český Brod
Stejskalová, Tereza ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou připravenosti dětí na vstup do školy v regionu Český Brod. V současnosti přetrvává vysoký počet dětí s odkladem povinné školní docházky, což se vláda rozhodla řešit zavedením povinného předškolního ročníku. Se zavedením rámcových vzdělávacích programů si školy začaly tvořit vlastní školní vzdělávací programy. Základy, s nimiž vstupují děti do základní školy, se více rozrůznily. Cílem práce je stanovení oblastí, ve kterých mělo během zápisů do prvních tříd v regionu Český Brod nejvíce dětí problémy. Připravenost dětí na vstup do školy je zkoumána také z pohledu rodičů a pedagogů a pohledy jsou konfrontovány. Výzkum kombinuje tři metody - pozorování, dotazník a případovou studii. Pro šetření během zápisu byla zvolena metoda pozorování. Na základě teorie byly stanoveny pozorované oblasti, posuzované podle zvolených kritérií. Pohled rodičů a pedagogů byl zkoumán dotazníkovým šetřením. Oblasti, ve kterých mělo nejvíce dětí během zápisů do prvních tříd potíže, byly grafomotorika a vývoj řeči. Tento názor sdílí i rodiče a učitelé. Ti navíc zmiňují nedostatečnou délku udržení pozornosti dětí. Práce se tímto zamýšlí, v čem by mohly být výstupy předškolního a základního vzdělávání více provázané. KLÍČOVÁ SLOVA  školní připravenost  školní zralost  předškolní výchova...
Modifikace některých psychodiagnostických metod zjišťování školní zralosti použitelné u sluchově postižených dětí
Frývaldská-Betinská, Markéta ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Jesenský, Ján (oponent) ; Souralová, Eva (oponent)
Sluchové postižení obsahuje sociální a kulturní hodnoty přesahující fyzickou absenci slyšení. Proto porozumění sluchově postiženým znamená především porozumění charakteru prostředí, ve kterém vyrůstají, mechanismům sluchového postižení a příčinám sluchového postižení. Sluchově postižení nemají snížený intelekt, ale mají jazykové nedostatky či jsou jazykově ochuzeni. Přesto sluchově postižení vykazují vysokou míru nezaměstnanosti a z hlediska sociální struktury mají nízký socioekonomický status. Navzdory mnoha cílům a aspiracím rodičů, pedagogů a dalších odborníků tito lidé zůstávají mnohdy handicapovanými (tím není myšleno sluchové postižení) po celý život ve srovnání s jejich slyšícími protějšky. Oblast výuky sluchově postižených dětí zaznamenala od svých počátků obrovské změny. V posledních dekádách se vzdělávání sluchově postižených dětí dramaticky měnilo, prošlo řadou proudů a názorů. Od 90. let 20. stol. začínají být uváděny do škol bilingvální programy (předávání všech informací ve dvou jazykových kódech, ve znakovém jazyku a mluveném jazyku). Tento přístup zvyšuje šance dětí na integraci do běžných škol pro slyšící děti a narůstá i počet sluchově postižených dětí, která jsou v běžných školských zařízeních integrována. Šance na zvýšení jejich socio-ekonomického statusu se zvyšují. Rodiče těchto dětí...
Proměny školní připravenosti dětí z pohledu učitelů základní školy.
VYSKOČILOVÁ, Jana
Bakalářská práce na téma "Proměna školní připravenosti dětí z pohledu učitelů základní školy" se věnuje vývoji dítěte v období předškolního věku z hlediska vývojové psychologie. V práci jsou obsaženy definice základních pojmů souvisejících se školní připraveností, metody hodnocení školní připravenosti a možnosti zdokonalování dětí pro školu nepřipravených v oslabených oblastech. V praktické části je realizováno kvalitativní výzkumné šetření metodou polostrukturovaného a narativního rozhovoru, jejichž prostřednictvím byl zkoumán pohled učitelů na změny školní připravenosti v období uplynulých dvaceti let. Výzkumnou skupinou jsou učitelé základních škol působících na prvním stupni, s praxí v učitelské profesi minimálně dvaceti let.
Školní zralost z hlediska úrovně řeči.
NÝVLTOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zabývá tématem úrovně řeči u dětí předškolního věku. Jazykové schopnosti a dovednosti jsou jedním z kritérií školní zralosti. Cílem práce je zjistit, jaká je úroveň řeči u dětí ve věku 5;0 až 5;5 let. V teoretické části přiblížím strukturu jazyka, ontogenetický vývoj řeči od narození dítěte až po předškolní období. Uvedu, jaké jazykové a komunikativní dovednosti by mělo dítě zvládat na konci předškolního období. V praktické části stanovím předpoklady, které budu dokazovat či vyvracet pomocí pozorování, metody logopedické depistáže a testové baterie Diagnostika jazykového vývoje, která slouží k posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku a obsahuje testové baterie, které zkoumají všechny stránky jazyka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 199 záznamů.   začátekpředchozí148 - 157dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.