Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv reedukace zraku na zvyšování funkční vizuální výkonnosti dospělých osob se zrakovým postižením: se zaměřením na čtenářskou výkonnost
Růžičková, Kamila ; Jesenský, Ján (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) ; Ludíková, Libuše (oponent)
Předložená práce věnuje pozornost problematice speciální eduakce a rehabilitace dospělých osob, které patří do cílové skupiny slabozrakých a částečně vidících. Zaujímá postoj zejména k vývoji a současné struktuře speciální podpory usnadňující zvyšování funkční vizuální výkonnosti v případě, že ke snížení vizuálního potenciálu došlo v průběhu dospělosti nebo stáří. Na základě komparace situace v jiných evropských zemích poukazuje na možnosti a potřeby dalšího vývoje problematiky v ČR. Konkrétní pozornost věnuje novelizaci edukačně-rehabilitačního programu reedukace zraku dospělých a starších osob. Ve vztahu k realizované výzkumné studii podrobněji zpracovává problematiku podpory udržení a zvyšování čtenářských kompetencí a výkonnosti. Výzkumná studie přináší řadu konkrétních výsledků sledování a návrhů modernizace programu reedukace zraku v kontextu zkvalitňování tyflorehabilitaěních služeb pro slabozraké a částečně vidící osoby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vliv reedukace zraku na zvyšování funkční vizuální výkonnosti dospělých osob se zrakovým postižením: se zaměřením na čtenářskou výkonnost
Růžičková, Kamila ; Jesenský, Ján (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) ; Ludíková, Libuše (oponent)
Předložená práce věnuje pozornost problematice speciální eduakce a rehabilitace dospělých osob, které patří do cílové skupiny slabozrakých a částečně vidících. Zaujímá postoj zejména k vývoji a současné struktuře speciální podpory usnadňující zvyšování funkční vizuální výkonnosti v případě, že ke snížení vizuálního potenciálu došlo v průběhu dospělosti nebo stáří. Na základě komparace situace v jiných evropských zemích poukazuje na možnosti a potřeby dalšího vývoje problematiky v ČR. Konkrétní pozornost věnuje novelizaci edukačně-rehabilitačního programu reedukace zraku dospělých a starších osob. Ve vztahu k realizované výzkumné studii podrobněji zpracovává problematiku podpory udržení a zvyšování čtenářských kompetencí a výkonnosti. Výzkumná studie přináší řadu konkrétních výsledků sledování a návrhů modernizace programu reedukace zraku v kontextu zkvalitňování tyflorehabilitaěních služeb pro slabozraké a částečně vidící osoby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Raná péče v rodině s dítětem raného věku se speciálními potřebami jako součást speciální pedagogiky raného věku
Šándorová, Zdenka ; Jesenský, Ján (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Heřmanská, Danuše (oponent)
Disertační práce má badatelsko empirický charakter, tzn. že v sobě spojuje pokus o vytvoření teoretického systému (nové subdisciplíny speciální pedagogiky) s pokusem získání argumentů s pomocí empirického šetření. Je uvedena teoretickou částí představující historicko-pedagogický přehled problematiky, vymezením referenčního pole, cílových skupin, úkolů, základní terminologie a celého systému speciální pedagogiky raného věku. Specifickou část tvoří raná péče jako teoretický subsystém začleněný do speciální pedagogiky v soustavě sociálně rehabilitačních a speciálně pedagogických služeb. Teoretická část má charakter metateorie v tom smyslu, že v raném věku jsou dány počátky výchovy, péče, podpory v intencích teorie komprehenzívní speciální pedagogiky (Jesenský, 2000) či integrativní speciální pedagogiky (Vítková, 2003), čímž se otvírá možnost aplikace do všech pedií a pro rozvoj edukace v dalších věkových skupinách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Modifikace některých psychodiagnostických metod zjišťování školní zralosti použitelné u sluchově postižených dětí
Frývaldská-Betinská, Markéta ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Jesenský, Ján (oponent) ; Souralová, Eva (oponent)
Sluchové postižení obsahuje sociální a kulturní hodnoty přesahující fyzickou absenci slyšení. Proto porozumění sluchově postiženým znamená především porozumění charakteru prostředí, ve kterém vyrůstají, mechanismům sluchového postižení a příčinám sluchového postižení. Sluchově postižení nemají snížený intelekt, ale mají jazykové nedostatky či jsou jazykově ochuzeni. Přesto sluchově postižení vykazují vysokou míru nezaměstnanosti a z hlediska sociální struktury mají nízký socioekonomický status. Navzdory mnoha cílům a aspiracím rodičů, pedagogů a dalších odborníků tito lidé zůstávají mnohdy handicapovanými (tím není myšleno sluchové postižení) po celý život ve srovnání s jejich slyšícími protějšky. Oblast výuky sluchově postižených dětí zaznamenala od svých počátků obrovské změny. V posledních dekádách se vzdělávání sluchově postižených dětí dramaticky měnilo, prošlo řadou proudů a názorů. Od 90. let 20. stol. začínají být uváděny do škol bilingvální programy (předávání všech informací ve dvou jazykových kódech, ve znakovém jazyku a mluveném jazyku). Tento přístup zvyšuje šance dětí na integraci do běžných škol pro slyšící děti a narůstá i počet sluchově postižených dětí, která jsou v běžných školských zařízeních integrována. Šance na zvýšení jejich socio-ekonomického statusu se zvyšují. Rodiče těchto dětí...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.