Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Copingové strategie klientů výchovných ústavů
Bočková, Natálie ; Vyšínová, Pavlína (vedoucí práce) ; Juríková, Laura (oponent)
Tato práce se zabývá copingovými strategiemi klientů výchovných ústavů v ČR. V teoretické části nejdříve uvádí základní přehled vybraných teorií copingu, ale především souvislosti copingových strategií s dalšími situačními a osobnostními faktory podstatnými pro klienty VÚ, jako je adolescentní věk, duševní zdraví, rodinné a socioekonomické zázemí a coping v kontextu výchovného zařízení. Dále se teoretická část práce zaměřuje na strukturu ústavní a ochranné výchovy v ČR, její právní základ a několik charakteristik klientů VÚ. Design výzkumného návrhu je smíšený. V první části navrhujeme měřit copingové strategie klientů VÚ pomocí dotazníku SVF 78 - Strategie zvládání stresu a porovnat je jednak se standarty pro běžnou českou populaci a dále srovnat mezi sebou výsledky skupiny chlapců a skupiny dívek ze vzorku klientů VÚ. V druhé časti výzkumného návrhu formulujeme otázky pro polostrukturovaný rozhovor, který se zaměřuje na copingové strategie klientů VÚ v kontextu konkrétních stresorů, které sami klienti vnímají pro svůj život jako nejpalčivější.
Odolnost vůči stresu u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Šlajsová, Eliška ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice stresu a jeho zvládání u rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Teoretická část prezentuje současné poznatky o stresu, o zvládání zátěže a je zde představen koncept sebesoucitu včetně intervencí, které mohou sloužit k jeho rozvoji. Podrobněji je přiblížena výzkumná evidence této problematiky u rodičů dětí s autismem. Výzkumná část práce je tvořena částí kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části se zabýváme otázkou, v jaké míře prožívají rodiče stres, psychickou pohodu, sociální oporu a zda s jejich stresem a psychickou pohodou souvisí úroveň jejich sebesoucitu. Výzkumný vzorek zahrnuje 33 rodičů pečujících o dětí s autismem. Využitými metodami je Stress Profile a Sussexsko-Ofordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ). Výsledky jednovýběrových t-testů ukázaly, že rodiče dětí s autismem v našem vzorku zažívají oproti normě vysoké úrovně stresu, nízkou úroveň psychické pohody, nízkou míru sociální opory a nízkou úroveň pozitivních zdravotních návyků. Korelační analýza s využitím Pearsonova korelačního koeficientu ukázala významnou negativní korelaci úrovně stresu s úrovní sebesoucitu a významnou pozitivní korelaci úrovně psychické pohody se sebesoucitem. Kvalitativní část přinesla pohled na individuální zkušenost šesti rodičů prostřednictvím...
Kresba jako kritérium školní zralosti
Mládková, Šárka ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Práce se věnuje tématu kresby postavy, coby jednoho z dílčích úkolů Jiráskova orientačního testu školní zralosti. Na základě výzkumu, který byl prováděn v mateřské škole s dětmi těsně před nástupem do první třídy základní školy, se snažím o rozšíření Jiráskova pohledu na kresbu školně zralých dětí. Dětem byl v rámci výzkumu zadáván úkol - nakreslit pána, o kterém jsem následně s každým dítětem vedla rozhovor, zaměřený zejména na pojem pán. Kresby i rozhovory jsem následně analyzovala. Takto koncipovaný výzkum mi pomohl upřesnit a rozšířit pohled na hodnocení kreseb předškolních dětí, zejména co se týká hodnocení syntetického způsobu kreslení a zohlednění všech prvků kresby, tedy nejen samotné postavy. Zároveň se tento výzkum zabýval vztahem mezi kresbou a řečí, jednak celkově, jednak také v rámci společného jmenovatele - pojmu pán. Porovnávala jsem výsledky hodnocení obou médií a zjistila jsem, že mezi nimi existuje určitá korelace. Odhalila jsem, že verbální vyjádření dítěte může velmi dobře korespondovat s jeho vyjádřením kresebným, ale také může fungovat jako určitý doplňující faktor, zejména pokud dítě nedokáže v kresbě vyjádřit svou opravdovou úroveň. Potvrdilo se tedy, že kresba sama o sobě by neměla být považována za dostačující nástroj pro zjišťování školní zralosti a vždy by měla být...
Děti v tíživé rodinné situaci a jejich zkušenost s arteterapií
Gruberová, Hana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje analýze zkušeností dětí, které se nacházejí v tíživé rodinné situaci, s technikou skupinové arteterapie. Prvním cílem práce je popsat právě druh zkušenosti, jakou dítě získává prostřednictvím skupinové arteterapie v zařízení Fondu ohrožených dětí (dále jen FOD) Klokánek, zda převážně pozitivní či negativní. Druhým cílem práce je zjistit, jak děti arteterapii vnímají a co nového jim přináší. Dalším cílem této práce je detailní analýza toho, co děti získávají z jednotlivých proměnných i konstantních prvků arteterapie a jak toho mohou využít v budoucím životě. Pro zpracování dané problematiky byl zvolen kvalitativní výzkum. Použity byly tyto metody: zúčastněné pozorování, nestandardizovaný rozhovor, obsahová analýza zápisků z pozorování a osobních dokumentů dětí (výtvarné artefakty). Cílový soubor tvořilo 12 dětí ze zařízení Klokánek. V úvodní části práce je vymezena historie výzkumu. Práce zde představuje zařízení FOD Klokánek - služby, které zařízení nabízí, postavení v ČR a zakotvení v rodinném zákoně, výhody oproti ústavní výchově, režim dne, prázdniny a provozní informace, nejčastější důvody k umístění dětí a také způsoby financování projektu FOD Klokánek. Dále práce popisuje metody sběru dat a způsob jejich zpracování. V práci je provedena analýza jednotlivých...
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Vojtušová, Radmila ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Smyslem diplomové práce bylo zjištění nejčastějších příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření a porovnání s názory rodičů, učitelů ZŠ a MŠ. V souvislosti s tímto tématem se autorka zabývala v první části práce charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na diagnostiku školní zralosti a problematiku odkladů školní docházky. Hlavní výzkum byl realizován v Pedagogicko-psychologické poradně v Kladně ve třech vybraných letech v rozmezí let 1999-2010. Ke sběru dat byla využita metoda analýzy dokumentů. Dotazníková sonda formou anonymního dotazníku objasnila názory vybraných respondentů a na základě pozorování byla sestavena kazuistika dítěte se specifickými potřebami a OŠD dokládající další vývoj dítěte po nástupu školní docházky. Předložené výsledky práce potvrdily názory odborníků a výzkumů týkajících se problematiky odkladů školní docházky. Bylo zjištěno, že nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky ve sledované lokalitě jsou obtíže v oblasti řeči, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a pracovní zralosti. Toto zjištění se shodovalo s názory respondentů dotazníkové sondy, kteří označili psychickou oblast školní zralosti za nejvíce problematickou.
Obtíže při osvojování kresby u dětí v předškolním věku
Vyšínová, Pavlína ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent) ; Slavík, Jan (oponent)
Název: Obtíže při osvojování kresby u dětí v předškolním věku Autor: Pavlína Vyšínová Katedra: Katedra psychologie Školitel: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. Abstrakt Předkládaná disertační práce je zaměřena na sledování obtíží v kresebném vývoji u dětí v předškolním věku. Kresba je pro dítě typickým výrazovým prostředkem, často vnímaným jako spontánní a přirozená aktivita. Přesto se v populaci dětí předškolního věku nacházejí děti, které nekreslí, případně začínají kreslit mnohem později, než je v běžné populaci obvyklé, nebo na výzvu ke kresbě reagují negativně. V rámci práce je analyzován fenomén, kdy kresba dítěte výrazně neodpovídá jeho kognitivním schopnostem, z důvodu rizika specifické poruchy osvojování kreslení (dyspinxie) nebo z důvodu jiné krize zobrazování v předškolním věku. Těžiště výzkumu je ve zpracování kvantitativních metod (test rozumových schopností, kresebné testy), ale doplňující informace jsou čerpány též z metod kvalitativních (anamnéza, rozhovor, pozorování, esej). V rámci metodologie je představen nový hodnotící systém pro skórování dětských kreseb bez ohledu na zobrazené téma. Součástí práce je také navržení intervence pro kultivaci dětského kresebného projevu a zlepšení vztahu k aktivitě kreslení. Klíčová slova: Dětská kresba, předškolní věk, dyspinxie, krize výtvarného projevu
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Vojtušová, Radmila ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Smyslem diplomové práce bylo zjištění nejčastějších příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření a porovnání s názory rodičů, učitelů ZŠ a MŠ. V souvislosti s tímto tématem se autorka zabývala v první části práce charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na diagnostiku školní zralosti a problematiku odkladů školní docházky. Hlavní výzkum byl realizován v Pedagogicko-psychologické poradně v Kladně ve třech vybraných letech v rozmezí let 1999-2010. Ke sběru dat byla využita metoda analýzy dokumentů. Dotazníková sonda formou anonymního dotazníku objasnila názory vybraných respondentů a na základě pozorování byla sestavena kazuistika dítěte se specifickými potřebami a OŠD dokládající další vývoj dítěte po nástupu školní docházky. Předložené výsledky práce potvrdily názory odborníků a výzkumů týkajících se problematiky odkladů školní docházky. Bylo zjištěno, že nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky ve sledované lokalitě jsou obtíže v oblasti řeči, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a pracovní zralosti. Toto zjištění se shodovalo s názory respondentů dotazníkové sondy, kteří označili psychickou oblast školní zralosti za nejvíce problematickou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.