|
Hudební výchova na waldorfské škole - školní vzdělávací program
Reichertová, Jolana ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
V uplynulých letech jsem měla možnost podílet se na tvorbě školního vzdělávacího programu waldorfských škol. Během práce vystoupila jistá úskalí, která bylo třeba řešit. Kromě obtíží spojených s pochopením nové koncepce cílů, kompetencí a očekávaných výstupů, zahrnujících oblast průřezových témat, autoevaluace atd., kterými jistě prošla každá škola, se především na úrovni oborů a předmětů střetávala koncepce waldorfské pedagogiky s koncepcí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV). V mnoha předmětech se ukázalo rozčlenění očekávaných výstupů do jednotlivých ročníků jako obtížné především proto, že nebylo možné jejich současný obsah, tak jak na waldorfských školách probíhá (a o němž jsou učitelé přesvědčeni, že je ideální), prostě včlenit do nově vzniklého programu. Je známo, že podle waldorfské pedagogiky žáci probírají mnohá témata v jiných ročnících než žáci základních škol majících jiné vzdělávací programy. Při třídění očekávaných výstupů v některých oblastech učitelé konstatovali, že znění samotných výstupů je natolik konkrétní, že více než co jiného připomíná pouze jinak formulované učivo. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Supplementary reading in grammar school TEFL. The introduction of the concept of teaching reading-related skills in the Czech Republic
Borecká, Markéta ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Na vyuziti dopITIkove cetby ph hodinach anglickeho jazyka ve stfedoskoIske gymnazialni ryuce nebyla v posledni dobe sousrredena prilis velka pozomost. Hlavnim duvodem teto skutecnosti je prevazujid duraz kladeny na osvojeni komunikami kompetence, ktery je patmy ve ryuce cizich jazyku v Ceske republice i ve svete jiz od 80. let minuleho stoleti. Proto se vyuziti doplTIkove cetby ph ryuce anglickeho jazyka redukuje na postupy, ph nichZ zaci nahlas ctou uCitelem predlozeny text a posleze se sousrrecfuji na cteni s porozumenim Ci diskuzi 0 prectenem. To vse navic probiha pouze v pfipade, ze uciteli zbjva cas na konci hodiny pote, co probraI vytycenou IMku v ucebnici. Studenti vetsinou k doplTIkove cetbe phstupuji jako k oddychove Cinnosti a povazuji ji za pfijemne zpesrreni povinne rutinni prace s ucebnict na kterou se soustfedi pozomost ucitelu ph hodnoceni. Skutecnost ze doplTIkova cetba zaujima takto druhorade postaveni, je dale umomovana tim, ze se ucitele ph jejim vyuziti v hodinach anglickeho jazyka u studenru zamefuji z prevazne vetsiny pouze na zIepsovani recorych dovednosti (poslech, mluveni, cteni s porozumenim a psani) a jazykorych prostfedku (prevazne gramatiky a ryslovnosti). Je to dano predevsim nesfastnou kombinad faktorU vyucovadho procesu z hlediska casu, rychovnych a vzdelavadch dIu, jazykove...
|
|
Využití interaktivní tabule při výuce na 1. stupni ZŠ
Koppová, Danuše ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce má název "Využití interaktivní tabule při výuce na 1. stupni ZŠ". Zabývá se výukou žáků mladšího školního věku. Hodnotí vhodnost a možnosti využití interaktivní tabule při výuce žáků právě této věkové skupiny. Práce žáků s interaktivní tabulí je patrná z přiložených videoukázek a fotografií. K těmto videoukázkám a fotografiím patří popisy jednotlivých částí hodin, ve kterých byla interaktivní tabule využita. V diplomové práci je také zmíněn způsob získávání, využití a dlouhodobého uchování prezentací pro jednotlivá téma výuky. Součástí závěru diplomové práce je shrnutí poznatků týkajících se využití interaktivní tabule při vyučovacích hodinách s žáky mladšího školního věku.
|
|
Vývoj osídlení a národnostní struktury obyvatelstva Prachaticka
BEDNARČÍKOVÁ, Jitka
Diplomová práce se zabývá vývojem počtu obyvatel okresu Prachatice mezi lety 1869 {--} 2001. Vzhledem k velkému poklesu obyvatel je zde zachycen i vývoj sídelní struktury obcí. Dále byl analyzován vývoj národnostní struktury od počátku s důrazem na vývoj po 2. světové válce. Text práce doprovází grafy, mapy, tabulky a obrázky jednotlivých sídel, které zaznamenávají nejdůležitější sledované jevy. Další část této diplomové práce se zabývá vlastivědnou náplní. Jsou zde uvedeny návrhy pracovních listů a témata vycházek a exkurzí po okolí, která jsou zaměřena pro 1. stupeň základních škol.
|
|
Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol v České republice a Slovenské republice
Pouchová, Milena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Nové kurikulární reformy v České a Slovenské republice poskytují školám vhodné podmínky pro využívání nových metod a koncepcí rozvíjejících klíčové kompetence žáků. Disertační práce se zabývá koncepcí projektového vyučování, zvláště jejím využitím ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol. Disertační práce představuje česko-slovenský srovnávací výzkum založený na dotazníkovém šetření provedeném v červnu 2009 na náhodně vytvořeném vzorku 180 českých a 71 slovenských základních škol. Hlavním výzkumným cílem bylo zjistit a porovnat počet a hlavní charakteristiky uskutečněných projektů, a také na názory učitelů na projektové vyučování. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve školním roce 2008/09 byly přírodovědné projekty realizovány ve více než 80 % českých škol a ve více než 60 % slovenských škol. Školy obou zemí preferovaly projekty realizované jedním učitelem, v jediné třídě a v rámci jediného přírodovědného předmětu. Zatímco v českém vzorku výrazně převažovaly projekty krátkodobé - tj. projekty trvající maximálně týden, ve slovenských školách naopak dominovaly dlouhodobé projekty. Většina projektů v obou vzorcích byla naplánována a připravena učitelem. Zejména v prvotních fázích záměru a plánování, při rozhodování o úkolech, činnostech a pracovních postupech a rovněž ve fázi...
|
|
Hodnoty plicní ventilace žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole
Hájek, Michal ; Šafránek, Jiří (vedoucí práce) ; Baláš, Jiří (oponent)
Název práce: Problematika objemu nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole. Cíl práce: Zjistit celkový objem nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na prvním a druhém stupni základní školy. Ke splnění tohoto cíle, byly vytyčeny tři dílčí úkoly, a to laboratorní zátěžové vyšetření vybrané skupiny žáků základní školy, dále pak měření srdeční frekvence pomocí sport-testerů Polar Vantage NV v průběhu hodin tělesné výchovy a odhad celkového objemu nadýchaného vzduchu během hodin tělesné výchovy z naměřených hodnot srdečních frekvencí a výsledků laboratorního zátěžového vyšetření. Použité postupy ve výzkumu: Ke zjišťování objemů nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy bylo použito laboratorní zátěžové vyšetření, měření srdeční frekvence a regresní křivka. Výsledky: Výsledkem diplomové práce jsou konkrétní hodnoty objemu nadýchaného vzduchu u každého ze třicetišesti žáků dvou základních škol v průběhu hodin tělesné výchovy. Průměrná hodnota objemu nadýchaného vzduchu u souboru ZŠ Petřiny 7.tř. je 1105 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Petřiny 5.tř. je 1075 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Mikulandská 7.tř. je 1596 litrů za hodinu TV a u souboru ZŠ Mikulandská 5.tř. je 1285 litrů za hodinu TV. Klíčová slova: Plicní ventilace, srdeční frekvence,...
|
|
Sociální klima třídy
Rychetský, Miloslav
V teoretické části diplomové práce jsem se zaměřil na problematiku sociálního klimatu školní třídy, na sociální pozice žáka ve třídě a interakce mezi jedincem a skupinou. Výzkumná část je opřena o zjištění, jak žáci konkrétní 5.třídy ZŠ vnímají aktuální klima své třídy a jaká je struktura vzájemných vztahů mezi žáky. Dále pak o postavení konkrétního jedince ve třídě, jeho kasuistiku a aktivity zaměřené na posilování pozitivních tendencí ve vzájemných vztazích.
|
|
Rozezpívání dětí na 1. stupni ZŠ se zaměřením na 1. ročník
Soukupová, Radka
Diplomová práce pojednává o problematice nerozezpívaných dětí mladšího školního věku, předkládá a vyhodnocuje způsoby řešení v současné praxi učitelů v základních školách. V teoretické části se věnuje dětskému hlasu, různým přístupům pedagogů k nápravě nezpěvnosti dětí, rozboru dostupných učebnic a metodických příruček pro 1. ročník užívaných v současné praxi na I. stupni ZŠ. Druhou část tvoří výzkumná sonda. Pomocí dotazníků byly získány informace o způsobu řešení problematiky nezpěváků v současné praxi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Analýza tržní situace Škoda Auto v podmínkách hospodářské krize
Vašek, Martin ; Vávra, Oldřich (vedoucí práce) ; Stříteský, Václav (oponent)
Tématem této práce je analýza tržního postavení Škoda Auto na českém trhu v období hospodářské krize, která vypukla na podzim roku 2008. Práce se zaměřuje na zkoumání situace v jednotlivých segmentech, ve kterých Škoda Auto působí. Jedná se o segment malých vozů, segment malých MPV, segment malých SUV, segment nižší střední třídy a segment střední třídy. Dále práce obsahuje analýzu trhu ojetých vozů, expertní výzkum, SWOT analýzu a prognózu dalšího vývoje. Hlavním zdrojem dat je databáze Sdružení dovozců automobilů ČR a Sdružení automobilového průmyslu. Závěry práce jsou následující : propad segmentů malých vozů a malých MPV, růst segmentů nižší střední a střední třídy, oslabení pozice Škoda Auto v segmentech malých vozů a malých MPV, posílení pozice Škoda Auto v segmentech nižší střední a střední třídy. Jedním z důvodů je vyšší podíl privátních zákazníků v segmentech malých vozů a malých MPV, kteří jsou více citliví na ekonomické výkyvy. Prognóza pro blízkou budoucnost počítá s pokračováním současné situace.
|
|
Podnikatelský projekt na základě franchisingu
Zavázalová, Kateřina ; Pilař, Ladislav (vedoucí práce) ; Zdeněk, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá podnikatelským projektem na základě franchisingu. Pro tento způsob podnikání byla vybrána společnost The Little Gym, která se zabývá poskytováním služeb a to přesněji lekcemi cvičení pro děti ve věku 3 měsíců až 12 let a to ve specializované tělocvičně. Cílem této práce je vytvoření a ekonomické vyhodnocení podnikatelského projektu v oblasti fitness s využitím franchisingu.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V praktické části autorka využila dat z Českého statistického úřadu a vytvořila srovnání předpokladů vývoje porodnosti dětí, příjmové podmínky rodin, podíl mladistvých vůči obyvatelstvu a další, a to mezi krajskými městy Hradec Králové, kde má nova pobočka vzniknout a Ostravou, kde se pobočka nedávno otevřela. Marketingový výzkum potencionálních zákazníků byl zaměřen na jejich názory a postoje k pohybovým aktivitám. Dále byla provedena segmentace trhu a analýza konkurence, neboli Porterův model. Finanční plán byl vytvořen na základě výpočtů z dostupných dat. Závěrem byl zhodnocen podnikatelský plán včetně zhodnocení ekonomické stránky projektu.
|